Ahad, 3 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


6 polis mati ditembak di Semporna

Posted:

6 polis mati ditembak di Semporna

6 polis mati ditembak di Semporna


PENDUDUK meninggalkan rumah masing-masing ekoran serangan pengganas Sultan Sulu terhadap pasukan polis di Kampung Simunul, Semporna semalam.


LAHAD DATU - Seorang pegawai dan lima anggota polis terkorban selepas mereka diserang hendap oleh sekumpulan lelaki bersenjata yang dipercayai mempunyai kaitan dengan pengganas Sultan Sulu di Kampung Seri Jaya, Simunul dekat Semporna lewat petang kelmarin.

Kejadian di perkampungan atas air itu turut menyebabkan enam orang dipercayai anggota kumpulan bersenjata terbabit terbunuh.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar (gambar kecil) berkata, kejadian itu tercetus kira-kira pukul 6.30 petang kelmarin ketika 25 orang polis mengadakan pemeriksaan di kampung berkenaan setelah menerima maklumat mengenai kehadiran sekumpulan lelaki bersenjata di situ.

Menurut beliau, sepasukan 25 orang pegawai dan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Semporna kemudian telah melakukan pemeriksaan ke kampung berkenaan yang mempunyai kira-kira 300 buah rumah.

Bagaimanapun, katanya, sebaik tiba di kampung tersebut, kumpulan bersenjata yang dipercayai daripada kumpulan penceroboh Sulu terbabit menyerang hendap pasukan berkenaan dengan melepaskan tembakan.

"Pasukan kita telah diserang dan ditembak oleh kumpulan terbabit sehingga mengorbankan seorang pegawai dan lima anggota," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Turut hadir ialah Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin dan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman, Datuk Salleh Mat Rashid.

Ismail memberitahu, anggota polis itu ditembak ketika mereka sedang menuju ke sebuah premis di kampung berkenaan dan mereka membalas tembakan untuk mempertahankan diri.

Menurut beliau, pihak polis kemudian telah mengerahkan pasukan bantuan ke kampung tersebut untuk membantu baki 19 orang anggota yang terperangkap di situ.

Operasi pasukan bantuan tersebut selama hampir 24 jam yang berakhir pada pukul 6.30 petang semalam berjaya menyelamatkan 19 anggota terbabit dan mengeluarkan mayat semua anggota polis serta enam anggota kumpulan pengganas.

Ismail berkata, polis juga sedang menyiasat sama ada kumpulan bersenjata itu mempunyai kaitan dengan lebih 150 orang kumpulan penceroboh di Kampung Tanduo, Lahad Datu yang terletak kira-kira 150 kilometer dari Semporna.

Setakat ini, jelas beliau, kampung tersebut telah dikepung oleh pasukan keselamatan.

"Baki ahli kumpulan itu masih berada di dalam kampung berkenaan dan kita telah mengepung mereka," ujarnya.

Pada Jumaat lalu, dua anggota komando VAT 69, Asisten Superintendan Zulkifli Mamat, 29, dan Sarjan Sabarudin Daud, 46, terbunuh sementara tiga yang lain cedera dalam insiden pertempuran di Kampung Tanduo.

Dalam kejadian itu, seramai 12 anggota pasukan penceroboh terbunuh.

Sementara itu, Ismail berkata, polis turut menahan tiga daripada lebih 150 orang kumpulan bersenjata rakyat Selatan Filipina yang menceroboh dan berpangkalan di Kampung Tanduo di sini sejak 12 Februari lepas.

"Mereka dipercayai cuba keluar daripada kumpulan itu," katanya yang enggan mendedahkan maklumat terperinci mengenai tangkapan tersebut.

Penduduk bunuh pengganas tua

Posted:

Penduduk bunuh pengganas tua

Penduduk bunuh pengganas tua


SEPASUKAN anggota Polis Gerakan Am (PGA) tiba di kuaters Sub Taktikal kira-kira satu kilometer dari Kampung Tanduo di Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU - Tindakan seorang ahli kumpulan penceroboh Sultan Sulu yang menjadikan 80 penduduk kampung di Kampung Sinalang Lama, Semporna dekat sini sebagai tebusan berakhir apabila dia dibelasah sebelum dibunuh oleh 20 pemuda kampung berkenaan semalam.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5 pagi itu, pengganas terbabit yang merupakan seorang warga emas berusia 60-an dikatakan cuba mengarahkan semua tebusan berjalan ke sebuah masjid sebelum dia diserang penduduk.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, lelaki tersebut merupakan salah seorang daripada kumpulan bersenjata yang berbalas tembakan dengan pasukan keselamatan di Kampung Simunul dekat sini sehingga mengorbankan lima anggota polis.

Katanya, lelaki itu berjaya menyelinap keluar dari Kampung Simunul melalui kawasan pantai sebelum memasuki kawasan Kampung Sinalang Lama dan menawan 80 penduduk kampung di situ.

Jarak Kampung Simunul dengan Kampung Sinalang Lama adalah tujuh kilometer.

"Lelaki berbangsa Suluk yang lengkap bersenjata M16 dan pelancar bom itu telah bertindak mengetuk pintu rumah penduduk kampung sebelum mengarahkan mereka berkumpul.

"Selepas itu, dia mengarahkan kesemua 80 penduduk kampung menuju ke sebuah masjid," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Hamza menambah, ketika dalam perjalanan ke masjid itu, seramai 20 pemuda daripada kumpulan penduduk itu bertindak menangkap sebelum memukul dan membunuh pengganas tersebut.

"Dari segi undang-undang, perbuatan penduduk kampung itu mungkin kasar, tetapi mereka merupakan tebusan dan berhak mempertahankan nyawa," ujarnya.

Sementara itu, Hamza berkata, polis dengan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia sedang menyediakan perincian akhir sebelum mengambil tindakan drastik terhadap kumpulan penceroboh yang masih enggan menyerah diri.

"Setakat ini, tiga anggota kumpulan penceroboh itu ditahan ketika cuba keluar dari kawasan kawalan di Kampung Tanduo, Lahad Datu. Dua daripada mereka ditahan semalam (kelmarin) dan seorang lagi ditahan pagi ini (semalam)," katanya.

Manifesto pembangkang tidak realistik

Posted:

Manifesto pembangkang tidak realistik

Manifesto pembangkang tidak realistik


SYED SIRAJUDDIN (tiga dari kiri) dan Raja Perempuan Perlis, Tuanku Tengku Fauziah Abdul Rashid (empat dari kiri) berkenan melihat kain rentang simbolik penyerahan sijil penubuhan Kolej Universiti Islam Perlis yang diserahkan Najib (dua dari kiri) di Istana Arau semalam. Turut kelihatan ialah Syed Faizuddin (kiri).


KANGAR - Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan rakyat supaya tidak terpengaruh atau menaruh harapan dengan manifesto pembangkang kerana ia bukannya janji yang boleh ditunaikan.

Perdana Menteri berkata, Pilihan Raya Umum 2008 membuktikan pembangkang hanya pandai berjanji, tetapi gagal melaksanakannya di negeri-negeri yang dikuasai mereka.

"Pembangkang naik gusar dengan tema Janji Ditepati sebab kena batang hidung mereka, seolah tempelak balik kepada mereka," katanya ketika berucap pada program Jelajah Janji Ditepati peringkat negeri Perlis di Stadium Utama, Kangar di sini semalam.

Menurutnya, pada pilihan raya umum lalu, pembangkang membuat pelbagai janji kepada ibu tunggal, suri rumah, warga emas, penghuni flat, peniaga dan lain-lain tetapi masih belum tertunai hingga kini.

"Sejak terlaksana Dasar Transformasi Nasional empat tahun lalu, ekonomi negara telah berkembang ketika dunia dalam keadaan tidak menentu," ujarnya.

Jelas beliau lagi, rakyat negara ini menikmati kehidupan yang selesa kerana memilih kerajaan yang berwawasan dan mempunyai perancangan serta pelaksanaan berkesan, selain teliti dalam membuat keputusan.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata, kerajaan berjanji mengenai apa yang mampu dilakukan untuk rakyat dan tidak akan berjanji terhadap sesuatu yang tidak berpaksi kepada kenyataan.

Najib yang diiringi isteri, Datin Seri Rosmah Mansor turut melawat gerai pameran termasuk gerai e-perolehan Kementerian Kewangan dan menyampaikan sumbangan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada lima penerima di situ.

Turut mengiringi Perdana Menteri ialah Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu dan para pemimpin parti komponen BN Perlis.

Dalam satu atur cara lain di Arau selepas itu, Najib mempersembahkan sijil pelawaan penubuhan Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs) kepada Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail sempena majlis menghadap di Istana Arau dekat sini.

Tuanku Syed Sirajuddin kemudiannya menyerahkan sijil pelawaan itu kepada Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam Perlis (MAIPs).

Kerajaan persekutuan meluluskan penubuhan KUIPs, sebuah institusi pendidikan unik yang berkonsepkan penjanaan pembangunan dana dan sumber daya manusia melalui Program Wakaf Pendidikan (PWP).

Menurut siaran media MAIPs yang dikeluarkan sempena majlis menghadap itu, KUIPs adalah sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang ditubuhkan oleh MAIPs melalui anak syarikatnya, MAIPs Holdings Sdn. Bhd. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved