Jumaat, 22 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tunku Ismail tenang

Posted:

Tunku Ismail tenang

Tunku Ismail tenang

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

TUNKU ISMAIL IDRIS


PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim dilihat mengambil pendekatan berbeza biarpun bakal disiasat Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) selepas didakwa mengeluarkan kenyataan mengkritik mutu pengadilan Liga Malaysia (Liga M) baru-baru ini.

Sehingga semalam, Tunku Ismail yang juga Tunku Mahkota Johor (TMJ), masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi bagi mengulas pendirian FAM berhubung perkara tersebut.

Cubaan media mendapatkan beliau sebaik tamat aksi Liga Super antara Johor Darul Takzim (Johor DT) dan Felda United di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) semalam juga menemui jalan buntu apabila Tunku Ismail segera beredar dari pekarangan stadium sebaik perlawanan tamat.

Difahamkan, satu sidang akhbar khas akan diadakan oleh baginda di Johor Bahru pada masa terdekat.

Semalam, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad mengesahkan Tunku Ismail tidak akan terlepas daripada tindakan disiplin badan induk bola sepak negara itu sekiranya didapati bersalah.

Azuddin dilaporkan berkata, FAM tidak akan mengambil pendekatan 'double standard' bagi menangani kes tersebut.

Bagaimanapun, Azzuddin memberitahu, FAM akan mengkaji semula kenyataan Tunku Ismail kepada pihak media sebelum mengambil tindakan susulan.

"Seperti biasa, mengenai kenyataan Tunku Ismail yang mengkritik mutu pengadilan Liga M, perkara itu akan dibawa kepada Jawatankuasa Tatatertib FAM.

"Tunku Ismail tetap akan disiasat sebagaimana prosedur biasa dijalankan dalam kes tatatertib seperti itu.

"Namun, pihak FAM akan meneliti kenyataan Tunku Ismail terlebih dulu, sama ada ia berbentuk kritikan atau perhatian kepada FAM," kata Azzuddin baru-baru ini.

Pada Selasa lalu, dalam satu sidang akhbar khas di Johor Bahru, Tunku Ismail mempersoalkan mutu pengadilan Liga M yang dianggap lemah.

Tunku Ismail memberitahu, tindakan beberapa pengadil yang 'menutup mata' terhadap kekasaran atau kesalahan pemain, jelas menunjukkan tiadanya standard dalam mutu pengadilan.

Bagi menyokong kenyataannya itu, Tunku Ismail memaklumkan, PBNJ sudah mengambil semua rakaman video dan akan menyerahkannya kepada pihak terbabit untuk menjalankan siasatan.

Pada masa sama, baginda sanggup menerima segala kecaman dan hukuman daripada FAM jika apa yang dinyatakan itu salah.

'Mereka harus buktikan'

Posted:

'Mereka harus buktikan'

'Mereka harus buktikan'

Oleh MOHD. IKHSAN
FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


DAREN dicabar untuk melakukan kejutan pada Seluruh England yang akan berlangsung di Birmingham bulan depan.


KETUA jurulatih perseorangan, Rashid Sidek (gambar kecil) mengharapkan dua pemain negara, Liew Daren dan Chong Wei Feng melakukan kejutan pada Kejohanan Badminton Siri Super Premier Seluruh England 2013 yang dijadualkan berlangsung pada 5 hingga 10 Mac depan.

Tanpa berselindung, Rashid mahukan dua pemain perseorangan negara itu tampil konsisten pada kejohanan tersebut untuk mengelak tersingkir awal.

Mengakui impian yang diletakkan oleh seluruh peminat sukan tanah air yang mahu menyaksikan juara 2010 dan 2011 serta pemain No.1 dunia, Datuk Lee Chong Wei meraih gelaran ketiga di Birmingham pada tahun ini, Rashid pada masa yang sama, turut mahu melihat dua pemain tersebut cemerlang pada kejohanan di Birmngham itu kelak.

Rashid meletakkan harapan kepada Daren dan Wei Feng untuk membuktikan sesuatu setelah diberikan kepercayaan untuk beraksi dalam beberapa kejohanan Siri Super tahun lepas.

"Kita semua tahu, Chong Wei pemain utama kita yang diberikan sasaran untuk menang pada Seluruh England tetapi Daren dan Wei Feng juga harus buat yang terbaik.

"Memang undian nampak sukar untuk mereka berdua kerana akan menentang pencabar yang berada dalam senarai kelompok 10 pemain terbaik dunia, namun mereka harus mencuba," kata Rashid ketika ditemui Kosmo! di Stadium Juara, Bukit Kiara semalam.

Berdasarkan undian Seluruh England yang dikeluarkan baru-baru ini, Daren akan bertemu dengan pemain China yang kini menghuni tangga kelima dunia, Chen Jin manakala Wei Feng menentang Jan O Jorgensen dari Denmark (No. 10) pada aksi pembukaan.

Rashid berkata, pengalaman yang telah diraih kedua-dua pemain berusia 25 tahun itu sepanjang tahun lalu harus digunakan dengan lebih baik pada kejohanan berprestij tersebut.

"Status Seluruh England memang tinggi dan memang sudah menjadi adat dalam kejohanan Siri Super yang mereka akan berhadapan dengan pemain-pemain pilihan.

"Mereka berdua pun apa kurangnya, Daren pernah mara sehingga ke peringkat suku akhir pada Seluruh England (2012) dan Wei Feng pula mara ke suku akhir Terbuka Jepun tahun lepas.

"Begitupun, kalau mereka tewas, kita perlu lihat juga bagaimana mereka tewas sama ada mereka memberikan saingan atau tidak," jelas Rashid lagi.

Chong Wei yang tampil selaku pilihan pertama turut dan dijangka tidak akan menghadapi laluan sukar untuk ke final apabila seteru utamanya dari China, Lin Dan tidak menyertai kejohanan tersebut.

Walaupun pemenang pingat emas Sukan Olimpik London 2012 itu tidak beraksi pada kali ini, Rashid turut menasihatkan agar Chong Wei tidak memandang rendah kepada pencabar-pencabar yang lain.

"Jangan terlalu menganggap mudah dengan semua perlawanan, jika boleh menamatkan setiap pertarungan dengan lebih cepat lagi bagus," katanya.

Pemain berusia 30 tahun itu akan menentang Wong Wing Ki dari Hong Kong pada pusingan pertama Seluruh England 2013.

Jika diimbas pada kempen tahun lepas, Chong Wei terpaksa menarik diri pada aksi final menentang Lin Dan selepas mengalami kecederaan pada bahu kanan.

Seladang enggan 'goyang kaki'

Posted:

Seladang enggan 'goyang kaki'

Seladang enggan 'goyang kaki'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

AZRAAI (kanan) tetap mengerah pemainnya untuk terus bekerja keras jika berhasrat mahu mengubah kedudukan dalam liga.


SKUAD yang mendapat jolokan Seladang, Perak tidak ada sebab untuk 'goyang kaki' biarpun minggu ini aksi Liga Super berdepan Lions XII yang sepatutnya berlangsung di Stadium Jalan Besar malam ini ditangguhkan pada 6 April depan.

Sebaliknya, pengendali Perak, Mohd. Azraai Khor Abdullah mahu memastikan tempoh rehat yang dimiliki barisan pemainnya, dimanfaatkan sepenuhnya menjelang pertemuan menentang Kelantan di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu pada 1 Mac depan.

Pada masa sama, Azraai juga menganggap penangguhan perlawanan berdepan Lions XII sebagai satu rahmat ekoran kecederaan yang dialami penyerang utamanya, Abdul Hadi Yahya ketika mengatasi Pahang 1-0 di Lumut Selasa lalu.

"Kami telah menerima makluman daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung penangguhan perlawanan dengan Lions XII (malam ini) dan menerima perkara itu dengan hati terbuka.

"Namun, ia bukan alasan untuk kami 'goyang kaki' kerana kami masih perlu berdepan Kelantan awal bulan depan, jadi kami perlu benar-benar bersedia dalam aspek mental dan fizikal.

"Saya juga berharap kecederaan pergelangan kaki yang dialami Abdul Hadi dapat pulih sepenuhnya kerana khidmatnya benar-benar diperlukan ketika berdepan lawan yang kuat seperti Kelantan.

"Justeru, saya harap tempoh rehat yang secukupnya ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh kesemua pemain supaya bersedia 100 peratus ketika beraksi di tempat lawan selepas ini," kata Azraai kepada Kosmo!.

Azraai juga tidak menyembunyikan kebimbangannya yang bakal kehilangan Mohamad Rafiuddin Roddin dan juga penyerang, Mohd. Failee Mohamad Ghazli ketika berdepan Kelantan nanti ekoran penggantungan kad kuning.

"Saya kini berada dalam dilema bagi mengenal pasti pemain terbaik menggantikan kedua-dua pemain itu.

"Aksi berdepan Kelantan pastinya sukar, jadi saya harap kami mampu menyempurnakan misi untuk sekurang-kurangnya membawa pulang satu mata," kata Azraai.

Dia menuntut momentum cemerlang anak-anak buahnya seperti mana ketika mengatasi Pahang tempoh hari jika berhasrat meraih kemenangan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved