Selasa, 2 April 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Chelsea singkir Man. United

Posted:

Chelsea singkir Man. United

Chelsea singkir Man. United

BA (kanan) menjaringkan gol tunggal kemenangan 1-0 Chelsea ke atas United di Stamford Bridge malam tadi.


LONDON – Juara bertahan, Chelsea semakin hampir untuk menjulang trofi Piala FA selepas menyingkirkan Manchester United 1-0 pada aksi ulangan suku akhir di Stamford Bridge malam tadi.

Penyerang Senegal, Demba Ba muncul wira apabila menjaringkan gol tunggal kemenangan skuad The Blues pada minit ke-49, sekali gus melayakkan diri ke separuh akhir buat kali keenam dalam tempoh lapan musim.

Skuad bimbingan Rafael Benitez itu dijadual bertemu Manchester City pada pusingan separuh akhir di Stadium Wembley 14 April depan.

Satu lagi aksi separuh akhir bakal menemukan Millwall dan Wigan Athletic yang berlangsung di stadium sama sehari sebelum itu.

Meskipun tidak disenangi segelintir penyokong-penyokong tegar Chelsea, Benitez masih berpeluang untuk menghadiahkan dua piala kepada skuad The Blues musim ini.

Selain layak ke separuh akhir Piala FA, Chelsea turut mara ke suku akhir pada kempen Piala Europa dan mereka akan bertemu kelab Rusia, Rubin Kazan awal pagi Jumaat ini.

"Ia adalah satu kemenangan yang sangat bermakna buat kami. Kami suka beraksi di Stadium Wembley dan kami sangat mengagumi Piala FA. Kami sentiasa mahu memenangi trofi ini.

"Saya sangat berpuas hati selepas berjaya menepis percubaan Javier Hernandez dan bola itu sangat berbahaya. Bagaimanapun, saya berjaya menggunakan tangan kiri untuk menepis bola itu," kata penjaga gol Chelsea, Petr Cech.

Sementara itu, Ba berkata, dia sangat gembira apabila menjaringkan gol itu dan jaringan tersebut sama seperti yang dilakukannya ketika bersama Newcastle United sebelum ini.

"Jaringan saya hari ini (semalam) sama seperti yang saya lakukan ketika saya mewakili Newcastle (menentang United). Ia telah mengingatkan saya kembali kepada detik itu.

Bagaimanapun, apa yang paling penting adalah kami mencatat kemenangan dan memberikan kami lebih keyakinan," kata Ba. – Agensi

Almeida akhiri tanda tanya

Posted:

Almeida akhiri tanda tanya

Almeida akhiri tanda tanya

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


KETUA Pegawai Eksekutif T-Team, Abdul Rasid Jusoh (kiri) menyerahkan dokumen perjanjian kepada Almeida (kanan) sambil diperhatikan Rozi di di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu semalam.


KELIBAT bekas jurulatih skuad Bawah 17 Tahun Benfica, Eduardo Almeida yang sebelum ini mencetuskan spekulasi bakal menggantikan pengendali T-Team, Peter James Butler terjawab apabila beliau dilantik sebagai ketua jurulatih dan pengarah teknikal Akademi Bola Sepak Titans Muda.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat berkata, akademi itu akan ditubuhkan di Terengganu dan ia bakal dilancarkan dalam tempoh terdekat.

"Para peminat bola sepak khususnya kanak-kanak yang berusia enam hingga 17 tahun dipelawa menyertai akademi tersebut tidak lama lagi.

"Buat permulaan jelasnya, akademi itu akan memulakan operasi di padang Kompleks Sukan Gong Badak dengan membuat pengambilan dalam kalangan pelatih dari sekitar daerah Kuala Terengganu," katanya.

Beliau berkata demikian selepas sidang akhbar menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) bersama The Titans dan Almeida di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu semalam.

Almeida, 35, yang dilahirkan di Portugal akan bertindak sebagai ketua jurulatih merangkap pengarah teknikal akademi berkenaan.

Sebelum ini, beliau pernah melatih pemain negara, Ahmad Fakri Saarani ketika mewakili Atletico Sport Club Reguengos, sebuah kelab Divisyen Tiga Portugal.

Katanya, akademi itu mungkin beroperasi pada setiap hujung minggu di Kompleks Sukan Gong Badak.

"Bagaimanapun, ia akan diperluaskan ke beberapa pusat atau daerah lain sekiranya mendapat permintaan menggalakkan daripada orang ramai.

"Pengambilan pelajar terbahagi kepada empat kategori iaitu sentuhan permulaan (6 hingga 9 tahun), awal (10 hingga 12 tahun), pertengahan (13 hingga 15 tahun) dan elit (16 hingga 17 tahun)," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, Terengganu akan mengadakan kerjasama dengan Portugal untuk menghantar para pemain dari negeri itu menimba pengalaman dalam sukan bola sepak di negara berkenaan.

"Kami akan hantar pemain dari akademi ini ke Portugal, dalam setahun kami cadang hantar tiga pemain ke sana yang dijangka bermula September ini," katanya.

Sementara itu, Almeida memberitahu, T-Team telah menunjukkan minat untuk mendapatkan khidmat membentuk akademi berkenaan.

"Sebagai jurulatih, ia sesuatu yang menarik apabila dapat menimba pengalaman di negara-negara lain malah saya dapat menurunkan ilmu kepada golongan muda di negeri ini.

"Kami akan merangka program latihan dan kejurulatihan yang sesuai digunakan dalam akademi ini kelak terlebih dahulu. Apabila ia siap kita akan memulakan tugas dalam mencungkil bakat-bakat muda," katanya.

Murray juara Terbuka Sony

Posted:

Murray juara Terbuka Sony

Murray juara Terbuka Sony

MURRAY melakar kemenangan ke-26 dalam kariernya selepas menjuarai Terbuka Sony kelmarin.


MIAMI - Pemain pilihan kedua, Andy Murray menjuarai kejohanan tenis Terbuka Sony selepas menewaskan David Ferrer dari Sepanyol 2-6, 6-4, 7-6 (7/1) kelmarin.

Pada aksi final yang penuh dramatik itu, Murray dari Britain melakar kemenangan ke-26 dalam kariernya dan kedua untuk musim ini selepas bermain selama dua jam dan 45 minit.

"Kami bermain pada tahap maksimum. Kami menggunakan kekuatan fizikal sepenuhnya dan saya bernasib baik kerana berjaya mengharunginya," kata Murray.

Ferrer mengalami kekejangan otot ketika permainan berbaki dua mata akhir manakala Murray kelihatan sangat keletihan pada awal set pertama yang berlangsung dalam keadaan cuaca panas terik itu.

Meskipun memenangi kejohanan itu pada 2009, Murray mengakui ia antara perlawanan paling mencabar dan memenatkan dari aspek fizikal dan mental.

"Ia sangat sengit. Terlalu sengit. Kami terpaksa bertahan sehingga set terakhir. Ini merupakan perlawanan paling mencabar yang pernah saya lalui dalam Siri Masters," kata bekas pemain No. 3 dunia itu.

"Ia sangat mencabar dari aspek fizikal dan mental di mana kami mengerah kedua elemen itu hanya untuk mengutip satu mata.

"Saya tidak berfikir banyak kerana terlalu letih."

Kemenangan itu menyaksikan Murray mengisi kedudukan selaku pemain No. 2 dunia manakala Ferrer akan mengatasi posisi Rafael Nadal untuk menjadi pemain No. 3 dunia.

Dalam pada itu, Ferrer yang gagal meraih kemenangan pertama di Amerika Syarikat dan menjadi pemain Sepanyol pertama memenangi gelaran di Miami tetap positif.

"Saya sangat letih (fizikal dan mental) dan ia perlawanan yang cukup panjang.

"Murray mempunyai tenaga sehingga akhir perlawanan. Tahniah kepadanya.

"Saya tahu saya berpeluang menang di Miami tetapi ia bukan sesuatu yang mudah. Hidup saya tidak akan berubah hanya kerana tewas satu perlawanan.

"Saya akan bekerja keras dan lebih fokus pada kejohanan akan datang," kata pemain No. 4 dunia itu. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved