Khamis, 7 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tujuh batalion kawal Sabah

Posted:

Tujuh batalion kawal Sabah

Tujuh batalion kawal Sabah

NAJIB memeriksa peluru yang dililitkan oleh salah seorang anggota keselamatan di badannya.


LAHAD DATU - Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan kerajaan telah menjadikan lima buah daerah di Pantai Timur Sabah sebagai 'kawasan keselamatan khas' dalam usaha untuk memperkukuhkan dan menjaga keselamatan rakyat.

Perdana Menteri berkata, persetujuan untuk mewujudkan kawasan itu telah dipersetujui Kabinet sebagai bukti kerajaan begitu mengambil berat mengenai keselamatan dan kedaulatan Sabah yang telah diceroboh pengganas Sultan Sulu sejak 12 Februari lalu.

Katanya, kawasan itu merangkumi daerah Kudat, Tawau, Sandakan, Lahad Datu dan Kunak.

"Kawasan keselamatan khas ini akan berpusat di Lahad Datu dan ia merangkumi tiga komponen utama iaitu awam, polis dan tentera dengan mandat akan diberikan kepada Ketua Menteri.

"Kerajaan juga bersetuju menambahkan kekuatan pertahanan di kawasan terbabit dengan menghantar lima batalion lagi merangkumi polis dan tentera ke kawasan bergolak," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Turut hadir, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Sebelum ini, kerajaan telah menghantar dua batalion pasukan keselamatan ke kawasan bergolak tersebut. Ini menjadikan jumlah pasukan keselamatan di daerah itu meningkat kepada tujuh batalion.

Satu batalion mengandungi kekuatan kira-kira 400 anggota.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Raja Muda Sulu mati ditembak

Posted:

Raja Muda Sulu mati ditembak

Raja Muda Sulu mati ditembak


SATU mayat pengganas Sulu ditemui diletakkan atas karpet selepas dipercayai mati dalam pertempuran di Kampung Tanduo, Lahad Datu kelmarin.


LAHAD DATU - Saki-baki kumpulan pengganas Sultan Sulu diyakini berada dalam keadaan lemah ekoran Jeneral Raja Muda Azzumuddie Kiram yang mengetuai pencerobohan di Sabah terbunuh bersama 31 anggotanya dalam pertempuran di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu di sini.

Sehingga semalam, jumlah musuh yang terbunuh sejak pertempuran bermula pada 1 Mac lalu seramai 52 orang. Bagi pihak pasukan keselamatan pula seramai lapan pejuang negara gugur.

Bagaimanapun, dalam pertempuran terbaharu kelmarin dan semalam, tiada kematian atau kecederaan dialami pihak pasukan keselamatan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, 31 daripada pengganas termasuk seorang ketua puak musuh yang berpangkat Jeneral maut dalam pertempuran yang berlaku di Kampung Tanjung Batu petang kelmarin.

Seorang lagi pengganas berjaya ditembak mati pasukan keselamatan dalam pertempuran di Kampung Tanduo pada pukul 11 pagi semalam.

"Sejak petang semalam (kelmarin) hingga pukul 11 pagi ini (semalam) pasukan keselamatan terlibat dalam beberapa pertempuran di Kampung Tanjung Batu dan sekitar Kampung Tanduo," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Ismail bagaimanapun enggan mengesahkan status seorang Jeneral yang terbunuh ialah Azzumuddie yang merupakan adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III.

"Setakat ini kita belum dapat mengesahkan identiti Jeneral yang terbunuh berikutan keadaan yang berisiko dan membahayakan anggota keselamatan bagi mengeluarkan mayat-mayat pengganas yang terbunuh," kata beliau.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penceroboh Sulu minta rokok

Posted:

Penceroboh Sulu minta rokok

Penceroboh Sulu minta rokok


DUA penduduk Kampung Tanjung Labian membawa kerbau peliharaan meninggalkan kampung buat sementara waktu ekoran keadaan keselamatan yang belum menentu.


LAHAD DATU - Seorang penduduk Kampung Tanjung Batu melalui saat cemas apabila ditahan sekumpulan tujuh lelaki bersenjata semasa menunggang motosikal untuk pulang ke rumahnya berdekatan Kampung Tanduo di sini, namun mujur mereka hanya meminta rokok.

Menceritakan detik cemas pada Isnin lalu, Abdul Rahman Seilani, 53, berkata, dia terserempak dengan sekumpulan kira-kira tujuh lelaki bersenjata dan berpakaian celoreng di jalan raya di kampung itu kira-kira pukul 9 pagi.

"Ketika saya lalu di depan mereka, seorang daripada lelaki itu meminta rokok daripada saya dalam bahasa Melayu.

"Saya kemudian memberikan mereka sekotak rokok yang saya ada dan mereka memberikan wang RM50 tetapi saya tidak mengambilnya," katanya ketika ditemui di Dewan Fajar Harapan di Felda Sahabat kira-kira 130 kilometer dari sini semalam.

Bimbang dengan keselamatan diri, Abdul Rahman mengambil keputusan untuk segera meninggalkan kampung menerusi pesisir pantai untuk ke Kampung Tanjung Labian yang terletak bersebelahan kampungnya.

"Saya kini tinggal bersama anak di kuarters pekerja Felda di Fajar Harapan," katanya.

Dewan Felda Harapan di Felda Sahabat itu menempatkan penduduk dari tujuh kampung yang berpindah berikutan tindakan pasukan keselamatan menggempur kedudukan pengganas di Kampung Tanduo, kira-kira 130 kilometer dari sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved