Jumaat, 29 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Mengaku Islam, tidak tahu mengucap

Posted:

Mengaku Islam, tidak tahu mengucap

Mengaku Islam, tidak tahu mengucap

Oleh TEON EG dan AISHAH AMIN
berita@kosmo.com.my

MAYAT seorang pengganas yang mati ditembak di Kampung Tanduo, Lahad Datu.


SEMPORNA – Rata-rata pengganas Sulu yang ditahan oleh pasukan keselamatan sepanjang 25 hari Ops Daulat didapati tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah walaupun mereka mengakui beragama Islam.

Menurut sumber, perkara tersebut terbongkar apabila anggota keselamatan melakukan soal siasat terhadap pengganas-pengganas terbabit yang ditahan di daerah ini dan Lahad Datu sepanjang operasi itu.

"Soal siasat yang dijalankan mendapati rata-rata pengganas tersebut mengaku diri mereka beragama Islam.

"Bagaimanapun, apa yang mengejutkan, ada dalam kalangan mereka yang tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah.

"Tindakan itu membayangkan seolah-olah mereka yang terlibat ini tidak mempunyai asas dalam ilmu agama Islam," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Selain itu, anggota kumpulan pengganas tersebut yang ditahan dan terbunuh juga didapati memakai tangkal pada anggota badan mereka yang dipercayai boleh menjadikan mereka kebal ketika berdepan dengan pihak keselamatan.

Sebahagian besar pengganas Sulu yang maut dan diberkas pihak berkuasa didapati memakai pelbagai tangkal yang tertulis ayat khurafat di leher, lengan, tangan dan pinggang masing-masing yang dikatakan boleh menjadikan mereka kebal.


MAYAT pengganas Sulu yang di kumpulkan di Hospital Lahad Datu baru-baru ini.


Mengulas lanjut, sumber itu memberitahu, berdasarkan soal siasat, anggota pengganas yang ditahan itu mendakwa mereka sanggup berperang dengan pasukan keselamatan Malaysia kerana ia dianggap jihad kepada ketua kumpulan pengganas Sulu, Jamalul Kiram III.

Sumber itu menjelaskan, seorang tahanan pengganas yang berusia 25 tahun bertindak membunuh diri di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Tawau pada 15 Mac lalu didakwa bertindak demikian atas alasan sama iaitu jihad.

"Kita telah menahan bapa si mati di balai yang sama dan dia tidak sedih dengan tindakan anaknya itu malah berbangga dan kematian anaknya itu selain membuatkan dia lebih kuat," katanya.

Difahamkan, bapa si mati merupakan seorang berpangkat panglima dalam kumpulan pengganas tersebut dan ditugaskan melakukan keganasan di daerah ini bersama anaknya.

Punca kematian suspek yang ditahan di bawah Seksyen 130(c) Kanun Keseksaan yang dibacakan bersama dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) tidak didedahkan.

Untuk rekod, setakat semalam, seramai 68 anggota pengganas Sulu terbunuh dalam Ops Daulat yang dilancarkan awal bulan ini manakala jumlah yang ditahan di bawah SOSMA ialah seramai 103 orang.

Penduduk sebak lihat rumah musnah

Posted:

Penduduk sebak lihat rumah musnah

Penduduk sebak lihat rumah musnah

Oleh MUSTAPA LAKAWA
dan MOHD. YUNUS YAKKUB
berita@kosmo.com.my


MAHMUD berdoa selepas melihat rumahnya yang musnah selepas diserang pengganas Sulu
di Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu semalam.


LAHAD DATU - Suasana sayu menyelubungi Kampung Tanjung Batu di sini ketika seramai 30 penduduk pertama kali menjejakkan kaki ke perkampungan itu selepas hampir sebulan diceroboh pengganas Sulu.

Penduduk tersebut yang terdiri daripada ketua-ketua keluarga sebak melihat rumah yang dibina hasil titik peluh sejak berpuluh tahun lalu musnah dalam sekelip mata bagaikan menjadi 'padang jarak padang tekukur'.

Mereka yang masih ditempatkan di pusat pemindahan turut terkejut apabila melihat ribuan peluru dan kelongsong peluru bertaburan di atas jalan raya dan kawasan sekitar termasuk di pekarangan rumah dan kawasan semak samun.

Ketua Kampung Tanjung Batu, Mahmud Malang berkata, tidak pernah terlintas di fikiran, kampung tersebut menerima nasib demikian yang berpunca daripada pencerobohan oleh pengganas Sulu pada 12 Februari lalu.

"Kalau tanya soal perasaan, memang saya rasa sangat marah. Dua buah rumah saya hancur dan dibakar.

"Dua buah kereta dan kebun saya juga rosak. Saya terpaksa menanggung kerugian lebih RM50,000," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Mengulas lanjut, Mahmud memberitahu, kampung yang wujud kira-kira 60 tahun lalu mempunyai 107 buah rumah yang dihuni kira-kira 450 penduduk yang rata-ratanya adalah warga tempatan.

Sementara itu, kebanyakan penduduk di kampung itu pula bekerja sebagai petani.


SEBAHAGIAN daripada penduduk yang dibawa melawat untuk melihat keadaan kawasan kampung mereka yang rosak atau musnah.


Katanya, kerosakan rumah tersebut tidak dapat dielakkan ekoran pertempuran antara pasukan keselamatan negara ini dengan kumpulan pengganas terbabit.

"Kami menyokong tindakan pasukan keselamatan namun apa yang kami kesal adalah perbuatan pengganas terhadap Kampung Tanjung Batu.

"Mereka (pengganas) bukan sahaja menyusahkan penduduk kampung kerana kami terpaksa berpindah malah memusnahkan penempatan kami," jelasnya.

Mahmud menjelaskan, mereka membuat keputusan untuk tinggal di kampung tersebut selepas mengadakan perbincangan dengan para penduduk.

Dalam pada itu, seorang penduduk lain, Shahrin Jamaril, 22, melahirkan rasa sedih apabila rumah yang dibina hasil titik peluh keluarganya sejak 20 tahun lalu telah musnah.

John Dulahab, 62, pula memberitahu, dia bersyukur kerana kerosakan rumah yang dialaminya tidak sebegitu teruk berbanding rakan-rakan yang lain.

"Apa yang dikesalkan adalah kad pengenalan anak saya hilang selain sebuah motosikal," katanya.

Sementara itu, petugas media yang turut dibawa bersama dapat melihat sendiri dengan jelas kemusnahan di kampung itu mendapati hampir setiap rumah berlubang, rosak, tidak lengkap dengan ada atap dan pagar rumah hancur.

Para petugas media itu turut menemui kesan darah, pisau dan parang kecil di beberapa rumah serta kasut but hitam milik pengganas di sebatang anak sungai.

Najib sambung bincang calon

Posted:

Najib sambung bincang calon

Najib sambung bincang calon


TIMBALAN Pengerusi Perhubungan UMNO Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim kelihatan ceria meninggalkan pekarangan Kompleks Perdana Putra, Putrajaya selepas mengadakan pertemuan dengan Najib di kompleks itu semalam.


PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (gambar kecil) semalam meneruskan perjumpaan dengan pengerusi-pengerusi Badan Perhubungan UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri di pejabatnya di Kompleks Bangunan Perdana Putra di sini.

Perjumpaan yang diadakan sejak pukul 8 pagi itu di percayai bagi memuktamadkan senarai calon BN yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Antara yang kelihatan memasuki kompleks itu pada sebelah pagi ialah Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud; Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu; Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim.

Turut berada di kompleks itu ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Zainal Abidin yang memperlahankan kereta ketika keluar dan lalu di hadapan kira-kira 30 pengamal media yang menunggu seawal pukul 7 pagi, hanya berkata: "Semua ok", ketika diminta mengulas mengenai pertemuan itu.

Pada sebelah petang pula, kenderaan yang membawa Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah dan Timbalan Pengerusinya, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir dilihat memasuki kawasan kompleks diikuti Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved