Ahad, 3 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Zikir rahsia album dapat sambutan

Posted:

Zikir rahsia album dapat sambutan

Zikir rahsia album dapat sambutan


HAFIZ bukan sahaja mencipta lagu, malah turut terlibat dalam proses pemasaran dan jualan album.


MEMORI enam tahun lalu cukup kejap dalam ingatan anak muda ini. Semuanya kerana gara-gara wang. Air matanya tumpah kerana wang di dalam dompetnya cuma tinggal seringgit. Pada masa itu dia merupakan pelajar di Universiti Teknologi Mara (UiTM). Dengan jumlah wang yang sebegitu tentulah dia tidak dapat membeli makanan. Namun untuk mengalas perut, dia membeli mi segera dan wangnya berbaki 20 sen.

"Air mata saya menitis ketika mengenangkan kisah jerih perih memulakan hidup sebagai insan seni.

"Ketika itu saya sedang menghasilkan album solo pertama. Keesokan harinya saya menelefon ibu untuk meminjam RM100 sebagai modal untuk menyara hidup pada minggu tersebut," luah pelantun album Zikir Terapi Diri, Hafiz Hamidun atau nama sebenarnya Mohammad Hafiz Hamidun.

Selepas insiden tersebut, anak ketiga daripada lima beradik itu berjanji pada dirinya untuk tidak akan membiarkan wang di dalam dompet dihuni not kertas biru sahaja.

Insiden itu menjadi pembakar semangat buat diri anak kelahiran Teluk Intan, Perak itu sehingga lahirnya album Zikir Terapi Diri pada tahun 2011. Lebih membanggakan, zikir terapinya mencetuskan fenomena dalam industri muzik negara.

Walaupun sudah meraih populariti luar biasa, figura berusia 28 tahun ini seorang yang rendah diri.

Pernah menganggotai kumpulan nasyid UNIC pada tahun 2002 ketika usianya 18 tahun, Hafiz bagaimanapun meninggalkan kumpulan tersebut kerana tamat kontrak.

Beliau mula berjinak-jinak dalam industri muzik selepas terlibat dalam industri sejak tahun 2002 ketika menuntut di Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Petaling Jaya.

Semuanya bermula secara tidak sengaja apabila kumpulan nasyid Hijjaz menjemput Hafiz menggantikan persembahan salah seorang anggota kumpulan UNIC.

Dapat sokongan

Menurut Hafiz, dia aktif menyertai pertandingan-pertandingan seni seperti dikir barat, nasyid, puisi sejak di bangku sekolah. Dia yang cenderung kepada nasyid pernah memenangi pertandingan nasyid sehingga ke peringkat kebangsaan.

"Setelah ke IPT (institusi pengajian tinggi), saya fikir saya tidak akan lagi terlibat secara aktif, tetapi keadaan menjadi lebih serius apabila di Pusat Matrikulasi UIAM kerana nasyid merupakan hiburan utama di institusi itu," katanya ketika ditemui di studionya, Arteffects International di Neo Damansara, Petaling Jaya.

Bermula dari saat itu, rakan-rakan dan keluarga tidak putus-putus memberikan sokongan termasuklah kumpulan Hijjaz sendiri.

Apakah rahsia kejayaan album zikirnya mencetuskan fenomena hingga terjual hampir 80,000 unit dalam masa 11 bulan? Hafiz percaya zikir itulah yang menjadi kekuatan album tersebut. "Tiada rahsia atau sebarang formula di sebalik kejayaan album ini. Apa yang pasti, saya meletakkan keutamaan zikir sebagai elemen teras album ini.

"Niat saya adalah mahu menyebarkan kekuatan zikir supaya orang ramai terus mencintai dan menjadikan zikir sebagai amalan harian mereka," ujarnya bahawa album Zikir Terapi Diri mengetengahkan elemen muzik terapi dengan kaedah susunan muzik yang minimalis.

Menurut Hafiz, ilham untuk menghasilkan album sebegini sebenarnya sudah lama, cuma dia menunggu masa yang sesuai untuk menerbitkannya.

Kepada beliau, seseorang pencipta lagu atau lirik lagu-lagu ketuhanan perlu ada 'rasa' bahawa lagu atau lirik yang bakal terhasil akan turut disukai ramai, bukan hanya sedap di telinga sendiri.

Mencipta lagu

Kemerduan sesebuah lagu bukan sahaja terletak pada vokal pelantun, tetapi ia harus juga disokong dengan lirik dan melodinya. Jika sesebuah lagu ketuhanan itu memerlukan elemen sedih, liriknya mestilah tepat dan tidak banyak berselindung. Melodinya juga perlu tersusun tetapi terus menangkap perasaan.

"Seseorang pencipta lagu ketuhanan perlu berhati-hati apabila mencipta lirik yang mahu dilagukan. Apabila terlalu banyak metafora, orang ramai mungkin tidak dapat memahami apa yang ingin disampaikan.

"Pemilihan kata juga harus tepat. Tidak semua perkataan sedap dinyanyikan, tetapi ada juga perkataan yang janggal disebut tetapi menarik untuk dinyanyikan," terangnya ilham boleh datang pada bila-bila masa sahaja.

Kini, dia mesti duduk di studio dan menggambarkan terlebih dahulu lagu bagaimana yang ingin dihasilkannya. Kemudian Hafiz akan menekan piano dan mencuba satu demi satu sehingga sebuah lagu terhasil.

Lelaki yang masih solo ini mengakui lirik dan lagu sangat penting dalam penciptaan sesebuah lagu kerohanian.

"Tanpa lirik yang bagus, tidak mungkin sesebuah lagu dapat menyampaikan maksudnya.

"Seseorang yang ingin mencipta lagu kerohanian perlu ada ilmu yang banyak tentang subjek yang disentuh," katanya.

Mengenai rutin hariannya, Hafiz memberitahu dia jarang berehat, makan, tidur dan bersukan.

Jika tiada persembahan, rutinnya akan bermula seawal pukul 6 pagi. Usai subuh, Hafiz akan memulakan harinya dengan melayari Facebook dan Twitter.

Sebelum pukul 9 pagi, Hafiz sudah tiba di studionya dan akan 'bertapa' seharian untuk menyelesaikan tugasan-tugasan yang penting.

Selaku penerbit, tugas lulusan muzik UiTM, Shah Alam itu bukan sahaja mencipta lagu dan melaksanakan rakaman, malah Hafiz turut terlibat dalam proses pemasaran dan jualan.

Berkat kesabaran dan kerja kerasnya, anak muda ini tampil mengadakan konsert sulungnya pada 14 November lalu yang dihadiri 2,000 penonton.

Rancangan masa depan

"Saya bersyukur dengan sambutan para peminat kerana album Zikir Terapi Diri ini telah membina hubungan rapat antara saya dengan pencinta-pencinta zikir. Ada yang tidur dengan memutarkan zikir-zikir dalam album tersebut, malah zikir itu juga menjadi peneman ketika terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan pelbagai lagi," katanya yang menyifatkan konsert tersebut sebagai lambang terima kasih kepada para peminat.

Apakah perancangan Hafiz pada masa akan datang? Sambil mengakui perjalanannya masih jauh, namun Hafiz sudah merencana sesuatu demi masa depannya.

"Saya bercita-cita untuk membesarkan syarikat dan masuk ke pasaran antarabangsa.

"Selain itu, saya mahu mengembangkan kerjaya berteraskan syariah. Sebagai seorang pemuzik dan ahli perniagaan, keseimbangan antara kedua-duanya sangat penting," katanya yang menggemari warna ungu.

Menyifatkan dirinya seorang yang terbuka, Hafiz percaya muziknya sesuai untuk semua lapisan masyarakat.

"Pendengar muzik terdiri dari pelbagai bangsa dan agama. Ia bukan untuk diperdagangkan tetapi harus diserlahkan potensinya supaya semua orang mendapat manfaat daripadanya," ujar Hafiz yang juga berbakat pengacarakan majlis.

Riwayat akhir sutera emas Kemboja

Posted:

Riwayat akhir sutera emas Kemboja

Riwayat akhir sutera emas Kemboja


WANITA ini asyik memintal benang sutera di Pulau Oknhatey, Kandal yang terletak 10 kilometer di timur laut Phnom Penh.


DALAM sebuah bilik kecil di ibu negara Kemboja, juruteknik makmal memakai sarung tangan getah dan selipar memeriksa ratusan kupu-kupu putih sebelum disatukan dengan pasangan bagi tujuan mengawan.

Di sebalik industri sutera yang mencatat kemerosotan, Kemboja menyemat harapan dengan 'menjodohkan' semua kupu-kupu itu dan mengawal penyakit sebagai usaha melestarikan tradisi berabad lamanya itu kekal hidup.

Lebih 30 tahun yang lalu, rejim kejam Khmer telah menghapuskan segala industri pertanian sutera dan sejak itu sektor tersebut mengalami kesukaran untuk pulih. Ia ketinggalan jauh daripada pesaing serantau yang kini menggunakan teknologi moden untuk menghasilkan kualiti sutera yang lebih baik.

Kini, ulat sutera di Kemboja sekali lagi di bawah ancaman, tetapi daripada musuh jenis lain.

"Penyakit ini membunuh lebih daripada 50 peratus ulat sutera. Ulat yang mampu hidup lama hanyalah satu pertiga daripada bilangan sebenar," kata Pengarah Makanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Pertanian Sedunia (FAO) program sutera Kemboja, Mey Kalyan.

Tambahnya, secara ringkas, kelompok petani telah berhenti menternak ulat sutera. Penenun telah berhenti menenun dan perladangan buah mulberi yang diperlukan sebagai makanan kepada ulat sutera juga telah dihentikan.

Jumlah tanah yang diagih untuk penanaman mulberi di Kemboja menjunam daripada kira-kira 6,000 hektar pada tahun 1940-an kepada hanya 40 hektar hari ini, kata Kalyan.

PEKERJA ini sedang memberi makan kepada ulat sutera yang diternak dalam bekas khas.


Projek pemulihan

Ditubuhkan oleh FAO, Pusat Pengeluaran Telur Ulat Sutera di Phnom Penh adalah sebahagian daripada projek pemulihan bernilai A$475,000 yang dilancarkan pada September 2009.

Diatur di atas kepingan beberapa akhbar, setiap seekor kupu-kupu diperiksa oleh juruteknik yang kemudian menyatukan mereka supaya boleh membiak.

Selepas empat hingga enam hari, kupu-kupu betina akan diletakkan di atas kertas yang dirawat dengan bahan kimia dan diasingkan untuk bertelur. Kemudiannya, ia disterilkan dan disimpan dalam inkubator.

Di bawah projek tersebut, sebanyak tujuh ladang sutera telah dibuka di seluruh negara dan latihan pengeluaran sutera disediakan kepada mereka yang berminat dalam industri itu.

Malangnya, selepas tiga tahun, dana dari FAO untuk menjalankan operasi pusat pengeluaran telur akan berhenti pada bulan Mac ini. Tidak ada orang lain yang dilihat berminat untuk melabur.

Sungguhpun begitu, ia masih ada harapan.

Selepas tiga tahun berusaha, para penyelidik menemui ulat hibrid pulangan tinggi yang memakan ubi kayu khas iaitu sejenis sumber yang mudah diperoleh di Kemboja.

Kejayaan yang dicapai itu sekali gus memberi keyakinan untuk melindungi tradisi yang bermula pada abad ke-13 tersebut.

Tekstur halus dan kualiti produk yang digelar 'sutera emas' Kemboja yang dijahit oleh penenun moden dan penenun tradisional itu dapat dilihat melalui pengeluaran pakaian sutera berkualiti tinggi di Asia Tenggara.

Walau bagaimanapun, perdagangan itu juga dikhuatiri sedang pupus secara perlahan.

Pengeluaran benang sutera perlahan-lahan merosot dalam tahun-tahun kebelakangan ini, daripada lima tan pada tahun 2009 kepada kira-kira empat tan setahun.

Harga benang buatan tempatan telah meningkat lebih dua kali ganda sejak 2010 dan Kemboja kini mengimport kira-kira 400 tan setiap tahun dengan nilai hampir AS$10 juta (RM31 juta).


TELUR kupu-kupu ulat sutera ini dijaga dengan rapi agar dapat meningkatkan jumlah ulat yang bakal digunakan untuk industri tenunan.


Pulangan kecil

Ven On, penenun sutera di daerah Takeo, wilayah Prey Kabbas berusia 60 tahun yang menggunakan benang Kemboja, hanya mampu meraih pendapatan kira-kira AS$50 (RM155) sebulan dengan menjual tudung sutera dan kain sarung tradisional. Ia sudah cukup mahal bagi kebanyakan pembeli.

"Saya mendapat pulangan yang sangat sedikit dan tidak dapat menyara keluarga saya," katanya.

Kain tenunan tangan wanita tua itu mencecah antara AS$120 hingga AS$150 (RM372 hingga RM465) bergantung kepada kualiti, namun keuntungannya hanyalah 10 peratus.

Kualiti sutera buatan Kemboja secara umumnya kurang baik berbanding pengeluar serantau lain. Ia disebabkan proses tenunan tradisional yang menjadikan tekstur kain tersebut terlalu kasar untuk pasaran mewah.

Dalam kalangan pasaran sutera yang lebih maju seperti di China dan India, yang menghasilkan lebih daripada 90 peratus daripada bekalan dunia, mesin menyumbang kepada penjimatan masa dalam proses pembuatan sutera.

"Industri sutera Kemboja, khususnya pengeluaran benang sutera mengalami masalah sekarang.

"Ini adalah satu keaiban besar bagi sebuah negara yang pernah memegang reputasi hebat dengan kepompong unik kuning yang dipanggil 'sutera emas'," kata pereka pakaian kelahiran Madagascar, Eric Raisina, yang memiliki kedai di Phnom Penh dan Siem Reap.

Kedainya sendiri menggunakan kain sutera yang diimport dari Thailand dan China. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved