Selasa, 12 Mac 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Pilihan komuniti Subang sejak 25 tahun

Posted:

Pilihan komuniti Subang sejak 25 tahun

Pilihan komuniti Subang sejak 25 tahun


PUSAT beli-belah ini melalui banyak fasa pembaharuan demi memastikan ia kekal relevan.


MENJADI satu-satunya pusat beli-belah paling hype dan terpanjang di Asia Tenggara suatu masa dahulu, Subang Parade masih mengekalkan momentum kunjungan warga beli-belah generasi urban, lama dan baharu.

Beroperasi selaku pusat beli-belah yang membekalkan kemudahan dalaman yang moden dan pelbagai, Subang Parade baru-baru ini menyambut ulang tahun ke-25 dalam acara yang penuh meriah seiring dengan sambutan Tahun Baru Lunar, Tahun Ular.

Menjadi pilihan berdekad lamanya dalam kalangan komuniti Subang Jaya dan kawasan berdekatan, pihak pengurusan Subang Parade teruja untuk menyampaikan token penghargaan kepada pengunjung setia pusat tersebut di samping memberi hadiah kepada pemenang pereka logo ulang tahun ke-25 Subang Parade pada acara sambutan ulang tahun berkenaan.

"Kami amat berbesar hati dengan segala sokongan yang diberikan oleh komuniti setempat sejak Subang Parade dibuka pada tahun 1988.

"Di sebalik latar niaga yang penuh persaingan, iaitu dengan pertumbuhan kira-kira 90 pusat beli-belah di sekitar Lembah Klang, kami dengan jayanya mampu menjadi antara pilihan utama komuniti di sini," kata Pengurus Pusat Subang Parade, Ong Boon Hock.

Rentetan sambutan ulang tahun itu, beliau memberitahu, pihak pengurusan Subang Parade sebelum itu menganjurkan pertandingan mencipta logo ulang tahun ke-25 pusat beli-belah berkenaan.

Pemenang pertandingan tahun ke-25 Subang Parade, Muhammad Falihin, 34, yang mereka logo angka 25 menggunakan warna perak dan merah jambu dalam bentuk hati membawa pulang wang tunai RM5,000.

Selain itu, 25 orang pengunjung setia Subang Parade turut diberi sambutan istimewa.

"Mereka dipilih menerusi penglibatan aktif dalam aktiviti yang diadakan di Subang Parade serta penglibatan dalam laman sosial Facebook pusat beli-belah ini," kata Boon Hock lagi.

Aplikasi kesan kedudukan masjid

Posted:

Aplikasi kesan kedudukan masjid

Aplikasi kesan kedudukan masjid

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


INISIATIF Wardi dan pasukannya daripada Guanoolab.com membangunkan aplikasi FindMasjid bertujuan untuk menggalakkan komuniti Muslim mengimarahkan masjid.


BAGI umat Islam yang mementingkan solat berjemaah dalam kehidupan sehari-hari, masjid pasti menjadi persinggahan wajib walau di mana sahaja mereka berada.

Oleh itu, sekiranya berada di luar kawasan sekalipun, mereka seboleh-bolehnya akan cuba mencari masjid atau surau berhampiran untuk menunaikan kewajipan solat lima waktu.

Menyedari hakikat itu, pembangun aplikasi mobil tempatan, Guanoolab.com tampil memperkenalkan aplikasi sulung ciptaan mereka yang dinamakan FindMasjid.

Naib Presiden Operasi Guanoolab.com, Mohd. Wardi Hilmi, 34, berkata, FindMasjid merupakan satu inisiatif permulaan dalam usaha menggalakkan komuniti Muslim mendekati masjid.

"Niat kami hanya untuk membantu mengimarahkan masjid-masjid yang ada di kawasan masing-masing. Melalui aplikasi ini, pengguna boleh mengesan kedudukan dan lokasi sesuatu masjid jika mereka berada di luar kawasan atau kariah.

"Selain masjid, ia turut memaparkan lokasi surau berhampiran. Antara ciri-ciri istimewa yang terdapat dalam aplikasi ini termasuklah ruang carian, memuat turun gambar aktiviti masjid dan respons terhadap aplikasi ini," ujar Wardi ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Aplikasi FindMasjid versi Android ini sudah berada di Google Play Store bermula 20 Februari lalu dan ia boleh dimuat turun secara percuma di laman tersebut.

Menurut Wardi, setakat ini lebih 20 lokasi masjid di sekitar Lembah Klang sudah berada dalam paparan aplikasi berkenaan. Antaranya termasuklah Masjid Sultan Mizan atau Masjid Besi di Putrajaya, Masjid Negara, Masjid Imam As-Shafie di Maluri dan Masjid Kem Tentera Sungai Besi.

"Melalui aplikasi ini juga, para pengguna boleh menambah koleksi masjid sedia ada yang pernah dikunjungi sekiranya mereka berada di luar daerah.

"Ia boleh dilakukan dengan cara memuat naik lokasi, data, Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS) dan gambar masjid lain yang pernah dikunjungi sekiranya mereka berada di luar daerah sebagai maklumat kepada pengguna lain.

"Dengan cara ini, pengguna yang mempunyai aplikasi ini dapat mengetahui lokasi masjid terbaharu yang dimuat naik," jelas Wardi sambil memberitahu aplikasi FindMasjid versi iOS juga telah berada di pasaran bermula 1 Mac lalu.

Tambahnya lagi, pihaknya tidak akan membuat apa-apa iklan komersial melalui aplikasi ini kerana tidak mahu mencampur aduk niat murni dalam mengajak orang ramai ke masjid dengan niat menambah pendapatan.

"Inisiatif ini merupakan khidmat bakti kami kepada masyarakat tanpa berharap pada sebarang imbuhan. Ia bertujuan untuk meningkatkan kesedaran masyarakat beragama Islam agar lebih mendekati masjid dan surau.

"Saya percaya, jika kita buat sesuatu perkara yang baik, Allah akan membalasnya dengan pelbagai cara. Justeru, atas kepercayaan itu, kami di Guanoolab.com tidak akan meletakkan ruang iklan komersial," luah Wardi jujur.

Graduan Teknologi Maklumat dalam jurusan Multimedia dari Universiti Utara Malaysia (UUM) itu juga berharap agar lebih ramai pengguna akan memuat turun aplikasi FindMasjid untuk kemudahan mereka.

Guanoolab.com ditubuhkan hasil daripada gabungan lima sahabat yang menjalin hubungan secara maya untuk membangunkan aplikasi mobil berkualiti pada masa hadapan.

Uniknya, kesemua mereka tidak pernah bertemu secara bersemuka, tetapi hanya menjalankan tugas di tempat masing-masing. Kecanggihan teknologi ternyata memudahkan mereka untuk berkomunikasi dan berhubung tanpa perlu berjumpa.

Untuk maklumat lanjut mengenai aplikasi ini, layari laman web www.guanoolab.com.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved