Rabu, 3 April 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Impian besar Mourinho

Posted:

Impian besar Mourinho

Impian besar Mourinho

MOURINHO berharap jentera serangan Real tampil lebih garang pada aksi suku akhir pertama Liga Juara-Juara menentang Galatasaray di Stadium Santiago Bernabeu awal pagi esok.


MADRID - Pengendali Real Madrid, Jose Mourinho berharap jentera serangan skuad The Galacticos tampil lebih garang pada aksi suku akhir pertama Liga Juara-Juara menentang Galatasaray di Stadium Santiago Bernabeu awal pagi esok.

Ketika ini, hanya Cristiano Ronaldo sahaja yang dilihat berada pada tahap sebenar selepas penyerang sensasi Portugal itu meledakkan 43 gol musim ini selepas seri 1-1 dengan Real Zaragoza dalam aksi Liga Sepanyol, Sabtu lalu.

Selain Ronaldo, jentera penyudah The Galacticos dilihat masih tercari-cari sentuhan sebenar dan ia sangat merisaukan Mourinho.

"Ia sesuatu yang cukup berbeza buat kami musim ini.

"Musim lalu, kami berjaya menjaringkan tiga gol dalam empat perlawanan.

"Kali ini, satu-satunya pemain yang dilihat kekal dengan prestasi hebat seperti itu hanya Ronaldo," kata Mourinho.

Namun, Mourinho enggan menekan 'butang panik' dan masih mempercayai kemampuan gandingan penyerangnya, Karim Benzema serta Gonzalo Higuain.

"Jaringan pasti tiba. Jika kami gagal menghasilkan seba- rang gol ketika berdepan Gala- tasaray, saya percaya kami akan melakukannya pada perlawanan akan datang.

"Cuma, saya terpaksa mene- rima hakikat bahawa kami sukar menjaringkan gol ketika ini," katanya.

Bakal tampil tanpa kapten, Iker Casillas bersama Raphael Varane dan Fabio Coentrao yang masih belum pulih dari- pada kecederaan, Mourinho berharap anak-anak buahnya dapat memperoleh bekalan selesa bagi mengelak tersingkir berdasarkan peraturan gol di tempat lawan.

"Kami gagal melakukannya ketika berdepan Manchester United (seri 1-1) di Bernabeu, mujur kami berjaya mara.

"Jadi, kelebihan harus berpihak kepada kami," kata Mourin- ho.

Pada masa sama, Mourinho juga menyangkal dakwaan bahawa Real menjadi pasukan pilihan berbanding Galatasaray.

"Mereka memiliki pemain yang biasa beraksi pada kempen Liga Juara-Juara dan kekuatan mereka bukan semata- mata kerana (Didier) Drogba dan (Wesley) Sneijder.

"Galatasaray mempunyai Emmanuel Eboue yang pernah beraksi bersama Arsenal, Felipe Melo (Juventus), Albert Riera (Liverpool) dan Fernando Muslera yang pernah beraksi bersama Lazio sebelum ini," kata- nya. - AFP

'Serampang dua mata'

Posted:

'Serampang dua mata'

'Serampang dua mata'


FORKEY (tiga dari kiri) menjadi sandaran Selangor pada aksi menentang Saigon Xuan Thanh di Stadium Thong Nhat, Ho Chi Minh malam ini.


SELEPAS hanya mengutip satu mata daripada dua perlawanan awal Kumpulan H kempen Piala AFC 2013, Selangor berdepan misi memburu tiga mata berharga pada aksi menentang kelab Vietnam, Saigon Xuan Thanh di Stadium Thong Nhat, Ho Chi Minh malam ini.

Pada masa sama, pengendali Selangor, Irfan Bakti Abu Salim juga mahu kemena- ngan tersebut mampu menjadi suntikan moral pada aksi suku akhir pertama Piala FA bertemu Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Sabtu ini.

"Saya cukup yakin kami mampu membawa pulang tiga mata penuh kerana tampak semangat pemain cukup tinggi untuk memenangi perlawanan ini.

"Sebelum ini, kami hanya seri 3-3 dengan Tampines Rovers meskipun mendahului sebanyak tiga kali.

"Saya sedar pasukan lawan memiliki lebih ramai pemain import. Kami hanya membawa dua saja (Francis Forkey Doe dan Peter Chrappan) manakala seorang lagi (Michal Kubala) terpaksa ditinggalkan di Malaysia kerana mengalami kecederaan.

"Keyakinan saya lebih tinggi kerana kami akan bertemu Johor DT selang beberapa hari selepas ini dan hanya kemenangan ke atas pasukan lawan ini mampu memberi suntikan moral kepada kami.

"Sebab itulah kami mahu menang," kata Irfan yang dipetik menerusi laman rasmi Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) semalam.

Selangor kini menduduki tangga tercorot kumpulan selepas tewas 0-1 kepada East Bengal di Kolkata, India (27 Februari) sebelum seri 3-3 dengan Tampines di Stadium Shah Alam pada 13 Mac lalu.

Saigon Xuan Thanh pula menghuni tangga teratas kumpulan dengan empat mata selepas menewaskan Tampines 3-2 di Stadium Jalan Besar selain seri tanpa jaringan dengan East Bengal di laman sendiri.

Ketika ini, skuad kendalian Tran Tien Dai diperkuatkan dengan kehadiran tiga pemain import iaitu pemain tengah, Moses Oloya (Uganda) serta dua penyerang, Christian Nsi Amougou (Cameroon) dan Oguwike Ameka Ndubuisi (Nigeria).

"Saya ada melihat aksi Saigon Xuan Thanh ketika mereka menewaskan Tampines dan mereka berjaya mendahului 3-0. Mereka memiliki barisan pemain import yang baik di posisi penyerang dan tengah," jelas Irfan semalam.

Beliau yang menyambut hari jadi ke-62 tahun kelmarin turut mengimbau pengalamannya yang pernah beraksi bersama skuad kebangsaan di stadium sama pada 1973.

"Ketika itu Malaysia B bertemu kelab dari Indonesia pada perlawanan Piala Kemerdekaan. Saya ingat lagi pada sebelah malam terdengar bunyi letupan berdentum-dentum tetapi selepas beberapa hari, ia jadi seperti biasa saja," katanya.

Piala AFC: Kelantan belasah Da Nang 5-0

Posted:

Piala AFC: Kelantan belasah Da Nang 5-0

Piala AFC: Kelantan belasah Da Nang 5-0


NWAKAEMI (kanan) menyumbat gol pertama Kelantan ketika menewaskan Da Nang 5-0 di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam tadi.


KELANTAN tampil dengan kelas tersendiri ketika mengejutkan pendahulu Kumpulan G, SHB Da Nang FC 5-0 pada kempen Piala Konfederasi Bola Sepak Asia, (AFC) di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam tadi, lapor KHAIRI MOHAMAD.

Anak-anak buah Bojan Hodak membuktikan kehebatan jentera

serangannya selepas empat bulan melalui tempoh yang sukar pada musim 2013.

Pada perlawanan tersebut, skuad The Red Warriors memperoleh gol pembukaan menerusi pemain import dari Nigeria, Dickson Nwakaemi pada minit keempat.

Indra Putra Mahayuddin meledakkan gol kedua pasukan tuan rumah pada minit keenam sebelum Mohd. Faiz Subri dan Dimitri Pertratos (ke-59) turut mencipta nama selaku penjaring apabila

menjaringkan gol ketiga dan keempat masing-masing pada minit ke-23 serta 59.

Kapten Kelantan, Badhri Radzi melengkapkan malam bergaya apabila menyumbat gol kelima pada minit ke 86.

The Red Warriors sekadar mencatat keputusan seri 1-1 di hadapan penyokong sendiri pada perlawanan pertama menentang Maziya SRC dari Maldives pada 6 Mac sebelum menewaskan kelab Myanmar, Ayeyawady 3-1 pada 13 Mac lalu.

Kemenangan itu cukup bermakna kerana ia memberi ruang kepada Kelantan untuk merampas kedudukan teratas Kumpulan G selepas mengumpul tujuh mata, satu mata di depan Da Nang.

Skuad kendalian Hodak akan bertandang ke Vietnam bertemu Da Nang pada 10 April depan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved