Ahad, 31 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


MUG satukan pencinta ukulele

Posted:

MUG satukan pencinta ukulele

MUG satukan pencinta ukulele

TERDAPAT pelbagai jenis saiz dan reka bentuk ukulele di pasaran.


Mega mendung di angkasa

Hembusan bayu dingin terasa

Gerimis berderai di merata

bagai mutiara

Rahmat dibawa bersama

Limpahannya meresap di jiwa

Adakala bahagia terasa

Meskipun duka nestapa...

KEDENGARAN suara milik jejaka berusia 27 tahun mula mengalunkan lagu Keroncong Rembulan sambil jari-jemarinya rancak memetik alat muzik.

Walaupun suaranya tidaklah semerdu mana, namun dengan iringan petikan tali instrumen muzik bersaiz kecil yang bentuknya persis gitar membuatkan suara Muhd. Satria Utama Gawe berpadu dengan irama lagu yang dimainkan.

Nyanyiannya kemudian disambut oleh tiga rakan lain termasuk seorang perempuan Cina, Doreen Lim, 35, yang tidak canggung menyanyikan lagu keroncong.

Kehadiran empat sahabat bermain alat muzik berasal dari Hawaii iaitu ukulele di tepi siar kaki sebuah galeri lukisan di Publika, Solaris Dutamas, Kuala Lumpur ternyata menarik perhatian pengunjung yang lalu-lalang.

Bagi Satria, Doreen, Anuar Omar, 32, dan Zarith Sofia Syed Ramli, 25, pandangan pelik khalayak pengunjung terhadap mereka sesuatu yang biasa.

"Mula-mula dulu, malu juga apabila orang pandang semacam pada kami, tapi lama-kelamaan sudah biasa kerana kami bermula dengan bermain muzik di jalanan.

"Soalan paling lazim orang tanya adalah mengenai gitar kecil yang kami mainkan ini. Jika dulu ukulele ini agak asing di Malaysia, kini ia sedang meraih populariti dengan pendedahan media dan artis," kata Anuar yang merupakan Presiden Malaysia Ukulele Group (MUG).

EMPAT sekawan ini sering kali meluangkan masa berkumpul bersama bermain ukulele sambil menyanyi bersama.


Belajar daripada YouTube

Anuar sendiri hanya mengenali ukulele melalui filem animasi Lilo & Stitch pada tahun 2004 selepas tertarik dengan bunyi alat muzik yang dimainkan Stitch.

Selepas mendapat tahu, alat muzik tersebut ialah ukulele, anak kelahiran Kluang, Johor itu keluar masuk kedai muzik untuk mendapatkannya. Akhirnya dia berjaya membeli ukulele di Kedai Muzik Woh Fatt yang terletak di Jalan Silang, Kuala Lumpur.

"Walaupun tidak tahu memainkannya dan tiada kelas ukulele, saya hanya belajar melalui YouTube. Dalam masa dua minggu saya sudah boleh menguasainya kerana sebelum ini saya memang mempunyai asas bermain gitar.

"Ukulele lebih mudah berbanding alat-alat muzik bertali yang lain, malah ia lebih senang daripada main rekorder," ujarnya yang kini memiliki tiga buah ukulele terdiri daripada jenis soprano dan tenor.

Berbanding dengan gitar yang mempunyai enam tali, ukulele memiliki empat tali sahaja dan bunyinya lebih tinggi daripada bunyi gitar.

Dek minat yang mendalam terhadap ukulele, empat sahabat itu menubuhkan komuniti Malaysia Ukulele Group (MUG) pada tahun 2010 dan secara rasmi menemui khalayak selepas didaftarkan pada bulan Mac 2012.

Melihatkan perkembangan ukulele yang meluas, ahli MUG sudah mencecah 1,000 di laman rangkaian sosial, Facebook dan jumlahnya semakin bertambah saban hari.

"MUG terdiri daripada pelbagai bangsa dan ahlinya dalam lingkungan umur empat tahun hingga 70 tahun. Sebenarnya ramai yang mahir bermain ukulele, tetapi masing-masing malu untuk tampil ke depan.

"Ada suatu ketika selepas kami menubuhkan MUG, ukulele kehabisan stok di Malaysia," katanya yang pernah bermain ukulele dalam kereta ketika berada dalam kesesakan lalu lintas.

Bukan sekadar main syok sendiri, MUG turut menerima undangan bermain muzik pada parti hari lahir, perkahwinan, rumah amal dan menganjurkan bengkel ketika sesi jamming yang selalunya dilakukan di Tasik Titiwangsa.

MUG juga bergerak ke negeri-negeri bertemu rakan-rakan seperjuangan bagi mengeratkan ukhuwah melalui muzik sambil bertukar-tukar pendapat.

"Dahulu ketika YouTube menjadi rujukan utama, kita belajar seorang diri. Walaupun tidak tahu main, redah juga, tapi apabila adanya MUG, kita boleh belajar sesama sendiri.

"Kebanyakan ahli yang masuk komuniti MUG ini tidak tahu main muzik, tetapi mereka mempunyai minat yang mendalam terhadap ukulele," ujar Doreen yang berjinak-jinak dengan ukulele pada penghujung Oktober 2009.

Enak dengan muzik keroncong

Ukulele sesuai dimainkan untuk semua jenis lagu lebih-lebih lagi irama lagu klasik seperti keroncong, lagu 60-an dan lagu P. Ramlee. Lagu moden juga tidak kurang menariknya.

"Kebanyakan lagu-lagunya berunsur ceria. Mendengar muziknya sahaja sudah memberikan perasaan yang gembira. Mainkan lagu sedih pun tiada mood sedih.

"Sebelum ini saya tidak tahu apa itu keroncong, apabila bergaul dengan mereka saya belajar lagu keroncong dan mula menyukainya. Pada masa yang sama saya juga mainkan lagu-lagu Cina dan mengajar mereka," katanya sambil menyifatkan MUG sebagai platform pertukaran budaya.

Bagi Satria pula, saiz ukulele yang kecil memudahkannya membawa alat muzik comel itu ke mana sahaja sejak mengenali ukulele 2004.

Pelukis sepenuh masa dari Kota Kinabalu, Sabah itu membeli ukulele soprano pertamanya pada harga RM50 dan memainkannya tidak kira tempat walaupun khalayak menganggapnya bermain gitar mainan.

"Ukulele ada empat jenis iaitu soprano, concert, tenor dan baritone. Sopranino pula lebih kecil daripada soprano.

"Cara penjagaannya lebih kurang seperti gitar. Tukar tali apabila putus atau talinya sudah mati. Jika mahu ukulele kelihatan berkilat dan cantik, sapukannya dengan minyak," katanya.


MUG turut menerima undangan bermain muzik sama ada untuk parti hari lahir, aktiviti amal dan majlis perkahwinan.


Jemputan persembahan

Menurut Satria, MUG menjadi platform bagi ahli-ahlinya bermain ukulele kerana kelas-kelas belajar ukulele sangat terhad. Jika adapun ia lebih kepada kelas permulaan sahaja, tiada untuk peringkat pertengahan dan lanjutan.

"Cara paling senang bermain ukulele ini dengan belajar bersama-sama," ujarnya.

Dalam pada itu, selaku Setiausaha MUG, Sofia sendiri pada awalnya hampir putus asa, namun selepas mempelajari teknik yang betul daripada rakan-rakan lain, pereka hiasan dalaman Plaza Sentral itu semakin ligat bermain ukulele.

Menguasai ukulele dalam masa sebulan, Sofia tidak menafikan bahawa dia agak tertekan bermain ukulele pada awal pembabitannya memandangkan ia memerlukan seseorang itu memetik ukulele, menukar-nukar not dan menyanyi dalam masa yang sama.

"Nak bermain ukulele ini perlu ada minat, sabar, jangan mudah putus dan perlu selalu berlatih. Jangan ingat main sekali terus dapat tangkap.

"Ini merupakan aktiviti sihat dan ahli-ahli MUG umpama sebuah keluarga besar. Di sini kita boleh lihat, ibu dan anak, bapa dan anak belajar ukulele bersama-sama, secara tidak langsung ia merapatkan hubungan kekeluargaan," katanya sambil memberitahu lebih ramai wanita bermain ukulele berbanding lelaki, namun mereka segan untuk menonjolkan diri.

Walaupun adakalanya Sofia kepenatan kerana memenuhi banyak permintaan membuat persembahan, waktu 'rehat' bermain ukulele tidak boleh terlalu lama kerana rindu yang menggamit.

"Tiada bayaran tetap dikenakan jika ada yang menjemput kami untuk membuat persembahan. Lihat pada bajet mereka.

"Melalui cara ini, secara tidak langsung kami dapat memperkenal dan mempromosikan ukulele dan MUG kepada khalayak," ujarnya.

Variasi ukulele di Ukulele Malaya

Posted:

Variasi ukulele di Ukulele Malaya

Variasi ukulele di Ukulele Malaya

Oleh NURUL IZZA ROSLY


KHAIRIL FAIZI membuka premis menjual ukulele selepas menyedari potensi instrumen tersebut di Malaysia.


TIDAK seperti beberapa tahun dahulu, kini ukulele mula mendapat tempat dalam kalangan peminat muzik yang inginkan kelainan. Bagi peminat tegar ukulele, pasti nama Ukulele Malaya tidak asing buat mereka kerana premis tersebut bukan sahaja menjual ukulele pelbagai jenama, tetapi turut mengadakan kelas bagi mereka yang mahu berjinak-jinak bermain ukulele.

Ia dibuka pada pertengahan tahun 2010, selepas Khairil Faizi Abu Bakar, 34, selaku pengasas bersama Ukulele Malaya menyedari potensi industri ukulele yang semakin berkembang di Malaysia.

Segalanya bermula apabila, Khairil Faizi bekerja di Venezuela pada tahun 2008 hingga 2009. Walaupun tiada latar belakang dalam muzik, dia mengakui gemar mendengar muzik di negara orang.

"Apabila melihat kawan-kawan beli ukulele, saya ikut membeli walaupun tidak pandai bermain. Belajar melalui internet dan ia ternyata membantu.

Pelbagai jenama

"Ukulele pertama dibeli di Amerika Syarikat kemudian membawanya pulang ke Malaysia. Saya cuba mencari casing untuk ukulele di sini, tetapi pada ketika itu tiada yang menepati cita rasa," katanya yang mula membeli aksesori ukulele secara dalam talian.

Merasai kepayahan untuk mendapatkan aksesori ukulele, terdetik dalam hatinya untuk menjalankan bisnes instrumen muzik tersebut.

Menurut Khairil Faizi yang merupakan seorang jurutera bebas, terdapat tujuh hingga 10 jenama ukulele.

Antara jenama yang dijual di Ukulele Malaya ialah Makala, Kala, Kamaka, KoAloha, Kanile'a, Ohana, Koolau, Pono, Lanikai, Bruko, EleUke, ANeuNue, Kahua, Waikiki, Mele, Aria, Mahalo, Makai, Hulala dan jenamanya sendiri iaitu Ukuma.

"Setiap jenama yang dijual lengkap dengan pelbagai saiz ukulele dan buatannya dari Hawaii, Amerika Syarikat, Jepun dan Taiwan.

"Biasanya, apabila seseorang itu mahu membeli ukulele, mereka akan pilih bunyi mana yang mereka minat dan suka. Bunyi antara saiz tidaklah ketara sangat," ujarnya.

UKULELE Malaya juga tampil dengan ukulele jenamanya sendiri iaitu Ukuma.


Ukulele di Ukulele Malaya dijual antara harga RM75 hingga RM3,500 sebuah dan kebanyakannya diperbuat daripada material kayu.

Ukulele Malaya turut menjual aksesori ukulele seperti beg, tunner, amplifier, strap, hard case, cakera video digital (DVD) dan buku-buku not ukulele.

Pendek kata, segala yang berkaitan dengan ukulele dijual di Ukulele Malaya, malah kelas untuk beginner dan intermediate turut disediakan.

"Dua tenaga pengajar akan mengajar pada setiap hari Sabtu dan Ahad. Satu hari akan ada tiga kumpulan iaitu tujuh orang bagi setiap kumpulan.

"Kelas akan berlangsung selama dua jam bagi setiap kumpulan dengan bayaran RM250 untuk dua bulan," katanya sambil memberitahu pelajar ukulele paling muda berusia lapan tahun dan paling senior berusia 62 tahun.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Datuk Seri salur dana dicari

Posted:

Datuk Seri salur dana dicari

Datuk Seri salur dana dicari

Oleh MUSTAPA LAKAWA dan MOHD YUNUS YAKKUB
berita@kosmo.com.my

HAMZA menunjukkan gambar Muhammad Ridhwan yang dicari polis bagi membantu siasatan Ops Daulat pada sidang akhbar di Lahad Datu semalam.


cari seorang lelaki bergelar Datuk Seri dari Pulau Pinang bagi membantu pasukan keselamatan menyiasat kes kumpulan pengganas Sulu yang menceroboh negeri ini.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, mengikut maklumat lelaki yang menggelarkan dirinya sebagai Datuk Seri Muhammad Ridhwan Sulaiman beralamat terakhir di George Town dan dikatakan memegang jawatan Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Al-Ehsan Islamiah Malaysia yang berpangkalan di Pulau Pinang.

"Lelaki ini dikehendaki berhubung siasatan Ops Daulat dan pasukan keselamatan percaya dia boleh membantu dalam operasi ini. Kita harap lelaki ini tampil," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurut beliau, hasil siasatan, polis mengesyaki lelaki berkenaan mungkin berada di Kuala Lumpur, Pulau Pinang atau di Sabah.

Sehubungan itu, kata beliau, orang ramai yang mengenali Muhammad Ridhwan diminta menghubungi polis bagi mempercepat siasatan.

"Kita mengharapkan kerjasama orang ramai dan mereka boleh hubungi pihak polis sama ada melalui Rakan Cop melalui nombor 03-2052 5999 atau menghubungi mana-mana balai polis berdekatan di seluruh negeri," kata beliau.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pengganas menyamar jadi orang tempatan

Posted:

Pengganas menyamar jadi orang tempatan

Pengganas menyamar jadi orang tempatan

Oleh NUR AISHAH AMIN
berita@kosmo.com.my


PIHAK berkuasa menghadapi cabaran mencari saki-baki pengganas yang menyamar sebagai penduduk tempatan di Sabah.


SEMPORNA - Saki-baki pengganas Sulu yang diburu pasukan keselamatan dikesan menukar strategi apabila kebanyakan mereka kini didakwa mengaku sebagai orang tempatan dan bercakap dalam loghat Bajau.

Pengganas Sulu juga tidak akan membawa senjata ketika keluar di tempat awam seperti pasar dan pekan bagi menggelak mereka diketahui oleh orang awam dan juga pihak berkuasa yang kerap melakukan pemeriksaan.

"Strategi baharu pengganas Sulu itu menyukarkan pihak berkuasa mengesan saki-baki pengganas Sulu," kata sumber itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Krisis Sabah, rakyat Filipina marah

Posted:

Krisis Sabah, rakyat Filipina marah

Krisis Sabah, rakyat Filipina marah


ANGGOTA polis yang membuat serbuan di Simunul, Semporna bagi memburu saki-baki pengganas Sulu yang bersembunyi di perkampungan atas air baru-baru ini.


SEMPORNA - Tindakan pemimpin puak pengganas Sulu Jamalul Kiram III yang menceroboh Sabah dan menyerang pasukan keselamatan bermula 12 Februari lalu bukan sahaja mencetuskan kemarahan rakyat negeri ini tetapi juga kepada penduduk di selatan Filipina.

Satu sumber berkata, penduduk yang kebanyakannya beragama Islam di selatan Filipina dan bekerja sebagai nelayan mula terjejas kerana tidak boleh lagi menyusup masuk ke perairan Sabah untuk menangkap ikan.

Sejak tercetus krisis itu, pasukan keselamatan Malaysia mempertingkatkan kawalan di perairan negara dan tidak membenarkan nelayan dari negara jiran itu mendekati perairan Sabah.

"Kawalan keselamatan di perairan negara dipertingkat sebagai langkah berjaga-jaga untuk menghalang puak pengganas melarikan diri dari Sabah atau masuk ke negara ini.

"Tindakan pasukan keselamatan itu sekali gus menjejaskan nelayan Filipina yang sebelum ini lebih mudah mencari rezeki di sekitar perairan Sabah," kata sumber itu lagi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Sukan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


United kukuh cengkaman

Posted:

United kukuh cengkaman

United kukuh cengkaman

VAN PERSIE (kanan) menjadi watak penting yang membantu kemenangan 1-0 United ke atas Sunderland di Stadium of Light semalam


SUNDERLAND, England - Manchester United semakin hampir untuk memenangi gelaran ke-20 Liga Perdana England selepas menewaskan Sunderland 1-0 di Stadium of Light malam tadi.

Kemenangan tipis itu sudah cukup untuk mengukuhkan kedudukan skuad bimbingan Alex Ferguson di persada liga dengan kelebihan 18 mata di depan pencabar terdekat, Manchester City.

Pada perlawanan tersebut, Ferguson merehatkan beberapa pemain utama seperti Rio Ferdinand dan Wayne Rooney untuk memberi peluang kepada Rafael, Michael Carrick, Antonio Valencia dan Shinji Kagawa bagi persiapan menghadapi aksi ulangan suku akhir PIala FA menentang Chelsea di Stamford Bridge malam esok.

Pasukan pelawat memperoleh gol tunggal perlawanan pada minit ke-27 apabila rembatan penyerang Belanda, Robin van Persie terkena kaki pemain pertahanan Sunderland, Titus Bramble.

Bagaimanapun, kem United cemas seketika apabila kepala penjaga gol, David de Gea berlaga dengan kapten, Nemanja Vidic pada minit ke-61.

Insiden itu memaksa de Gea mendapatkan rawatan daripada pegawai perubatan United tetapi dia masih mampu meneruskan permainan dan menampilkan aksi yang menakjubkan terutamanya menafikan percubaan pemain gantian Sunderland, Connor Wickham.

Kemenangan itu cukup menggembirakan United terutamanya selepas para penyokong Sunderland meraikan kegagalan skuad The Red Devils memenangi trofi Liga Perdana England pada perlawanan terakhir musim lalu.

Bagi Sunderland, kekalahan itu meletakkan mereka hampir pada zon penyingkiran dan bermain lebih satu perlawanan berbanding pasukan yang menduduki kelompok bawahan.

Sementara itu, United berpeluang untuk memperbaharui rekod Chelsea yang mengutip mata paling banyak dalam satu musim pada tahun 2004-05 iaitu 95 mata ketika menjadi juara.

Ketika ini, United sudah mengumpul 77 mata daripada 30 perlawanan. - Agensi

Impian Nicol berkecai

Posted:

Impian Nicol berkecai

Impian Nicol berkecai

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my


NICOL gagal meraih gelaran juara buat kali kesembilan pada Kejohanan Skuasy Terbuka Kuala Lumpur-CIMB 2013.


BADI gelanggang kaca di tanah air sendiri terus menghantui ratu skuasy negara, Datuk Nicol David.

Lebih mengejutkan, Nicol gagal meraih gelaran juara buat kali kesembilan pada Kejohanan Skuasy Terbuka Kuala Lumpur-CIMB 2013 apabila tumpas 12-10, 6-11, 8-11, 11-5 kepada pemain pilihan ketiga, Laura Massaro dari England di Berjaya Times Square, Kuala Lumpur semalam.

"Sangat mengecewakan, terutamanya apabila tewas sekali lagi di venue dan di hadapan peminat sendiri. Bagaimanapun, saya sudah melakukan yang terbaik," kata Nicol selepas bermain selama 67 minit di gelanggang kaca itu.

"Massaro seorang pemain yang hebat dan saya tidak akan mengambil masa yang lama untuk menebus kekalahan ini.

Massaro menewaskan juara dunia tujuh kali itu sebanyak dua kali iaitu pada aksi final Cleveland Classsic 2011 dan separuh akhir Terbuka Singapura pada tahun yang sama.

Nicol juga menafikan yang tumpuannya dalam gelanggang terganggu sejak dia dilantik sebagai duta skuasy ke Sukan Olimpik 2020.

"Langsung tidak terganggu, malah latihan dan penyertaan saya pada kejohanan berjalan seperti biasa.

"Apa yang berlaku hari ini (semalam) adalah Massaro terlebih dahulu mendapat rentak permainan dan itu memberi kelebihan kepadanya untuk menguasai gelanggang," ulas pemain kelahiran Pulau Pinang itu.

"Pukulan dan lantunan bola yang dilakukan Massaro sangat tajam dan kemas. Saya sendiri mengakui yang tumpuan saya sedikit meningkat dan menurun kerana mahu mengejar kedudukan mata serta menyesuaikan diri."

Nicol bermula cemerlang pada set pertama meskipun Massaro mendahului 3-1 sebelum lawannya itu memimpin set kedua 4-0, sekali gus menamatkan permainan dengan catatan 11-6.

"Saya tidak akan putus asa dengan kekalahan ini dan aksi seterusnya di Terbuka Britain, saya akan lakukan dengan lebih baik," katanya.

Malaysia ke separuh akhir

Posted:

Malaysia ke separuh akhir

Malaysia ke separuh akhir

Oleh MOHD. IKHSAN
FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my

PASANGAN Boon Heong-Yin Loo tampil cemerlang meskipun mereka baru pertama kali digandingkan.


MALAYSIA mengesahkan slot ke separuh akhir Kejohanan Badminton Piala Axiata 2013 selepas menewaskan Vietnam 4-0 untuk menghuni tangga kedua peringkat kumpulan di Stadium Badminton Kuala Lumpur, Cheras semalam.

Skuad negara kini meraih 18 mata daripada enam perlawanan sejak kejohanan yang menawarkan hadiah keseluruhan bernilai AS$1 juta (RM 3.1 juta) pada 21 Mac lalu.

Mengulas mengenai pencapaian itu, ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek berkata, beliau berharap para pemain akan tampil dengan lebih baik dan kekal di tangga kedua.

"Sasaran untuk ke separuh akhir sudah tercapai. Jadi, kami letak sasaran baharu untuk mara ke final pula.

"Saya harap laluan pada separuh akhir akan lebih mudah dan undian tidak menemukan kami dengan Indonesia.

"Begitupun, kami akan cuba sedaya upaya untuk menewaskan siapa yang akan menjadi pencabar kami kelak," kata Ra- shid.

Saingan peringkat kumpulan masih belum berakhir dan pasukan Malaysia akan menentang Pilihan Bintang Asia sebagai perlawanan terakhir pusingan round robin di venue yang sama pada pukul 2 petang hari ini.

Pada aksi keenam peringkat kumpulan semalam, Sonia Cheah Su Ya yang sekali lagi diberi keutamaan menggalas tugas selaku perseorangan wanita meraih mata pertama untuk negara selepas dia menewaskan Vu Thi Trang 21-11, 18-21, 21-11.

Perlawanan kedua terus menyaksikan Malaysia mendahului Vietnam apabila perseorangan lelaki negara, Chong Wei Feng mudah menundukkan pencabarnya, Nguyen Hoang Nam dengan straight set 21-16, 21-13.

Kejayaan yang sama turut dilakarkan oleh gandingan campuran negara, Tan Boon Heong-Lim Yin Loo yang mencatat kemenangan 22-20, 17-21, 21-7 ke atas Duong Bao Duc-Thai Thi Hong Gan.

Biarpun baru pertama kali digandingkan sebagai beregu campuran, namun Boon Heong mengakui yang dia terpaksa mengambil masa untuk menyesuaikan diri.

"Ini kali pertama saya beraksi dengan Lim Yoo dalam satu kejohanan. Kami tidak pernah berlatih bersama dan saya masih belum sesuai untuk beraksi dalam kategori ini (beregu campuran)," jelas Boon Heong.

Kemudian, pungutan mata keempat disempurnakan oleh beregu lelaki, Hoon Thien How-Tan Wee Kiong yang ternyata begitu mudah menundukkan lawan mereka, Nguyen Khang Huynh-Bao Minh dengan 21-7, 21-12.

Dalam perkembangan lain, Indonesia turut mengesahkan tempat ke peringkat separuh akhir apabila mereka mendahului peringkat kumpulan dengan pungutan 19 mata.

Empat pasukan terbaik akan mara ke peringkat separuh akhir yang akan berlangsung di Stadium Badminton Kuala Lumpur pada 13 April ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


5,000 warga Filipina larikan diri

Posted:

5,000 warga Filipina larikan diri

5,000 warga Filipina larikan diri

GAMBAR yang dirakam pada 8 Mac lalu menunjukkan sekumpulan warga Filipina menunggu barang masing-masing selepas tiba di bandar Jolo, wilayah Sulu, selatan pulau Mindanao, Filipina. Mereka melarikan diri dari Sabah berikutan pertempuran yang tercetus di antara pengganas Sulu dan pihak berkuasa Malaysia.


MANILA - Hampir 5,000 warga Filipina telah melarikan diri dari Sabah sejak pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan ke atas pengganas Sulu yang diketuai oleh Jamalul Kiram III, jelas Lembaga Pengurusan dan Pengurangan Risiko Bencana Kebangsaan Filipina semalam.

Agensi itu menyatakan telah merekod ketibaan 4,983 individu dewasa dan kanak-kanak di gugusan kepulauan selatan negara tersebut.

Pengarah eksekutif yang bertanggungjawab menjaga kebajikan pelarian itu, Paslur Abdullah memberitahu jumlah keseluruhan mungkin jauh lebih tinggi kerana ada yang tidak mendaftar.

"Mereka tiba dengan menaiki bot-bot kecil. Kebanyakannya masuk ke sini tanpa mendaftar dan tinggal bersama saudara-mara masing-masing. Kami tidak boleh menahan mereka," kata Abdullah.

Kira-kira 200 orang pengikut Kiram dengan sebahagian daripada mereka bersenjata tiba di Lahad Datu, Sabah pada Februari untuk menuntut Sabah daripada kerajaan Malaysia.

Pertempuran di antara kedua-dua belah pihak telah mengakibatkan lebih 60 pengganas dan sepuluh anggota keselamatan Malaysia terkorban.

Sebelum ini, Presiden Filipina, Benigno Aquino menyatakan kebimbangan ketegangan itu boleh menjejaskan ratusan ribu warga Filipina yang bekerja di Sabah.

- AFP

Tanah runtuh timbus 83 pekerja lombong

Posted:

Tanah runtuh timbus 83 pekerja lombong

Tanah runtuh timbus 83 pekerja lombong


BEBERAPA buah jentera berat cuba mengalihkan batu dan lumpur di lokasi tanah runtuh yang berlaku di sebuah lombong emas di wilayah Maizhokunggar, timur Lhasa pada Jumaat lalu.


BEIJING - Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Tibet pada Jumaat lalu menimbus 83 orang pekerja di sebuah lombong emas.

Tanah sebanyak dua juta meter kubik dikatakan runtuh dan menimbus kem pekerja malang terbabit melibatkan kawasan seluas tiga hingga empat kilometer persegi di wilayah Maizhokunggar, timur Lhasa, lapor agensi berita Xinhua.

Kira-kira 1,000 anggota polis, bomba dan doktor, bersama 200 buah jentera, peralatan menyelamat serta 15 ekor anjing pengesan dikerahkan ke tempat kejadian,.

Setakat ini, pasukan penyelamat baru menemui satu mangsa yang terperangkap. Masng merupakan pekerja syarikat China National Gold Group Corporation yang majoritinya berbangsa Han.

Presiden China yang baharu, Xi Jinping dan Perdana Menteri China, Li Keqiang mengarahkan supaya operasi menyelamat dilakukan sebaik mungkin.

Tanah runtuh itu berlaku sekitar pukul 6 pagi waktu tempatan. Kawasan berbukit di Tibet sememangnya terdedah kepada masalah tanah runtuh berikutan aktiviti perlombongan yang berleluasa.

- AFP

Dua askar maut terkena serangan bom di Narathiwat

Posted:

Dua askar maut terkena serangan bom di Narathiwat

Dua askar maut terkena serangan bom di Narathiwat


ANGGOTA skuad bom Thailand memeriksa sebuah trak pikap yang membawa beberapa orang anggota tentera dan terlibat dalam serangan bom di Narathiwat, selatan Thailand semalam.


BANGKOK - Serangan bom dan senjata api mengorbankan dua orang askar ranger Thailand dan mencederakan empat yang lain semalam.

Insiden itu berlaku cuma dua hari selepas kerajaan Thailand mengadakan rundingan damai yang pertama dengan pihak pemberontak.

Askar-askar tersebut dalam perjalanan untuk menghadiri majlis pengebumian rakan mereka di Pattani. Kumpulan militan didakwa meletupkan bom yang disembunyikan di dalam sebuah motosikal, sebelum melancarkan serangan menggunakan senjata api.

Pada Jumaat, sebutir bom mengorbankan seorang askar dan mencederakan 14 yang lain, juga di Narathiwat.

Sejak sembilan tahun lalu, kumpulan-kumpulan pemberontak melancarkan pemberontakan yang telah mengorbankan lebih 5,500 nyawa.

Kerajaan Thailand pada Khamis lalu mengadakan rundingan dengan wakil-wakil daripada Barisan Revolusi Nasional di Kuala Lumpur.

Menurut delegasi Thailand, kedua-dua pihak bersetuju untuk bertemu semula pada 29 April depan berikutan tidak ada persetujuan dicapai.

Ketua Majlis Keselamatan Nasional, Paradorn Pattanatabut menyatakan kira-kira 20 peratus militan menentang dialog tersebut. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Perkhidmatan PDRM sentiasa dihargai - Zahid Hamidi

Posted:

Perkhidmatan PDRM sentiasa dihargai - Zahid Hamidi

Perkhidmatan PDRM sentiasa dihargai - Zahid Hamidi

31/03/2013 10:05pm

LANGKAWI - Kementerian Pertahanan sentiasa menghargai khidmat dan pengorbanan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang membantu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menjayakan program Pameran Antarabangsa Maritim dan Aeroangkasa Langkawi (LIMA) sejak ia dilaksanakan pada tahun 1991.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata sejak LIMA diadakan pasukan PDRM sentiasa bertugas menjaga keselamatan pengunjung dan memantau keadaan lalu lintas dari pagi hingga ke malam tanpa mengira keadaan cuaca.

Katanya komitmen dan dedikasi yang ditunjukkan anggota keselamatan kedua-dua cabang perkhidmatan itu merupakan satu manifestasi semangat kerjasama yang tidak pernah luntur dalam usaha memastikan keselamatan lokasi pameran bebas daripada pelbagai ancaman keselamatan yang tidak diingini.

"Kerjasama seperti ini amat penting agar imej negara sentiasa berada dalam keadaan aman dan makmur tanpa dicemari insiden negatif yang boleh menjejaskan reputasi negara khususnya dalam penganjuran LIMA bertaraf antarabangsa.

"Sehubungan itu saya mengarahkan pegawai di Kementerian Pertahanan memulakan majlis penghargaan kepada PDRM pada malam ini dan diteruskan sebaik program LIMA berakhir pada masa akan datang kerana tidak mahu sumbangan PDRM dianggap perkara remeh," katanya pada majlis makan malam penghargaan PDRM bertemakan Baktimu Dikenang di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini.

Turut hadir Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar; Ketua Polis Kedah Datuk Ahmad Ibrahim dan Timbalan Ketua Polis Kedah Datuk Abdul Ghafar Rajab.

Justeru, Ahmad Zahid berkata semangat kerjasama ini dipereratkan lagi melalui Strategi Lautan Biru Kebangsaan yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Selain program LIMA, PDRM dan ATM turut menjalankan rondaan bersama di laut dan darat dalam usaha mengurangkan kadar jenayah dan kedatangan pendatang asing tanpa izin," katanya.

Beliau berkata kerjasama ini menjadi paling bermakna apabila pasukan PDRM dan ATM bersama-sama menentang pencerobohan pengganas Sulu dari Selatan Filipina di Lahad Datu, Sabah, baru-baru ini. - Bernama

Komunikasi dan masa bertindak anggota URB diberi tumpuan

Posted:

Komunikasi dan masa bertindak anggota URB diberi tumpuan

Komunikasi dan masa bertindak anggota URB diberi tumpuan

31/03/2013 10:00pm

SANDAKAN - Komunikasi dan masa bertindak anggota Unit Rondaan Bermotosikal (URB) akan diberi tumpuan bagi mencapai matlamat penubuhan unit itu dalam membanteras jenayah, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata ini bermakna komunikasi ke Ibu Pejabat Polis Daerah perlu sampai dengan cepat dan tempoh masa untuk bertindak mesti dikurangkan.

"Dua faktor itu harus diberi perhatian dalam menangani jenayah di sesebuah kawasan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan Motosikal URB kepada Polis Sandakan di Dewan Masyarakat Sandakan hari ini.

Sebelum hadir ke majlis itu, Hishammuddin dan Ketua Polis Daerah Sandakan ACP Rowell Marong menunggang motosikal bersama anggota URB melakukan rondaan di Taman Indah Jaya dekat sini.

Katanya penglibatan persatuan penduduk juga akan digerakkan bagi membolehkan mereka membantu URB dalam membanteras jenayah.

Terdahulu dalam ucapannya, Hishammuddin berkata motosikal untuk kegunaan URB di Sabah pada peringkat awal akan diagih kepada empat daerah iaitu Kota Kinabalu, Tawau, Keningau dan Sandakan.

Katanya tumpuan diberikan di bandar bagi membanteras jenayah jalanan mengikut keadaan semasa dan keperluan setempat.

Beliau berkata pada masa sekarang URB tidak diwujudkan di kawasan kampung kerana sudah ada pasukan sukarela seperti RELA dan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung berperanan membantu usaha membanteras jenayah.

Pewujudan URB membabitkan 1,000 unit motosikal dengan peruntukan RM20 juta diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentang Belanjawan 2013, antara lain bertujuan mengurangkan kadar jenayah di kawasan perumahan.

Semalam, Perdana Menteri mengumumkan tambahan 1,000 unit motosikal untuk URB. - Bernama

Afghanistan mahu musnahkan 15,000 hektar ladang popi

Posted:

Afghanistan mahu musnahkan 15,000 hektar ladang popi

Afghanistan mahu musnahkan 15,000 hektar ladang popi

31/03/2013 8:14pm

KABUL - Afghanistan merancang untuk memusnahkan 15,000 hektar ladang popi tahun ini dalam usaha terkini mengawal perdagangan heroin yang menjadi punca keganasan endemik dan rasuah.

Tanaman popi akan dibajak oleh traktor atau ditumbangkan secara manual menggunakan batang kayu oleh sepasukan lelaki bermula di wilayah selatan dan barat Kandahar, Helmand, Farah dan Nimroz.

Sasaran itu adalah 50 peratus lebih tinggi berbanding tahun 2012. Begitupun, usaha itu telah mengorbankan 24 pegawai polis dan tujuh askar dalam kempen pembasmian tahun ini, kata kementerian antinarkotik dalam satu sidang akhbar di sini.

Mereka menemui ajal apabila diletupkan periuk api yang ditanam di ladang tersebut atau ditembak oleh musuh yang mempunyai kepentingan untuk melindungi tanaman tersebut.

"Matlamat kami adalah untuk memusnahkan 15,000 hektar ladang popi tahun ini. Tahun lalu, seluas 10,000 hektar ladang popi Berjaya dimusnahkan," kata jurucakap kementerian, Abdul Qayum Saamer, yang menambah, keseluruhan kawasan penanaman popi meningkat sedikit pada tahun lepas dan hanya 10 peratus daripada jumlah tanaman itu akan dimusnahkan dalam program tersebut.

Afghanistan menghasilkan kira-kira 90 peratus daripada candu di dunia dan pada tahun 2012, Pejabat Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Dadah dan Jenayah (UNODC) memberi amaran bahawa penanaman candu di negara ini telah meningkat sebanyak 18 peratus. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Hiburan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Korban masa Azlan

Posted:

Korban masa Azlan

Korban masa Azlan

MENGANGGAP lagu-lagu Azlan & The Typewriter masih sukar diterima umum. Azlan bagaimanapun yakin anak-anak muda sekarang yang masih bersekolah akan kelak membesar dengan lagu-lagu mereka.


KEPUTUSAN untuk seorang anak band membawa imej solo bukan sesuatu mudah. Namun situasi itu sudah ditempuhi pejuang muzik terdahulu.

Penyanyi terkenal termasuk Amy, Awie, Ramli Sarip dan Hattan juga pernah keluar daripada kumpulan masing-masing untuk bergerak solo.

Tidak terkecuali dengan Azlan yang suatu masa dahulu menjadi vokalis Meet Uncle Hussein. Dia kini bergerak sendiri bersama kumpulan The Typewriter.

Bukan mudah membawa hala tuju dan bereksperimen terhadap khalayak yang baharu namun kelainan pasti menghadiahkan kepuasan yang dicari. Mungkin itulah resipi kejayaan yang ditempa Azlan kini. Perlahan-lahan tetapi pasti.

Badi nama

Tidak dapat dipadam dalam sejarah bahawa Azlan pernah menjadi vokalis bagi sebuah grup yang menjuarai Anugerah Juara Lagu 2008 melalui lagu berjudul Lagu Untukmu. Seperti badi yang terbiasa kena pada anak-anak grup, atas nama ketidakserasian, Azlan atau nama sebenarnya Norazlan Roslee keluar daripada grup yang mengajarnya sepak terajang kehidupan seninya. Pada awalnya, perhatian terhadap dirinya sekadar suam kuku, tapi lama-kelamaan dia acap mencuri perhatian.

Dia membina grup pemuzik sendiri, menjadikan tembok baharu bagi dia mendaki istana muzik dengan tentera baharu. Bersama pemuzik yang digelarkan The Typewriter, mereka mengorak langkah mencari ruang baharu dengan muzik yang ternyata berbeza daripada dahulu.

Awalnya jalan sukar itu harus ditempuh Azlan bagi bangkit dengan sebuah penjenamaan baharu. Bukan mudah walau khalayak sudah masak dengan ketinggian dan kualiti vokalnya.

"Mula-mula dulu memang susah. Pendengar lambat terima perubahan muzik. Nak kata lagu yang menaikkan nama Azlan & The Typewriter ialah Idola. Tetapi setelah kemenangan di Anugerah Juara Lagu 27, lagu itu agak meningkat," ujar si pemegang tampuk tempat kedua yang kalah di tangan melodi Yuna dengan lagu Terukir Di Bintang ini.

Namun jalan yang hampir sama pernah dilalui Azlan sewaktu menjadi vokalis band terdahulu. Kira-kira 10 tahun lalu, Azlan berjuang dengan muziknya daripada satu gig ke gig yang lain. Waktu itu, hanya segelintir pengunjung kelab tegar mengenalinya.

Setara dengan kesungguhan dan ketahanan yang dibawa dalam jati dirinya, nama Azlan sudah jadi salah satu sebutan bagi vokalis lelaki dengan suara yang cukup mengagumkan. Walaupun namanya semakin bersinar namun Azlan masih seperti dirinya yang tunduk ke bumi dan menghormati khalayak.

AZLAN & The Typewriter akan keluar dengan sebuah single baharu yang diberi suntikan komersial.


Muzik pintar

"Kalau sebut penerimaan umum, kita sebenarnya ada perancangan pemasaran. Mungkin Azlan & The Typewriter nampak perlahan di kaca televisyen tetapi kita banyak juga dapat tawaran persembahan di luar. Jujurnya sukar juga muncul di televisyen sebab selalunya kami akan bikin persembahan dengan cara chaos. Kalau di luar lebih bebas," gelaknya tentang komentar kelibat mereka agak jarang dilihat secara umum.

Selepas memikat para pendengar sekarang dengan lagu Idola dan Tanda Tanya, grup ini bakal keluar dengan single baharu kelak.

Ujar Azlan, lagu kali ini akan diberikan suntikan komersial tapi masih bereksperimen.

"Kita masukkan elemen komersial kerana kita sudah buat penyelidikan tentang single pertama dulu iaitu Kelibat Si Pari-Pari. Lagu itu terlalu jauh untuk pendengar sekarang. Mungkin tahun 2020 baru boleh diterima. Tetapi sebenarnya kami mahu mendidik pendengar terutamanya budak kecil dan muda," pandang jauh Azlan dalam senario muzik diluahkan.

Langkah yang berlainan serta berpandangan jauh sudah tentunya relatif dengan risiko. Azlan sedar bahawa risiko besar menanti masa depan dan perjalanannya dalam menadahkan lagu-lagu yang diberikan nafas advance buat khalayak. Tetapi itulah namanya hidup.

"Kita kena bergerak, tidak boleh duduk sahaja di takuk lama dan jangan takut risiko," katanya.

Lagu-lagu dengan sentuhan eksperimen itu juga memerlukan pengorbanan yang sudah tentunya berkaitan dengan masa.

"Saya boleh katakan bahawa kami sedang berkorban dengan masa. Khalayak tidak perlu terima awal muzik kami kalau mereka tidak boleh terima dan rasakannya. Muzik kami memakan masa tetapi itulah perjuangan Azlan & The Typewriter," senyum ayah kepada seorang puteri itu.

Berlawan dengan masa dan faham akan erti penerimaan khalayak, tegas Azlan, grupnya punya arah tuju yang jelas.

"Jauh lagi jalan kami. Jujurnya kami tidak sasarkan lagu-lagu kami diterima oleh orang yang berusia. Kami lebih tumpukan kepada budak-budak sekolah yang sedang membesar. Nanti mereka akan membesar dan bergerak dengan persembahan muzik kami, itu yang kami mahu," jelasnya tentang revolusi muzik yang sedang mereka jalani.

AZLAN mengaku sedang menyediakan naskhah-naskhah yang sarat nilai eksperimentasi. Ujarnya muzik mampu mencerdikkan otak dan itu adalah perjuangan mereka dalam bermuzik.


"Muzik cerdikkan otak. Muzik sekarang membuatkan khalayak perlu berfikir. Ini disebut muzik pintar dan orang Eropah sudah melakukannya terlebih dahulu," luah Azlan tentang perjalanan muzik dan lagunya yang mungkin masih janggal di telinga umum terutamanya marhaen.

Dengan formasi grup yang terkini, Azlan yakin misi dan visinya dalam bergelar anak band akan terlaksana. Dia kini ditemani Andy (gitaris), Kee (gita kedua), Zack (dram) dan Man (bass) dalam setiap langkah studio dan persembahannya.

"Kami makin fokus dan setiap anggota memberikan input ke dalam naskhah serta persembahan. Hubungan kimia berjalan dengan baik. Kami malah makin matang dalam bermuzik. Apa yang paling penting ialah komunikasi kerana itulah punca untuk mengelak perbalahan," ujarnya yang banyak belajar daripada masa lalu.

Jins Shamsudin lupa, SM Salim menangis

Posted:

Jins Shamsudin lupa, SM Salim menangis

Jins Shamsudin lupa, SM Salim menangis


WAKIL Yayasan Artis 1 Malaysia melawat dan menghulurkan sumbangan sebagai tanda penghargaan kepada insan seni ini.


TATKALA umur sudah mencecah angka emas, ingatan adalah segala-galanya. Bukan wang ringgit yang mereka cari sebaliknya perhatian sebagai tanda ingatan.

Itu yang ketara kelihatan di wajah dua Tan Sri yang sudah menabur jasa dan keringat dalam dunia seni masing-masing. Tan Sri Jins Shamsudin ialah anak kelahiran Perak yang sebati dalam dunia lakonan.

Begitu juga dengan Tan Sri SM Salim yang sehingga kini menjadi penghibur jiwa dengan suaranya yang tersendiri. Kini mereka sedang meniti hari tua bersama keluarga dengan keadaan kesihatan yang seiring usia.

Jins hilang memori

Jins masih berdiri tegap manakala pakaiannya kemas melekat pada tubuhnya. Berkemeja dan berseluar panjang, lelaki yang berumur 78 tahun itu tersenyum tatkala disapa tetamu yang hadir ke rumah.

Dahulu, riuh rumah Jins dengan suaranya mengalu-alukan kedatangan tetamu namun kini hanya tetamu menyapa namanya. Tiada balasan selain senyuman dan jemputan masuk. Dia jelas sudah hilang memori terhadap nama-nama yang pernah rapat dengan dirinya.

Mewakili Yayasan 1 Malaysia, nama-nama besar seperti Datuk A. Rahman Hassan, Datuk DJ Dave, Datuk M. Daud Kilau, Nancie Foo dan Nash, mereka meluangkan waktu bertemu dengan seseorang yang sesuai digelar guru.

Mereka juga menjadi wakil bagi menghulurkan sumbangan sebagai tanda penghargaan kepada insan seni yang mereka hormati sejajar dengan penubuhan Yayasan itu sejak 11 November 2012.

AIR MATA ini jatuh bukan kerana wang ringgit sebaliknya ingatan rakan-rakan seperjuangan membuatkan SM Salim terharu dan rasa dihargai.


Walaupun nama para tetamunya sudah luput daripada ingatan Jins, mereka tetap bergurau seperti biasa dan mendengar kata-kata yang hanya sekali sekala keluar daripada mulut aktor yang sinonim dengan watak ejen perisik Jefri Zain.

Selebihnya sang isteri, Puan Sri Halijah Abdullah, 54, kini menjadi suara Jins lantaran beliau diserang penyakit Alzheimer. Sekali sekala, anaknya, Hang Nadim menambah fakta sekiranya Jins yang terdiam, memandang dengan pandangan kosong.

"Dia tidak cam walaupun muka sendiri di kaca televisyen. Katanya nama orang yang di dalam televisyen itu lain dengan dirinya. Tempoh hari, Noorkumalasari datang pun dia tidak ingat sedangkan itu kegemaran dia," ujar Halijah tentang suaminya.

Disoal tentang tahap kesihatan Jins, Halijah tersenyum sambil memanjat syukur. Penghulu keluarga mereka itu sedang diuji Allah. Cuma sebulan sekali, Jins dibawa ke Temerloh, Pahang untuk urutan di bahagian tangan.

"Aktivitinya pagi-pagi kami akan berjalan di sekitar kawasan rumah selama 15 minit. Bawa naik bukit dan kena cahaya matahari pagi. Kemudian dia akan tengok televisyen atau berbaring. Jins juga gemar membaca surat khabar dan akan mengambil masa sejam untuk membaca semua berita. Sekali sekala Nadim akan bawa dia menonton wayang. Dia tonton tapi dalam pandangan yang kosong," tambah Halijah.

Kesibukan dan terlampau fokus kepada kerja menjadi penyumbang kepada kehilangan memori Jins kepada peristiwa silam. Yang diingati adalah zaman Jalan Ampas dan Finas, selebihnya memorinya terendam bersama waktu berlalu.

"P. Ramlee itu guru saya," tiba-tiba Jins bersuara sekali gus membuat semua memandangnya. Dia kemudian menyambung renungan entah ke mana.

Jins pernah melanjutkan pengajian dalam bidang perfileman di London Film School pada tahun 1970-1972 dan menerima diploma dengan kelas pertama.

Pada tahun 1999, dia menerima Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan daripada Universiti Sains Malaysia.

Pada 24 Mac 2010 pula, Jins menerima Ijazah doktor falsafah (PhD) daripada Universiti Utara Malaysia (UUM) sempena konvokesyen ke-23.

"Begitulah dia, cakapnya memang sedikit dan memang sejak azali begitu. Dia tidak mahu bercakap kalau bukan hal yang mustahak. Dia lebih gemar membaca. Dulu kalau diajak bercuti pun dia enggan. Saya bersyukur dengan kesihatannya. Melihat pada satu sudut, walaupun diserang Alzheimer tetapi sekurang-kurangnya kami sudah dapat dia kembali. Dulu selalunya dia tiada di rumah," senyum Halijah sebelum tetamu beredar langkah.

Mahu menyanyi

Sedikit berbeza dengan Jins, SM Salim menyambut tetamunya dengan air mata. Air mata SM Salim jatuh tatkala sampul surat berserta cek sampai di tangannya.

SM Salim tidak putus-putus mengucapkan terima kasih atas kunjungan rakan seperjuangannya tatkala dia kini berkerusi roda.

Tidak lama dia menyimpan emosi itu kerana tidak mahu semua yang hadir hanyut dalam tangisan. Dia tersenyum menyambung lawak jenaka. Ujar Datuk DJ Dave, SM Salim tidak pernah gagal membuat semua yang dekat dengan dirinya ketawa dan sikap itulah sebenarnya yang membuatkan penyanyi berusia 84 tahun itu terus sihat dan kelihatan segar.


WALAUPUN uzur, SM Salim tetap gemar membuatkan para tetamunya terhibur dengan jenakanya.


"Saya ni sihat-sihat orang tua. Tangan dan kaki susah sedikit nak digerakkan. Jadi kalau mahu makan, kena pakai sudu," kata Sheikh Salim Sheikh Muhammad Al Mahros yang mencipta tapak dalam dunia seni sebagai penyampai radio.

"Saya sangat berbesar hati dengan rombongan ini. Saya fikir orang tidak ingat dan saya tidak sangka akan dapat duit banyak. Ingatkan semua dah tak peduli," katanya yang terharu dengan rombongan Yayasan Artis 1 Malaysia yang hadir ke rumahnya di Sering Ukay, Ampang, Kuala Lumpur.

Didampingi nama-nama yang sama-sama berjuang atas nama seni, SM Salim sempat meluahkan rasa. Keinginannya untuk menyanyi semula disuarakan.

"Saya sebenarnya gian mahu menyanyi. Magisnya bila menyanyi sahaja keadaan saya terus jadi baik. Aktiviti saya sekarang kalau duduk sendiri, saya akan pasang balik lagu-lagu saya dan dengar di mana salah saya menyanyi dalam rakaman tersebut," luahnya yang ketara kedengaran rindu dengan dunia nyanyian pentas dan rakaman.

Sudah darah anak seni, segala yang terjadi dalam cabang dunianya menjadi perhatian dan tatapan. Dari atas kerusi roda, SM Salim menjadi pemerhati. Ujarnya penuh ikhlas akan kekhilafan yang dilakukan penyanyi sekarang yang jelas di matanya.

"Penyanyi sekarang banyak nyanyi tidak betul. Lirik tidak kena dan begitu juga suara. Kalaulah bukan kerana cetak rompak dulu, sekarang kita sudah kaya raya. Filem pun sama juga pergerakannya," luah hati seorang biduan yang sudah berangkai ratusan lagu-lagunya dalam rakaman.

"Saya kalau menyanyi sambil duduk, nyanyian saya bagus. Tetapi kalau berdiri tidak bagus," jujurnya yang ketara memang mahu menyanyi dan menghibur semula.

Sebelum tetamu berundur pulang, dia memberi hadiah istimewa walau sekejap cuma. Bait-bait lagu Pasir Roboh dinyanyikan seketika. Sesekali dia berhenti sebelum menyambung nyanyian. Jelas dia rindu, serindu pencinta suaranya.

Marsha Timothy hamil lima bulan

Posted:

Marsha Timothy hamil lima bulan

Marsha Timothy hamil lima bulan

MARSHA (kiri) kini hamil lima bulan hasil perkahwinan bersama Vino.


PELAKON cantik Marsha Timothy masih menerima tawaran kerja meskipun sedang hamil anak pertama. Isteri pelakon Vino G Bastian yang kini hamil lima bulan itu belum mahu berehat malah dia tidak berhasrat untuk mengurangkan kegiatan seninya dalam waktu dekat ini.

"Sebenarnya tidak ada rancangan harus dikurangkan (pekerjaan). Kalau sudah sarat nanti pasti sudah tidak kerja. Saya lebih ikutkan perasaan, kata hati saja," ungkap Marsha Timothy yang menikahi Vino tahun ini.

Sebagai suami, Vino tidak melarang isterinya untuk beraktiviti seperti biasa. Vino masih memberikan kebebasan pada Marsha. "Tidak melarang, kalau kuat, memang teringin berlakon, silakan saja," kata Vino.

Walaupun hamil lima bulan, Marsha tidak mengalami rasa mengidam seperti wanita mengandung yang lain.

"Tidak, biasa sahaja, untungnya tidak mengidam," kata Marsha.

Kredit: www.kosmo.com.my

Sabtu, 30 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Sekolah tahfiz flat Kampung Baru

Posted:

Sekolah tahfiz flat Kampung Baru

Sekolah tahfiz flat Kampung Baru

KEBANYAKAN pelajar berasal dari Vietnam, Bangladesh, Filipina dan Selatan Thailand.


MUNGKIN ramai tidak menyedari Kampung Baru, Kuala Lumpur kini berusia lebih 100 tahun.

Uniknya kampung yang terletak di tengah-tengah ibu kota itu merupakan satu-satunya ikon penempatan utama masyarakat Melayu.

Malah, perkampungan ini sarat dengan keunikan tersendiri terutama tradisi memasak dan mengagih bubur lambuk oleh Masjid Jamek, Kampung Baru sepanjang bulan Ramadan.

Mengunjungi kampung ini ibarat anda pulang ke kampung halaman. Walaupun dikelilingi pencakar langit namun pandangan mata pasti hinggap ke rumah tradisional.

Bagi penghuni Blok A, Flat PKNS, Kampung Baru, Jalan Raja Muda Musa, Kuala Lumpur, mereka tegar melakukan urusan seperti biasa.

Flat lebih 20 tingkat ini sama seperti flat-flat lain cuma sering kelihatan kelibat kanak-kanak, remaja dan lelaki dewasa memakai jubah putih lengkap berserban.

Alunan suara mereka membaca kitab suci al-Quran di tingkat 4 dan 18 flat tersebut jelas kedengaran memberikan satu persepsi berbeza di kawasan ini.

Sebenarnya terdapat sebuah sekolah pondok tahfiz beroperasi di bangunan itu sejak 1995.

Individu yang menjadi nadi penggeraknya ialah Ustaz Fadzil Ahmad.

Kru Jurnal Khamis lalu berkesempatan menemubual lelaki berjanggut lebat yang yang mahir berbahasa Arab itu.

Mengimbau kembali kisah lama, Fadzil yang berasal dari Kuala Ketil, Kedah menghabiskan masa lebih 10 tahun merantau demi mendalami ilmu agama.

"Sebaik sahaja habis sekolah menengah saya mendalami ilmu agama Islam di Selatan Thailand, Bangladesh, Pakistan dan Yemen. Saya tidak ditaja oleh mana-mana pihak.

"Cuma di Yemen saya mendapat tajaan penuh sehingga menamatkan pengajian dalam bidang fiqh. Teringat pesanan guru meminta saya mempraktikkan perkara yang sama di negara sendiri," cerita Fadzil.


TIADA kos pengajian dikenakan kepada pelajar cuma dengan syarat terus menyebarkan syariat Islam.


Niatnya, cuma satu iaitu untuk berdakwah.

Tambahnya, ilmu yang dipelajari sekiranya tidak disebarkan hanya sia-sia.

Menariknya, para pelajar yang belajar di Madrasah Al-Yamani yang diasaskannya di Kampung Baru ini tidak dikenakan sebarang bayaran malah kos penginapan serta makanan semua ditanggungnya.

Penyebaran ilmu

Kebanyakan pelajarnya terdiri daripada golongan miskin, anak yatim dan mangsa peperangan.

Bukan itu sahaja, majoriti pelajar Fadzil berasal dari Bangladesh, Vietnam, Filipina dan Selatan Thailand.

"Memang ramai yang pelik kerana zaman moden kini tiada istilah percuma tetapi syukur rezeki yang Allah SWT berikan saya mampu bertahan.

"Sebenarnya, ramai yang menyumbang wang sama seperti individu persendirian, korporat dan masyarakat sekeliling. Selain itu, kami juga membuat jualan amal untuk mengumpul dana," cerita Fadzil.

Beliau juga ditanya mengapa pusat penyebaran ilmu yang diasaskannya terletak di flat.

Tegasnya, bagi seseorang yang menuntut ilmu, soal lokasi bukan persoalan utama tetapi kesungguhan untuk mempelajarinya dan menyebarkan kepada orang lain.

"Tempat hanya sekadar wasilah tetapi mereka yang harus fokus.

"Jika persekitaran dan teknologi moden serta canggih kesungguhan belajar tidak terlalu ketara kerana dibuai zon selesa," katanya berfalsafah.

Terang Fadzil, beliau bersyukur dengan penerimaan masyarakat sekeliling.

"Kami sering dijemput untuk mengetuai bacaan tahlil, doa selamat selain menjadi imam surau serta masjid sekitar Kampung Baru.

"Pelajar-pelajar juga aktif membantu dalam majlis perkahwinan dan gotong-royong anjuran komuniti flat," ujarnya.

Salah satu perbezaan ketara komuniti flat sejak kewujudan madrasah ini ialah pemakaian penduduk flat yang terdiri daripada golongan wanita tidak begitu menjolok mata selain perkara sumbang tidak dilakukan secara terbuka.

"Kini sudah berkurangan mungkin kerana segan dengan pelajar pondok dan tahfiz," kata Fadzil tersenyum.

Lelaki ini menyewa dua rumah di tingkat 4 untuk 37 orang penuntut tahfiz manakala tiga rumah lagi di tingkat 18 untuk penginapan serta lokasi pelajar dewasa mengikuti pengajian pondok.

Umur para pelajar sekitar tujuh hingga 40 tahun.

Tempoh pengajian bagi pengajian pondok selama tujuh tahun manakala bagi tahfiz pula selama tiga tahun.

Bermain bola

Kebiasaannya, penuntut yang mendapat keputusan cemerlang berpeluang melanjutkan pengajian dalam bidang pengajian Islam di universiti sekitar Yemen dengan kos ditanggung sepenuhnya oleh pihak universiti.

Lelaki berusia 46 tahun ini bersyukur kerana terdapat enam orang pembantu yang membantunya menyelia madrasah.

"Para pelajar sendiri tidak dibenarkan keluar dari flat walaupun untuk berada di tingkat bawah. Selain itu jadual dipenuhi dengan sesi pengajian bermula selepas sarapan pagi hingga 11.45 malam.

"Malah, mereka tidak dibekalkan dengan komputer atau televisyen selain tidak boleh membawa telefon bimbit. Bukan untuk meminggirkan kepentingan teknologi cuma berharap mereka fokus dengan pelajaran.

"Tetapi, setiap Ahad mereka bercuti dan kesempatan itu boleh digunakan untuk menelefon keluarga. Cuti jangka masa panjang pula pada awal Ramadan sehingga Hari Raya Aidilfitri," jelas Fadzil.


MAJORITI pelajar tahfiz berasal daripada keluarga miskin.


Tambahnya, kebanyakan pelajar sekolah pondok dan tahfiz akan bermain bola sepak di padang berhampiran setiap Ahad.

Bagi Ahmad Yusuf, 25, yang berasal dari Ho Chi Minh, Vietnam, dia menuntut di madrasah itu sejak dua tahun lalu.

Ahmad agak mahir berbicara bahasa Melayu walaupun pekat telor Vietnam sehingga tersasul mendakwa umurnya sudah 50 tahun.

"Saya bersyukur kerana dapat belajar di sini kerana di Vietnam kurang pusat pengajian Islam.

"Suasana di sini agak meriah kerana terdapat ramai rakan-rakan dari negara lain seperti Thailand, Kemboja, Bangladesh dan Filipina," terangnya.

Pendapat Ahmad turut dikongsi Abdul Karim Abdul Rahman, 24, yang berasal dari Kepulauan Moro di Filipina.

"Di negara saya sendiri agak kurang sekolah tahfiz dan sekolah pondok secara formal. Kebanyakan kami belajar ilmu agama secara persendirian.

"Madrasah ini lengkap dengan sistem pembelajaran dan pengajian yang sempurna termasuk buku-buku terkini.

"Waktu yang diisi dengan padat membuatkan kami agak sibuk.

"Kesibukan itu sendiri sebenarnya agak baik untuk menghalang kita melakukan perbuatan yang tidak berfaedah," katanya.

Bagi Omar Ashabk, 17, yang berasal dari Kazakhstan, dia bangga negara ini subur dengan pusat-pusat pengajian Islam.

"Di Malaysia terlalu banyak institusi berkaitan pengajian agama Islam termasuk Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

"Pentingnya individu itu sendiri yang ingin belajar. Kami di Kazakhstan masih baru untuk mengenal Islam lebih mendalam kerana tekanan semasa penjajahan Soviet dahulu," katanya.

Omar juga ingin membuka pusat tahfiz di negaranya sebaik sahaja tamat pengajian kelak.

Ahmad Uwais Qarni, 16, yang berasal dari Bachok, Kelantan telah empat tahun belajar tahfiz di madrasah ini.

"Seronok kerana persekitarannya cukup berbeza iaitu belajar di dalam flat sehingga sering dipanggil ustaz oleh penduduk sekeliling," katanya sambil tersenyum.

Tahi lembu jadi pewangi

Posted:

Tahi lembu jadi pewangi

Tahi lembu jadi pewangi

Oleh KASANABILAH KAMARUL ZAMAN


PEWANGI tahi lembu akan menambah lagi kepelbagaian produk pewangi di pasaran.


BAYANGKAN, sisa buangan daripada lembu, boleh menjadi pewangi udara. Secara logiknya, mana mungkin najis haiwan herbivor ini boleh menjadikan udara di sekeliling kita menjadi nyaman dan segar.

Biasanya, tahi lembu yang berbau busuk ini lebih banyak digunakan sebagai baja organik oleh petani-petani di negara ini.

Bagi negara India pula, mereka menggunakan tahi lembu sebagai bahan bakar. Tahi lembu juga dijadikan ketulan mampat yang digunakan untuk membina rumah.

Namun, kajian yang dilakukan oleh dua orang pelajar daripada Sekolah Tinggi Indonesia, Dwi Nailul Izzah dan Rintya Aprianti Miki berjaya menghasilkan pewangi udara daripada tahi lembu.

Dua pelajar ini akan mewakili Indonesia ke pertandingan The International Environment Project Olympiad (INEPO) yang akan berlangsung pada Mei ini di Istanbul, Turki.

Mereka merupakan peserta pertandingan Projek Sains Olympiad Indonesia yang berjaya merangkul tempat pertama dalam pertandingan tersebut.

Pertandingan disertai oleh hampir 1,000 orang peserta di seluruh Indonesia.

Syarat untuk menyertai pertandingan ini ialah, para peserta perlu menggunakan bahan yang mudah didapati di semua negara dan tidak bermusim.

Jadi, kedua-dua pelajar itu telah memilih tahi lembu sebagai bahan asas penyelidikan mereka.

Pewangi yang dicipta oleh dua pelajar daripada Sekolah Menengah Agama Muhammadiyah ini sangat mesra alam dan berbau seperti herba.

Menurut Nailul, haruman yang dihasilkan mereka mempunyai bau semula jadi seperti tumbuh-tumbuhan.

"Haruman ini mempunyai bau tumbuhan tulen yang menjadi makanan lembu dan bukan kerana bantuan bahan kimia untuk menjadikannya wangi," ujarnya.

Nailul dan Rintya melakukan kajian dari aspek pemasaran untuk mengetahui potensi produk yang mereka hasilkan itu boleh dipasarkan.


SEBAHAGIAN besar penduduk India membina rumah menggunakan najis haiwan ini. - Gambar hiasan


Proses

Rintya berkata pewangi tahi lembu ini sangat berpotensi untuk dipasarkan kerana kosnya adalah sangat murah, iaitu RM6.70 untuk setiap pek 225 mililiter.

"Selain harganya yang murah, pewangi ini juga tidak mengandungi bahan kimia seperti benzo acetat yang berbahaya untuk manusia," jelas Rintya.

Proses untuk menghasilkan pewangi ini dimulakan dengan mengumpul tahi lembu untuk proses penapaian. Tahi lembu berkenaan diambil dari ladang lembu yang terletak di Rempit Kabupaten, Jawa Timur.

Tahi lembu yang dikumpulkan akan ditapai selama tiga hari. Air yang terhasil daripada proses penapaian ini akan diambil dan dicampurkan dengan air kelapa.

Air yang sudah bercampur berkenaan akan diekstrak melalui proses penyulingan secara berperingkat selama tujuh hari.

Proses tersebut dilakukan untuk membuang bahan kotor yang terdapat dalam sisa buangan lembu ini.

Hasil daripada proses ini, air tersebut berbau seperti rumput segar.

Nailul memberitahu bahawa mereka akan mendaftarkan ciptaan mereka ini di bawah Hak Harta Intelek (IPR) kerana tiada lagi produk yang sama didaftarkan.

"Jadi, kita ada peluang yang besar untuk mendapatkan hak cipta," jelas Nailul.

Baju buluh tahan busuk

Posted:

Baju buluh tahan busuk

Baju buluh tahan busuk

Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM


PRODUK berasaskan buluh semakin dikenali.


MIANG pokok buluh boleh menyebabkan kegatalan jika tidak kena cara memegangnya.

Namun, tumbuhan yang banyak terdapat di negara ini sebenarnya mempunyai pelbagai khasiat tersembunyi yang bermanfaat untuk manusia.

Malah, buluh yang sama keluarga dengan rumput itu turut enak jika rebungnya dimasak gulai. Bagi orang Melayu di Negeri Sembilan, Perak dan Pahang, hari raya pasti tidak lengkap tanpa lemang.

Bukan itu sahaja tarikan tersendiri tumbuhan ini. Buluh digunakan secara meluas untuk pembinaan jambatan, rumah selain akar dan daunnya didakwa berkhasiat untuk merawat beberapa penyakit.

Ironi, buluh digunakan secara meluas sebagai bahan utama Jambatan Sinchuan, China yang kini berusia lebih 1,000 tahun.

Selain itu, kediaman yang diperbuat daripada buluh tidak mudah roboh atau musnah apabila dirempuh gempa bumi kerana sifat elastiknya.

Kini, terdapat lebih 1 billion penduduk di seluruh dunia menggunakannya untuk membina rumah.

Namun, bagi dua adik-beradik, Shazila dan Shahiza Ghazi, mereka memaksimumkan buluh dengan cara tersendiri dengan diterjemahkan dalam bentuk produk fabrik seperti pakaian, tuala, alas lantai serta tudung.

Malah, syarikat milik mereka iaitu Bamboo Malaysia Sdn. Bhd. yang ditubuhkan pada 2009 menjadi tempat dua wanita ini bereksperimen dengan buluh sehingga dijadikan pakaian dalam lelaki dan juga wanita.

Bertempat di Plaza Mont Kiara, kedua-dua wanita ini teruja menceritakan erti buluh kepada kru Jurnal.

Menurut Shazila yang tampil menarik memakai baju-T berwarna merah yang bahannya diperbuat daripada 70 peratus buluh. Idea itu mula dijana dalam bentuk komersial oleh ayahnya, seorang bekas senator, Datuk Ghazi Ramli.

"Ayah menubuhkan Yayasan Inovasi Alam Sekitar Global (GIEF) pada 2010 yang memberi tumpuan kepada pembangunan kreativiti dan inovasi berasaskan buluh.

"Menerusi GIEF, beliau mewujudkan Dunia Bambu yang menekankan kepada penggunaan buluh untuk produk makanan, perlindungan, pakaian, hiburan dan pengangkutan," cerita Shazila dengan nada teruja.

Tambahnya, dia dan adiknya, Shahiza memperkembangkan idea ayah mereka pula dalam bentuk produk tekstil dan cenderamata.

Baju buluh

Salah satu keunikan 'idea' mereka ialah baju-T berasaskan buluh.

"Baju berasaskan buluh teksturnya agak lembut, selesa dipakai selain mudah dibasuh. Selain itu, anda tidak perlu menggunakan pelembut kain kerana pakaian itu sememangnya lembut dan ringan.

"Malah, baju ini juga tidak perlu digosok dengan seterika kerana sifatnya yang elastik," ujarnya.

Shazila juga mendakwa baju itu tidak akan berbau hapak walaupun lencun terkena peluh berhari-hari.

Adiknya, Shahiza tampil mencelah dengan mendakwa dia menggunakan baju itu selama tiga hari dan nyata masih berbau harum kerana disembur dengan minyak wangi.


BAJU batik yang menggunakan buluh direka oleh dua orang adik-beradik ini.


"Saya sebenarnya malas untuk menggosok baju menggunakan seterika jadi ini satu perkara yang agak praktikal," katanya.

Tambah Shahiza, buluh bercirikan anti bakteria, lembut serta teguh.

"Sebenarnya, produk tekstil berasaskan buluh telah digunakan secara meluas di China, Australia, Taiwan, Korea dan Jepun.

"Mereka menganggap pakaian sedemikian lebih menjaga alam sekitar selain selesa digunakan," ujarnya.

Cuma kos untuk produk berkaitan buluh 20 peratus lebih mahal berbanding kapas.

Malah, jenis buluh yang sesuai digunakan ialah moso yang hanya terdapat di China, Korea Selatan dan Jepun.

Pakai sendiri

Shazila memberitahu, sambutan rakyat negara ini masih belum meluas kerana tidak banyak produk berkaitan buluh terdapat di pasaran.

Setakat ini, produk mereka hanya dijual secara online atau pameran dan ekspo tertentu.

Namun, pelbagai cerita lucu dan komen yang mereka terima daripada pelanggan.

"Ramai yang bertanyakan adakah memakai baju atau tuala buluh akan menyebabkan kegatalan dan miang pada tubuh badan.

"Selain itu, ada pelanggan yang bertanya sama ada mereka tidak menemui cebisan buluh baju, tudung dan sapu tangan serta tuala," katanya sambil ketawa.

Cerita Shazila lagi, ada juga pelanggan lelaki yang segan untuk membeli seluar dalam.

"Biasanya kami hanya meletakkan kotak seluar dalam lelaki di rak pameran. Sekiranya mereka ingin membelinya baru kami akan memberikan bersama isi.

"Cuma mereka akan berasa malu-malu untuk bertanya apa perbezaan berbanding seluar dalam berasaskan kapas dan getah," ujarnya.

Wanita yang masih bujang ini juga bersyukur kerana keluarga, saudara-mara dan rakan-rakannya banyak membantu melariskan jualan produknya.

"Tidaklah sampai memaksa mereka membelinya cuma ingin mempromosikannya tanpa sebarang paksaan," katanya.

Harga bagi setiap produk antara RM5.90 hingga RM600.

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved