Ahad, 24 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Henjutan Chicchi sukar dicabar

Posted:

Henjutan Chicchi sukar dicabar

Henjutan Chicchi sukar dicabar

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
zasrudin@kosmo.com.my

GAYA tersendiri Chicchi (kanan) sebaik melintasi garisan penamat pada peringkat keempat LTdL 2013 di Kapar semalam.


JERSI Biru bertukar tangan sebaik berakhirnya peringkat keempat kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (2013) semalam.

Biarpun menamatkan perlumbaan di tempat kedua, ia sudah memadai buat pelumba Astana Pro Team, Andrea Guardini menyarung Jersi Biru, sekali gus merampas status Raja Pecut daripada Wang Meiying.

Bagaimanapun, Meiying dari Henxiang Cycling Team masih mempertahankan Jersi Kuning selaku pendahulu keseluruhan, Jersi Merah (Raja Bukit) dan Jersi Putih (Pelumba Terbaik Asia) yang dimenanginya kelmarin meskipun sekadar menamatkan perlumbaan di tempat ke-64 semalam.

Pada perlumbaan di laluan beralun dan lurus dari Tapah, Perak ke Kapar, Selangor sejauh 168 kilometer (km) itu, Guardini melakukan henjutan bertenaga beberapa meter menuju ke garisan penamat.

Namun, Raja Pecut edisi 2011 dan 2012 itu dipintas pelumba Vini Fantini-Selle Italia, Francesco Chicchi manakala tempat ketiga menjadi milik Aidis Kruopis dari Orica GreenEDGE dengan catatan tiga jam 44:22 saat (s).

"Hari ini (semalam), pasukan kami membuat keputusan untuk melihat pasukan lain membuat 'kerja' selepas kami bertungkus-lumus pada tiga peringkat awal sebelum ini.

"Kami cuba membantu rakan sepasukan (Yonathan Mosalve) untuk memenangi Jersi Kuning sepanjang tiga peringkat sebelum ini tetapi tidak berjaya. Kami tunggu sehingga ke garisan penamat untuk melakukan sesuatu.

"Saya memerhatikan Guardini dan ketika perlumbaan berbaki 300m, saya berjaya memintasnya.



"Ini adalah penampilan pertama saya di Malaysia dan LTdL. Saya gembira di sini terutamanya apabila menang.

"Bagi saya, pasukan lebih penting kerana ini adalah perlumbaan yang besar tetapi tahun ini lebih sukar buat kami.

"Terlalu banyak pelumba pemecut dan pendaki. Esok (hari ini) kami akan membantu Mosalve menang di Genting Highlands," kata Chicchi yang juga juara dunia Bawah 23 Tahun pada 2002.

Guardini pula mengakui, pengalaman menjadi kelebihan kepadanya untuk melakar kemenangan pada perlumbaan berprestij di Asia itu.

"Saya pernah berlumba di sini tetapi seperti yang saya beritahu sebelum ini, saingan pada kejohanan tahun ini lebih tinggi terutamanya dengan kehadiran Chicchi dan Theo Bos (Blanco Pro Cycling Team).

"Mereka (Chicchi dan Bos) sentiasa muncul pada setiap peringkat dan mereka lebih baik daripada saya. Saya sepatutnya memecut 250m sebelum sampai ke garisan penamat tetapi saya awal 50m.

"Chicchi lebih baik berbanding saya hari ini," kata Guardini.

Ketika ditanya mengenai sasaran untuk memenangi peringkat, Guardini berkata, dia akan berusaha untuk memenangi sekurang-kurangnya satu peringkat.

"Sekarang saya sudah menang jersi (Jersi Biru). Jadi, saya perlu mempertahankannya tetapi saya tetap akan berusaha untuk memenangi satu peringkat. Ramai pelumba pecut yang menyertai perlumbaan tahun ini.

"Saya masih belum menang peringkat kerana terdapat ramai pelumba yang lebih baik daripada saya. Kini, saya berada pada prestasi terbaik dan saya akan cuba untuk menang tetapi bukan esok.

Ketika ini, Meiying mendahului kedudukan teratas dalam perebutan Jersi Kuning selepas mengumpul masa keseluruhan 14 jam 29:06s.

Begitupun, Meiying yang mengumpul 40 mata untuk meninggalkan Arredondo (20 mata) dan Haas (16 mata) terpaksa bekerja keras untuk mempertahankan Jersi Merah pada saingan pendakian berstatus Hors di peringkat kelima dari Proton, Shah Alam ke Genting Highlands sejauh 110.3km hari ini.

Bagi perebutan Jersi Putih, dia mencatat masa keseluruhan 14 jam 29:06s untuk menewaskan dua pelumba Astana Pro Team, Alexandr Dyachenko dan Andrey Kashechkin.

Semangat Anuar belum luntur

Posted:

Semangat Anuar belum luntur

Semangat Anuar belum luntur


ANUAR (kanan) terus menjadi sandaran untuk mengharumkan nama Malaysia pada perlumbaan LTdL 2013.


JAGUH pecut negara, Anuar Manan masih gagal untuk menyaingi kehebatan barisan pelumba profesional pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013.

Semalam, sasaran pelumba pasukan Synergy Baku Cycling Project itu untuk menaiki podium pada perlumbaan peringkat keempat dari Tapah ke Kapar sejauh 168 kilometer (km) tidak kesampaian.

Anuar hanya berpuas hati berada di tempat kelapan ketika empat pelumba profesional mengungguli lima kedudukan teratas yang menyaksikan pelumba Vini Fantini - Selle Italia, Francesco Chicchi muncul juara.

Anuar berkata, rakan-rakan sepasukannya yang sepatutnya membawa dia ke garisan penamat tersangkut dengan kelompok pelumba lain, sekali gus menyebabkan dia terpaksa bertindak secara solo.

"Saya terpaksa pergi sendiri ke garisan penamat, kami memang tidak jangka perkara ini akan berlaku.

"Ia memang malang buat saya tetapi saya tetap bersyukur dapat meraih tempat kelapan," katanya.

Menurut Anuar, walaupun banyak tenaga habis dalam perlumbaan semalam, kedudukan tempat kelapan sesuatu yang boleh dibanggakan dan dia berjanji akan memperbaiki kedudukannya pada perlumbaan akan datang.

"Saya masih belum dapat menaiki podium lagi setakat ini tetapi saya akan mencuba lagi tanpa menyerah kalah.

"Memang berlaku pemecahan hari ini (semalam). Mereka mula mengawasi saya seperti pasukan Blanco Pro Cycling Team dan Astana Pro Team.

"(Pelumba Astana) Andrea Guardini juga telah memesan kepada rakan-rakan sepasukannya supaya tidak melepaskan saya dengan mudah.

"Mereka memang tidak mahu saya mengumpul mata pecut (Jersi Biru), jadi saya hanya duduk dalam kelompok," jelas Anuar.

Anuar berkata, dia akan cuba mengumpul mata lagi selepas ini dengan menggunakan strategi yang lain kerana pasukan lain sudah mula memberi cabaran kepadanya.

"Saya berharap dapat melakukan yang lebih baik seterusnya memastikan sasaran untuk menaiki podium terlaksana," kata pelumba kelahiran Kampung Kuala Ibai, Terengganu itu.

Barisan pelumba kebangsaan mula bangkit

Posted:

Barisan pelumba kebangsaan mula bangkit

Barisan pelumba kebangsaan mula bangkit

SELEPAS beraksi hambar sepanjang tiga peringkat awal LTdL 2013, barisan pelumba kebangsaan mula mempamerkan sedikit peningkatan.

Pada saingan peringkat keempat dari Tapah, Perak ke Kapar, Selangor sejauh 168 kilometer (km) semalam, Mohd. Nor Rizuan Zainal berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ke-14.

Rizuan memberikan sedikit keceriaan buat pasukan kebangsaan apabila memberikan kayuhan sebaik mungkin dan mengekori di belakang rakan senegaranya, Anuar Manan dari Synergy Baku Cycling Project.

Menurut Rizuan, pelumba kebangsaan sepatutnya melakukan pemecahan awal, namun berlaku masalah tayar bocor pada awal perlumbaan yang melibatkan tiga pelumba termasuk ketua pasukan, Mohamad Fauzan Ahmat Lutfi.

"Saya dan Zulhilmie (Afif Ahmad Zamri) mengambil keputusan untuk kekal dalam kelompok besar, ketika 10km menuju ke garisan penamat perlumbaan menjadi semakin laju dan saya lega berjaya menduduki kedudukan 15 terbaik," katanya yang ditemui media selepas tamat perlumbaan semalam.

Zulhilmie yang juga diletakkan sebagai pelumba pecut menamatkan perlumbaan di tempat ke-27, diikuti Amir Mustafa Rusli (60), Yusrizal Usoff (88), Mohd. Rauf Nur Misbah (95) manakala Fauzan (121).

"Saya hanya mengekori Anuar apabila menuju ke garisan penamat tadi, hendak ikut pelumba dari pasukan profesional memang amat sukar sekali, esok (hari ini) pada pendakian Genting Highlands saya akan membantu pelumba pendaki pula.

Sementara itu, Fauzan yang cuba mengalih perhatian apabila melakukan 'serangan' pada lima kilometer terakhir kecewa dengan kemampuan tayar basikalnya, apabila menggunakan tayar simpanan sepanjang perlumbaan.

"Memang saya cuba melakukan serangan pada lima kilometer terakhir tadi namun apakan daya saya hanya menggunakan tayar simpanan kerana tayar asal mengalami kebocoran pada awal perlumbaan," katanya.

Fauzan atau terkenal dengan nama timangan Bayau, berjaya keluar dari kelompok besar ketika menuju ke garisan penamat untuk bergerak secara solo.

Namun, dia berjaya 'ditangkap' semula oleh kelompok besar pelumba pada dua km sebelum tamat perlumbaan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved