Jumaat, 22 Mac 2013

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Miliki semua teknologi terbaik SKYACTIV

Posted:

Miliki semua teknologi terbaik SKYACTIV

Miliki semua teknologi terbaik SKYACTIV

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

PENAMPILAN luaran MAZDA6 memang tidak jauh berbeza dengan rekaan kereta konsep Mazda TAKERI.


MAZDA6 dibina berdasarkan kepada gayaan KODO - Soul of Motion Design yang banyak dipengaruhi oleh kereta konsep Mazda TAKERI dan Mazda SHINARI.

Ia bukan sekadar mengagumkan dari segi visual, malah rekaan tersebut menitikberatkan aspek aerodinamik, penjimatan bahan api dan kestabilan ketika dipandu pada kelajuan tinggi.

Sedan eksekutif itu dilihat sebagai model utama untuk produk generasi baharu Mazda. Maka, tidak hairanlah jika pasukan jurutera dan pereka bentuk Mazda menggunakan sepenuhnya kepakaran teknikal dan keterampilan yang mereka ada sewaktu membangunkan Mazda6.

Ini melibatkan aspek prestasi, dinamik pemanduan, reka bentuk, mesra alam sekitar dan keselamatan yang sememangnya sudah menjadi DNA kenderaan Mazda. Penampilan Mazda6 memang cukup sporty. Ia seolah-olah lari daripada rekaan yang biasa diterapkan pada model sedan segmen D.

Ketika hendak melancarkan Mazda6, Mazda perlu memastikan mesej yang sebelum ini disampaikan dengan jayanya oleh model CX-5 terus difahami oleh orang ramai. Usaha itu dilakukan dengan serius di pasaran Eropah terutama di United Kingdom.

Impak besar

Selain aplikasi pada peranti pintar yang menerangkan secara terperinci mengenai Mazda6, bilik-bilik pameran di sana turut dilengkapi komputer tablet bagi menjelaskan bagaimana sistem i-ELOOP, enjin dan ciri-ciri SKYACTIV yang lain berfungsi. Teknologi itu jugalah yang bertanggungjawab membuatkan nilai jualan semula produk Mazda semakin baik.

SKYACTIV memberi impak yang sangat besar terhadap jenama Mazda sama ada di peringkat global mahu pun di Malaysia. Malah, teknologi inovatif tersebut menjadi buah mulut dalam kalangan industri ketika pengeluar kenderaan yang lebih berpengaruh seperti BMW dan Volkswagen sibuk melobi teknologi Efficient Dynamics serta BlueMotion

RUANG kokpit Mazda6 dibina agar ergonomik dan lebih fokus kepada pemandu.


Technologies masing-masing.

Malam Rabu lalu, pengedar tunggal kenderaan Mazda di Malaysia, Bermaz Motor Sdn. Bhd. (Bermaz Motor) dan pemegang francaisnya, Prima Merdu Sdn. Bhd. (Prima Merdu) mengakhiri penantian orang ramai apabila melancarkan Mazda6 secara rasmi.

Tiga varian Mazda6 disediakan iaitu SKYACTIV-G 2.0 liter, SKYACTIV-G 2.5 liter dan SKYACTIV- G 2.5 liter wagon atau nama lebih glamor, Hatch Touring. Kedua-dua enjin itu kemudian dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan, SKYACTIV-DRIVE.

Hasil kerja keras Bermaz Motor mencanang kehadiran Mazda6 ke pasaran tempatan, lebih 500 unit sedan itu sudah ditempah. Jumlah itu dijangka terus meningkat, memandangkan orang ramai kini boleh memandu uji Mazda6 di mana-mana bilik pameran Mazda di seluruh negara.

Ada banyak sebab kenapa anda perlu memasukkan Mazda6 dalam senarai jika mahu memiliki sebuah sedan segmen D. Sebab utamanya, Mazda6 dibangunkan untuk memanfaatkan sepenuhnya potensi teknologi SKYACTIV.

Sedia maklum bahawa Mazda6 merupakan model kedua dipasarkan di Malaysia yang berpaksikan kepada teknologi SKYACTIV selepas SUV CX-5. Maka, tidak hairanlah jika kebanyakan teknologi yang ada pada CX-5 boleh didapati pada Mazda6 generasi ketiga ini.

Malah, ia menjadi jentera yang lebih dinamik berikutan titik graviti rendah, ringan dan olengan tubuh minimum. Selain enjin berkuasa serta menjimatkan iaitu SKYACTIV-G 2.0 liter dan SKYACTIV-G 2.5 liter, Mazda6 turut digerakkan oleh transmisi yang menawarkan pemanduan lancar, SKYACTIV-DRIVE. Pedal pendikitnya juga disertakan dengan Kickdown Switch bagi meningkatkan lagi keseronokan pemandu mengawal jentera tersebut.

Mengikuti rapat trend penghasilan kenderaan kontemporari yang memberi penekanan terhadap penjimatan bahan api, Mazda6 (varian 2.5 liter) menjadi model pertama dilengkapi teknologi brek janaan semula tenaga atau i-ELOOP.

Bagaimana i-ELOOP berfungsi? Dalam kenderaan biasa, kira-kira 10 peratus output enjin digunakan untuk menggerakkan alternator dan menjana tenaga elektrik yang kemudiannya disimpan di dalam bateri.

Kaedah itu nyata tidak efisien. Justeru, jurutera Mazda membangunkan sistem i-ELOOP yang bertanggungjawab 'memerangkap' tenaga yang hilang sewaktu nyahpecutan. Tenaga itu kemudian disimpan dalam bentuk kuasa elektrik di dalam Electric Double Layer Capasitor (EDLC) berkapasiti tinggi.


SISTEM brek janaan semula tenaga i-ELOOP khas untuk varian 2.5 liter sahaja.


Tenaga elektrik di dalam EDLC yang boleh dicaj penuh dalam tempoh cuma tujuh hingga sepuluh saat itu akan digunakan untuk menjana komponen elektrikal kenderaan.

Kombinasi i-ELOOP dengan sistem melahu i-Stop serta teknologi SKYACTIV yang terdiri daripada rangkaian kuasa, casis dan kerangka membolehkan penggunaan bahan api sedan itu dijimatkan dalam jumlah yang signifikan.

Menyentuh tentang aspek ciri dan aksesori pula, perbezaan di antara varian 2.0 liter dan 2.5 liter agak ketara. Versi 2.5 liter dilengkapi sistem navigasi pada skrin sentuh TFT, bumbung suria serta sistem bunyi BOSE dengan 11 pembesar suara (enam unit pembesar suara untuk model 2.0 liter).

Bukan itu sahaja, varian tersebut juga lebih selamat menerusi beberapa sistem keselamatan yang diletakkan di bawah i-ACTIVSENSE. Ia terdiri daripada sistem Smart City Brake Support (SCBS) yang memantau jarak kenderaan di hadapan ketika dalam kesesakan lalu lintas.

Menggunakan teknologi infra merah, SCBS yang berfungsi pada kelajuan di antara 4 hingga 30km/j akan memberhentikan sepenuhnya kenderaan jika mengesan ia mungkin melanggar objek di hadapan.

Sementara Smart Brake Support (SBS) pula menggunakan radar miliwave untuk mengesan dan mengukur jarak kenderaan di hadapan. Sekiranya Mazda6 didapati berada terlalu rapat, SBS akan memberi amaran kepada pemandu. Apabila tiada tindakan diambil, SBS akan memperlahankan kenderaan. Ia berfungsi pada kelajuan antara 15 hingga 145 kilometer sejam (km/j).

Rear Vehicle Monitoring memantau titik buta kenderaan ketika hendak menukar laluan. Aspek keselamatan terus ditingkatkan menerusi aplikasi sistem Lane Departure Warning, Adaptive Front Lighting dan High Beam Control (HBC). HBC berfungsi merendahkan lampu utama secara automatik apabila mengesan cahaya lampu dari arah bertentangan.

Mazda6 didatangkan dalam bentuk import sepenuhnya (CBU) dari Jepun. Sebab itulah apabila ditanya mengenai sasaran jualan Mazda6, Pengarah Urusan Bermaz Motor, Datuk Ben Yeoh menyatakan pihaknya ingin menjual sebanyak mungkin sedan tersebut. Namun ia tetap bergantung terhadap permit import (AP) yang mampu diperoleh Bermaz Motor.

Apa pun, Mazda6 nampaknya tidak sukar untuk mencipta gelombang populariti di Malaysia tidak lama lagi.

Kereta berprestasi untuk semua!

Posted:

Kereta berprestasi untuk semua!

Kereta berprestasi untuk semua!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


PERBEZAAN penampilan luaran Golf GTI dengan varian standard adalah agak ketara.


VOLKSWAGEN (VW) Golf ialah sebuah kereta yang hebat dan menjadi idaman ramai. Mencapai taraf kereta idaman adalah suatu yang hebat ketika rata-rata orang membeli kereta kerana keperluan.

Jenama VW sebenarnya masih baharu di negara kita, tetapi entah bagaimana senang-senang sahaja ia mampu menarik banyak perhatian. Hendak kata harganya murah jauh sekali, jika dibandingkan dengan produk Jepun atau Korea.

VW Golf 1.4 TSI misalnya dijual sekitar RM160,000 manakala Polo 1.2 TSI pula ditawarkan pada harga RM108,000. Jika dibandingkan dari segi saiz ternyata lebih kurang sahaja dengan model pesaing dari Jepun atau Korea.

Lebih menarik, kecuali Scirocco, reka bentuk kereta VW biasa-biasa sahaja. Boleh jadi persepsi bahawa buatan berkualiti tinggi adalah antara faktor penarik jualan.

Antara model VW yang popular dalam negara ialah Polo dan Golf. Kedua-dua model itu mempunyai peminat yang tersendiri. Menariknya, Polo dan Golf mempunyai varian sport dengan pangkal nama GTI.

Polo dan Golf GTI adalah untuk mereka yang mahukan kuasa dan eksklusiviti daripada model normal. Bijaknya VW dalam perancangan produk adalah dengan menawarkan pelbagai varian untuk pasaran.

Jika anda mahukan Golf atau Polo untuk kegunaan asas anda boleh beli model standard. Bagi pasaran luar negara, pengguna boleh membeli varian BlueMotion yang menjimatkan minyak.

Jadi pilihan ramai

Untuk mereka yang mahukan prestasi pula, anda boleh membayar model GTI. Lebih menarik apabila pemilik varian GTI terdiri daripada pelbagai peringkat usia dan gender. Ada yang muda, berusia dan kaum hawa.

Masalah dengan rata-rata varian sporty, ia hanya mampu menarik mata golongan muda, tetapi tidak untuk versi GTI. Inilah yang dipanggil genius apabila VW berjaya menjadikan varian sporty sebagai pilihan arus perdana.

VW Golf generasi ketujuh baru sahaja dilancarkan di Malaysia. Bonus untuk VW ialah Golf memenangi Car of the Year Award pada awal bulan Mac lepas.

Lebih menyeronokkan, Golf mencatat skor 414 poin jauh meninggalkan pesaing lain seperti Toyota GT86/Subaru BR-Z dan Volvo V40 dengan masing-masing memperolehi 202 dan 189 poin.


TEMPAT duduk dibalut dengan corak klasik tartan yang menjadi signatur kepada Golf GTI.


Dengan pelancaran Golf 1.4 TSI di pasaran tempatan, VW Eropah sudah bersiap sedia untuk melancarkan Golf GTI. Buat pertama kali, model itu didatangkan dengan dua output kuasa iaitu standard 220PS GTI dan GTI Performance dengan 230PS yang turut dilengkapi cakera brek lebih besar dan limited-slip differential (VAQ).

GTI baharu dikuasakan oleh enjin turbo pancitan terus (TSI) dengan kedua-dua versi mempunyai tork maksimum 350Nm.

Versi GTI Performance mengambil masa 6.4 saat untuk mencecah kelajuan 99.78 kilometer sejam (km/j) dengan kelajuan maksimum 249.5km/j.

Kedua-dua versi dipasang dengan sistem Start/Stop dan memenuhi standard emisi EU-6 yang akan mula berkuatkuasa pada 2014. Memberi pilihan kepada pemandu, VW menawarkan transmisi enam kelajuan manual dan automatik (DSG).

Karakter sporty Golf GTI ditonjolkan lagi dengan angkup brek berwarna merah, tip ekzos krom berkembar dan suspensi sport. Pada luarannya dipasangkan rim aloi Brooklyn dengan tayar bersaiz 225/45.

Aksesori lain ialah peresap angin pada bampar belakang, lampu belakang LED yang digelapkan dan lampu utama bi-xenon dengan lampu LED siang hari. Perincian dalaman pula terdiri daripada kerusi sport dengan corak klasik tartan yang merupakan identiti GTI.

Berdasarkan varian GTI sedia ada yang dijual, saya yakin model baharu ini turut akan dijual di Malaysia. Seingat saya, tidak ada lagi model sporty yang berjaya dijual dengan banyak berbanding produk VW ini.

Angka jualan yang memberangsangkan telah membuatkan pengeluar lain ingin tumpang sekaki. Ford sudah menawarkan Focus ST dan tidak lama lagi Mercedes akan membawa masuk A Class baharu.

Jika A Class ditawarkan pada harga kompetitif, permainan selamat VW akan berubah. Selain A-Class, Volvo pula didakwa bakal membawa masuk V40.

Tidak sabar rasanya hendak tunggu VW menawarkan Golf GTI. Bukan apa, saja mahu lihat bagaimana pemain industri bersaing terutama sekali pengeluar Eropah. Satu input baharu selepas bertahun-tahun melihat persaingan pengeluar Jepun.

Peugeot 308 Griffe

Posted:

Peugeot 308 Griffe

Peugeot 308 Griffe


DARI KIRI: Pengarah Automobiles Peugeot untuk ASEAN, Lionel Faugeres; Ketua Pegawai Operasi Nasim, Datuk Samson Anand George dan Pengarah Urusan CS Euro Auto Sdn. Bhd., Ooi Choon Lai melancarkan Peugeot 308 Griffe di Butterworth, Pulau Pinang baru-baru ini.


NASIM Sdn. Bhd. (Nasim) baru-baru ini memperkenalkan model edisi terhad Peugeot 308 Griffe ke pasaran tempatan. Jentera itu dilengkapi pelbagai komponen khas untuk mereka yang mahukan sebuah kenderaan lebih sporty.

Set lampu utama bi-xenon yang boleh dilaras secara automatik itu kini diletak dalam perumah berwarna gelap.

Gril hadapannya berwarna krom. Sementara lampu DRL LED ditempatkan pada bahagian perumah lampu kabus. Pembaharuan lain melibatkan kit badan gentian karbon.

Bumbung panoramik yang didatangkan bersama spoiler Peugeot GTi menjadikannya semakin eksklusif. Tambahan baharu turut melibatkan rim aloi berukuran 17 inci.

Buka sahaja pintu, perkara pertama yang dikesan ialah kerusi jenis semi bucket. Stereng sport 308 Griffe kini dibalut kulit berserta jahitan benang merah. Kemasan sama dilakukan pada tombol gear, brek dan perehat tangan. Lantai kereta itu juga dilapik dengan karpet khas.

Pencahayaan putih menerangi instrumen meter dan butang dail kenderaan. Bagi meningkatkan keselesaan pemandu dan penumpang, Griffe dipasang pendingin hawa automatik dua zon. Selain corong pendingin hawa untuk tempat duduk belakang.

Jentera ity dikuasakan oleh enjin petrol 1.6 liter turbo tekanan tinggi bersama transmisi automatik enam kelajuan tiptronik. Bahan api disalurkan menerusi sistem pancitan terus membolehkan kereta itu mencatat kuasa sehingga 156hp dan tork setinggi 240Nm.

Ciri keselamatan yang ada pada Griffe ialah enam beg udara, ESP, ABS, EBD, EBA dan DCS. Ia didatangkan dengan tiga pilihan warna iaitu putih, kelabu dan merah.

Griffe ditawarkan pada harga atas jalan RM132,888 seunit dengan jaminan selama lima tahun tanpa had perbatuan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved