Khamis, 14 Februari 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Punca beza penilaian manusia

Posted:

Punca beza penilaian manusia

Punca beza penilaian manusia

DALAM masyarakat kita, masih berlaku pertembungan kepercayaan tentang cara perubatan, iaitu sama ada mengikut cara moden atau tradisional. - Gambar hiasan


MENGAPAKAH manusia cenderung memberikan penilaian yang berbeza terhadap satu perkara yang sama?

Tatkala kita menyukai sesuatu, ada pula orang lain yang tidak menyukainya. Begitu juga sebaliknya. Ada hal yang kita sering mencemuhnya, tetapi orang lain menyukainya.

Dalam psikologi, ada dua perkara yang sering terkait dengan fenomena itu, iaitu self-fulfilling prophecy dan cognitive dissonance.

Kedua-dua proses itu letaknya di minda manusia. Tatkala self-fulfilling prophecy akan menyebabkan manusia memilih maklumat yang disukainya, cognitive dissonance pula akan menyebabkan manusia mengabaikan hal yang tidak disukainya.

Dalam bahasa yang mudah, manusia mahu melihat sesuatu yang ingin dilihatnya dan mengabaikan sesuatu yang tidak disukainya. Sesuatu itu semestinya 'X' dan ia tidak patut menjadi 'Y'.

Secara psikologikalnya, apabila manusia menerima maklumat yang sesuai dengan jangkaannya, mereka berasa seolah-olah pandangan yang dipegang selama ini adalah betul.

Manusia akan berasa selesa dengan maklumat atau penjelasan yang sama dengan apa yang diharapkan.

Sebaliknya, apabila didedahkan dengan berita yang berlawanan dengan jangkaan, sekalipun dibuktikan dengan hujah saintifik, orang sangat susah untuk mempercayainya.

Gugat emosi

Maklumat yang bertentangan dengan kepercayaan kononnya boleh menggugat emosi dan kredibiliti seseorang.

Sebab itulah, ada orang yang tidak mampu untuk menerima maklumat baharu sekalipun benar. Ada pula yang tidak akan meninggalkan pengetahuan yang telah sebati dengan kepercayaan mereka, sekalipun mereka telah berkali-kali diberitahu bahawa kepercayaan mereka itu salah.

Kepercayaan tahyul mengenai penyakit dalam masyarakat kita mungkin salah satu contohnya. Sekalipun pengetahuan sains mungkin menolak kepercayaan tadi, mereka sangat sukar untuk menerimanya.

Bagaimanapun, mereka akan berasa puas sekiranya diberitahu oleh bomoh bahawa pesakit telah 'ditegur' oleh makhluk halus atau ada hantu jembalang yang sedang memarahi pesakit.

Ini kerana maklumat yang baharu diterima tadi adalah konsisten dengan kepercayaan yang sedia tertanam di pemikiran mereka.

Kedua-dua simptom itu biasanya berlaku kepada semua orang. Bagaimanapun, ada yang memberikan manfaat, manakala ada yang mungkin menimbulkan masalah.

Mengesan kesilapan

Mereka yang bekerja sebagai akauntan misalnya mampu untuk mengenal pasti kesilapan akaun simpan kira dengan mudah kerana mereka sudah terlebih dahulu menjangkakan apa yang ingin dilihatnya.

Editor yang bertugas untuk penerbitan makalah akademik juga dikatakan mampu mengenal pasti kelemahan makalah yang mereka terima berdasarkan simptom itu.

Mereka dengan mudah boleh mengesan kesilapan atau kelemahan sesuatu makalah berdasarkan dogma 'manusia melihat apa yang ingin dilihat'.

Mereka cenderung untuk menerima makalah yang sesuai dengan apa yang mereka harapkan dan menolak makalah yang tidak seiiring dengan tanggapan mereka.

Dalam proses penilaian secara subjektif, kedua-dua simptom itu adakalanya telah menyebabkan manusia tidak memberikan penilaian secara adil.

Ada pandangan yang dikemukakan oleh individu tertentu telah ditolak begitu sahaja kerana orang yang memberi pandangan itu mungkin datangnya daripada aliran yang lain. Kita mungkin menyatakan pandangan itu salah atau tidak benar.

Sebaliknya, apabila ada tokoh tertentu yang kita sukai, memberikan hujah tertentu, kita menyatakan ia sebagai betul sekalipun pandangan tadi mungkin salah. Hal ini biasa terjadi kepada penyokong politik yang sangat ekstremis dengan satu-satu parti dan telah mengabaikan realiti maklumat.

Hakikat yang mungkin tidak diambil tahu ialah kita mungkin membuat penilaian bukan kerana fakta yang sebenarnya. Disebabkan kita tidak menyukai sesuatu, kita menyatakan bahawa maklumat yang disampaikan oleh pihak yang satu lagi adalah salah.

Apabila ada perkara yang konsisten dengan pemikiran kita, ia telah dianggap sebagai betul dan adil.

Realitinya, ia mungkin hanya sekadar ilusi psikologikal kerana manusia cenderung untuk 'memilih maklumat' yang sesuai dengan kesukaannya.

Pertunjukan fesyen sebar mesej kanser

Posted:

Pertunjukan fesyen sebar mesej kanser

Pertunjukan fesyen sebar mesej kanser

Oleh SUHANA VERU


DALILAH (dua dari kiri) bersama duta-duta Power Over Cervical Cancer di pusat beli-belah 1 Utama, Bandar Utama, Petaling Jaya baru-baru ini.


BAGI meningkatkan kesedaran dalam kalangan wanita mengenai kanser pangkal rahim, Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM) mengambil inisiatif terbaharu dengan mengadakan peragaan fesyen di pusat beli-belah 1Utama, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Tujuan program itu adalah untuk menggalakkan golongan wanita mengambil langkah pertama iaitu melindungi diri mereka daripada kanser tersebut.

Justeru, kali ini NCSM menyalurkan maklumat dan memberi kesedaran dengan mengadakan peragaan fesyen. Langkah itu dilihat berjaya menarik perhatian golongan wanita untuk memperoleh pengetahuan berguna mengenai penyakit tersebut.

Pada majlis itu, duta Power Over Cervical Cancer (POCC) yang terdiri daripada Sarimah Ibrahim, Rina Omar, Genevieve Sambhi, Vanessa Chong dan Pamela Chong tidak ketinggalan mempamerkan koleksi baju dan perhiasan diri jenama Kitschen.

Seorang pelajar, Teh Yu Jian, 16, berkata, dia tertarik dengan majlis tersebut selepas menonton peragaan fesyen.

"Sebenarnya, saya tidak tahu apa-apa mengenai penyakit itu, tetapi selepas mendekati beberapa wakil POCC, barulah saya mengetahuinya dengan lebih jelas. Saya rasa idea ini (peragaan fesyen) sememangnya satu langkah yang menarik untuk mendidik masyarakat mengenai penyakit ini kerana ia tidak sahaja mendidik, malah menghiburkan," katanya ketika ditemui di di pusat beli-belah 1 Utama.

Pendapat Yu Jian turut disokong L. Amutha, 19. Bagi pelajar institut pengajian tinggi swasta (IPTS) itu, kempen yang dianjurkan membantu golongan wanita sedar tentang bahaya penyakit tersebut.

"Ramai wanita masih tidak mengetahui tentang bahaya penyakit ini. Jadi, kempen sedemikian perlu diteruskan dalam pelbagai cara untuk mendidik masyarakat," tuturnya.

Kanser pangkal rahim merupakan kanser ketiga paling kerap menyerang wanita di negara ini.

Menerusi statistik antarabangsa, kanser pangkal rahim meragut nyawa wanita setiap dua minit di dunia.

Sementara itu, Ketua Pusat Pengesanan Kanser Wanita, Dr. Dalilah Kamaruddin berkata, kebanyakan wanita lalai kerana tidak mempunyai pengetahuan tentang penyakit itu.

Menurutnya, menerusi kempen kesedaran, ia membantu masyarakat mengetahui lebih lanjut mengenai punca, simptom dan cara-cara untuk mencegah penyakit tersebut.

"Ini adalah sebahagian daripada usaha NCSM untuk merealisasikan misi memberi kesedaran pentingnya pencegahan penularan kanser tersebut," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved