Isnin, 22 Julai 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Cabaran emosi jururawat

Posted:

Cabaran emosi jururawat

Cabaran emosi jururawat

MASIH segar lagi di memori penulis tatkala dimasukkan ke salah sebuah hospital swasta dua tahun lalu gara-gara masalah jangkitan paru-paru sehingga disyaki menghidap tibi dan wabak Influenza A (H1N1).

Keadaan tersebut menyebabkan penulis dikuarantin dalam bilik berasingan daripada pesakit lain. Malah, tiada pelawat dibenarkan melawat kerana khuatir berlaku sebarang jangkitan sekali gus menyebabkan penyebaran wabak.

Namun ketika itu, beberapa wanita tanpa rasa takut berulang kali singgah ke wad penulis.

Mereka mencucuk hidung penulis dengan alat ujian influenza, mengambil darah dan menenangkan penulis yang bimbang apabila batuk tidak juga beransur pulih.

Sanggup mengambil risiko demi menjaga pesakit di hospital, mereka merupakan individu yang memikul tanggungjawab besar menerusi profesion jururawat.

Ya, memang benar mereka dibayar gaji untuk melakukan itu semua, namun risiko dan pengorbanan yang dilakukan terlalu besar untuk ditukar dengan wang.

Sejajar dengan pengorbanan mereka, maka selayaknya jururawat di seluruh dunia diraikan pada hari istimewa iaitu Hari Jururawat Sedunia yang disambut pada tanggal 12 Mei setiap tahun.

Tarikh keramat tersebut turut diisytiharkan sebagai Hari Jururawat Malaysia oleh kerajaan bagi mengiktiraf sumbangan jururawat yang berterusan terhadap sektor penjagaan kesihatan di negara.

Tidak dinafikan bahawa jururawat yang disifatkan sebagai nadi hospital menempuh pelbagai cabaran sepanjang menggalas tanggungjawab menjaga pesakit.

Pelbagai ragam pesakit sudah menjadi rencah dalam perjalanan kerjaya mereka.

Bagi jururawat kanan Lee Soon Chai, 37, yang sudah 13 tahun bertugas di suite bersalin Hospital Pantai Kuala Lumpur (PHKL), hatinya terusik untuk menjadikan jururawat sebagai kerjayanya apabila melihat layanan penuh ikhlas jururawat ketika ayahnya dimasukkan ke hospital.


TATKALA berdepan dengan pesakit jururawat perlu memberi emosi yang positif di sebalik ragam pesakit.


"Sejak situ, minat dalam bidang ini terus mekar dan saya mengambil keputusan mendalami bidang kejururawatan selepas tamat tingkatan lima. Saya belajar selama tiga tahun di Kolej Kejururawatan Pantai sebelum memulakan perkhidmatan di sini.

"Saya suka jadi bidan kerana dapat melihat bayi dilahirkan setiap hari. Seronok apabila dapat berkongsi kegembiraan dengan ibu-ibu yang bersalin di sini," kata ibu kepada dua orang anak yang berasal dari Raub, Pahang itu.

Selain berkongsi kegembiraan, Soon Chai juga turut merasai kesedihan saat si ibu kehilangan bayi akibat komplikasi kelahiran, namun dia tidak boleh terbawa-bawa dengan kesedihan tersebut kerana emosi si ibu harus dijaga.

Adakalanya, hubungan Soon Chai dengan para ibu tidak terhenti di hospital sahaja kerana keakraban tersebut bertukar menjadi kawan.

"Ada juga ibu membawa anaknya yang sudah besar ke sini dan memperkenalkannya kepada kami.

"Melihat ibu dan bayi pulang dengan sihat adalah satu kegembiraan yang tidak ternilai buat saya," ujarnya yang merupakan salah seorang yang mendapat anugerah jururawat terbaik sempena sambutan Hari Jururawat PHKL baru-baru ini.

Ketika ditebak soalan mengenai pengalaman dimarahi pesakit, Soon Chai memberitahu itu merupakan perkara biasa dalam diari seorang jururawat.

"Tidak perlu terasa hati dengan pesakit, kerana emosi mereka tidak stabil berikutan masalah kesihatan yang dihidapi," katanya sambil tersenyum.

Ikhlas bekerja

Dalam pada itu, rakannya, Nur Zuriah Azahari, 30, yang bertugas di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) PHKL memberitahu, walaupun masanya bersama keluarga terhad, namun, dia sangat gembira menggalas tanggungjawab sebagai jururawat.

Jururawat kanan yang merupakan ibu kepada dua anak itu pernah meraih pengalaman profesion lain, namun akhirnya kerjaya sebagai jururawat begitu serasi dengan jiwa Nur Zuriah.

"Setiap hari, saya tidak sabar untuk pergi bekerja melihat keadaan kesihatan 'anak-anak' saya di hospital.

"Paling menyedihkan apabila bayi pramatang yang dijaga dalam tempoh empat hingga enam bulan meninggal dunia akibat masalah komplikasi kesihatan," katanya yang berasal dari Durian Tunggal, Melaka.


PHKL beroperasi di Bangsar sejak tahun 1974 dengan kemudahan 320 katil untuk pesakitnya.


Tambahnya, walaupun bertugas di NICU, tugasnya tidak hanya bertumpu pada penjagaan bayi semata-mata, tetapi turut berdepan dengan ibu bapa bayi tersebut.

"Bagi anak muda di luar sana yang mahu menjadikan jururawat sebagai karier, pastikan anda benar-benar ikhlas untuk menggalas tanggungjawab sebagai jururawat.

"Pekerjaan ini sangat mulia kerana ia dapat membantu orang tidak kira usia dan latar belakang," ujarnya sambil memberitahu seseorang jururawat itu perlu mempunyai persediaan mental dan fizikal yang kuat.

Formula 10 untuk 10

Sama ada anda sedar atau tidak, jururawat meluangkan 70 hingga 80 peratus masanya berinteraksi dengan para pesakit jika dibandingkan dengan masa pesakit bersama doktor atau ahli keluarga masing-masing.

Ini menunjukkan mereka merupakan golongan yang paling rapat dengan pesakit sepanjang berada di hospital.

Maka, tidak hairanlah jika golongan jururawat ini diberikan penghargaan sepatutnya setanding dengan bakti yang dicurahkan.

Pada sambutan Hari Jururawat PHKL baru-baru ini, Soon Chai, Nur Zuriah dan Low Sing Joe dari Institut Kanser Pantai diiktiraf sebagai jururawat terbaik hospital berkenaan.

Pengerusi Pantai Holding Berhad, Khairil Anuar Abdullah menyifatkan sambutan Hari Jururawat pada tahun ini sangat istimewa buat warga jururawat PHKL kerana mereka tampil menyahut cabaran bagi meningkatkan standard perkhidmatan.

"Standard tersebut dapat dipertingkatkan dengan menerapkan formula 10 untuk 10.

"Tugas jururawat sangat mulia kerana selaku jururawat, mereka melakukan sesuatu yang orang lain tidak mampu lakukan," katanya pada majlis sambutan Hari Jururawat di PHKL.


DARI kiri: Nur Zuriah, Soon Chai dan Sing Joe diberikan anugerah sebagai Jururawat Terbaik PHKL 2013.


Dalam pada itu, Ketua Jururawat PHKL, Datin Punithavathy Navaratnam memberitahu, formula 10 untuk 10 boleh dijadikan pemangkin meningkatkan perkhidmatan bukan sahaja di PHKL, bahkan bagi bidang kejururawatan dan industri penjagaan kesihatan secara keseluruhan.

"Formula tersebut harus dipraktikkan bagi menguatkan kepercayaan orang ramai terhadap perkhidmatan kesihatan di negara ini, secara tidak langsung meningkatkan kepercayaan terhadap kebolehan para jururawat," ujarnya.

Antara intipati formula tersebut adalah menganggap pesakit sebagai sahabat, melawan kemarahan dengan belas kasihan, ingatkan diri mengenai tugas jururawat yang mulia, sentiasa memberikan senyuman, mempunyai sifat empati dan sebagainya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved