Selasa, 12 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Selangor hormati Tampines

Posted:

Selangor hormati Tampines

Selangor hormati Tampines

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

IRFAN BAKTI (kanan) bersalaman dengan Bacina selepas sidang media di Stadium Shah Alam semalam.


SELEPAS dikecewakan pada aksi sulung, Selangor kini terdesak untuk memburu tiga mata pertama pada aksi kedua Piala AFC menentang Tampines Rovers di Stadium Shah Alam malam ini.

Skuad Gergasi Merah itu tewas 0-1 kepada kelab India, East Bengal menerusi jaringan tunggal Lalrindika Ralte pada 27 Februari lalu.

Tampines dari Singapura pula kalah mengejut 2-3 kepada wakil Vietnam, Xuan Thanh Saigon pada aksi pembukaan Kumpulan H Piala AFC, 6 Mac lalu.

Selangor yang masih segar dengan kejayaan membelasah Johor Darul Takzim (Johor DT) 4-1 pada saingan Liga Super, Sabtu lalu tidak rela berputih mata di laman sendiri.

Jurulatih Gergasi Merah, Irfan Bakti Abu Salim mengakui hanya kemenangan ke atas pasukan yang dikenali sebagai skuad Rusa itu dapat meletakkan kembali juara 32 kali Piala Malaysia di landasan tepat dalam memburu trofi Piala AFC.

Bekas jurulatih Terengganu itu berkata, beliau tidak mahu barisan pemain terlalu mengambil mudah cabaran Tampines selain menganggap pasukan yang dibarisi pemain-pemain kebangsaan Singapura itu sebagai salah sebuah kelab yang hebat di Kota Singa.

"Kami menghormati Tampines kerana mereka adalah juara Liga Singapura (Liga S).

"Selain itu, mereka dibarisi lima pemain kebangsaan Singapura (Mustafic Fahrudin, Shahdan Sulaiman, Mohamad Shaiful Esah Nain, Mohamad Firdaus Kasman dan Mohammad Khairul Amri Mohammad Kamal) serta beberapa pemain import yang mendapat kerakyatan.

"Saya menjangkakan ia bakal menjadi satu pertembungan sukar buat kedua-dua pasukan. Saya mengetahui bahawa rakan sejawatan saya, (jurulatih Tampines), Nenad Bacina turut berhajat untuk memperoleh tiga mata pertama selepas kami tewas pada aksi pertama Piala AFC.

"Selain itu, Selangor masih belum dapat mengesahkan status S. Kunanlan dan K. Gurusamy kerana kedua-dua pemain ini ditimpa kecederaan ketika menentang Johor DT. Saya perlu melakukan sistem penggiliran pemain.

"Ia penting untuk mengelakkan pemain-pemain lain ditimpa masalah yang sama," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar Piala AFC di Stadium Shah Alam petang semalam.

Sementara itu, Bacina mengakui yang mereka tetap memperoleh kejayaan sekiranya berjaya mengikat Selangor.

Pengendali kelahiran Croatia itu turut memberikan amaran kepada barisan pemain agar mengawasi beberapa pemain utama Selangor sekiranya berhasrat untuk mencuri satu mata di Shah Alam malam ini.

"Situasi kami sama seperti Selangor. Rancangan kami adalah membawa pulang sekurang-kurangnya satu mata.

"Saya menyedari bahawa kami adalah pasukan pelawat dan kelebi- han dilihat lebih memihak kepada Selangor.

"Selain itu, kami akan berwaspada dengan ancaman pemain sayap, Kunanlan dan penyerang, Mohd. Amri Yahyah yang dilihat mampu mengubah rentak perlawanan," katanya.

FAM lali dilanda kontroversi

Posted:

FAM lali dilanda kontroversi

FAM lali dilanda kontroversi

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


HAMIDIN (tengah) memberikan penjelasan kepada pihak media selepas mempengerusikan JKPT FAM di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) seolah-olah sudah lali dilanda kontroversi.

Keputusan badan induk itu memperkenalkan peraturan yang buat julung-julung kalinya membenarkan tiga pemain tempatan menyertai pasukan lain sebaik pendaftaran pemain dibuka semula April depan pastinya mengundang polemik baharu dalam kalangan pemerhati bola sepak tempatan.

Biarpun Peraturan Am 4.5.5 Liga Malaysia (2013-2016) hanya membenarkan tiga pemain berkenaan berhijrah jika mendapat 'lampu hijau' daripada majikan asal, masa depan pemain tertentu, terutamanya yang gagal mencapai prestasi memberangsangkan seolah-olah berada 'di hujung tanduk' sekiranya dijual kepada mana-mana pasukan.

Begitupun, Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin berharap peraturan baharu itu dilihat dari sudut positif.

Hamidin berkata, peraturan itu memberikan peluang sama rata kepada pasukan bagi menggantikan pemain yang cedera atau gagal mencapai aksi terbaik ketika pendaftaran pemain dibuka pada 8 hingga 22 April depan.

"Setiap pasukan hanya dibenarkan mendaftar tiga pemain tempatan baharu sama ada secara pinjaman atau pendaftaran baharu dengan syarat pemain itu mendapat pelepasan daripada pasukan asal.

"Selain itu, peraturan baharu ini turut merangkumi dua pemain import baharu seperti mana musim sebelum ini," katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Turut hadir Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad dan Timbalan JKPT, Datuk Affendi Hamzah.

Hamidin memberitahu, peraturan baharu itu tidak bercanggah dengan garis panduan yang ditetapkan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), selain pihaknya juga tidak menolak kemungkinan menggubal semula peraturan berkenaan supaya mana-mana pasukan boleh merombak sepenuhnya pasukan masing-masing pada masa akan datang seperti mana Liga Perdana England.

Kelima-lima pemain baharu yang bakal didaftarkan itu juga tidak mempunyai tempoh menunggu dan dibenarkan beraksi sebaik permohonan diluluskan.

"Ketika ini, kami masih belum menerima permohonan daripada mana-mana pasukan berhubung pendaftaran pemain baharu tersebut.

"Bagi pemain import baharu, setiap pasukan perlu mendapatkan sijil perpindahan antarabangsa (ITC) seperti biasa manakala bagi pemain tempatan, setiap permohonan akan ditolak sekiranya gagal mendapat pelepasan majikan asal," jelasnya.

Sementara itu, Hamidin turut mengesahkan aksi persahabatan antarabangsa antara Harimau Malaya dan Singapura yang akan diadakan secara timbal balik pada 4 dan 7 Jun depan.

"Aksi playoff Piala Malaysia yang dijadualkan berlangsung pada 10 Julai juga bakal bermula pukul 9.45 malam bagi menghormati Ramadan.

"Aksi itu membabitkan pertemuan antara pasukan tercorot Liga Super bertemu pasukan kelima Liga Premier manakala pasukan ke-11 Liga Super bakal berdepan pasukan keenam Liga Premier," katanya.

Bina segera velodrom tertutup

Posted:

Bina segera velodrom tertutup

Bina segera velodrom tertutup


DARI kiri, Muhammad Firdaus, Fatehah dan Josiah merangkul pingat emas pada ACC 2013 di New Delhi, India.


NEW DELHI - Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) bertekad untuk menukar skrip pencapaian pelumba basikal negara pada Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) 2013.

Selepas pelumba trek 'menggegar' Velodrom Tertutup Basikal Kompleks Sukan Indira Ghandi, badan induk sukan lumba basikal negara itu meletakkan sasaran menang sekurang-kurangnya satu pingat dalam acara lebuh raya yang akan membuka tirainya hari ini.

Seperti biasa, skuad trek diketuai tiga bintang ternama yang berpangkalan di Melbourne, Australia iaitu Josiah Ng, Mohd. Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustafa berpesta pingat.

Paling menarik, pelumba trek menutup saingan dengan menduduki tempat kedua selepas meraih tujuh pingat emas iaitu pencapaian terbaik sejak 2007, sekali gus membuktikan anak-anak anak buah John Beasley terus meningkat dari semasa ke semasa.

Namun, persoalannya sampai bila Malaysia yang gah selaku kuasa besar dalam acara trek di Asia tetapi hanya mampu berbangga dengan sebuah velodrom usang di Cheras, Kuala Lumpur.

Ramai pelumba trek negara mengagumi kehebatan Velodrom Tertutup Basikal Kompleks Sukan Indira Ghandi tetapi pada masa yang sama terselit satu harapan di hati mereka untuk melihat pembinaan sebuah velodrom serupa di tanah air sendiri.

Pemenang pingat emas Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China, Azizulhasni 'terpaku' apabila melihat seorang demi seorang pelumba pelapis negara memperaga aksi menarik di New Delhi.

Ia seolah-olah seperti mereka sudah biasa berlumba di sebuah velodrom tertutup.

"Kami sepatutnya sudah ada sebuah velodrom tertutup. Cuba tengok aksi pelumba pelapis. Mereka mungkin belum biasa berlumba di lokasi tersebut.

"Ia adalah suatu suasana yang sangat berbeza. Namun, saya kagum apabila lihat mereka mampu untuk menunjukkan aksi yang mantap," katanya.

Persoalan yang sama diutarakan jurulatih skuad pelapis, Shuod Hussin.

"Saya terpaksa merayu kepada MSN (Majlis Sukan Negara) untuk terbang lebih awal ke New Delhi. Rata-rata pelumba pelapis belum biasa berlatih dan berlumba di velodrom tertutup. Jadi, saya minta kebenaran MSN untuk terbang lima hari lebih awal daripada tarikh perlumbaan sebenar.

"Saya mahu setiap pelumba tahu apa gear, tayar dan peralatan yang sepatutnya digunakan di sini. Masing-masing mempunyai ratio kegunaan yang berbeza. Apabila sampai di sini, barulah pelumba pelapis tahu apa perbezaan berlumba dalam sebuah velodrom tertutup," katanya.

Malah, Shuod menyifatkan kejayaan pasukan 4km kejar-mengejar berpasukan lelaki negara meraih pingat gangsa dan hampir memperbaharui rekod kebangsaan adalah satu eksperimen yang menarik berlaku di depan mata pelumba pelapis sendiri.

"Pada peringkat saringan mereka gagal untuk mencatat masa yang bagus. Akibatnya mereka terpaksa lawan Korea Selatan yang jelas mempunyai catatan masa yang lebih baik daripada kuartet Malaysia.

"Bagaimanapun, mereka mudah dan berjaya memotong (overlap) skuad Korea Selatan pada penentuan pingat gangsa dan hampir pecahkan rekod kebangsaan.

"Soalnya, kenapa perkara ini berlaku? Ini adalah kerana perbezaan suhu pada hari mereka berlumba. Pada hari saringan, kuartet negara berlumba pada suhu 14 darjah Celsius. Pada hari mereka berlumba memburu pingat gangsa, cuaca lebih panas iaitu sekitar 28 darjah Celsius.

"Di sinilah letaknya kalau kita berlumba dalam sebuah velodrom tertutup. Jadi, selepas ini mereka boleh mengetahui perbezaan berlatih dan berlumba dalam sebuah velodrom tertutup," katanya.

Shuod turut menyarankan sebuah velodrom tertutup dibina dengan segera bagi menggantikan Velodrom Kuala Lumpur di Cheras yang dianggap sudah tidak sesuai dengan perkembangan dunia trek ketika ini.

"Permukaan trek di Cheras didapati tidak rata dan boleh mendatangkan masalah kalau pelumba kurang mahir berlumba di sebuah velodrom tertutup. Namun, apa yang nyata, dengan status kita sekarang, Malaysia wajib mempunyai sebuah velodrom tertutup," katanya.

ACC 2013 menyerlahkan seorang bakat luar biasa pelumba pelapis yang meraih tiga pingat emas dan sebutir pingat perak iaitu pencapaian yang hanya mampu dilakukan oleh Azizulhasni pada ACC 2006 di Velodrom Kuala Lumpur.

Muhammad Firdaus Mohd. Zonis yang dibimbing oleh Mahadzir Hamad iaitu legenda trek dan lebuh raya negara berjaya menyamai pencapaian Azizulhasni apabila mengungguli acara keirin, 200 meter pecut individu, 1 kilometer ujian masa individu dan perak dalam acara pecut berpasukan.

"Saya anggap kejayaan meraih tiga pingat emas pada ACC kali ini sebagai suatu pencapaian yang cukup baik. Saya sendiri terkejut kerana dapat meraih tiga emas di penampilan pertama pada kejohanan ini.

"Pada awalnya, saya meletakkan sasaran untuk meraih emas dalam acara 1km ujian masa individu dan pecut tetapi tak sangka pula saya dapat menambah koleksi satu lagi emas menerusi acara keirin.

"Terima kasih saya ucapkan kepada semua jurulatih yang melatih saya dan rakan-rakan sepasukan yang banyak memberi sokongan kepada saya apabila beraksi di sini," kata Muhammad Firdaus.

Biarpun pertama kali beraksi di pentas berprestij di Asia itu, Muhammad Firdaus mengakui, dia tidak berasa gentar untuk berdepan dengan barisan pencabarnya.

"Setiap kali beraksi, saya hanya fokus di trek dan tidak mempedulikan perkara lain. Syukur, saya dapat memberikan aksi terbaik dalam setiap acara yang disertai.

"Kejayaan pada ACC kali ini menambahkan lagi semangat saya untuk tampil lebih baik pada kejohanan akan datang. Saya berazam untuk memberikan aksi yang lebih baik selepas ini.

"Saya anggap ini semua sebagai satu permulaan dan langkah pertama untuk melakar kejayaan pada peringkat yang lebih tinggi," jelas pelumba berusia 17 tahun kelahiran Kuala Selangor itu.

Ketika ditanya adakah dia sudah bersedia menggantikan tempat Azizulhasni atau Josiah suatu hari nanti, Muhammad Firdaus atau lebih mesra dengan gelaran Toi berkata: "Seperti yang saya katakan, perjalanan saya masih jauh.

"Bagi saya, saya perlu mengambil masa beberapa tahun lagi untuk memperbaiki prestasi saya. Siapa tidak mahu berada sebaris dengan pelumba-pelumba elit dunia.

"Buat masa ini, saya hanya fokus untuk memperbaiki skil serta rentak kayuhan saya."

Pada kejohanan yang sama, skuad basikal paralimpik yang dibimbing bekas jurulatih kelab benua, Le Tua, Johari Nayan meraih dua pingat emas.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved