Selasa, 2 April 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Sunyi, faktor kembali aktif

Posted:

Sunyi, faktor kembali aktif

Sunyi, faktor kembali aktif

FIGURA yang pernah mencipta nama menerusi filem Sejati ini mengakui dia tidak berkebolehan menyanyikan lagu yang bernada tinggi.


KALI terakhir Raja Ema muncul dengan album lagu-lagu dendangannya adalah pada tahun 1989, menerusi judul, Tidakkah Aku Menyintaimu.

Kini, setelah 24 tahun, Raja Ema, 44, kembali menyanyi dan bakal mengeluarkan sebuah single baharu.

Jika dahulu, pelantun lagu Jejaka Idaman itu sering kali membawakan lagu berkisar tentang percintaan, namun kini, sesuai dengan kematangan usianya, lagu terbaharu Raja Ema itu nanti akan menceritakan tentang perjalanan hidupnya.

Menurut wanita tersebut, single yang masih belum mempunyai judul itu adalah hasil ciptaan Nik Nizam Jaafar dan ditulis oleh Ennie Sulastri.

Mengulas mengenai single tersebut, jelas Raja Ema, dia lebih selesa membuat kemunculan semula (menyanyi) dengan caranya tersendiri tanpa mengikut mana-mana penyanyi.

"Biarlah kemunculan saya nanti ada kelainan. Setiap penyanyi ada cara masing-masing untuk membuat comeback. Saya lebih selesa lagu itu nanti bercerita tentang perjalanan hidup saya bergelar anak seni. Tetapi, ia masih dalam peringkat perbincangan dan mungkin akan diselit juga dengan kisah percintaan," jelasnya ketika ditemui pada majlis pelancaran slot drama TV3 iaitu Lestary, Akasia dan Samarinda di Cathay Cineplex, Cineleisure, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Masih mengekalkan rentak lagu rancak dan mudah seperti dahulu, ujar Raja Ema, dia tidak boleh lari daripada rentak lagu yang lain kerana sedar akan kemampuan vokalnya.

Katanya: "Saya daripada dahulu tidak boleh menyanyi lagu-lagu yang berentak tinggi. Jadi, saya masih mengekalkan konsep dan rentak lagu mudah dan rancak."

Tidak hanya mengeluarkan single baharu, ulas Raja Ema, dia juga bakal mengeluarkan sebuah album.

Ceritanya, album baharunya itu nanti akan memuatkan lagu-lagu popularnya dahulu termasuk single terbaharunya itu.

RAJA EMA menolak dengan baik daripada bercerita tentang kisah peribadinya.


Kunci mulut

Masih tidak putus-putus menerima tawaran berlakon sehingga kini, Raja Ema mengakui, ingin kembali berlakon kerana berasa sunyi dan rindu terhadap dunia lakonan.

Menyatakan hasratnya itu kepada pengarah terkenal, Erma Fatima, Raja Ema kemudiannya ditawarkan watak sebagai Puan Sri Atilia (isteri kepada pelakon Ridzuan Hashim) dalam drama terbaharunya berjudul Bukan Untuk Aku.

Selepas itu, pelakon yang popular menerusi filem Sejati itu menerima banyak lagi tawaran dan bakal muncul dalam slot Samarinda bermula 10 April ini menerusi drama berjudul Epilog Cinta Khirana bersama pelakon Tasha Shilla, Nazim Othman dan Aliff Aziz.

Drama arahan Azmi Hatta itu menceritakan tentang Khirana (Tasha Shilla) yang cedera parah dan koma selama dua tahun akibat kemalangan. Dalam kemalangan tersebut, Khirana bersama seorang lelaki bergelar Datuk bernama Shamsul Ariffin. Selepas sedar daripada kemalangan, dia hilang ingatan.

Shahrul Azman (Nazim Othman) dan Sharqir Ikhwan (Aliff Aziz) yang merupakan adik kepada Datuk Shamsul terkejut dengan penglibatan Khirana dalam kemalangan yang meragut nyawa abang mereka. Sejak itu, Shahrul cuba merapati Khirana untuk memulihkan ingatan gadis itu sekali gus ingin mencari kebenaran.

Ditebak soalan kenapa dia berasa sunyi dan mengambil keputusan untuk kembali berlakon, dedah Raja Ema, kedua-dua anak lelakinya iaitu Putera Amar, 19, dan Putera Alqasha, 17, sudah meningkat remaja dan mereka kini mempunyai kehidupan sendiri.

"Budak-budak lelaki bila sudah besar, bukan mahu pedulikan kita sangat. Mereka ada kehidupan sendiri. Jadi, saya berasa sunyi dan rindu pula pada lakonan," luahnya.

Disoal pula mengenai statusnya kini yang dikhabarkan menjadi isteri kedua kepada seseorang yang dirahsiakan identitinya selepas bercerai dengan penyanyi lagu Nusantara, Sheqal, Raja Ema, mengambil langkah mengunci mulut untuk tidak bercerita tentang perkara tersebut.

"Kalau tanya saya pasal karier boleh, tetapi jika tanya pasal peribadi saya tidak mahu komen," jawabnya dengan manja tetapi terselit sedikit nada serius.


COMEL dan manja. Penampilan Raja Ema yang popular pada era hujung 1980-an.


Lebih yakin

Menolak bercerita lanjut mengenai hal peribadinya, Raja Ema mengakui lebih berasa yakin dengan kemunculannya di persada seni kali ini.

Ujarnya, dia tidak berasa diri berumur untuk membuat kemunculan semula dan berasakan pengalaman dalam bidang lakonan dan nyanyian yang diperoleh sebelum ini membuatkannya lebih matang dan yakin.

"Mungkin ada yang beranggapan, tidak tua ke umur 44 tahun menyanyi dan berlakon semula. Tetapi, sebenarnya saya lebih berasa berkeyakinan sekarang. Mungkin sebab pengalaman dan kematangan kita dalam industri seni," jelasnya.

Seiring dengan kemunculannya dalam bidang lakonan, Raja Ema turut disoal sama ada dia akan selektif memilih watak-watak tertentu sahaja memandangkan statusnya sebagai pelakon dan penyanyi popular satu ketika dahulu.

Jelasnya, sememangnya dia kena memilih watak yang diberikan kepadanya dan berharap setiap kelainan watak yang diperoleh.

Begitupun, ulasnya, dia tidak mempunyai sebarang watak yang diidamkan asalkan watak yang diberi kepadanya kuat dan mampu memberi kesan kepada penonton.

Aliff Aziz nafi 'lalok'

Posted:

Aliff Aziz nafi 'lalok'

Aliff Aziz nafi 'lalok'

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN

ALIFF AZIZ ada jawapan terhadap segala tohmahan negatif yang kini dilemparkan kepada dirinya.


SEPANJANG bergelar artis dan mengembangkan kerjaya di Malaysia, penyanyi dan pelakon Aliff Aziz sememangnya tidak sudah-sudah dilanda dengan pelbagai kontroversi.

Siapa yang boleh lupa kontroversi membabitkan gambar Aliff bercium mulut dengan seorang gadis yang tersebar di internet

Ditambah pula isu pergaduhan Aliff dengan pelakon kontroversi Zarina Anjoulie, percintaannya bersama pelakon Anne Ngasri yang kemudian putus dan hubungan mesranya bersama penyanyi Adira.

Terkini, Aliff sekali lagi disambar kontroversi apabila dalam ruangan gosip sebuah akhbar baru-baru ini menampilkan cerita kurang enak mengenai masalah disiplin artis kelahiran Singapura itu.

Aliff dikatakan selalu berada dalam khayal atau 'lalok', menghilangkan diri dari lokasi penggambaran, datang lambat ketika membuat persembahan nyanyian dan enggan menghadiri sesi fotografi yang diaturkan.

Bagi mendapatkan penjelasan sebenar mengenai perkara tersebut, Kosmo! telah menghubungi Aliff yang menjawab dengan profesional terhadap segala tuduhan yang dilemparkan kepada dirinya itu.

Dia juga turut memberikan komen tentang status terkini hubungannya dengan Adira.

Kosmo!: Adakah benar dakwaan yang mengatakan Aliff kini selalu khayal atau lalok?

ALIFF: Tentang tuduhan yang mengatakan saya khayal atau lalok itu, saya anggap itu semua berpunca daripada salah sangka. Mungkin orang yang melihat saya berkeadaan sebegitu tidak tahu bahawa saya berada dalam keadaan yang terlalu letih. Sejak awal tahun ini tawaran yang saya terima sama ada membuat persembahan nyanyian dan berlakon memang tidak putus-putus dan sekarang saya terlalu sibuk dengan kerja.

Bolehkah komen tentang ada pihak yang tidak berpuas hati apabila Aliff dikatakan sering hilang daripada lokasi penggambaran?

Sebenarnya perkara itu merupakan salah faham kerana sekiranya hendak pergi ke mana-mana, saya akan minta izin terlebih dulu kepada penolong pengarah. Lagipun saya menghilangkan diri bukanlah semasa waktu bekerja. Misalnya, kalau saya berada di lokasi penggambaran pukul 3 petang, tetapi babak penggambaran yang membabitkan diri saya ditangguhkan kepada pukul 6 petang, saya akan minta izin untuk pergi ke mana-mana dan akan kembali semula ke lokasi tepat pada masanya.


ANTARA foto-foto kemesraan Aliff dan Adira yang tersebar di internet baru-baru ini.


Cuma berkenaan dengan datang lambat semasa membuat persembahan nyanyian, perkara itu memang berlaku dan bukanlah selalu terjadi. Namun begitu, ia terjadi kerana saya terlajak tidur akibat terlalu penat bekerja dan saya ingin meminta maaf atas segala kejadian yang berlaku sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati banyak pihak.

Apakah yang membuatkan Aliff bersetuju menerima setiap tawaran dalam kerjaya seni?

Pada tahun ini seboleh-bolehnya saya mahu memberi fokus yang lebih banyak kepada kerjaya seni. Mungkin orang akan melihat saya tamak, tetapi ia merupakan salah satu cara untuk saya melupakan segala kontroversi yang berlaku dahulu.

Adakah Aliff kini mahu melupakan bidang nyanyian setelah sering berlakon?

Sudah tentu nyanyian masih lagi menjadi keutamaan buat diri saya, cuma saya kini berasa semakin seronok berlakon. Pada tahun ini, saya bakal melahirkan album keempat dan ia sedang dalam proses pembikinan.

Ceritakan sedikit tentang perkembangan terkini kerjaya lakonan Aliff?

Saya baru selesai menjalani penggambaran drama bersiri Epilog Cinta Kirana bersama beberapa pelakon lain seperti Nazim Othman dan Tasha Shilla. Drama berkenaan bakal disiarkan bermula 10 April ini di TV3. Selain itu, saya juga memegang watak utama dalam telefilem bertajuk Nurul Kasih bergandingan dengan Aida Aris dan kini sedang menjalani penggambaran drama berjudul Gerhana untuk RTM.

Bagaimanakah pula status terkini hubungan Aliff dengan Adira khususnya apabila Adira baru-baru ini digosip keluar dating dengan seorang lelaki sambil diiringi dua pengawal peribadi?

Apa yang saya boleh katakan saya dan Adira masih lagi berkawan seperti biasa dan tiada sebarang hubungan istimewa yang terjalin antara kami setakat ini.

Nilai Cinta Jangan Pergi

Posted:

Nilai Cinta Jangan Pergi

Nilai Cinta Jangan Pergi

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


BARISAN pelakon Cinta Jangan Pergi menanti respons daripada penonton sebaik ia ditayangkan di TV9 pada 6 April ini.


MENGGANDINGKAN semula pelakon popular Remy Ishak dan Tiz Zaqyah dalam sebuah drama berjudul Cinta Jangan Pergi, pengarahnya, Kabir Bhatia berharap drama 26 episod itu bakal memberi fenomena baharu seperti drama hebat garapannya sebelum ini, Nur Kasih.

Menurut Kabir, drama yang menjalani sebahagian besar penggambaran di London dan Paris itu mempunyai kekuatan tersendiri berbanding drama Nur Kasih. Dia juga percaya ia mampu menarik orang ramai menontonnya.

Selain kekuatannya terletak pada jalan cerita, tarikan Cinta Jangan Pergi sebenarnya ada kepada dua tunjang utama drama tersebut iaitu Remy dan Tiz. Lebih menarik, ia merupakan gandingan pertama mereka selepas putus cinta, namun di dalam drama terbitan TV9 tersebut, mereka perlu menjadi sepasang kekasih.

"Memang terasa sedikit janggal, namun atas dasar profesionalisme, saya tidak mempunyai masalah untuk berlakon bersama Remy. Alhamdulillah, saya rasa kami telah melakukannya dengan baik," ujar Tiz.

Remy pula memberitahu, dia membuang semua emosi duka kerana percintaan mereka dalam dunia realiti tidak kesampaian, demi merealisasikan watak yang diberi dengan baik. Malah katanya, pada masa hadapan, dia tidak mempunyai masalah jika diberi peluang untuk kembali berganding dengan bekas kekasihnya itu.

Sementara itu, atas kekuatan barisan tunjang utama dan jalan cerita drama Cinta Jangan Pergi, Pengurus Pengurus Besar saluran TV9, Zurina Othman, mengakui berbaloi menerbitkan drama tersebut biarpun terpaksa membelanjakan sejumlah besar wang.

"Saya tidak nafikan drama ini antara yang paling mahal pernah kami (pihak TV9) terbitkan. Tetapi ia berbaloi berdasarkan kualiti drama dan barisan pelakon yang ditampilkan, ujarnya yang enggan mendedahkan jumlah sebenar nilai terbitan drama Cinta Jangan Pergi.

Mengulas lanjut, kata Zurina, drama itu terhasil melalui perbincangan pihak TV9 dengan syarikat milik Kabir iaitu Filmscape Sdn. Bhd.

Ujarnya, pihak Filmscape datang berbincang dan memberi idea serta skrip, manakala pihak mereka hanya mengeluarkan bajet untuk menjayakan drama tersebut.

Selain Remy dan Tiz, Cinta Jangan Pergi membariskan ramai pelakon terkenal seperti Nadiya Nisaa, Josiah Hogan, Esma Daniel, Ramona Zam Zam dan Kartina Ayoob.

Cinta Jangan Pergi mengisahkan tentang Lea Soraya (Tiz Zaqyah) dan Kalil (Remy Ishak) yang bertemu di kota Paris. Pada mulanya Lea tidak menyukai Kalil kerana berasakan lelaki itu menjengkelkan. Tetapi, akhirnya Lea mula jatuh cinta dengan Kalil kerana sikap lelaki itu seorang yang budiman.

Mereka berjanji setia sehingga ke akhir hayat namun takdir menentukan segalanya apabila hubungan cinta mereka putus dek kerana satu insiden. Jangan lupa saksikan ia di TV9 bermula 6 April ini, setiap hari Sabtu dan Ahad, pukul 8.30 malam.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved