Isnin, 25 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Ketinggian ilmu ulama Syria Sheikh Said Ramadhan

Posted:

Ketinggian ilmu ulama Syria Sheikh Said Ramadhan

Ketinggian ilmu ulama Syria Sheikh Said Ramadhan

TUTUR kata dan keperibadian Sheikh Said Ramadhan dikagumi ramai ulama.


"TIDAK tinggal lagi umur bagi aku melainkan beberapa hari yang boleh dikira. Sesungguhnya aku mencium bau syurga dari belakangnya. Jangan lupa wahai saudaraku untuk mendoakan aku."

Itu pesanan terakhir Sheikh Muhammad Said Ramadhan Al-Bouti, 84, kepada ulama terkenal Yemen, Habib Ali al-Jufri yang menghubungi beliau melalui telefon kira-kira dua minggu sebelum kematiannya akibat serangan nekad pengebom berani mati.

Kejadian itu berlaku sewaktu beliau sedang mengajar anak-anak muridnya di Masjid Eman yang terletak di Damsyik, Syria pada 22 Mac lalu. Serangan tersebut mengakibatkan 42 jemaah terbunuh termasuk beliau.

Ternyata benarlah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah."

Keadaan ini menunjukkan seolah-olah Sheikh Said Ramadhan sudah mengetahui ajalnya akan tiba yang semua itu merupakan kurniaan Allah kepada hamba pilihan-Nya.

Apa yang pasti, pemergian Syeikh Said Ramadhan pada malam Jumaat yang mulia dalam keadaan al-Quran didakap di dadanya, ditangisi jutaan umat Islam di seluruh dunia termasuk Malaysia.

Reda terima berita

Bagi Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, 44, anak murid kepada Sheikh Said Ramadhan ketika menuntut di Universiti Ulum Islamiyyah di Syria sekitar tahun 1994 hingga 1997, walaupun sedih namun beliau menerima takdir itu dengan reda.

"Secara peribadi saya terkejut mendengar berita pemergian guru kami dalam tragedi tersebut. Tetapi, saya reda. Sheikh meninggal dalam keadaan sangat mulia kerana menegakkan agama Allah iaitu ketika mengajar di masjid.

"Antara keistimewaan Sheikh Said Ramadhan ialah beliau seorang mufaqih Islam. Setiap tutur kata dan pengaruhnya dikagumi dan diambil prihatin oleh ramai ulama dunia Islam. Beliau juga merupakan syeikh mazhab Syafie terkemuka pada tahun 1960-an hingga 1970-an," ujar Zulkifli yang merupakan seorang pendakwah bebas di Malaysia ketika dihubungi Kosmo!.


KETINGGIAN ilmunya membuatkan Sheikh Said Ramadhan sering diundang untuk menyampaikan syarahan di seluruh dunia.


Tambah Zulkifli, beliau pernah bertanya pada anak Sheikh Said Ramadhan, Dr. Tawfik Ramadhan berkenaan ayahnya. Ia lantas dibalas dengan kata-kata: "Di rumah kami ada sebuah bilik khas yang aku tidak pernah melihat ayahku kecuali dalam tiga keadaan iaitu membaca, menulis dan bersolat (berzikir)."

Ketika di Syria, Zulkifli turut berkesempatan berguru dengan beberapa ulama selain Sheikh Said Ramadhan iaitu Sheikh Dr. Wahbah Zuhayli, Sheikh Abdul Latif Marfour dan Sheikh Abdul Rahman Habbannakah. Menurut beliau, guru-gurunya di Syria terbahagi kepada beberapa kelompok.

"Ada antara mereka bersama kerajaan, menentang kerajaan atau memilih untuk berdiam diri. Bagi saya, pendirian Sheikh Said Ramadhan terhadap isu di Syria wajar dihormati kerana beliau lebih memahami keadaan semasa di sana.

"Ia berbeza dengan Mesir. Apa pun, Sheikh Said Ramadhan di akhir hayatnya bersama dengan perjuangan rakyat," tegas Zulkifli sambil berharap umat Islam akan berpegang teguh pada pesanan terakhir Sheikh yang meminta mereka bersatu atas kalimah Lailahaillah Muhammadurrasulullah.

Gelaran profesor

Dilahirkan pada tahun 1929 di sebuah perkampungan Ayn Dewar di utara Syria, Sheikh Said Ramadhan merupakan ulama Ahlus Sunah Wal Jamaah (ASWJ) yang bermazhab Syafie terkemuka di negara tersebut.

Beliau berjaya menamatkan pengajian dalam bidang Syariah Islamiah di Universiti Al-Azhar, Mesir pada tahun 1955. Sekitar tahun 1960-an, Sheikh Said Ramadhan pernah menjadi tenaga pengajar sebelum dilantik sebagai Dekan di Fakulti Syariah, Universiti Damascus, Syria.

Beliau kemudian melanjutkan pengajian di peringkat Doktor Falsafah (PhD) dalam jurusan Undang-Undang Islam juga di Universiti Al-Azhar.

Semasa hayatnya, beliau masih bergelar profesor di Universiti Damascus dan bergiat aktif dalam persidangan serta seminar di peringkat antarabangsa. Beliau juga telah menulis tidak kurang daripada 40 buah buku dalam pelbagai bidang termasuk kesusasteraan, falsafah, sosiologi dan keagamaan.

Ketinggian ilmunya terserlah dalam kuliah-kuliah dan ceramah yang disampaikan di serata Syria. Sebagai seorang ahli akademik, beliau juga menganggotai Majlis Tertinggi Akademi Oxford, England dan penyelidik di Royal Society of the Islamic Civilisation yang berpusat di Amman, Jordan. Antara buku beliau yang terkenal adalah kitab Fiqh Sirah yang menjadi rujukan umat Islam di seluruh dunia.

Sementara itu, pelajar jurusan Ijazah Takhassus Qiraat Shoubra di Maahad Qiraat Al-Azhar, Mesir, Haniff Abu Talib, 24, turut melahirkan rasa sedih di atas pemergian Syeikh Said Ramadhan.

"Kita membesar dengan kitab Fiqh Sirahnya. Takziah kepada seluruh umat Islam kerana kehilangan sebuah permata ummah. Beliau merupakan ulama yang telah mengarang banyak kitab dan kebanyakannya menjadi rujukan utama umat Islam," ungkap Haniff yang turut dipaparkan pada laman sosial Facebook miliknya.

Menurut Haniff, ulama bukanlah maksum dan mereka mempunyai ijtihad sendiri. Tetapi, inilah yang menyebabkan fitnah ke atas Sheikh Said Ramadhan apabila beliau membela rejim Bashar al-Assad.


SALAH satu program wacana ilmiah yang dihadiri Sheikh Said Ramadhan bertempat di Institut Kajian Rantau Asia Barat (IKRAB), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi sewaktu berkunjung ke Malaysia tiga tahun lalu.


Kunjungan ke Malaysia

"Ia berlaku lantaran kejahilan golongan awam terhadap ijtihad seseorang ulama. Apa pun, ingatlah jasa beliau yang telah meninggalkan banyak ilmunya pada kita," luah anak muda kelahiran Port Dickson, Negeri Sembilan ini.

Pada tahun 2010, Sheikh Said Ramadhan pernah berkunjung ke Malaysia melalui inisiatif yang dianjurkan oleh Persatuan Ulama Malaysia (PUM). Sepanjang berada di Malaysia, beliau sempat menghadiri pelbagai majlis ilmu dan memberi ceramah yang diterjemahkan oleh Zulkifli.

Ini termasuklah mengadakan syarahan perdana di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor, Wacana Ilmiah: Islamic & Extremism di Institut Kajian Rantau Asia Barat (Ikrab), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), kuliah di Masjid Al-Azhar Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) dan program Aplikasi Fiqh Sirah dalam Realiti Semasa di Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).

Dalam pada itu, salah seorang ulama Syria, Sheikh Muhammad Abul Huda al-Yaqoubi berkata, Allah telah mengurniakan pengakhiran hayatnya dengan kebaikan dan kemuliaan syahid.

"Sesungguhnya pemergian beliau adalah satu kehilangan besar buat umat Islam seluruhnya. Beliau merupakan seorang mujaddid dalam pemikiran dan akidah. Beliau adalah seorang alim rabbani yang berjuang membela Islam dan ASWJ berdekad lamanya di mimbar Damsyik dan kuliah syariah," jelas Sheikh Muhammad Abul Huda.

Beberapa hari sebelum dijemput pulang menghadap Ilahi, Sheikh Said Ramadhan juga pernah berkata: "Setiap apa yang berlaku padaku atau yang menuduhku daripada ijtihadku, maka aku harap ia tidak terlepas daripada ganjaran ijtihad (yang betul mendapat dua ganjaran dan yang tidak mendapat satu ganjaran)."

Jenazah beliau telah disembahyangkan oleh ribuan pengikutnya dan dikebumikan di sebelah makam Salahuddin al-Ayubi yang terletak berdekatan dengan Masjid Ummaiyyah di Damsyik, Syria.

Mencari pelapis sumo Jepun

Posted:

Mencari pelapis sumo Jepun

Mencari pelapis sumo Jepun


KEJOHANAN gusti sumo yang diadakan dua bulan sekali di Osaka, Jepun bertujuan untuk mencari pelapis dalam sukan tersebut.


SEWAKTU matahari mula memancarkan sinarnya di Tokyo, enam lelaki yang hanya bercawat dengan rambut bertoncit berdiri tegak di atas pasir. Mereka menghentakkan kaki berulang-ulang.

Keenam-enam paha yang berukuran seperti batang kayu besar itu dihela ke udara dan berhenti seketika sebelum dihempaskan ke lantai dengan impak yang amat kuat.

Ia mungkin membosankan. Tetapi, tiada sesiapa pernah menyatakan bahawa latihan untuk menjadi seorang ahli sumo sepatutnya menyeronokkan.

"Anjakkan berat anda. Jangan naikkan pinggul terlalu cepat," jerit seorang ahli gusti sumo yang sudah bersara dan kini bekerja sebagai jurulatih.

Rutin yang dipanggil shiko itu bertujuan untuk membina kekuatan dan membentuk bahagian bawah badan serta bertahan selama setengah jam di gimnasium tanah liat yang terletak di pusat bandar Tokyo.

Tiga jam latihan termasuk rutin pecahan dan seretan kaki, kemuncaknya pertarungan satu lawan satu di dalam gelanggang, satu bentuk latihan tradisi yang telah diamalkan sejak ratusan tahun lalu.

Masing-masing bergelut antara satu sama lain, cuba untuk menjatuhkan atau memaksa lawan keluar dari gelanggang. Sementara itu, master Tadahiro Otake duduk bersila di luar gelanggang memerhatikan latihan anak-anak didiknya.

Pasir diratakan dengan penyapu buluh, disembur dengan air dan ditabur garam untuk pembersihan manakala para penggusti sumo mengesat peluh keluar dari badan sasa mereka.

Beberapa minggu sebelum ini, para penggusti sumo telah menjalani senaman harian di hadapan mayat pengasas gelanggang tersebut, Koki Naya yang turut dikenali sebagai Taiho (Great Phoenix) selepas meninggal dunia pada 19 Januari lalu.

Bekas juara utama atau yokozuna itu telah menubuhkan gelanggang tersebut pada tahun 1974 berikutan persaraannya daripada dunia gusti sumo.

Satu rejim latihan pagi telah diadakan di 43 gelanggang sumo profesional Jepun sebagai persediaan menghadapi kejohanan dwibulanan di Osaka bermula 10 Mac lalu.

Skandal sumo

Jurulatih penjaga, Masataka Yuho berkata, amalan itu tidak berubah dalam tempoh empat dekad sejak dia menyertai gelanggang berkenaan. Malah, mereka terpaksa berhempas-pulas menghadapi beberapa skandal yang terpalit dalam sukan sumo beberapa tahun kebelakangan ini termasuk penggunaan dadah marijuana dan pertaruhan haram.

"Suasana kini amat berbeza. Dahulu kami dilarang daripada memiliki sesuatu walaupun radio transistor ketika saya mula-mula berada di sini," ujar Yuho, 56, sambil menjelaskan mengenai perubahan peraturan yang kini membenarkan ahli gusti memiliki gajet elektronik sendiri.


AHLI gusti sumo Mongolia, Harumafuji meraih gelaran juara utama atau yokozuna pada September tahun lalu.


Kebanyakan 610 ahli gusti yang datang di bawah naungan Persatuan Sumo Jepun akan tinggal di gelanggang. Mereka hidup, makan dan tidur bersama-sama dalam kemudahan yang membenarkan sedikit ruang peribadi.

Hanya 70 ahli gusti dalam senarai dua divisyen utama dibenarkan hidup sendirian. Kadar kelahiran di Jepun yang semakin menurun dan populariti yang semakin meningkat terhadap sukan lain seperti besbol membuatkan usaha merekrut ahli gusti sumo menjadi sukar.

Hanya sedikit anak muda Jepun mahu bertahan dengan cara hidup privasi untuk memperoleh 150,000 yen (RM4,858) setiap bulan, separuh daripada nilai yang mampu diperoleh graduan sekolah tinggi.

Ia berbeza bagi mereka yang berada di puncak sukan yang sering didominasi orang luar itu. Juara Mongolia misalnya, Hakuko dianggarkan menerima lebih daripada 150 juta yen (RM4.9 juta) tahun lalu dalam bentuk gaji bulanan, elaun khas, hadiah tajaan kemenangan dan sokongan.

"Setiap fasa kehidupan yang dilalui ahli sumo sangat sukar," kata Abdelrahman Ahmed Shaalan, 21, dari Mesir yang menduduki kedudukan tertinggi dalam kalangan lapan penggusti Otake, yang perlu mendaki 23 kedudukan lagi untuk ke masuk ke divisyen kedua.

Abdelrahman yang mempunyai ketinggian 189 sentimeter dengan berat 145 kilogram merupakan ahli gusti sumo profesional pertama dari Arab. Digelar sebagai Osunaarashi (Great Sandstorm), Abdelrahman hanya tewas dalam lima daripada 35 perlawanan sejak membuat kemunculan sulung pada Mac 2012.

Hormati senior

Selepas menjalani latihan pagi, ahli gusti sumo akan mandi dan menikmati menu pertama mereka. Dalam hal ini, ahli gusti muda perlu menunggu ahli gusti yang berusia sebagai tanda hormat.

Kesemua mereka berusia antara 19 hingga 32 tahun dengan tempoh karier bermula kurang daripada 12 bulan hingga 17 tahun, akan dihidang dengan stu chankonabe. Masakan itu dicampur daging ayam, sayur dan tofu goreng.

"Kami menggunakan lebih banyak ayam sejak Osunaarashi menyertai gelanggang ini kerana sebagai seorang Muslim, Abdelrahman tidak boleh makan daging babi dan minuman keras," jelas Yuho lagi.

Sementara itu, Otake yang merupakan salah seorang daripada murid Taiho telah dilantik sebagai master ketiga di gelanggang tersebut.

"Saya telah mengembara ke seluruh negara untuk memohon maaf di atas salah laku pada masa lalu," ungkapnya dalam nada sayu.

Dia mempunyai tanggungjawab besar terhadap sukan yang dianggap telah kehilangan maruahnya. Namun, tegas Otake, sumo mempunyai kuasa untuk mengatasi cabaran tersebut kerana ia bukan sekadar sukan, tetapi satu cara hidup.

"Ahli gusti sumo melatih diri hanya untuk menjadi kuat. Tetapi, saya memberitahu mereka untuk menjadi contoh kepada orang lain," tuturnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved