Rabu, 20 Mac 2013

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Mengembara seorang diri di negara orang

Posted:

Mengembara seorang diri di negara orang

Mengembara seorang diri di negara orang

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI

FARAH NADIAH bergambar ketika berada di puncak Gunung Semeru yang merupakan sebuah gunung berapi terkenal di Kepulauan Jawa.


PASTI ramai masyarakat di negara ini yang gemar melancong ke luar negara bagi melihat sendiri keindahan negara orang. Tidak kurang juga yang melancong atas tujuan ingin berbelanja besar di negara-negara yang terkenal dengan jolokan syurga beli-belah.

Tetapi berapa ramai pelancong dari Malaysia yang boleh digelar sebagai seorang pengembara? Menjelajah ke negara asing secara backpacker seperti yang dilakukan oleh kebanyakan pelancong Eropah.

Mungkin tiada apa yang perlu dihairankan jika individu yang melancong secara bersendirian itu merupakan seorang lelaki.

Namun, lain pula halnya jika aktiviti tersebut dilakukan oleh kaum wanita yang mampu membuktikan mereka mampu mengembara bersendirian.

Berbekalkan keberanian dan minat mendalam terhadap dunia pengembaraan telah membawa dua figura wanita yang terkenal dalam dunia travelog Malaysia untuk menjelajah negara asing secara solo.

Menariknya, kedua-dua mereka merupakan wanita yang berani membawa diri ke tempat asing tanpa ditemani sesiapa.

Ternyata apa yang dilakukan mereka memberi inspirasi kepada kaum wanita di luar sana yang masih berasa ragu-ragu dengan kemampuan berkelana seorang diri keluar dari negara masing-masing.


GATE of India menjadi mercu tanda Mumbai yang berjaya menarik ribuan pelancong dari seluruh dunia setiap hari.


Mahu kenal budaya

Seorang pegawai teknologi maklumat, Siti Noridah Ab. Rahman, 29, mula mengembara secara solo sejak dua tahun lalu ke Thailand sebelum meneruskan penjelajahannya ke beberapa negara di Asia Tenggara antaranya Indonesia, Vietnam dan Kemboja.

"Saya gemar melancong secara solo untuk memgajar saya lebih berdikari dan berani berinteraksi dengan masyarakat setempat.

"Memandangkan minat utama saya ketika melancong adalah mempelajari perkara baharu di negara orang, saya berjaya menggunakan wang yang ada sebaiknya, tanpa perlu membazir dengan membeli-belah," ujarnya yang mesra disapa Et.

Menurutnya, pengalaman manis yang tidak boleh dilupakan adalah ketika mengembara secara solo sejauh 2,500 kilometer merentasi tiga buah negara selama 14 hari menggunakan jalan darat.

Pengembaraan tersebut bermula dengan penerbangan tambang murah dari Kuala Lumpur ke Ho Chi Minh di Vietnam dan seterusnya melewati bandar Phnom Penh, Siem Reap dan Battambang di Kemboja. Kemudian, Et meneruskan perjalanan ke Bangkok dan Hatyai di Thailand sebelum pulang ke Kuala Lumpur menaiki bas.

"Walaupun berjaya menempuh perjalanan secara bersendirian, saya masih berasa gementar apabila berada di tempat baharu kerana bimbangkan keselamatan diri.

"Namun, setakat ini kebanyakan orang yang ditemui tidak menimbulkan sebarang keadaan mencemaskan," jelas wanita yang berasal dari Batu Pahat, Johor itu.

Meskipun jarang berdepan dengan situasi buruk, Et mengakui tidak dapat melupakan kenangan ketika seorang pelancong asing cuba mengambil kesempatan secara seksual ke atasnya sewaktu bercuti di Phnom Penh.

"Pelancong asing itu kelihatan mabuk dan cuba meraba, tetapi saya sempat mengelak. Sejak peristiwa itu, ketika bercuti saya lebih berhati-hati dengan orang yang mabuk," ujarnya.

Berkongsi tentang tip keselamatan pula, sebagai seorang backpacker wanita dia selalu membawa wisel dan tali besi halus untuk mengikat beg yang dibawa bagi mengelak berlaku kecurian atau apa-apa kejadian yang tidak diingini.

Pada mulanya, minat Et mendapat tentangan ibu bapanya kerana bimbang aspek keselamatan gadis berkenaan memandangkan dia seorang perempuan yang berada jauh daripada pengawasan keluarga.

"Lama-kelamaan kedua-duanya orang tua saya akur dan selalu mendoakan keselamatan saya sepanjang bercuti ke luar negara," katanya yang bercadang untuk mendaki Gunung Rinjani, Lombok di Indonesia pada bulan depan.


KUIL Bayon yang terletak di Angkor, Kemboja merupakan rumah ibadat yang dibina sejak abad kesembilan pada zaman kegemilangan Empayar Khmer.


Tawan gunung di Indonesia

Berlainan pula dengan seorang peguam muda, Farah Nadiah Zainudin, 27, yang memberanikan diri mengembara secara solo ke Kemboja ketika masih berusia 23 tahun iaitu pada 2009.

"Semasa melanjutkan pengajian di peringkat ijazah, saya kerap ketinggalan aktiviti percutian yang dirancang oleh rakan sekelas kerana duit yang ada hanya cukup-cukup untuk kos sara hidup sebagai seorang mahasiswa.

"Saya berazam untuk mengembara secara solo bila sudah bekerja selepas tamat pengajian di Universiti Teknologi Mara pada tahun 2008," katanya.

Farah Nadiah memberitahu, dia gemar melawat negara yang mempunyai tarikan aktiviti lasak seperti mendaki gunung dan tidak kisah berhabis duit untuk membeli peralatan pendakian.

Beberapa kawasan tumpuan pendaki seluruh dunia yang berjaya ditawan gadis dari Kulim, Kedah itu ialah Gunung Semeru, Jawa Timur dan Gunung Rinjani, Lombok di Indonesia serta Gunung Mulu di Miri, Sarawak.

Berkongsi tentang pengalaman yang tidak dapat dilupakannya pula, Farah Nadiah memberitahu, dia pernah melalui saat mencemaskan ketika melawat New Delhi, India pada Februari 2011 kerana ketika itu berlangsungnya perhimpunan Hari Asyura oleh puak Syiah di sana.

"Terus-terang saya bimbangkan keselamatan diri pada ketika itu kerana saya telah ditolak ke kiri dan ke kanan sewaktu terperangkap dalam ribuan peserta perhimpunan tersebut. Syukur tidak terjadi apa-apa. Saya hanya mengikut perarakan mereka yang rata-rata berpakaian hitam sempena sambutan tersebut," ujarnya.

Tambah Farah Nadiah, pengalaman mendapatkan sebuah beca auto di India adalah sangat mencabar kerana kebanyakan pemandunya biadap dan sukar untuk tawar-menawar.

"Saya baru hendak mencuba tawar-menawar dengan pemandu beca auto untuk mengetahui tentang kadar perjalanan, tiba-tiba mereka berlalu begitu sahaja. Selepas tiga kali mencuba, saya membuat keputusan untuk berjalan kaki sahaja berpandukan arah yang diberikan oleh masyarakat setempat," jelas Farah Nadiah.

Menurutnya, pengalaman bercuti secara solo sangat berharga kerana dia berpeluang memupuk nilai survival dalam diri meskipun ketika berada di negara orang.

"Jika saya tidak mulakan langkah pertama untuk bercuti secara seorang diri, sampai bila-bila saya tidak akan tahu kemampuan diri sendiri. Tidak dinafikan memang berasa takut ketika mula-mula mencubanya. Rupa-rupanya, ia (bahaya) tidaklah seperti yang digambarkan, malah menyeronokkan," jelasnya.

Adakalanya gadis genit itu turut mengembara bersama beberapa orang rakan yang berkongsi minat sama bagi mengurangkan kos perjalanan dan bersesuaian dengan aktiviti lasak yang disukainya.

"Kadang-kadang memang tidak mampu untuk pergi semua destinasi impian secara berseorangan dan lebih baik untuk bercuti secara berkumpulan.

"Bagi percutian dalam negara pula, saya selalu mengikuti aktiviti anjuran Tourism Selangor yang aktif mengadakan lawatan ke lokasi menarik di negeri itu," katanya yang pernah dicalonkan dalam Anugerah Blog Eko-pelancongan Antarabangsa Malaysia baru-baru ini.

Beberapa negara yang telah dilawati Farah Nadiah secara solo ialah Indonesia, Filipina, Kemboja, Myanmar dan India.

Maklumat lanjut berkenaan kisah menarik tentang perjalanan kedua-dua gadis itu boleh dilayari di www.derubirusiti.blogspot.com dan www.thatsofarah.com.

Kembara bermotor rentas sempadan

Posted:

Kembara bermotor rentas sempadan

Kembara bermotor rentas sempadan


AHLI KKBUM sempat mengambil gambar kenangan di Kompleks Imigresen Sadao.


KATA orang, jauh perjalanan luas pemandangan. Berpeluang berkelana sejauh kira-kira 500 kilometer (km) menunggang motosikal berkuasa tinggi ke Sadao, selatan Thailand baru-baru ini sememangnya mengujakan sebahagian ahli Kelab Kembara Bermotosikal Utusan Melayu (KKBUM).

Mula ditubuhkan pertengahan tahun lalu, ia merupakan kembara sulung KKBUM sebagai persediaan mental dan fizikal menjelang acara utama kelab iaitu Kembara Queen Street menuju Singapura yang dijangka berlangsung pada Jun depan.

Percaya atau tidak, ia sememangnya tidak semudah yang digambarkan dengan kata-kata. Apa tidaknya, majoriti ahli KKBUM rata-ratanya sudah lama tidak menempuh perjalanan jauh.

Kami berkumpul di Plaza Tol Jalan Duta, Kuala Lumpur pukul 7.30 pagi pada 9 Mac lalu. Sebelum bertolak, kami melakukan pemeriksaan rapi terhadap jentera masing-masing termasuk petrol, tayar dan rantai.

Empat perhentian

Memulakan perjalanan awal pagi hari itu memang satu keputusan yang tepat kerana cuaca baik serta tidak terlalu banyak kenderaan di lebuh raya. Selepas hampir sejam menunggang, kami tiba di perhentian pertama iaitu kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Tapah, Perak untuk bersarapan.

Kami berhenti tidak lama memandangkan masih ada tiga perhentian R&R yang perlu kami singgah iaitu di Gunung Semanggol, Perak selain Gurun dan Changlun, Kedah sebelum tiba di Sadao.

Sepanjang perjalanan itu, beberapa ahli ditugas melaksanakan tanggungjawab sebagai marshal bagi memastikan kembara kami tidak tertangguh.

Di R&R Gunung Semanggol, kami berehat sekitar 10 minit untuk mengisi petrol sebelum memakan masa lebih lama di R&R Gurun bagi urusan insurans kenderaan sepanjang berada di sempadan.

Bagi mereka yang berhasrat berkonvoi ke Thailand, jangan sesekali menghilangkan insurans berkenaan sepanjang berada di sana jika tidak mahu motosikal anda 'gagal' pulang bersama anda ke Malaysia.

Bukan apa, boleh 'menangis tidak berlagu' mengenangkan nasib badan gara-gara kecuaian diri sendiri.

Kira-kira pukul 2 petang, kami akhirnya tiba di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bukit Kayu Hitam, Kedah sebelum bermalam di Sadao dan bertolak pulang keesokan paginya.


KEPENATAN berkonvoi tidak dirasakan apabila kami berpeluang menikmati variasi juadah enak.


Syurga makanan

Keletihan menunggang seolah-olah tidak dirasai apabila berpeluang menikmati pelbagai juadah enak di Sadao terutamanya menjelang waktu malam.

Di Sadao, kami tidak bimbang mencari makanan halal memandangkan majoriti peniaga di sana beragama Islam.

Selain comel bertudung, peniaga di sana juga cukup ramah meskipun ada antara mereka yang kurang fasih berbahasa Melayu mahupun Inggeris.

Dianggap seolah-olah 'syurga' makanan, segenap pelosok gerai dan restoran telah kami jelajah untuk mengetahui sendiri kelazatan makanan tradisional di sana berbanding hanya mendengar cakap-cakap orang sebelum ini.

Juadah wajib pastilah pulut ayam goreng, pulut mangga dan pulut durian yang enak dimakan bersama santan pekat.

Seorang peniaga tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai Kun Mon, 33, memberitahu, juadah berkenaan sememangnya menjadi pilihan rakyat Malaysia yang melancong ke Sadao.

Dia yang merupakan generasi ketiga keluarganya berniaga pulut ayam sejak puluhan tahun dahulu memberitahu, juadah itu bagaikan 'duta pelancongan' bagi mempromosikan pekan Sadao kerana rasanya yang lazat dan dijual pada harga berpatutan.

Satu lagi juadah istimewa yang tidak wajar dilepaskan ketika berada di Sadao ialah daging salai. Rasanya masam-masam manis, selain dagingnya juga telah direbus empuk.

Selain itu, kami juga tidak melepaskan peluang menjamah hidangan masakan Thailand yang biasa didapati di Malaysia seperti ikan siakap tiga rasa, sotong goreng tepung, tomyam campur, sayur kailan ikan masin dan pelbagai lagi menu sampingan dengan kos kira-kira RM100 untuk lapan orang. Berbaloi bukan?


PULUT ayam merupakan menu wajib yang harus dicuba apabila berkunjung ke Sadao.


Bukan sekadar kembara

Dalam pada itu, Pengarah Projek Kembara Queen Street, Asmaruddin Jamaluddin menyifatkan kembara sulung KKBUM itu berjaya mencapai objektif dan ia berjalan dengan lancar.

Menurutnya, kembara itu merupakan prakonvoi bagi mengetahui sejauh mana kemampuan ahli KKBUM mengharungi perjalanan jarak jauh sebelum Kembara Queen Street.

"Kembara itu dijangka memakan masa selama tiga hari dua malam itu bertujuan mengimbau semula sejarah penubuhan akhbar Utusan Malaysia yang mula diterbitkan pada 29 Mei 1939 di Queen Street, Singapura.

"Ia bukan sekadar satu kembara. Antara tentatif program Kembara Queen Street termasuklah melawat dan memberikan sumbangan amal kepada bekas kakitangan Utusan yang telah bersara di sekitar Melaka dan Johor," katanya.

Jelas Asmaruddin, KKBUM yang diketuai presiden kelab, Mohd. Hazli Hassan kini memiliki lebih 30 ahli terdiri daripada wartawan, jurufoto serta pihak pengurusan Utusan dan Kosmo!.

Kehijauan Rumah Rehat Kuala Kubu Bharu

Posted:

Kehijauan Rumah Rehat Kuala Kubu Bharu

Kehijauan Rumah Rehat Kuala Kubu Bharu

Oleh NASRI JAMALUDIN


HOTEL bajet ini menawarkan penginapan yang privasi kepada para tetamu.


MENDAKI Bukit Kutu, mandi-manda di Sungai Chiling atau mandi air panas merupakan sebahagian daripada aktiviti jika berkunjung ke Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Tidak kurang juga, orang ramai dari arah Kuala Lumpur menjadikan Kuala Kubu Bharu sebagai transit untuk ke Bukit Fraser, Pahang.

Kewujudan pusat-pusat pengajian tinggi atau pusat pengajian seperti Darul Quran, Maktab Rendah Sains Mara, Pusat Belia Negara, Pusat Latihan Khidmat Negara dan Pusat Latihan Polis membuatkan mukim tersebut tidak sunyi daripada dikunjungi orang luar.

Justeru, jika anda merancang untuk bermalam di pekan Kuala Kubu Bahru, apa kata berkunjung ke Rumah Rehat Kuala Kubu Bharu yang terletak di Jalan Padang Golf.

Bola golf

Sesuai dengan nama jalan tersebut, rumah rehat itu dikelilingi padang golf yang menghijau. Rumah rehat itu satu-satunya pusat peranginan di kawasan tersebut yang dikelilingi padang golf, gunung-ganang dan hutan belukar.

"Ekoran itu, kawasan ini tidak tercemar dengan asap kenderaan atau kilang. Bagi pemain-pemain golf menginap di sini pastinya satu kelebihan kerana lokasi yang berdekatan dengan padang sekali gus memudahkan mereka bermain golf," kata Pengurus Besar S. Fik Services, Mohd. Taufik Yahaya ketika ditemui baru-baru ini.

Suasana tenang dan udara segar dapat dinikmati di rumah rehat yang dikategorikan sebagai hotel bajet itu. Ia hanya mempunyai 12 buah bilik dilengkapi pendingin hawa, televisyen, tandas, mandian panas dan telefon.


AKTIVITI barbeku menjadi kegemaran pelanggan terutamanya yang datang dalam kumpulan besar.


Kemudahan-kemudahan disediakan termasuk dewan seminar yang boleh memuatkan 250 orang, surau, restoran, bilik mesyuarat dan tempat permainan kanak-kanak.

Pengunjung yang ingin melakukan aktiviti barbeku juga boleh berbuat demikian kerana tempat memanggang turut disediakan.

Sebaik melangkah masuk ke dalam bilik, pengunjung dapat merasai ruangan dalaman yang selesa untuk menginap.

Antara pilihan bilik yang disediakan ialah bilik keluarga, deluxe dan standard dengan harga dari RM90 hingga RM250 semalam. Bagi yang ingin menambah tilam boleh juga berbuat demikian.

Mohd. Taufik berkata, sambutan pengunjung amat menggalakkan terutamanya pada hujung minggu dengan tempahan mencecah 90 peratus.

"Ekoran harga bilik murah, keluarga yang datang dengan ahli keluarga besar biasanya menyewa lebih daripada sebuah bilik.

"Justeru, mereka yang datang tanpa membuat tempahan awal dikhuatiri pulang hampa," katanya yang turut memberi diskaun harga bilik pada hari biasa sebanyak 20 peratus bagi bilik-bilik tertentu.

Bagi keluarga yang ingin mengadakan majlis seperti kenduri, perkahwinan, tahlil, berzanji dan hari keluarga boleh berbuat demikian dengan menyewa dewan yang mampu memuatkan 400 orang.

Kedudukannya agak jauh dari penempatan orang ramai pastinya memberi privasi pada majlis yang bakal dianjurkan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved