Khamis, 24 Oktober 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Realistik soal berpoligami

Posted:

Realistik soal berpoligami

Realistik soal berpoligami

KEHADIRAN tiga wanita anggun yang sentiasa menjadi bual bicara lelaki di pekarangan Istana Budaya menghangatkan lagi jiwa yang menunggu. Kehadiran Nora Danish yang bersahaja dengan mengenakan gaun pendek berwarna hitam menampakkan lagi kecantikan susuk tubuh wanita yang digelar 'hot mama' itu.

Cukup dengan tafsiran pemakaian Erra Fazira dan Datin Paduka Umie Aida yang tampil yakin, ia telah menggambarkan tajuk teater yang bakal dipentaskan oleh mereka pada hujung bulan Disember nanti, Bahayanya Wanita.

Dengan memakai gaun bercorak askar, Umie Aida tampil berani untuk menceritakan isi teater tersebut iaitu poligami.

Menyarung kemeja dan skirt berlambang mata, Erra Fazira yang membawa watak wanita sempurna dalam menjaga suami juga tidak kekok untuk berkongsi pandangan tentang isu tersebut.

Penampilan mereka bertiga tidak dapat melemahkan watak Zizan Razak yang jelas selesa dengan humornya. Dia yang dilihat mampu menundukkan wanita dengan lawak yang tidak sudah, bakal menjadi lelaki yang mengamalkan poligami dan penyelesai dilema hidup bermadu isteri-isterinya.

Dalam keadaan hujan lebat dan kilat yang menyambar itu sudah cukup menceritakan tentang hati runtun sang isteri jika dimadukan oleh sang suami. Nora Danish, Umie Aida, Erra Fazira dan juga Zizan Razak berkongsi pandangan tentang poligami.

Dibenarkan namun pahit - Erra

Bagi bekas ratu cantik Malaysia, Erra, poligami bukan satu kesalahan kerana ia memang dibenarkan oleh agama. Namun secara realistik, sebagai seorang wanita, tiada wanita lain yang sanggup menelan pahitnya 'madu' yang sering digambarkan sebagai manis.

Pun begitu, Erra sendiri faham bahawa ada wanita yang berbahagia dengan panggilan 'madu orang'.

"Ada wanita yang beranggapan poligami itu indah dan saya sendiri sebagai seorang wanita begitu memandang tinggi mereka yang merelakan poligami. Namun, saya juga percaya, setiap wanita yang menolak poligami, mereka mempunyai alasan tersendiri berbuat demikian," ujar Erra yang juga merupakan penerbit bersama teater Bahayanya Wanita di bawah produksi Frensis Sdn. Bhd. ini.

BAHAYANYA WANITA mempertaruhkan Erra Fazira, Umie Aida, Nora Danish dan Zizan Razak sebagai 'umpan' memancing audiens mengikuti kisah poligami dalam teater tersebut.


Menurutnya lagi, poligami adalah perkara yang melibatkan hati serta keadaan rumah tangga wanita itu sendiri. Mungkin kerana keadaan seseorang wanita yang masih tidak terjaga nafkahnya menyebabkan hati mereka tertutup untuk menerima seorang madu, sehingga merasa si suami akan mengabaikan terus tumpuan dan tanggungjawab terhadap dirinya.

Bagaimanapun, ia berbeza mengikut individu dan perlu dikaji dahulu sebelum kita menjatuhkan hukum atas suatu subjek.

Dia yang diangkat sebagai primadona masa kini menjawab tentang perasaan sekiranya diminta untuk dimadukan oleh suami.

Katanya yang masih mengunci mulut tentang situasi rumah tangganya yang dikatakan hampir berpenghujung: "Saya tidak mahu menyatakan apa-apa komen berkaitan dengan perkara yang belum berlaku.

"Ia berkaitan dengan rumah tangga saya, bagi saya kata-kata itu satu doa. Lebih baik untuk tidak memberi kenyataan apa-apa bagi menjaga keadaan."

Erra kemudian menjelaskan dengan rendah hati bahawa dia menolak untuk memberi sebarang komen tentang kebenaran bermadu kerana bimbang ia disalah tafsir kelak.

"Saya tidak mahu memberi kenyataan atas soalan anda sama ada saya menerima dimadukan oleh suami saya sekarang ini, Engku Emran Engku Zainal Abidin atau tidak.

"Saya bimbang, mungkin nanti ia akan disalah tafsir yang saya memberi 'lampu hijau' atau membenarkan untuk suami berkahwin lagi," katanya sambil tersenyum.

Lelaki tidak boleh setia pada satu - Umie

Kehadiran Pelakon Wanita Terbaik, Festival Filem Malaysia Ke-16 menerusi Embun, Umie Aida juga mempu- nyai hujah tersendiri tentang poligami.

Menurut Umie, ia sesuatu yang baik tetapi lelaki juga perlu menjadi seorang yang bertanggungjawab sebagai suami yang menjalankan poligami.

"Dalam keadaan ini, wanita perlu sedar yang lelaki mungkin tidak boleh setia pada yang satu manakala lelaki perlu sedar bahawa tuntutan nafsu itu perlu dipandu dengan cara yang betul dan bertanggungjawab," ujarnya berhemah.

Tambah Umie, sebagai seorang isteri, sudah pasti dia akan terkejut andai suaminya, Datuk Khairuddin Abu Hassan ingin berpoligami. Bagaimanapun, dia perlu muhasabah dan bersikap realistik sekiranya perkara tersebut berlaku pada hari mendatang.

ERRA, Umie dan Nora mempunyai perspektif tersendiri tentang poligami.


"Kita perlu melihat semula pada realiti kehidupan bahawa saya bukan milik dia dan dia juga bukan milik saya selamanya.

"Apa yang pasti, suatu hari nanti kita akan kembali kepadaNya," kata bekas peserta Dewi Remaja yang memulakan karier seawal usia 18 tahun.

Umie kemudian memberitahu, dia reda dengan ketentuan yang sudah tertulis untuk perjalanan hidup mereka sebagai pasangan suami isteri seandainya ditakdirkan perlu bermadu.

"Mengapa saya tidak membenarkan poligami sekiranya dia mampu menggalas tugas sebagai seorang suami dengan baik?" katanya lagi.

"Lebih baik saya izinkan daripada dia (suami) melakukan perbuatan yang tidak baik," tambahnya.

Ditanya berkaitan konsep keadilan dalam berpoligami, ujar Umie, senang mengambil sikap untuk tidak memikirkan soal layanan seorang suami terhadap isteri baharunya, sebaliknya lebih mengambil berat tentang bagaimana tanggungjawab dan kasih sayang yang masih diberi- kan kepada isteri pertama.

Nora Danish reda hakikat berpoligami

Nora Danish tersenyum meleret apabila menyentuh isu rumah tangga. Menurut Nora yang pernah gagal dalam perkahwinan pertamanya bersama Rizal Ashram, poligami dilihat berdasarkan kemampuan kita dan juga cara kita mengendalikan pernikahan lebih dari seorang isteri. Ini kerana kebanyakan lelaki tidak mengambil kira soal keadilan.

Kata Nora yang kini cukup intim bersama Nadeem Nazri, hal tersebut (keadilan) penting untuk dilaksanakan supaya impak yang baik diperoleh oleh semua pihak.

Malah Nora menjelaskan, sebagai wanita, sekiranya perkara tersebut berlaku, seseorang itu perlu reda dengan takdir yang tertulis.

"Bagi isteri, kita sebenarnya perlu reda akan hakikat poligami dan kita juga tahu yang lelaki mungkin tidak boleh hidup dengan hanya seorang pendamping.

"Kita perlu membenarkan poligami itu kerana kita pun mahu melihat suami bahagia tapi kunci bagi poligami ini adalah sifat adil," ujarnya berhati-hati.

Dia yang pernah mencetuskan kontroversi bersama pelakon Adi Putra yang kononnya dikatakan pernah menyebabkan rumah tangga aktor tersebut berantakan, menjawab berkenaan sekiranya dia menjadi isteri kedua.

Ulasnya yang kini sedang hangat dengan filem Bencinta: "Sekiranya saya ditakdirkan dilamar untuk menjadi isteri kedua, saya pasti akan pergi berjumpa dengan isteri pertama bakal suami saya itu terlebih dahulu.

"Perbincangan yang baik perlu dilakukan sebelum memutuskan untuk menerima lamaran tersebut."

Bagaimanapun menurut Nora, dia akan mengelakkan diri dan rela untuk berundur sekiranya tidak mendapat persetujuan daripada isteri pertama.

"Ini bagi mengelakkan hatinya terluka atas pernikahan kami. Saya hanya akan bersetuju sekiranya bakal madu saya rela dan menerima kehadiran saya dalam kehidupan mereka," katanya lagi.

ZIZAN mengatakan, dia selesa jika hanya mempunyai seorang isteri.


Zizan dan tiga isteri

Sementara itu, satu-satunya lelaki yang berjaya memperisterikan tiga wanita dalam teater tersebut, Zizan berkata, dia begitu teruja dengan wataknya sebagai Syed Maadon Al-Sidek.

Mengaku dia sebenarnya sudah lama mengidamkan watak lelaki romantik dan diberikan dalam teater ini, apa yang lebih mengujakannya dia ialah diberi keperca- yaan untuk mengendalikan tiga isteri sekali gus.

Bukan sekadar berseronok, sebaliknya ia menjadi kayu ukur terhadap kredibi- liti lakonannya apabila berganding dengan Erra, Umie dan Nora yang jauh lebih senior dalam lapangan ini.

"Jika dilihat semula, poligami itu dibenarkan menurut agama kita tetapi sekiranya melihat dari sudut pandangan masyarakat, ia menjadi satu fobia jika dibincangkan dalam kalangan wanita.

"Secara purata, wanita tidak mahu dimadukan atau membenarkan poligami itu terjadi kepada diri mereka," ujarnya yang menghasilkan single, Infiniti Cinta bersama Kaka Azraff.

Dia kemudian turut melahirkan pandangan poligami daripada perspektif seorang lelaki.

"Pada saya, sebagai seorang lelaki Melayu yang normal, cukup hanya berkahwin satu tetapi saya tidak menafikan poligami dalam Islam, cuma bagi masyarakat kita ia agak asing. Apa yang penting, pasangan perlu saling membahagiakan.

"Kita juga perlu mengambil kira kepuasan semua pihak dalam setiap perbuatan kita. Sekiranya isteri tidak membantah untuk berpoligami, maka ianya tidak menjadi masalah. Namun, jika dia tidak bersetuju, maka kita perlu mengelakkan perkara itu daripada berlaku.

"Buat apa berpoligami tetapi isteri tidak bahagia dengan perkara itu," katanya yang tetap menegaskan, pasangan harus merasa bahagia dalam perhubungan mereka.

Saya ada bukti Uqasha curang - Pekin

Posted:

Saya ada bukti Uqasha curang - Pekin

Saya ada bukti Uqasha curang - Pekin

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN

PEKIN sudah banyak kali memaafkan perbuatan Uqasha sebelum ini.


MULA menjalinkan hubungan cinta sejak bulan Februari lalu, kemudian mengambil keputusan untuk bertunang lima bulan kemudian, segalanya nampak berjalan lancar buat pasangan pelakon Pekin Ibrahim dan Uqasha Senrose untuk bergelar pasangan suami isteri.

Bagaimanapun, kini semuanya serba tidak menjadi apabila hubungan mereka berhadapan dengan masalah, malah dikatakan Pekin dan Uqasha sudah tidak lagi bersama.

Berkesempatan bertemu dengan Pekin dalam penggambaran sebuah telemovie baru-baru ini, pelakon berkenaan tidak menafikan bahawa hubungannya dengan Uqasha sudah berakhir.

Tegasnya, semuanya berpunca apabila dia mendapat bukti tentang Uqasha yang telah bermain kayu tiga dengan pelakon Sharnaaz Ahmad sehingga dia mengambil keputusan untuk berpisah pada minggu lalu.

Kosmo!: Bagaimanakah dengan persiapan perkahwinan Pekin dengan Uqasha sekarang?

Pekin: Saya ingin berterus terang bahawa saya dah Uqasha tidak mempunyai apa-apa lagi hubungan, atau dengan erti kata lain kami sudah putus. Seboleh-bolehnya saya tidak mahu memperbesarkan perkara ini.

Kalau ikut perancangan kami, berkemungkinan besar akan berkahwin pada bulan Oktober 2014 tetapi dengan apa yang telah berlaku sekarang ini nampaknya ia tidak akan menjadi realiti.

Boleh jelaskan punca perpisahan yang berlaku?

Pada mulanya memang ada sedikit perselisihan faham kecil yang berlaku antara kami berdua dan bagi saya ia merupakan suatu perkara yang normal dalam sesebuah hubungan itu.

Namun begitu, saya tidak menyangka pula dia tiba-tiba mengambil keputusan untuk menjalinkan hubungan dengan Sharnaaz Ahmad dan sudah tentu ia suatu perkara yang sukar untuk diterima.

Adakah anda mempunyai sebarang bukti tentang kecurangan yang dilakukan?

Ya, saya memang ada semua bukti yang menunjukkan Uqasha ada menjalinkan sulit dengan Sharnaaz. Jadi, dia tidak perlu menafikan mengenai perkara tersebut.

Lagipun, ia bukan kali pertama dia berperangai sedemikian dan ini sudah masuk kali yang ketiga. Sebelum ini saya masih mampu memaafkan dirinya tetapi untuk kali ini saya rasa lebih baik kami berpisah sahaja.

MENGIKUT perancangan, Pekin dan Uqasha dijadualkan melangsungkan perkahwinan pada Oktober tahun depan.


Adakah sebarang harapan untuk anda kembali menjalinkan semula hubungan dengan Uqasha?

Saya sudah bertekad untuk tidak lagi menerima dirinya setelah apa yang berlaku sekarang ini dan beranggapan tiada jodoh antara kami. Saya juga berpesan kepada Sharnaaz supaya menjaga Uqasha sebaik-baiknya kalau mereka memang benar-benar bercinta.

Secara jujurnya saya memang berasa sangat kecewa kerana sepanjang menjalinkan hubungan dengannya, saya tidak pernah bersikap curang.

Sepanjang kami bersama, saya berusaha untuk menjadi lelaki yang terbaik kerana saya serius mahu mengambilnya menjadi isteri saya.

Apakah perancangan anda selepas ini?

Kalau diikutkan sekarang ini saya sedang dalam proses untuk menghasilkan buku yang kedua berjudul Bintang Satu tetapi ia sedikit tergendala kerana masalah yang menimpa saya ini.

Selepas ini saya kembali menyambung semula menyiapkan buku berkenaan yang kini sudah siap sebanyak 70 peratus.

Selain itu, saya juga akan terus fokus kepada kerjaya saya dalam bidang seni.

Nafi curang, Uqasha mahu Pekin tunjukkan bukti

Posted:

Nafi curang, Uqasha mahu Pekin tunjukkan bukti

Nafi curang, Uqasha mahu Pekin tunjukkan bukti

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

SELEPAS pernah digosip dengan Nabil, Uqasha kini dikatakan mencurangi Pekin untuk bersama Sharnaaz.


PELAKON Pekin Ibrahim sebelum ini nekad mendakwa kekasihnya, Uqasha Senrose curang kerana menjalin hubungan sulit dengan seorang pelakon iaitu Sharnaaz Ahmad.

Namun, Uqasha ketika dihubungi Kosmo! semalam menafikan sekeras-kerasnya dakwaan Pekin terhadap dirinya itu.

Dengan nada sedih bercampur kecewa, luah pelakon filem Paku Pontianak itu, dia tidak pernah menjalin hubungan cinta dengan Sharnaaz.

Malah, dia tidak sangka Pekin sanggup memburukkannya dengan keadaan sedemikian rupa.

Atas tindakannya itu, ulas Uqasha, orang ramai akan menuding jari mengatakan dia gadis yang jahat lalu mengaitkan kembali kontroversi lalunya dengan pelawak Nabil Ahmad selepas foto kononnya mereka bercium tersebar di internet.

"Saya tidak sangka seorang pelakon yang sudah 16 tahun dalam industri tergamak memberi kenyataan melulu kepada media tanpa berbincang dahulu dengan saya.

"Saya tiada hubungan langsung dengan Sharnaaz," tegasnya yang terkejut dengan berita mengenai keburukannya dari mulut Pekin.

Bicara lanjut mengenai hubungannya dengan Pekin, kata Uqasha, mereka kini sudah putus tetapi punca perpisahan tersebut bukan kerana orang ketiga.

Jelasnya dengan nada rintih, kalau boleh dia tidak mahu mengaibkan Pekin, namun dia terpaksa memberi kenyataan kerana tindakan bekas kekasihnya itu.

"Kami bergaduh dan kemudiannya putus bukan disebabkan orang ketiga. Ia berpunca daripada sikap kasar dan panas barannya.

UQASHA menegaskan tidak akan sama sekali membenci diri Pekin.


"Walaupun dia tidak pernah memukul saya tetapi dia sering memarahi dan memutus hubungan kami. Selang lima minit kemudian dia akan memujuk saya semula," ungkapnya masih menerima Pekin atas rasa cinta yang masih menebal.

Tegas pelakon berusia 21 tahun itu, jika benar Pekin mempunyai bukti mengatakan dia curang sila tunjukkan.

Uqasha juga mengakui berasa sangat sedih kerana ketika dia masih bersama Pekin, pelakon filem Bunohan itu selalu menaburkan pujian terhadapnya di media.

Sebaliknya, bila sudah putus Pekin sanggup mencanangkan keburukan bekas kekasihnya itu.

"Biarpun usianya sudah 32 tahun, sebenarnya pemikirannya sangat cetek dan perangai dia sangat kebudak-budakan. Saya mengakui masih muda dan banyak buat silap.

"Disebabkan itu saya perlukan seseorang yang matang untuk membimbing tetapi tidak sangka pula dia bukan seperti yang saya harapkan," ungkapnya.

Disoal sama ada dia akan menerima kembali Pekin selepas ini, kata Uqasha dalam nada sedih, dia tidak tahu apa yang terjadi selepas ini.

Luahnya: "Perasaan sayang saya terhadapnya masih ada. Saya percaya masih ada sikap baik dalam dirinya itu. Saya tidak akan membencinya."

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved