Isnin, 25 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pemimpin Al-Qaeda terbunuh di Mali

Posted:

Pemimpin Al-Qaeda terbunuh di Mali

Pemimpin Al-Qaeda terbunuh di Mali

ABOU ZEID disifatkan sebagai seorang pemimpin Al-Qaeda yang radikal.


PARIS - Perancis pada Sabtu mengesahkan bahawa seorang ketua pengganas Al-Qaeda daripada kumpulan Islamic Maghreb (AQIM), Abdelhamid Abou Zeid telah terbunuh dalam satu pertempuran di utara Mali.

Abou Zeid disifatkan sebagai salah seorang pemimpin Al-Qaeda Afrika paling radikal. Pemimpin berusia 46 tahun itu dikatakan bertanggungjawab meluaskan operasi penculikan ke Tunisia, Niger dan rantau Afrika.

Presiden Perancis, Francois Hollande mengesahkan kematian Abou Zeid dalam pertempuran yang berlaku di kawasan pergunungan Ifoghas.

"Kematian seorang pemimpin utama AQIM merupakan satu pencapaian penting dalam perang menentang keganasan di Sahel," kata Hollande dalam satu kenyataan.

Penasihat presiden sementara Mali, Dioncounda Traore menyatakan pengumuman itu sebagai satu berita gembira dan memberi tamparan hebat kepada kumpulan pengganas. - AFP

Malacanang pertahankan dasar luar Filipina

Posted:

Malacanang pertahankan dasar luar Filipina

Malacanang pertahankan dasar luar Filipina

MANILA, Filipina - Istana Malacanang bertindak mempertahankan dasar luar pentadbiran Presiden Filipina, Benigno Aquino III apabila ramai pihak mengkritik cara beliau menangani isu Sabah, lapor akhbar dalam talian Tempo.

Timbalan jurucakap kepada Presiden, Abigail Valte berkata, Aquino sentiasa mengutamakan kebajikan rakyat negara ini yang tinggal dan bekerja di luar negara ketika berlaku krisis di negara tersebut.

"Sudah tentu kita tidak bersetuju yang kita gagal untuk membuat yang terbaik dari segi polisi luar," kata Valte.

"Apa yang Presiden utamakan dalam dasar luar kita merupakan kepentingan negara ini."

Sementara itu, Valte berkata, keluarga pemimpin puak pengganas Sulu, Jamalul Kiram III perlu menjelaskan kedudukannya selepas laporan lapan yang dituduh di Malaysia sebagai pengganas.

Keluarga Jamalul Kiram mendakwa kesemua lapan tertuduh merupakan warga Malaysia dan bukan Filipina.

Valte berkata, ia amat mengelirukan kerana pada mulanya Jamalul Kiram mempertahankan semua tertuduh.

Beliau berkata, apa jua pun pendirian Jamalul Kiram, pihak pemerintah akan menyediakan bantuan kepada semua tertuduh.

"Kami telah diberi akses kepada lapan individu itu dan akan mengambil langkah perlu untuk membantu mereka," kata Valte.

Manakala dalam satu wawancara dengan stesen radio dzRB, Valte berkata, bantuan guaman turut akan diberikan kepada jeneral pengganas Sulu, Datu Amirbahar Hushin Kiram yang ditangkap kelmarin.

Para pengikut Jamalul Kiram sebelum ini menceroboh Lahad Datu, Sabah untuk menuntut tanah nenek moyang Kesultanan Sulu pada 12 Februari lalu.

Pertempuran kemudian berlaku melibatkan para pengikut itu dengan anggota-anggota keselamatan Malaysia yang melibatkan sejumlah kematian. - Agensi

Jawab soalan tentang Yahudi dari dalam kotak kaca

Posted:

Jawab soalan tentang Yahudi dari dalam kotak kaca

Jawab soalan tentang Yahudi dari dalam kotak kaca


Para pengunjung Muzium Yahudi kelihatan sedang bertanya soalan kepada Israeli Ido Porat yang duduk di dalam kotak kaca di Berlin.- AP


BERLIN - Seorang individu berbangsa Yahudi akan duduk di dalam sebuah kotak kaca setiap hari bermula 22 Mac sehingga 1 September depan selama dua jam untuk menjawab setiap persoalan mengenai bangsa Yahudi pada satu pameran di Muzium Yahudi di sini.

Israeli Ido Porat merupakan individu pertama yang akan bertindak selaku 'Yahudi di dalam kotak kaca' pada hari pertama pameran The Whole Truth Ö everything you always wanted to know about Jews.

Pameran itu menerangkan tentang bangsa Yahudi dan perkara-perkara berkaitan bangsa tersebut.

Sesi soal jawab itu akan berlangsung pada pukul 2 sehingga 4 petang waktu tempatan setiap hari sepanjang pameran berlangsung.

Pelawat yang berkunjung ke muzium tersebut turut berpeluang melihat pelbagai jenis topi bagi membolehkan mereka mengenali orang Yahudi.

Pada hari pertama, pameran Israeli Ido Porat dipenuhi pengunjung yang mahu bertanyakan pelbagai soalan mengenai bangsa Yahudi. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved