Sabtu, 18 Mei 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


ATM gagal pintas Lions

Posted:

ATM gagal pintas Lions

ATM gagal pintas Lions

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my

HAIRUDDIN Omar (depan) berjaya meloloskan diri daripada kawalan pemain pertahanan Negeri Sembilan ketika aksi Liga Super di Paroi malam tadi, Pada perlawanan tersebut Negeri Sembilan menewaskan ATM 2-1.


HASRAT Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk memintas kedudukan Lions XII selaku pendahulu Liga Super tidak kesampaian apabila tewas mengejut kepada Negeri Sembilan di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi semalam.

Kekalahan itu sekali gus menyaksikan The Gladiators kekal di tangga kedua liga, dipisah dengan perbezaan dua mata oleh Lions XII.

Pada aksi semalam, skuad kendalian B. Sathianathan terlebih dahulu dihukum menerusi gol pantas Hoben Jang Hoben jaringan Mohd. Fauzi Nan pada minit kedua.

Begitupun, kapten ATM, Hairuddin Omar menyamakan kedudukan pada minit ke-14, namun kelebihan itu sekadar bertahan selama enam minit apabila Mohd. Nazrin Mohd. Nawi kembali meletakkan Negeri Sembilan di depan menerusi sepakan percuma pada minit ke-20.

The Gladiators yang terdesak untuk mencari gol penyamaan, terus bekerja keras mengasak gawang namun usaha mereka terus menemui kebuntuan.

Kedudukan kekal sehingga tamat perlawanan dengan kemenangan memihak kepada Negeri Sembilan.

Ia merupakan kemenangan pertama Hoben Jang Hoben dalam saingan liga musim ini.

Sementara itu, Selangor PKNS berpesta gol apabila menewaskan Felda United 5-0 pada aksi yang berlangsung di Stadium Shah Alam.

PKNS terlebih dahulu membuka jaringan menerusi Mohd. Fauzan Dzulkifli pada minit ke-33 sebelum menggandakan kedudukan hasil jaringan Muhd. Khairu Azrin Khazali (45).

Skuad Abdul Rahman Ibrahim terus menghukum kerapuhan benteng pertahanan Felda apabila penyerang import PKNS, Patrick Ronaldinho Wleh meledak gol ketiga PKNS pada minit ke-50.

Perancang import PKNS, Roman Chmelo terus menambah derita pasukan pelawat dengan menambah gol keempat sebelum penyerang, Mohd. Nizad Ayub melengkapkan kemenangan bergaya itu dengan jaringan kelima pada masa kecederaan.

Di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV Kota Bharu, Kelantan kempunan meraih tiga mata apabila sekadar mencatatkan keputusan seri 1-1 dengan Selangor.

Meskipun beraksi di Kota Bharu, pasukan pelawat lebih banyak mendominasi permainan dan hampir membuka tirai jaringan menerusi penggempur berbisanya, Francis Forkey Doe seawal minit ketujuh namun dibatalkan pengadil selepas pemain tersebut berada dalam kedudukan offsaid.

Penguasaan Selangor berterusan pada minit ke-12 menerusi gerakan menarik Forkey Doe yang berjaya memperdayakan benteng pertahanan tuan rumah, namun rembatannya dinafikan ketangkasan penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Selangor akhirnya memperoleh gol pertamanya pada minit ke-55 menerusi pemain import, Adam Davids yang berjaya menanduk kemas hantaran pemain gantian, Raimi Mat Nor.

Pada minit ke-66, pemain gantian Kelantan Zairol Anuar Zailani menceriakan pasukan tuan rumah apabila menjaringkan gol penyamaan bagi membolehkan kedua-dua pasukan berkongsi satu mata selepas kedudukan 1-1 kekal sehingga tamat perlawanan.

Dollah intai tempat ketiga liga

Posted:

Dollah intai tempat ketiga liga

Dollah intai tempat ketiga liga

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
shahrulanoor.ishak@kosmo.com.my

PAHANG masih berpeluang memperbaiki kedudukan dalam Liga Super sekiranya mengekalkan momentum cemerlang seperti yang dipamerkan pada perlawanan menentang Lions XII yang berakhir seri 1-1 di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam kelmarin.

Ketua jurulatih Pahang, Dollah Salleh berkata, skuad Tok Gajah itu sekurang-kurangnya berpeluang menduduki tangga ketiga liga sekiranya terus meraih kemenangan dalam semua baki perlawanan selepas ini.

Sebelum ini, Pahang meletakkan sasaran untuk kekal dalam saingan Liga Super, namun selepas melihat aksi lebih bertenaga daripada skuad kendaliannya, Dollah sudah berani untuk menamatkan saingan musim ini di tempat ketiga liga.

"Perlawanan malam ini (kelmarin) cukup menarik apabila para pemain Pahang dilihat sangat komited untuk memburu jaringan walaupun jentera serangan sentiasa dikawal ketat pertahanan Lions XII.

"Usaha para pemain yang berterusan akhirnya membuahkan hasil apabila berjaya menyamakan kedudukan 1-1. Kalau pemain mengekalkan corak permainan seperti ini, kita boleh pergi lebih jauh dalam liga musim ini," katanya.

Pada perlawanan tersebut, penyerang Pahang, Mohd. Azammuddin Mohd. Akil menghasilkan gol penyamaan pada minit kecederaan babak kedua selepas berhempas pulas menggempur gawang pelawat sejak ketinggalan 0-1.

Pahang sebelum ini kalah 0-3 kepada Lions XII pada pertemuan pusingan pertama di Stadium Jalan Besar, Singapura dan selepas aksi malam kelmarin, skuad Tok Gajah itu kini menghuni tangga kelima liga.

Menurut Dollah, matlamat untuk merampas kedudukan ketiga liga boleh dicapai jika para pemain terus konsisten dengan corak permainan yang agresif seperti yang dibuktikan malam kelmarin.

"Kita masih perlu memperkemas rentak serangan dan kekal dengan sikap tidak mudah berputus asa. Saya berbangga dengan semangat mereka (pemain) yang terus berjuang sehingga ke minit-minit akhir perlawanan," katanya.

Sementara itu, Dollah turut berharap agar penyerang import kelahiran Argentina, Matias Conti dapat mempamerkan aksi sebenarnya selepas kecederaan hamstring yang dialaminya pulih sepenuhnya.

Conti dimasukkan pada babak kedua perlawanan malam kelmarin, namun gagal mempamerkan kualitinya yang sebenar.

"Saya gembira dia (Conti) sudah boleh bermain. Ia satu perkembangan baik dan kita yakin dia boleh memberi impak kepada pasukan ini untuk perlawanan seterusnya," ujar Dollah.

KLHC, TNB buru gelaran ke-13

Posted:

KLHC, TNB buru gelaran ke-13

KLHC, TNB buru gelaran ke-13

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my


FAIZAL (kiri) akan mengetuai jentera serangan TNB pada aksi menentang KLHC di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil hari ini.


AKSI final Kejohanan Hoki Piala Tenaga Nasional Berhad (TNB) malam ini dianggap pertarungan klasik dua musuh tradisi kelab hoki di negara ini.

Kelab Hoki Kuala Lumpur (KLHC) dan seteru utamanya, TNB akan turun memburu gelaran berprestij Piala TNB iaitu gelaran juara keseluruhan bagi Liga Hoki Malaysia (MHL) buat kali ketiga berturut-turut.

KLHC muncul juara pada dua edisi sebelum ini dengan menewaskan TNB 3-2 (2011) dan 3-0 (2012) manakala TNB pula menjuarainya (2010) dengan mengalahkan Sapura 5-3 menerusi penentuan pukulan penalti.

Namun, kedua-dua kelab ini berkongsi rekod pencapaian iaitu menjulang 12 gelaran sejak MHL mula diperkenalkan pada 1987, sekali gus menyaksikan gelaran Piala TNB malam ini bakal menjadi kejuaraan ke-13 bagi pasukan yang memenanginya.

TNB yang dikendalikan bekas pemain kebangsaan, Nor Azlan Bakar memiliki reputasi hebat dengan mendominasi saingan MHL sejak 1987. TNB ketika itu dikenali sebagai kelab Kilat.

Mereka telah merangkul gelaran Liga Premier sebanyak lima kali (1990, 1991, 2001, 2002, 2003) dan Piala TNB tujuh kali (1987, 1989, 1991, 2003, 2004, 2007, 2010).

KLHC pula yang dibimbing seorang lagi bekas pemain negara, Muhd. Dhaarma Raj Abdullah juga bukan calang-calang pasukan dan turut meraih kegemilangan ketika dikenali sebagai pasukan Anderson dan Ernst & Young (E&Y) sebelum ini.

Mereka mula memenangi gelaran Liga Premier sejak 2006 sehingga musim 2013 ini serta Piala TNB sebanyak tiga kali (2008, 2011, 2012).

Justeru, peminat hoki tempatan sudah boleh meramalkan bahawa pertemuan final di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil malam ini pastinya menjanjikan satu pertarungan sengit dan sesuatu yang tidak mungkin akan dilepaskan.

Pasukan TNB menggunakan khidmat pemain tempatan sepenuhnya dan sebahagian besar daripada mereka terdiri daripada bekas dan pemain skuad negara ketika ini.

Kekuatan mereka ialah di bahagian serangan yang diketuai penyerang lincah, Faizal Saari manakala jentera pertahanan pula diketuai bekas kapten skuad negara, Muhd. Amin Rahim serta Penjaga Gol Terbaik Asia 2010, S. Kumar.

Namun, KLHC juga tidak kurang hebatnya.

Diperkuatkan dengan enam pemain import iaitu seorang dari Australia dan lima dari Pakistan, KLHC juga mempertaruhkan tenaga beberapa bekas dan pemain kebangsaan.

Jentera tengah bakal dikemudikan Mohd. Sukri Abdul Mutalib manakala pemain berusia 33 tahun, Chua Boon Huat yang kembali semula ke dalam skuad senior negara akan mengetuai jentera serangan mereka.

Pertahanan pula ditunjangi kapten mereka, Muhd. Razie Abd. Rahim dan pintu gol akan dikawal seorang lagi penjaga gol veteran, Roslan Jamaluddin.

Berdasarkan rekod pertemuan musim ini, KLHC dilihat memiliki kelebihan selepas berjaya mengikat TNB 3-3 dan menang 5-3 dalam dua aksi Liga Premier.

Malah, KLHC juga membelasah Sapura 11-1 secara agregat pada saingan separuh akhir Piala TNB kali ini, sekali gus memberi amaran awal kepada TNB yang bergelut untuk mengembalikan prestasi sebenar mereka sejak dari awal musim lagi.

Musim ini, TNB hanya mampu menduduki tempat ketiga dalam saingan Liga Premier di belakang Maybank dan juara, KLHC.

Namun, mereka dilihat mula mempamer prestasi sebenar pada saingan kalah mati ini dengan menewaskan Terengganu 8-3 secara agregat (suku akhir) sebelum menang dengan agregat 8-4 ke atas Maybank pada separuh akhir.

Sesuatu yang melegakan Nor Azlan dalam dua pertemuan kalah mati itu ialah penyerang sensasi mereka, Faizal yang semakin pulih daripada kecederaan dan dia juga menemui semula sentuhan penyudahnya.

Faizal, 22, juga bakal dinobatkan sebagai penjaring terbanyak musim ini selepas mengumpul 17 gol dan ia juga merupakan anugerah ketiga berturut-turut diperoleh pemain yang berasal dari Terengganu itu sejak memenanginya pada musim 2011 dan 2012.

Maka, pertarungan klasik di antara dua gergasi hoki negara ini sudah tentu menjadi sesuatu yang menarik untuk disaksikan dengan pelbagai kemungkinan boleh berlaku, bergantung kepada suasana pada perlawanan akhir malam ini.

Kedua-dua kelab ini memiliki rekod yang cemerlang, mempunyai pemain berkualiti dan berpengalaman di pentas antarabangsa serta turun dengan tunjuk ajar sifu masing-masing yang pernah menyarung jersi skuad negara suatu ketika dahulu.

Siapa yang muncul juara malam ini masih belum dapat ditentukan, namun apa yang pasti, saingan kompetitif dalam kalangan gergasi hoki negara ketika ini telah berjaya membuka satu dimensi baharu kepada sukan tersebut yang semakin mempunyai ramai pengikutnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved