Rabu, 8 Mei 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Kanak-kanak tunjang \

Posted:

Kanak-kanak tunjang \<i>Green X\</i>

Kanak-kanak tunjang \Green X\

Oleh SYALMIZI HAMID
syalmizi.hamid@kosmo.com.my

SHIKH ABDULL RASHID harus bijak menangani perangai kanak-kanak yang adakalanya mencabar kesabaran.


TANPA bantuan daripada anak-anak kecil dari sebuah sekolah rendah di sekitar Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Kuala Lumpur, pastinya persembahan muzikal puisidra dan taripuisi, Green X tidak akan meriah.

Biarpun diberi peranan sebagai ranting pokok dan watak ungka, namun khidmat sukarela pelajar tahun empat hingga enam dari Sekolah Kebangsaan Sultan Hisamuddin Alam Shah itu dianggap begitu besar.

Pengurus produksi persembahan Green X, Nadrah Zainal Abidin menjelaskan bahawa tenaga pelakon cilik itu begitu diperlukan bagi merealisasikan persembahan yang berkonsepkan kehijauan alam tersebut.

"Tugas mereka sebenarnya begitu besar untuk persembahan ini bahkan menjadi tulang belakang. Sebab itulah latihan diberikan secara intensif kepada mereka. Selain mempunyai peranan sebagai pokok ada juga yang diberi peranan watak ungka.

"Mereka juga nampak begitu bersemangat membawa watak masing-masing sepanjang latihan beberapa minggu. Pihak kami mendapat bantuan daripada 22 orang pelajar yang berlakon secara sukarela.

"Ibu bapa dan guru-guru mereka juga memberi kerjasama yang baik kerana penglibatan ini sebenarnya boleh mendedahkan pelajar terhadap dunia kreatif," ujar Nadrah.

Biarpun mendapat khidmat sukarela, pihak produksi tetap menjaga kebajikan para pelakon apabila akan menjemput dan menghantar murid tersebut ke sekolah sejurus latihan tamat pada setiap dua kali seminggu.

Melatih kanak-kanak dalam bidang lakonan bukanlah mudah. Pengarah pementasan itu yang juga merupakan pelajar filem, Shikh Abdull Rashid Shikh Abdullah menjelaskan bahawa melayan kerenah kanak-kanak merupakan cabaran yang besar.

"Terdapat dua jenis pelakon yang sukar dikawal dan diberi arahan iaitu pelakon kanak-kanak dan pelakon haiwan.

"Namun, kesukaran itu dapat diatasi sekiranya kita dapat menguasai mereka. Bahkan pelajar tersebut juga lebih mendengar kata kerana mereka semuanya bijak-bijak," kata Rashid.


PERSEMBAHAN teater Green X turut diperkemaskan oleh pelajar-pelajar jurusan teater dari Aswara.


Persembahan Green X merupakan projek tahun akhir pelajar ijazah dan diploma modul Pengurusan Produksi, Fakulti Muzik. Mengangkat isu pemanasan global dan alam sekitar, beberapa elemen kesenian digabungkan bersama dalam persembahan yang berdurasi sejam setengah itu.

"Ia merupakan sebuah projek persembahan pentas yang merupakan gabungan muzik, teater dan tarian. Bertemakan kehijauan dan alam semula jadi, kanak-kanak tersebut bersama, pemuzik, pelakon, pemuisi dan penari daripada pelbagai fakulti di Aswara akan berkongsi pentas nanti," ujar pengarah artistik, Haziratul Syamimi Ishak.

Green X akan dipersembahkan di Panggung Eksperimental Aswara, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur pada 11 Mei ini pukul 8.30 malam. Masuk adalah percuma. Maklumat lanjut hubungi tenga produksi Green X di www.facebook.com.my/aswaragreenx.

Persembahan yang mendapat penajaan daripada Majlis Belia Negara, Yayasan Emkay, Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) dan Maya Axis Creative Sdn. Bhd. itu turut diserikan dengan persembahan penutup oleh penyanyi Zainal Abidin.

Eksperimentasi seorang pensyarah

Posted:

Eksperimentasi seorang pensyarah

Eksperimentasi seorang pensyarah

Oleh SUHANA VERU


MUHAMMAD RASFAN menunjukkan hasil karyanya yang mengangkat tema Lakeside In Gardenia di Galeri Seni, Matic, Kuala Lumpur.


KEBANYAKAN pengkarya seni visual memilih alam sekitar sebagai subjek utama karya mereka.

Muhammad Rasfan Abu Bakar, 34, antara pengkarya seni yang tidak terkecuali menjadikan keindahan suasana tasik berhampiran rumahnya di Kajang, Selangor sebagai inti pati utama dalam hasil karya seninya.

Koleksi karya indah beliau telah dipamerkan di Galeri Seni, Pusat Pelancongan Malaysia (Matic), Jalan Ampang, Kuala Lumpur, pada bulan April lalu. Ia merupakan pameran solo ketiga Muhammad Rasfan.

Pameran yang mengangkat tema Lakeside In Gardenia itu menyaksikan kreativiti Muhammad Rasfan menghidangkan permainan warna bersifat sejuk pada pengolahan warna terang yang digarap dengan pelbagai teknik.

Menurut Muhammad Rasfan, yang juga seorang pensyarah di Fakulti Animasi dan Multimedia, Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), sebanyak 36 karya dipamerkan yang berkisar mengenai keindahan, suasana dan landskap tasik.

"Sesetengah individu hanya mampu melihat alam semula jadi tetapi saya berasa bertuah kerana berpeluang mengolahnya dalam bentuk catan dan berkongsi dengan orang ramai" katanya kepada Kosmo!

Setiap karya yang dihasilkan Muhammad Rasfan menekankan elemen simbol dan makna yang dilakukan berdasarkan pemerhatian beliau terhadap alam sekitar.

Bagaimanapun, wujud penghayatan yang berbeza dalam setiap karya memandangkan untuk memahami atau mencerna sesuatu objek seni, orang ramai perlu memahami apa yang cuba disampaikan oleh pelukis itu.

"Segelintir pengunjung mengambil masa yang agak lama untuk memahami mesej yang ingin saya sampaikan.

"Bagaimanapun, bagi mereka yang mengenali seni mudah saja untuk memahami apa yang ingin saya sampaikan," ujarnya yang turut menyatakan bahawa setiap karyanya diselitkan alunan riak air.

Tambah beliau, menerusi pameran secara tidak langsung dapat mengajak pengunjung menggunakan pemerhatian sendiri bagi menghayati elemen-elemen asas seperti warna, bentuk, garisan, tekstur, ruang, tekanan dan penghasilan kesan-kesan tertentu yang mungkin tidak mempunyai sebarang maksud.

"Elemen seperti bentuk, warna dan garisan memberi impak yang besar kepada manusia kerana ia terdapat di sekeliling kita," katanya.

Sementara itu, menyentuh mengenai proses menghasilkan karyanya, beliau berkata, setiap karya dihasilkannya memakan masa yang lama kerana perlu melalui beberapa proses seperti penghasilan tekstur sebelum diwarna beberapa lapisan.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai yang meneliti setiap hasil karyanya dapat melihat lapisan awal cat tersebut.

Mahali pilih Puma Mobium Elite

Posted:

Mahali pilih Puma Mobium Elite

Mahali pilih Puma Mobium Elite

Oleh ALIF ABU BAKAR
alif.abubakar@kosmo.com.my

MAHALI menunjukkan kasut Puma Mobium Elite yang membantu larian lebih selesa.


KASUT larian yang dicipta khusus mengikut pergerakan kaki kini boleh dimiliki mereka yang aktif berlari. Puma Mobium Elite menjadi item wajib untuk dipakai kerana keupayaannya untuk mengembang dan mengecut saat kaki bergerak.

Proses rekaan dan pembangunan Puma Mobium Elite yang dijalankan selama dua tahun dihasilkan dengan mengambil kira pengembangan kaki menerusi tiga arah. Longitud, lateral dan sisi tegak kaki diteliti, sekali gus menghasilkan sepasang kasut yang bersesuaian dengan pergerakan badan menjadikan larian lebih natural.

Pengurus Besar Puma Malaysia, Cheryl Wong menjelaskan, Puma Mobium Elite merupakan kasut generasi pertama yang direka mengikut konsep sebegitu.


DARI kiri: Mahali, Cheryl dan Wee Wern pada majlis pelancaran Puma Mobium Elite baru-baru ini.


"Ia dihasilkan bagi mencabar pembentukan statik kebanyakan kasut dan melangkaui standard konvensional.

"Kami percaya kasut ini mampu memberi keselesaan berpanjangan kepada pemakai dan paling penting, ia meningkatkan kualiti larian agar lebih efisien," ujar Cheryl pada majlis pelancaran Puma Mobium Elite di pusat beli-belah 1Utama, Selangor baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis pelancaran itu pemain bola sepak kebangsaan, Mahali Jasuli dan atlet skuasy negara, Low Wee Wern yang tidak ketinggalan berkongsi pengalaman mereka menyarung Puma Mobium Elite.

PUMA Mobium Elite dicipta berpandukan tiga aspek pergerakan kaki.


Mahali ketika ditemui Kosmo! pada majlis itu memberitahu, percubaan awalnya menggunakan Puma Mobium Elite ternyata memberi kelancaran luar biasa dalam lariannya.

"Sebagai ahli sukan, kasut memainkan peranan yang penting dalam aktiviti seharian. Kasut yang baik mestilah selesa dan stabil serta mampu meningkatkan prestasi.

"Saya sendiri pernah terbeli kasut yang tidak sesuai. Kesannya ia membuatkan kaki saya cepat melecet dan jika dipakai secara berterusan, ia boleh mencederakan kaki.

"Jadi adalah amat penting kita mengetahui kasut yang sesuai dengan kaki kita. Sebelum beli, cuba kasut itu terlebih dahulu dan selepas benar-benar yakin, barulah membuat keputusan," kongsi Mahali sambil menambah kasut yang berharga RM369 ini selesa dan mampu memberi kepuasan kepada dirinya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved