Jumaat, 15 Mac 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Hanis Zalikha perlukan ruang

Posted:

Hanis Zalikha perlukan ruang

Hanis Zalikha perlukan ruang

HANIS ZALIKHA merupakan figura baharu dunia lakonan yang dijangka memberikan impak tersendiri.


SEBELUM ini pemilik nama Hanis Zalikha Zainal Rashid hanya dikenali sebagai seorang penulis blog yang pernah disenaraikan sebagai antara yang tercantik.

Namun, kini mungkin tuah menyebelahi anak jati Kuala Lumpur ini, apabila langkahnya memasuki dunia seni tempatan telah meletakkan dia ke satu tahap yang tidak pernah dijangkanya.

Sebagai seorang pendatang baharu dan masih hijau dalam industri seni, Hanis Zalikha atau lebih mesra disapa sebagai Hanis, memberitahu dia memerlukan 'tulang belakang' yang kuat untuk menguruskan kariernya.

Pada waktu banyak orang masih belum mengenal dirinya, Hanis yang pernah tampil sebagai pelakon utama dalam filem arahan Ahmad Idham yang berjudul Gangster Celop, kini telah diikat sebagai artis residen stesen televisyen tersebut.

Semuanya gara-gara kesibukannya yang sukar menguruskan karier seninya sendiri. Ujar gadis berusia 23 tahun ini, selepas mengambil kira dari semua sudut dan membuat pertimbangan sewajarnya, dia telah mengambil keputusan untuk menerima tawaran Astro untuk menjadi artis bawah naungan stesen televisyen gergasi tersebut.

KARIER seni Hanis dan Keith dijangka lebih sistematik dan profesional di bawah pengurusan Astro Talent Management.


Bukan wajah eksklusif Astro

Walaupun kini Hanis telah berada di bawah naungan Astro Talent Management, namun Hanis bukan merupakan wajah eksklusif Astro. Ini kerana, pihak Astro hanya menguruskan karier seni Hanis dan menyusun jadual dalam bidang hiburan yang diceburinya ini.

"Saya masih akan meneruskan tawaran dan karier saya dengan pihak produksi lain dan sebagai contoh saya masih akan mengendalikan program Mad Markets di TV 9.

"Menjadi artis bawah naungan Astro ada kelebihannya bagi pendapat saya. Ini kerana saya bukan wajah eksklusif, jadi saya masih boleh terima mana-mana tawaran dari pihak luar dan bukan pihak Astro sahaja.

"Semasa Astro menawarkan untuk menguruskan saya, saya terima kerana saya fikir Astro ialah sebuah jenama yang cukup kuat untuk mengendalikan karier saya," tutur Hanis pada sidang akhbar memperkenalkan wajah baharu Astro di Restoran Delicious, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambahnya, berada di bawah naungan Astro bakal membawa dirinya lebih jauh untuk membina nama dalam industri hiburan tempatan. Selain itu, dia berasa Astro merupakan sebuah platform untuk dirinya maju selangkah ke hadapan.

"Jika bergerak sendiri, mungkin penilaian saya kurang profesional berbanding berada di bawah pihak pengurusan. Saya mahu profesionalisme Astro untuk membawa saya ke arah yang lebih berjaya," bicara Hanis ringkas.

HANIS mahu mengikuti kelas lakonan bagi memantapkan skil lakonannya.


Masih aktif menulis

Walaupun kini dia telah membina karier dalam bidang hiburan tanah air, namun Hanis tidak pernah melupakan asal usul dirinya yang sebelum ini merupakan seorang penulis blog.

Tuturnya, menulis blog ialah salah satu minat yang wujud dalam dirinya dan tidak mungkin berhenti walaupun mungkin kini agak sibuk menguruskan karier dalam bidang yang berlainan.

"Tentang laman blog saya, ia masih lagi di bawah Nuff Nag dan saya masih akan menulis blog seperti biasa. Ini kerana, setelah memasuki bidang baharu iaitu lakonan dan pengacaraan, saya rasa seperti banyak yang ingin diceritakan dan dikongsi.

"Sebenarnya, jika mahu diikutkan terlalu banyak benda yang saya ingin berkongsi tapi mungkin tidak dinafikan mungkin mempunyai sedikit kekangan masa. Bagaimanapun, saya masih akan mengemaskini blog saya kerana itu merupakan titik-tolak saya berada dalam industri kini," akuinya tentang permulaan rezeki dalam bidang lakonan.

Kelas lakonan

Mungkin pada mulanya, Hanis meminati bidang pengacaraan, namun setelah terlibat dalam bidang lakonan, Hanis akui minatnya terhadap lakonan semakin mendalam.

"Mula-mula saya mungkin rasa tidak yakin, namun lama-kelamaan, saya rasa suka pula dengan lakonan. Tapi saya mengaku lakonan saya masih lemah dan perlu diperbaiki. '

"Oleh sebab itu, saya ada merancang untuk menghadiri kelas lakonan bagi memperbaiki mutu lakonan saya. Saya perlukan ruang untuk memperbaiki lagi diri kerana memang saya masih terlalu hijau dalam industri," jelasnya tentang perancangan pada masa akan datang.

Walaupun ada di antara segelintir peminat seni hiburan tanah air mengatakan Hanis diterima dalam industri berdasarkan kecantikan yang menjadi kelebihan dirinya, ia disangkal oleh gadis tinggi lampai ini.

Jelasnya, dia langsung tidak merasakan dirinya cantik dan akan membuktikan kepada masyarakat bahawa dia sebenarnya ingin terus kekal dalam industri kerana bakat yang wujud dalam diri.

Haleeda mahu serius berlakon, menyanyi

Posted:

Haleeda mahu serius berlakon, menyanyi

Haleeda mahu serius berlakon, menyanyi

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN

HALEEDA mengakui teringin untuk muncul dengan single baharu.


SELEPAS tiga tahun memencilkan diri daripada dunia hiburan, akhirnya pelakon Haleeda Mazlin membuat kemunculan semula dalam dunia lakonan menerusi drama terbaharunya iaitu Bangkitnya Seorang Perempuan.

Ketika ditemui semasa majlis pelancaran drama berkenaan baru-baru ini, Haleeda yang pernah popular selaku penyanyi menerusi lagu Setia Kasih itu menyatakan dia sendiri tidak menyangka untuk berlakon semula.

Bekas isteri kepada pemain bola sepak negara, Azman Adnan itu menjelaskan setelah agak lama berehat, kini sudah tiba masanya untuk dia kembali aktif berlakon.

Namun begitu, Haleeda menjelaskan dia bersedia menerima sebarang watak yang ditawarkan kepadanya, asalkan ia memenuhi kriteria tertentu sebelum memberikan persetujuan. Ikuti temu bual selanjutnya.

Kosmo!: Bolehkah Haleeda jelaskan tentang pembabitan semula dalam bidang lakonan?

HALEEDA: Semuanya bermula apabila adik angkat saya telah dihubungi oleh pihak produksi drama Bangkitnya Seorang Perempuan, Orang Tree Production Sdn. Bhd. yang mahu menawarkan saya berlakon. Apabila saya diberitahu mengenai perkara tersebut, saya mengambil masa untuk mempertimbangkannya. Tidak lama kemudian saya telah memberikan persetujuan untuk menerimanya.

Apakah yang membuka pintu hati Haleeda untuk berlakon semula?

Ketika berehat buat sementara waktu, saya lebih banyak memberikan tumpuan membesarkan anak saya iaitu Amirah Amani Azman. Kali terakhir saya muncul di kaca televisyen menerusi drama Kecuali Cintamu yang disiarkan di Astro Prima beberapa tahun lalu. Bagaimanapun, sepanjang tempoh berehat panjang, saya akui sangat merindui dunia lakonan. Kini, setelah anak saya tamat sekolah barulah saya bersedia kembali berlakon.

Bagaimanakah pula dengan kehidupan Haleeda bersama suami sekarang. Adakah suami memberi sokongan kepada Haleeda untuk berlakon?

Rasanya tentang perkara peribadi saya tidak mahu memberi sebarang kenyataan kerana tiada apa yang menarik untuk saya bercerita mengenainya.

Sepanjang tempoh tiga tahun berehat, adakah Haleeda mengikuti perkembangan dunia seni?

Biarpun tidak terbabit dalam sebarang aktiviti lakonan, saya masih lagi ambil tahu tentang apa yang berlaku dalam dunia hiburan tempatan sekarang ini. Sebenarnya saya cukup bangga kerana kini sudah semakin ramai pelakon baharu yang muncul mewarnai industri seni. Saya lihat ada beberapa pelakon yang cukup berbakat dan ada sebilangannya yang bakat mereka masih boleh dicungkil dan digilap lagi.

Bagaimanakah pula dengan tawaran berlakon yang diperoleh Haleeda sekarang?

Buat masa ini saya semakin banyak mendapat tawaran lakonan, cuma ada yang terpaksa ditolak kerana beberapa faktor. Antaranya, imej saya yang kini sudah bertudung. Pernah ada beberapa syarikat produksi yang menghubungi saya dan menawarkan berlakon, tetapi apabila diberitahu saya bertudung, mereka menyatakan watak yang ditawarkan tidak sesuai pula dengan saya. Mungkin dengan penampilan sekarang akan membataskan pembabitan saya dalam lakonan, tetapi saya lebih selesa untuk membawakan watak yang sesuai dengan imej saya seperti watak ibu yang dibawakan dalam drama Bangkitnya Seorang Perempuan.

Adakah Haleeda tidak teringin untuk menyanyi semula memandangkan anda terlebih dahulu dikenali sebagai penyanyi?

Selain rindukan dunia lakonan, saya juga memang teringin untuk menyanyi semula. Mungkin kalau ada rezeki saya memang berhasrat untuk melahirkan sebuah single yang berkonsepkan balada.

Artis popular meriahkan Fiesta Taiping 2013

Posted:

Artis popular meriahkan Fiesta Taiping 2013

Artis popular meriahkan Fiesta Taiping 2013

FARAWAHIDA


PROGRAM kemasyarakatan yang melibatkan golongan artis seringkali mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada anggota masyarakat di mana sahaja ia dianjurkan.

Orang ramai pastinya akan teruja apabila dapat bersama-sama dengan artis-artis popular dalam program kemasyarakatan yang dijalankan di lokasi mereka yang tidak semestinya melibatkan acara hiburan.

Sehubungan itu masyarakat Perak, khususnya Taiping, pastinya teruja kerana buat kali pertamanya, acara yang dinamakan sebagai Fiesta Taiping 2013 bakal berlangsung pada hari ini, 15 Mac hingga Ahad, 17 Mac.

Menampilkan lebih 10 artis untuk bersama-sama dengan anggota masyarakat selama tiga hari berturut-turut menjalankan pelbagai aktiviti kemasyarakatan, kerohanian, sukan dan hiburan, ia menyaksikan Kosmo! dilantik sebagai akhbar rasmi.

Bertempat di Dataran Kedamaian, Taman Tasik Taiping, acara ini menghidangkan pelbagai atur cara menarik yang terdiri daripada program bersifat kemasyarakatan, kerohanian, hiburan dan sukan pada satu lokasi yang sama.

Fiesta Taiping 2013 bakal dirasmikan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, (KPDNKK), Datuk Tan Lian Hoe pada pukul 10 pagi, esok, 16 Mac di lokasi tapak pesta.

Antara atur cara menarik sempena program ini ialah ceramah agama oleh pakar motivasi terkenal, Datuk Dr. Fatma Az-Zahra pada hari ini, pukul 9 malam. Semua acara terbuka kepada orang ramai dan diadakan secara percuma.

Pada hari ini juga, diadakan pertandingan Imam Cilik yang penyertaannya terbuka kepada kanak-kanak, selain acara-acara lain yang tidak kurang meriahnya.

Antara yang menarik juga bakal menanti pengunjung ialah persembahan Pertandingan Tarian Singa, pada sebelah petang Sabtu, diikuti dengan Konsert Showcase Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO).

Antara artis yang akan muncul dalam acara ini ialah Datuk M. Daud Kilau, Bagio (Damasutra), Aliff Aziz, Farawahida, Fazli Zainal, Azzarima Zawari, Watie Sadali dan Erry Putra.

Roslan Shah dan Ani Maiyuni pula bertindak sebagai pengacara konsert tersebut.

Bagi mereka yang berbakat dalam bidang seni suara, pencarian Taiping Idol bakal diadakan sepanjang fiesta ini berlangsung dengan menyediakan pelbagai hadiah menarik termasuk wang tunai.

Selain itu, Fiesta Taiping 2013 mencari pemenang untuk dinobatkan sebagai Ratu Kebaya, Ratu Cheongsam dan Ratu Sari dalam acara berkenaan yang bakal dianjurkan dengan penuh kemeriahan.

Tiga artis anak kelahiran negeri Perak iaitu M. Daud Kilau, Azzarima dan Farawahida adalah antara yang teruja sekali untuk muncul menemui peminat di tanah tumpah kelahiran mereka.

M. Daud Kilau beranggapan ini adalah momen terbaik untuk dirinya bertemu dengan peminat yang selama ini menyokong perjuangan seninya, tanpa henti.

"Saya harap semua peminat di Taiping amnya dan di negeri Perak khususnya dapat bersama-sama dalam acara-acara yang bakal berlangsung. Terima kasih kepada pihak penganjur kerana memilih saya untuk sama-sama terlibat dalam acara Fiesta Taiping 2013," katanya lagi.

Sementara itu, penyanyi Farawahida pula menganggap Fiesta Taiping 2013 adalah sesuatu yang sangat dinanti-nantikannya selama ini.

"Seperti orang pulang ke kampung, begitulah keadaannya setiap kali saya muncul membuat persembahan di kampung halaman sendiri. Saya sangat seronok, teruja dan tidak sabar untuk memberikan persembahan terbaik kepada Fiesta Taiping 2013 ini," beritahu Farawahida.

Sementara menurut Azzarima, dia akan terlibat dalam semua acara selama tiga hari Fiesta Taiping 2013 berlangsung. Lebih memberi makna, Azzarima juga bakal mempromosikan produk terbaharu keluaran syarikatnya yang dikenali sebagai AZ bedak sejuk.

"Datanglah ke gerai jualan bedak sejuk Azza dan ada diskaun istimewa menanti peminat yang datang ke Fiesta Taiping 2013," ujar Azzarima.

Fiesta Taiping 2013 dianjurkan bersama oleh KPDNKK dengan kerjasama Majlis Perbandaran Taiping.

Penganjur lain yang terbabit untuk acara tersebut termasuklah Bank Rakyat, Perbadanan Harta Intelek Malaysia, Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved