Jumaat, 29 Mac 2013

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Diapercake unik dan comel

Posted:

Diapercake unik dan comel

Diapercake unik dan comel

Oleh NURUL IZZA ROSLY

DIAPERCAKE digubah oleh Azlin Huzaireen mengikut cita rasa pelanggannya.


APABILA menerima berita kelahiran bayi daripada ahli keluarga terdekat dan sahabat handai, pastinya otak ligat memikirkan hadiah yang mahu dibeli buat orang baharu.

Sudah menjadi kemestian majoriti daripada kita membeli pelbagai barangkeperluan bayi baik hamper mahupun kotak hadiah sepersalinan baju si comel yang banyak dijual di gedung-gedung barangan bayi.

Namun, bagi mereka yang mahu lari daripada pemberian hadiah yang klise dan mahukan kelainan, diapercake boleh dijadikan pilihan. Ia bukan sahaja comel dan unik, malah lain daripada yang lain.

Diapercake mula menjadi trend pemberian hadiah buat si comel sejak dua tahun lalu. Bagi yang tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan diapercake, ia merupakan diapers atau lampin bayi yang dibentuk menjadi kek ditambah dengan pelbagai keperluan bayi dan aksesori.

Suka-suka

Memandangkan ia sesuatu yang baharu di pasaran Malaysia, Azlin Huzaireen Mohd. Razaffli, 34, mula berjinak-jinak memasarkan diapercake hasil gubahan seni tangannya pada tahun 2011.

"Tidak terlintas untuk membuat bisnes kerana pada mulanya saya menjadikannya sebagai hobi sahaja.


AZLIN HUZAIREEN menjadikan laman sosial Facebook dan blog sebagai medium mempromosikan diapercake.


"Lama-kelamaan ia mendapat sambutan yang menggalakkan, jadi tidak salah untuk meneruskannya memandangkan ia dapat menjana pendapatan sampingan," katanya yang mencintai apa sahaja berkaitan kraf dan bayi.

Wanita berasal dari Kuantan, Pahang itu turut memasarkan diapercake melalui internet.

Anak pertama daripada empat beradik itu memberitahu, pada mulanya diapercake ciptaannya hanya mendapat sambutan dalam kalangan saudara-mara dan rakan-rakan rapat sebelum ia berkembang ke pasaran yang lebih luas.

Berbekalkan promosi daripada mulut ke mulut, semakin hari hasil gubahan diapercake Azlin Huzaireen mula mendapat tempat di hati pelanggan.

"Biasanya diapercake yang digubah mengandungi lampin pakai buang, rompers, washcloth musical soft toy, stokin, baby rattle, bedung dan soft book.

"Menggubah diapercake tidak susah, namun cabarannya adalah ketika memilih koordinasi warna. Ia perlu dipadankan dengan reka corak yang sedia ada dalam stok," ujarnya yang mengambil masa lebih kurang 30 minit bagi menggubah sebuah diapercake.

Permintaan pelanggan

Dia belajar seni gubahan diapercake melalui internet dan kaedah cuba jaya. Diapercake terbahagi kepada dua iaitu diapercake atau bakul hadiah digubah berdasarkan stok sedia ada dan tempahan pelanggan berdasarkan bajet, umur dan jantina bayi.

Diapercake biasanya untuk bayi baru lahir hingga berusia tiga tahun dijual serendah RM60 hingga RM300 bergantung kepada barang yang digunakan.

Masih bekerja sebagai setiausaha di sebuah syarikat, Azlin Huzaireen memberitahu, tempahan diapercake diterima melalui panggilan telefon dan dalam talian.


AZLIN HUZAIREEN mengambil masa lebih kurang 30 minit untuk menggubah sesebuah diapercake.


Setelah pembayaran dilunaskan, diapercake akan dihantar dengan menggunakan perkhidmatan pos laju atau diambil sendiri oleh pelanggan jika berada di sekitar Kuala Lumpur.

"Permintaan tidak terhad di sekitar Lembah Klang sahaja kerana diapercake gubahan saya turut mendapat permintaan dari seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei.

"Modal permulaan perniagaan ini adalah sebanyak RM1,000. Perniagaan ini hanya dilakukan secara dalam talian memandangkan saya masih bekerja sepenuh masa," katanya yang mendapatkan stok pakaian kanak-kanak dari sekitar Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Menghasilkan 20 diapercake dalam tempoh seminggu tidak menjadi masalah, memandangkan dirinya sangat meminati seni gubahan.

Sebelum serius menggubah diapercake Azlin Huzaireen sering kali membantu rakan dan saudara-mara menyiapkan hantaran sama ada hantaran pertunangan, perkahwinan dan menghasilkan bunga telur.

Kini, dia mempelbagaikan produk perniagaan seperti bakul dan kotak hadiah.

Selain itu, Azlin Huzaireen turut menyediakan keperluan ibu selepas bersalin dan berpantang dengan menjual korset Premium Beautiful yang dikenali sebagai bengkung moden.

"Setiap perniagaan pasti ada cabarannya, dalam perniagaan diapercake ini, saya menghadapi kesukaran untuk mendapatkan stok.

"Begitupun, saya berharap bisnes ini berkembang maju dan mendapat tempat di hati pelanggan," ujarnya yang memasang impian untuk membuka kedai menjual pelbagai kelengkapan ibu dan anak.

Segalanya tentang hijab

Posted:

Segalanya tentang hijab

Segalanya tentang hijab

Oleh NURUL IZZA ROSLY


HIJAB Walk disertai oleh kanak-kanak serta gadis-gadis di sekitar taman KLCC untuk memberikan setangkai bunga ros dan tudung kepada kaum Hawa.


SEBUT sahaja hijab pasti semua dapat membayangkan wanita ayu menutup bahagian kepala bagi mengelakkan rambutnya kelihatan. Namun, definisi hijab itu meluas dan ia bukan sekadar menutup bahagian kepala sahaja, tetapi menutup aurat mengikut syariat Islam.

Tidak dinafikan ramai dalam kalangan anak-anak gadis kini, semakin cenderung mengenakan hijab atau tudung bagi memenuhi tuntutan Islam, namun hakikatnya ada antara mereka masih tidak faham mengenai istilah menutup aurat dalam konteks Islam.

Menyedari situasi tersebut, komuniti Facebook, We Are Beautiful, Allah Love Us dengan kerjasama Wanita Ikram Wilayah Persekutuan Malaysia mengambil inisiatif menganjurkan sebuah program iaitu Hijab Event 2013.

Program yang berlangsung Februari lalu bertempat di Masjid Asy-Syakirin, KLCC bertujuan memberikan pendedahan kepada masyarakat idea sebenar mengenai aurat menurut pandangan Islam.

Walaupun hijab bukan satu perkara baharu dalam kalangan masyarakat Malaysia, masih terdapat kekeliruan mengenainya.

Program yang bermula seawal pukul 8 pagi dan berakhir pada 1 tengah hari itu diisi dengan pelbagai aktiviti yang direncanakan pihak penganjur.

Antaranya ialah Hijab Walk, forum Hijab Talk, demonstrasi hijab dan pertandingan video.

Program yang dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris berikutan terdapat panel jemputan dan peserta berbangsa asing itu berjaya menarik minat 350 orang peserta walaupun sasaran asalnya adalah seramai 300 orang peserta sahaja.


DEMONSTRASI pemakaian hijab dilakukan sebagai selingan forum.


Bertudung kerana Allah

Apabila berbicara tentang hijab pastinya penyertaannya meliputi golongan Hawa sahaja dan terbuka kepada wanita Islam dan bukan Islam.

Ruang solat masjid tersebut hari itu dipenuhi dengan wanita pelbagai lapisan umur yang sedang khusyuk mendengar butir bicara ahli panel dan tidak kurang pula mencatat nota supaya pesanan sentiasa tersemat di ingatan.

Menurut Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj, ada segelintir wanita memakai tudung kerana suami dan ayah. Jika tidak, mereka tidak akan memakainya.

"Mereka pakai tudung kerana orang, bukannya kerana tuntutan agama dan suruhan Allah.

"Pakai tudung bukan kerana emak suruh, tetapi kerana Allah mahukan kita berbuat demikian dan lakukannya semata-mata kerana Allah," katanya yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat, Pertubuhan Ikram Malaysia.

Tambahnya, dengan menutup aurat, ia menimbulkan hubungan santun antara manusia berlainan jantina. Wanita yang menutup aurat akan berasa selesa, selamat, dihormati dan sejahtera.

Harlina mengumpamakan menutup aurat seperti bonggol jalan kerana orang akan berhati-hati apabila berinteraksi selain ia meningkatkan keyakinan diri.

"Harus diingat bahawa, hijab bukannya rambut palsu yang boleh ditukar-tukar. Banyak persepsi salah mengenainya dan menganggap memakai hijab sekadar menutup rambut sahaja.

"Topi juga bukan pengganti hijab, ada juga menggunakannya walhal ia tidak menutup aurat yang sepatutnya sama seperti gaya bertudung kini yang keterlaluan," ujarnya menggalakkan pemakaian tudung yang sederhana.

Bagi wanita yang berhijab Harlina mengingatkan supaya tidak 'menghukum' rakan yang tidak memakai hijab atau baharu sahaja yang mengenakannya kerana mereka mungkin lebih baik daripada diri si penilai.


PESERTA ini menarik perhatian hadirin turut menyuarakan pendapatnya mengenai hijab.


Bersederhana

Dalam pada itu, pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Fadila Grine yang turut menjadi panel pada forum Hijab Talk memberitahu ada sebahagian wanita berhijab, tetapi sebenarnya 'berbogel' kerana memakai baju yang ketat sehingga menampakkan susuk tubuh.

"Ada pula yang mengambil masa terlalu lama untuk memakai tudung kerana mahu nampak cantik.

"Kenapa ini terjadi? Sebab mahu membuatkan orang tertarik kepadanya. Itu sudah salah sama sekali, kita seharusnya memakai hijab kerana Allah," katanya.

Fadila memberitahu, pemakaian hijab perlu selari dengan konsep haya' (malu) iaitu malu kepada Allah atas segala perbuatan yang melanggar perintah-Nya.

"Pakailah hijab secara sederhana dan tidak keterlaluan hingga tidak menepati syariat.

"Hijab bukan sekadar menutup luaran sahaja, malah dalaman (hati) juga perlu dititikberatkan juga dengan menunjukkan contoh yang baik," ujarnya.

Ketika forum berlangsung yang dikendalikan oleh selebriti terkenal, Wardina Safiyyah Fadlullah, pengunjung di taman KLCC didatangi oleh wanita dan kanak-kanak yang melakukan Hijab Walk.

Pengunjung di taman, baik wanita Islam mahupun bukan Islam diberikan sekuntum bunga ros dan sehelai hijab selain risalah mengenai menutup aurat secara sempurna.

Tidak mahu hadirin hanya mendengar forum, diadakan juga demonstrasi empat jenis gaya pemakaian tudung oleh label tudung, Jumana selain mengadakan gerai-gerai jualan di ruang legar masjid.

Rapatkan hubungan mertua berbeza agama

Posted:

Rapatkan hubungan mertua berbeza agama

Rapatkan hubungan mertua berbeza agama


APABILA bergelar pasangan yang sah, seorang suami atau isteri juga harus menerima kehidupan baharu bersama keluarga mertua yang berbeza agama. - Gambar Hiasan


PERKAHWINAN antara dua individu yang mempunyai latar belakang agama dan budaya berbeza bukan lagi perkara luar biasa dalam kalangan masyarakat hari ini.

Begitupun, kajian membuktikan kebanyakan pasangan yang berkahwin dengan individu berbeza agama dan budaya mempunyai masalah dalam mewujudkan keharmonian hidup berumah tangga terutama dalam konteks interaksi bersama keluarga mertua.

Mungkin ada yang beranggapan, pedulilah dengan keluarganya kerana yang berkahwin dan diterima dalam hidup anda ialah si anak.

Mereka yang memegang prinsip sebegini perlu berusaha untuk menukar prinsip tersebut kerana perlu diingat, tanpa ibu bapanya, tidak mungkin anda dapat mengahwini pasangan anda.

Anda boleh merapatkan hubungan dengan keluarga mertua dengan syarat bersedia dan berusaha ke arahnya.

Antara perkara yang perlu dilaksanakan adalah menerima keluarga mertua seadanya, melayan mereka sebagai manusia biasa, meluangkan waktu dan melaksanakan komunikasi bijaksana.

Terima seadanya

Walaupun anda dan keluarga mertua berbeza agama serta budaya, itu bukan alasan untuk menolak mereka.

Fikirlah, mereka bersedia menerima anda sebagai menantu. Mungkin mereka juga perlu menerima keputusan si anak untuk menukar agama amalan mereka sekeluarga sebelum ini.

Jika mereka boleh menerima anda seadanya demi kebahagiaan anak mereka, pastinya anda juga boleh menerima mereka seadanya.

Hormatilah mereka sebagai ibu bapa pasangan anda. Ikhlaskan hati dalam menerima mereka, hormati prinsip hidup dan amalan agama mereka asalkan tidak bercanggah dengan prinsip agama anda. Jika berlawanan, berterus-terang secara berhemah agar tiada hati yang terasa.

Layan sebagai manusia biasa

Biar apa juga agama yang menjadi pegangan dan amalan seseorang, selagi dia manusia maka individu tersebut perlu dilayan sebagai seorang manusia. Fitrah seorang manusia mahu dilayan dengan baik sebagai manusia iaitu difahami, diterima, dihormati, disayangi, diberi perhatian dan dipercayai.

Setiap manusia sekeliling kita mahukan layanan sebegini termasuklah pasangan anda dan ahli keluarganya.

Prinsip asas setiap agama dan fahaman yang diamalkan di dunia ini juga menekankan kepada tingkah laku baik serta berperibadi mulia, cuma berbeza iktikad dan ketuhanan.

Luangkan masa

Usaha menerima dan melayan keluarga mertua sukar dilaksana andai anda gagal meluangkan masa untuk mereka.

Meluangkan masa bermaksud anda melakukan aktiviti bersama, menziarahi mereka pada hujung minggu, memasak atau makan bersama-sama.

Paling tidak pun, sentiasa berbual atau melayan mereka bersembang apatah lagi jika ibu bapa mertua anda warga emas yang memerlukan perhatian.

Mereka mungkin tidak boleh 'dilawan sembang' tetapi jika anda dapat menjadi pendengar yang setia maka ia pasti membibitkan keakraban silaturrahim.

Jika anda bermasalah dalam mengambil hati ibu bapa mertua, tetapi mampu menambat hati nenek mertua, hajat anda bakal kesampaian dalam tempoh terdekat.


BELAJAR budaya dan adat keluarga mertua untuk mengeratkan lagi hubungan dengan mereka. - Gambar hiasan


Komunikasi bijaksana

Dalam setiap hubungan, komunikasi memainkan peranan penting. Bersama tanpa interaksi mewujudkan komunikasi negatif yang tidak membantu usaha merapatkan hubungan.

Komunikasi yang diperlukan adalah komunikasi yang efektif, bijaksana dan mampu memberikan hasil yang positif.

Pelajarilah bahasa mereka jika berbeza dengan bahasa pertuturan anda. Sebagai permulaan, pasangan anda boleh bertindak sebagai jurualih bahasa atau penterjemah.

Situasi tersebut mungkin sedikit rumit, tapi boleh jadi lucu dan meriah. Jika perlu, boleh menggunakan bahasa isyarat, gambar atau apa saja yang dapat membantu anda.

Kesungguhan anda untuk berinteraksi menyebabkan mereka menyayangi anda. Jangan sesekali berasa putus asa untuk mendekati mereka terutama bagi anda yang tidak diterima oleh keluarga mertua.

Ada ibu bapa yang merasakan menantu merampas anak mereka apabila si anak bertindak menukar agama untuk bersama pilihannya dan mereka akan kecewa. Rasa kecewa dan sakit hati yang dialami oleh keluarga mertua merupakan perkara biasa.

Menjadi tanggungjawab anda untuk membuktikan kepada keluarga mertua bahawa anak mereka tidak tersalah apabila memilih anda. Ambil hati, pujuk dan curahkan kasih sayang yang ikhlas kepada mereka.

Sekeras-keras batu, masih mampu dilekukkan oleh titisan air tanpa jemu, apatah lagi hati manusia.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved