Selasa, 2 April 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Digodam kerana tiada sistem keselamatan

Posted:

Digodam kerana tiada sistem keselamatan

Digodam kerana tiada sistem keselamatan

SISTEM kemudahan mudah digodam jika tidak dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan.


KOREA Selatan di digemparkan dengan berita pencerobohan sistem komputer di dua bank terbesar dan tiga syarikat televisyen terkemuka di negara itu baru-baru ini.

Komputer-komputer yang terjejas itu ialah milik Bank Shinhan dan NongHyup manakala rangkaian televisyen pula ialah YTN, MBC dan KBS.

Serangan tersebut menyebabkan mesin-mesin pengeluaran dan memasukkan wang lumpuh di seluruh Korea Selatan manakala skrin komputer di stesen-stesen televisyen memaparkan imej tengkorak.

Bagaimanapun, sebahagian komputer mula beroperasi selepas lebih dua jam tergendala.

Dalam pada itu, pakar-pakar komputer menyifatkan serangan siber tersebut dirancang oleh pihak Korea Utara.

Spekulasi itu dibuat kerana kejadian itu berlaku selepas Korea Utara dikenakan sekatan barangan mewah oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kerana melakukan ujian nuklear pada bulan Februari lalu.

Malah, Washington turut meluaskan sekatan bulan lalu dalam usaha melumpuhkan kemampuan rejim itu membangunkan program nuklearnya.

Kedua-dua negara jiran itu saling bermusuhan sejak tamatnya perang Korea pada tahun 1950 hingga 1953. Impak perselisihan itu juga menyebabkan lebih satu juta tentera kedua-dua negara diletakkan di kawasan sempadan.

Sementara itu, Dekan Graduan Sekolah Keselamatan Maklumat Universiti Korea, Lim Jong-in berkata, kejadian tersebut berlaku disebabkan sistem komputer digodam.


KAKITANGAN Korean Broadcasting System (KBS) memeriksa sistem komputeryang tergendala akibat digodam baru-baru ini di Seoul.


"Gangguan serentak itu tidak mungkin disebabkan masalah teknikal," ujarnya lagi.

Bagaimanapun, pihak polis dan para pegawai Korea Selatan yang menyiasat kes itu menyatakan punca serangan tersebut masih belum jelas.

Sementara itu, Dekan Graduan Sekolah Keselamatan Maklumat Universiti Korea, Lim Jong-in berkata, kejadian tersebut berlaku disebabkan serangan komputer.

"Gangguan serentak itu tidak mungkin disebabkan masalah teknikal," ujarnya.

Sebahagian komputer mula beroperasi selepas lebih dua jam tergendala.

Bagaimanapun, pihak polis dan para pegawai Korea Selatan yang menyiasat kes itu menyatakan punca serangan tersebut masih belum jelas.

Sementara itu, peneraju dalam perkhidmatan dan perisian keselamatan kandungan rangkaian antivirus dan internet, Trend Micro Incorporated (Trend Micro) pula berkata, taktik yang digunakan dalam serangan menyerupai serangan sasaran negara-negara maju.

Penjenayah menggunakan teknik phishing iaitu aktiviti untuk mendapatkan maklumat rahsia pengguna mellaui e-mel atau laman web seakan-akan yang asli atau rasmi.

Ia digunakan untuk menembusi dan berkompromi sistem awal dalam organisasi-organisasi ini.

Begitupun, Trend Micro mampu untuk melindungi pengguna perusahaan mereka di Korea terhadap ancaman tersebut.

Pihaknya berjaya mengesan mesej yang dihantar melalui e-mel kepada dua pelanggannya.

"Kami telah memperoleh beberapa sampel yang dikenali sebagai TROJ_KILLMBR.SM. Kami percaya itulah punca skrin komputer kosong di Korea Selatan kosong," jelasnya.

Bagaimanapun, pihaknya sedang melakukan siasatan lanjut mengenai serangan tersebut.

Hakikatnya, kes yang berlaku di Seoul bukan satu perkara yang baharu kerana kita sering kali digemparkan dengan kes-kes jenayah siber membabitkan penggodam yang menceroboh laman-laman web kerajaan dan bank-bank bertaraf antarabangsa.


SISTEM komputer di Agensi Berita Televisyen Yonhap (YTN), Seoul tergendala lebih dua jam.


Malangnya, kes sedemikian seakan-akan tiada kesan jangka panjang kepada sesiapa pun, sedangkan syarikat-syarikat besar termasuk masyarakat seharusnya berasa bimbang.

Semua itu bermula dengan pembabitan akaun e-mel peribadi yang sering dilihat sebagai tidak mempunyai nilai.

Malahan, Pusat Bantuan Cyber999 menerima sebanyak 253 aduan kes berkaitan pencerobohan dan 30 kes lagi berkaitan cubaan menceroboh pada Januari tahun lalu.

Statistik yang dipaparkan dalam laman web pusat bantuan itu menyebut sebanyak 3,699 kes pencerobohan, kod berniat jahat (1,012) dan cubaan pencerobohan (734).

Menurut undang-undang, seseorang penggodam boleh didakwa mengikut Seksyen 233 dan 214 Akta Komunikasi Multimedia 1998 (AKM).

Jika sabit kesalahan, individu terbabit boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.

Pencemaran di China kritikal

Posted:

Pencemaran di China kritikal

Pencemaran di China kritikal


KEBANYAKAN sungai di sekitar Beijing dicemari sisa toksik, sampah sarap dan bahan buangan kilang.


CHINA terpaksa membelanjakan berbillion-billion ringgit sejak tiga tahun lalu untuk membersihkan alam sekitar di sekitar Beijing. Pihak pemerintah Beijing terpaksa menyediakan peruntukan yang besar itu bagi meredakan kemarahan penduduk di negara itu.

Rata-rata penduduk berasa marah dan tidak berpuas hati dengan pihak pemerintah kerana kadar pencemaran alam sekitar baik udara mahupun sungai semakin merosot hari demi hari.

Sehubungan itu, pihak pemerintah Beijing berjanji akan meningkatkan lagi usaha mereka untuk menangani masalah pengurusan sampah, pencemaran sungai dan udara, melumpuhkan kerja-kerja pembinaan sampah haram dan banyak lagi.

Malah, kualiti udara yang teruk melanda di Beijing pada bulan Januari lalu menyebabkan kira-kira 20 juta penduduk diselaputi kabus tebal.

Ekoran masalah pencemaran udara itu, rata-rata penduduk mengalami batuk, asma dan beberapa penyakit berkaitan masalah pernafasan.

Dalam pada itu, rakyat negara itu menganggap pihak pemerintah tidak prihatin untuk membincangkan dasar-dasar melindungi alam sekitar.

Begitupun, masalah pencemaran udara menjadi isu besar di China ekoran pembangunan pesat dalam bidang industri, kebergantungan terhadap tenaga arang batu.

Selain itu, peningkatan mendadak jumlah pengguna kereta dan sikap pelbagai pihak tidak mempedulikan undang-undang alam sekitar.

Terdahulu, Beijing merancang untuk memasang saluran paip kumbahan yang berukuran 1,290 kilometer (800 batu), membina lima loji untuk pembakaran sampah, menubuhkan 47 rumah kitar semula tumbuh-tumbuhan dan menaik taraf 20 loji kumbahan pelupusan sampah.


SEORANG lelaki terpaksa menggunakan tangki oksigen kerana pencemaran udara yang teruk.


Sisa industri

Sementara itu, Datuk Bandar Beijing, Wang Anshun menggesa kerajaan agar menarik lebih banyak pihak swasta untuk membuat pelaburan ke atas isu-isu alam sekitar.

Kebanyakan bandar-bandar utama di China menghadapi masalah pencemaran sungai yang berpunca daripada pembuangan sisa industri dari kawasan perindustrian berdekatan.

Pada awal bulan ini, 900 ekor babi ditemui mati di sungai Huangpu yang terletak di kota Shanghai, China.

Bagaimanapun, seorang pegawai setempat mengatakan, ia tidak menemukan sebarang bukti yang menunjukkan ratusan haiwan tersebut telah mati sebelumnya dan kemudian dibuang di sungai.

Lantaran itu, pegawai yang bertanggungjawab dalam kes itu menyelidik kedatangan haiwan tersebut berhampiran sungai itu.

Justeru, pihak tersebut berusaha memindahkan ratusan babi yang mati itu dari sungai.

Di samping itu, pegawai melakukan uji kualiti air sungai untuk memastikan bahawa kematian haiwan berkenaan bukan kerana adanya racun pada kandungan air sungai. Sementara itu, data kajian saintifik punca kematian utama di dunia mendedahkan pencemaran udara di China menyumbang 1.2 juta kematian pramatang di negara itu pada tahun 2010 menyamai jumlah keseluruhan secara global. Dengan erti kata lain, China kehilangan 25 juta tahun kehidupan yang sihat ekoran pencemaran itu.

Data tersebut berdasarkan analisis yang dibentangkan buat julung-julung kali pada Kajian Penyakit Bebanan Global 2010. Ia disiarkan dalam jurnal Britian The Lancet pada bulan Disember.


PEMERINTAH Beijing akan melaksanakan kaedah yang sistematik untuk mengurus sampah.


Para penyelidik menggelar ambient particulate matter pollution (pencemaran jerebu) sebagai faktor keempat kematian di China pada tahun 2010 mendahului pemakanan, hipertensi dan merokok.

Pencemaran udara tersenarai sebagai faktor risiko yang menyumbangkan kepada 3.2 juta kematian pada tahun 2010.

Data kematian pramatang yang disebabkan pencemaran udara dari luar ini pada pandangan pegawai-pegawai pemerintah China mengancam kedudukan politik mereka. Dua tahun lalu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 1.3 juta kematian pramatang di bandar-bandar di seluruh dunia akibat pencemaran udara.

Bulan lalu, Pertubuhan Pembangunan Kerjasama Ekonomi yang berpangkalan di Paris mengingatkan pencemaran udara di kawasan perbandaran menjadi punca teratas kematian di seluruh dunia pada tahun 2050, mendahului air yang kotor dan kurangnya sanitasi.

Dianggarkan, 3.6 juta orang mengalami kematian pramatang akibat pencemaran udara setiap tahun yang kebanyakannya berlaku di China dan India.

Estetika fotografi jalanan

Posted:

Estetika fotografi jalanan

Estetika fotografi jalanan


KETIADAAN bakat dan ilmu dalam bidang fotografi, rakaman foto jalanan yang diambil mungkin kelihatan hanya sekeping gambar kosong.


FOTOGRAFI jalanan bukan hanya setakat mengambil gambar di jalanan. Dari segi definisinya, fotografi jalanan menggunakan teknik terus yang akan menghasilkan pandangan yang literal dan secara spontan.

Pada kebiasaannya, jurufoto jalanan tidak duduk setempat kerana mereka perlu bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

Langkah itu perlu memandangkan golongan tersebut perlu melihat gelagat-gelagat di sekelilingnya tanpa membuang nilai-nilai seni foto tersebut.

Dalam pada itu, jurufoto jalanan juga tidak perlu berasa tekanan kerana pengambilan gambarnya adalah secara santai.

Namun, mereka perlu mempunyai kemahiran dalam memahami nilai-nilai seni sesuatu gambar. Misalnya, meletakkan subjek dalam pemindang kamera, pencahayaan yang menarik serta maksud cerita dan perasaan subjek.

Jurufoto jalanan bukan sahaja merakam aksi spontan subjek di hadapan mereka bahkan merakam latar belakang, budaya, sejarah, ekonomi dan komunikasi. Visual mereka merangkumi pencahayaan dan tona warna sesuatu tempat bagi menunjukkan di mana kejadian rakaman itu berlaku.

Menerusi penggunaan cahaya sedia ada (natural) adalah lebih baik supaya kesan dan waktu rakaman itu sama seperti yang digambarkan.

Tidak ada syarat khusus penggunaan jenis kamera untuk merakam sebarang fotografi jalanan asalkan mempunyai pengetahuan asas dalam mengendalikan kamera dan lensa.

Hari ini, bidang fotografi jalanan sudah mendapat tempat di negara kita. Seorang jurufoto jalanan bebas yang terkenal iaitu Mohd. Afzal Abdullah yang lebih dikenali sebagai Chottouch mengambil satu inisiatif dengan menubuhkan sebuah kelab Fotografi Jalanan Malaysia (FJM).

Etika fotografi jalanan

Beliau bersama rakan baiknya, Effendi Alias menubuhkan kelab tersebut pada tahun 2011.

Kelab tersebut bukan sahaja berjaya mendapat sambutan puluhan ribu ahlinya di seluruh negara, bahkan menarik perhatian penaja-penaja besar seperti pengedar barangan kamera yang terkenal seperti Canon, Pentax, Ricoh dan jabatan kerajaan.

Objektif FJM adalah berkongsi idea antara orang lama dengan yang baharu, memahami budaya dan sejarah, teknikal pengoperasian kamera, had undang-undang, penilaian hasil gambar iaitu sama ada gambar yang dihasilkan mampu bertahan sehingga generasi akan datang dan banyak lagi.

Menurut Chottouch, walaupun kelab itu belum didaftarkan, pihaknya sudah mempunyai rangkaian kelab di setiap negeri seluruh Malaysia.

Ia bagi memudahkan menggerakkan aktiviti mereka tanpa sebarang masalah.


AHLI-AHLI FJM bergambar di Putrajaya baru-baru ini.


FJM juga merupakan kelab fotografi yang paling aktif melalui laman sosial rasmi selain sentiasa mengadakan tugasan dengan pelbagai tema untuk ahlinya.

Malahan, kelab tersebut akan mengadakan penggambaran jalanan di tempat menarik seperti di Batu Pahat, Johor, Pulau Pinang dan Klang, Selangor.

Setiap kali aktiviti diadakan, FJM juga mengadakan slot bengkel khas berupa taklimat penerangan untuk ahli baharu supaya mereka dapat memahami lebih mendalam maksud tersirat di sebalik fotografi jalanan.

Chottouch turut menasihatkan ahli-ahlinya agar mengetahui had undang-undang yang perlu diikuti seperti tidak boleh mengambil gambar dengan sewenang-wenangnya di kawasan persendirian, hospital, muzium balai polis dan lain-lain yang memerlukan kebenaran sebelum merakam.

Selain itu, jika merakam gambar manusia, jurufoto perlu meminta izin untuk merakam gambar mereka. Ia berikutan, subjek manusia kadangkala mempunyai hak-hak privasi tertentu yang tidak mahu diganggu.

Hakikatnya, bukan mudah untuk merakam fotografi jalanan jika tidak ada ilmu pengetahuan asas seperti keberanian, komunikasi, menunggu, bergerak dari suatu tempat ke tempat lain dan pemerhatian.

Semuanya memerlukan daya ketahanan emosi dan fizikal yang tinggi bagi merealisasikan setiap shot agar mempunyai nilai artistik fotografi.

Sehubungan itu, Chottouch berusaha membawa imej FJM ke persada antarabangsa dengan mengumpulkan semua hasil karya yang bermutu daripada ahli-ahlinya untuk pameran dan dibukukan.

Untuk keterangan lanjut mengenai FJM, orang ramai boleh melayari laman web Fotografi Jalanan Malaysia.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved