Rabu, 20 Februari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


KAFA 'pilihan' FAM

Posted:

KAFA 'pilihan' FAM

KAFA 'pilihan' FAM

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

INSIDEN membaling mercun oleh segelintir penyokong Kelantan mengakibatkan KAFA didenda RM62,500.


NAMPAK gayanya, Kelantan terus menjadi persatuan 'pilihan' Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk 'menyumbang' sumber kewangan kepada badan induk bola sepak negara itu.

Mana tidaknya, hampir setiap tahun Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) berada dalam senarai pasukan yang dihukum oleh FAM atas kesalahan-kesalahan membabitkan faktor keselamatan.

Hukumannya bukan belasan ringgit Malaysia, tetapi puluhan ribu.

Boleh dikatakan bahawa KAFA setakat ini, antara penyumbang sumber kewangan terbanyak kepada FAM menerusi denda yang dikenakan, hanya disebabkan kerenah penonton.

Sejak beberapa tahun lalu, FAM kecewa kerana setiap kali berlangsungnya perlawanan liga, stadium di semua negeri kosong, tetapi apabila penonton kembali membanjiri stadium, FAM pula yang mencari peluang untuk menghukum pasukan.

Penonton buat hal sikit, FAM 'senyum' kerana bagi mereka, pasukan terbabit pasti akan didenda.

Bila denda yang begitu tinggi nilainya dikenakan kepada pasukan terbabit, tidak mustahil selepas ini, stadium akan kembali kosong, dan peluang FAM untuk raih duit daripada denda, akan berkurangan.

Semalam, FAM sekali lagi menghukum KAFA dengan jumlah yang begitu besar iaitu RM62,500.

Selain itu, FAM juga memberi amaran kepada KAFA bahawa pasukan mereka bakal beraksi tanpa kehadiran penyokong sekiranya aspek keselamatan tidak diberi keutamaan.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Ednan Othman mengesahkan bahawa KAFA telah didenda dengan jumlah tersebut berdasarkan empat kesalahan ketika aksi perlawanan menentang Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Sultan Muhammad IV pada 15 Januari lalu.

Ednan memberitahu, keputusan itu dibuat berdasarkan bukti serta laporan daripada pegawai pertandingan yang melibatkan isu keselamatan di Stadium Sultan Muhammad ke pada aksi Liga Super.

Jelasnya, KAFA didenda sebanyak RM20,000 atas kesalahan penyokong membaling mercun dalam stadium ketika perlawanan berlangsung.

"Bagi kesalahan kedua, KAFA didenda sebanyak RM2,500 ekoran kesalahan penonton membaling objek di luar padang serta kesalahan ketiga, penyokong membaling objek kepada penyokong-penyokong Johor DT yang menyebabkan KAFA didenda sebanyak RM20,000.

"Kesalahan keempat KAFA adalah gagal menyedia piawaian keselamatan yang lebih terjamin yang mana KAFA didenda sebanyak RM20,000.

"Hukuman tersebut adalah paling minimum dan KAFA tidak dibenarkan membuat rayuan, namun Kelantan tidak mengaku salah (atas pertuduhan itu).

"FAM menangguhkan (hukuman) seketika untuk menghukum KAFA beraksi tanpa kehadiran penyokong selepas menyaksikan kegagalan mereka berhubung dengan isu keselamatan.

"Begitupun, kami memberikan peluang kepada KAFA dan pihak kami akan menghantar pegawai-pegawai untuk menilai tahap keselamatan di Stadium Sultan Muhammad IV (bermula pada perlawanan menentang Perak pada 1 Mac depan).

"Jika masih gagal berbuat demikian, mereka bakal berdepan dengan hukuman beraksi tanpa penonton," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tatatertib FAM di Wisma FAM Kelana Jaya, semalam.

Pada mesyuarat tersebut, Ednan turut memutuskan bahawa Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim (gambar kecil) digantung dua tahun enam bulan selepas didapati bersalah melanggar Statut FAM iaitu Artikel 88.

Katanya, Shahidan yang juga Ahli Jawatankuasa (AJK) Kewangan FAM dan AJK Bola Sepak Wanita didenda sebanyak RM38,000 di atas tiga kesalahan mempersoalkan kredibiliti FAM.

Selain itu, Shahidan turut didenda RM1,000 selepas didakwa menghina jawatankuasa tatatertib FAM apabila gagal membalas surat pertuduhan pada masa yang ditetapkan.

Cabaran pasti sengit

Posted:

Cabaran pasti sengit

Cabaran pasti sengit

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


PASUKAN kebangsaan dibarisi muka lama dan baharu pada Le Tour de Langkawi tahun ini.


PERLUMBAAN yang pantas dan mencabar. Itulah situasi yang dijangka berlaku pada edisi ke-18 kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013 yang akan membuka tirainya hari ini.

Ketua Pegawai Operasi (COO) LTdL 2013, Emir Abdul Jalal menjangkakan, kehadiran lima pasukan profesional serta beberapa pelumba terbaik dunia akan menjadikan perlumbaan kali ini lebih pantas, sekali gus menjanjikan cabaran yang sengit.

Rentak kayuhan akan mencapai tahap maksimum kerana para pelumba akan bersaing sesama sendiri bagi membuktikan kejaguhan masing-masing.

Pelumba daripada lima pasukan profesional iaitu Garmin Sharp (GRS – Amerika Syarikat), Astana Pro Team (AST – Kazakhstan), Orica-GreenEDGE (OGE – Australia), Blanco Pro Cycling Team (BLA – Belanda) dan Omega Pharma-Quick-Step Cycling Team (OPQ – Belgium) dijangka mendominasi perlumbaan kali ini.

Bagaimanapun, pasukan lain mampu memberikan saingan yang sengit, terutamanya enam pasukan profesional benua iaitu Vini Fantini-Selle Italia (VIN – Itali), Unitedhealthcare Pro Cycling Team (UHC – Amerika Syarikat), Champion System Pro Cycling Team (CSS – China), Team Europcar (EUC) dari Perancis, Androni Giocattoli-Venezuela (AND – Itali) serta MTN-Qhubeka (MTN – Afrika Selatan).

Selain pelumba Itali, Andrea Guardini daripada pasukan AST yang berazam untuk mencatat kemenangan hatrik, persaingan bagi merebut gelaran Raja Pecut pasti sengit dengan kehadiran Theo Bos (Blanco Pro Cycling Team), Bryan Coquard (Team Europcar), Francesco Chicchi (Vini Fantini-Selle Italia), Anuar Manan (Synergy Baku Cycling Project) dan Harrif Saleh (Terengganu Cycling Team).

Gelaran Raja Bukit pula dijangka menjadi rebutan antara pemenang Jersi Kuning 2011, Yonatha Mosalve dari pasukan Vini Fantini-Selle Italia, Nathan Haas (Garmin Sharp), Pierre Rolland (Team Europcar), Jackson Rodrigues (Androni Giocatolli-Venezuela dan Victor Nino Corredor (RTS Racing Team).

Ekoran daripada itu, barisan 16 pelumba Malaysia yang mewakili enam pasukan berlainan, perlu bekerja lebih keras untuk memberi saingan kepada pelumba daripada pasukan profesional ini.

Pada edisi kali ini, pelumba berpengalaman negara, Mohd. Fauzan Ahmad Lutfi akan mengetuai skuad kebangsaan bersama-sama Amir Mustafa Rusli, Mohd. Nor Rizuan Zainal, Muhamad Rauf Nur Misbah, Yusrizal Usoff dan Muhammad Zulhilmi Afif Ahmad Zamri.

Pakar pecut, Hariff pula memimpin cabaran Terengganu Cycling Team (TSG) bersama-sama Mohd. Shahrul Mat Amin, Mohd. Saufi Mat Senan, Nur Amirull Fakhruddin Mazuki, Mohd. Nor Umardi Rosdi dan Mohd. Zamri Salleh.

Raja Pecut 2010, Anuar tampil lebih bersemangat bersama pasukan baharu manakala Mohammed Adiq Husainie Othman (Champion System Pro Cycling Team), Ng Yong Li (RTS Racing Team) dan Loh Sea Keong (OCBC Singapore Continental Cycling Team).

"Saya tidak sangka dapat berlumba dengan ramai pelumba terbaik dunia. Cabaran pasti sukar tetapi saya akan bekerja keras untuk memberikan saingan yang sengit kepada mereka," kata Harrif kepada pemberita selepas majlis memperkenalkan pasukan dan pelumba LTdL 2013 di Dataran Lang, Langkawi, Kedah semalam.

Sementara itu, keputusan Telekom Malaysia memperkenalkan anugerah baharu pasti menyuntik semangat para pelumba Malaysia untuk mempamerkan kehebatan masing-masing.

Tiga anugerah tersebut iaitu Pelumba Pecut Terbaik Malaysia (Raja Pecut), Pelumba Pendaki Terbaik Malaysia (Raja Bukit) dan Juara Keseluruhan Pelumba Malaysia dilihat mampu menghangatkan pertarungan dalam kalangan pelumba negara.

Sehari selepas menyertai sesi kayuhan santai, Hot Ride di Langkawi, Kedah, cabaran pelumba akan bermula sebaik melepasi garisan permulaan di Padang Jubilee, Jalan Tun Razak, Kangar, Perlis.

Sebanyak 22 pasukan termasuk pasukan profesional, profesional benua, benua dan kebangsaan akan menyertai LTdL 2013 melibatkan 10 peringkat perlumbaan yang meliputi jarak sejauh 1,469.7 kilometer.

Tunku Ismail minta FAM bertindak

Posted:

Tunku Ismail minta FAM bertindak

Tunku Ismail minta FAM bertindak

OLEH TAUFIK SALIMIN
sukan@kosmo.com.my

PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Negeri Johor, (PBNJ) Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim Ismail menggesa Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengambil tindakan segera terhadap mutu pengadilan yang dikatakan lemah, bukan sahaja pada perlawanan membabit- kan Johor Darul Takzim (Johor DT) tetapi juga dalam semua perlawanan Liga Malaysia (Liga M).

Tunku Ismail dalam sidang medianya kelmarin memberitahu, tindakan beberapa pengadil yang dianggap 'menutup mata' terhadap kekasaran atau kesalahan pemain, jelas menunjukkan tiadanya 'standard' dalam mutu pengadilan.

Malah, Tunku Ismail juga mempersoalkan FAM dan mana-mana pihak yang gagal mengambil tindakan terhadap perkara ini.

"Saya hanya nak persoalkan apakah tindakan yang dibuat FAM terhadap pengadil, sebab mereka ini tiada standard sama ada mereka tidak layak atau sebaliknya?" katanya.

Menurut baginda lagi, PBNJ sudah mengambil semua rakaman video dan akan menyerahkannya kepada pihak tertentu untuk menjalankan siasatan.

Baginda menyatakan kekecewaannya dengan mutu pengadilan tempatan yang dianggap tidak adil dan ia jelas dapat dilihat dalam beberapa perlawanan Liga Malaysia setakat ini.

"Perkara ini sudah berlaku sejak dari awal musim liga dan kita telah mengharungi tujuh perlawanan, namun perkara sama tetap berulang. Di mana mutu pengadilan sebenar?

"Perkara ini sangat mendukacitakan buat penyokong setia, penaja, para pemain dan saya sendiri sebagai Presiden PBNJ," katanya.

Sementara itu, Tunku Ismail menjelaskan yang baginda sanggup menerima segala kecaman dan hukuman FAM sekiranya apa yang dinyatakannya salah.

"Sekiranya apa yang saya cakap salah, hukum saya, sekurang-kurangnya saya sudah luahkan apa yang selama ini menjadi permasalahan besar.

"Apa yang saya buat ini adalah untuk memastikan mutu pengadilan kita diyakini semua dan saya perjuangkan yang benar, kita sudah bekerja keras, menang atau kalah itu lain cerita.

"Sekarang ini kita jadi mangsa dan ia sesuatu yang sangat mengecewakan sebab kita sudah berusaha untuk meningkatkan mutu bola sepak tetapi tiada orang peduli," katanya.

Baginda mengambil contoh dalam beberapa perlawanan terdahulu, terutamanya perlawanan membabitkan ATM menentang Selangor yang mencetuskan kontroversi, namun sehingga kini masih tiada tindakan.

"Saya tidak menuduh sesiapa, cuma siasatan perlu dijalankan. Saya hanya kesal dengan prestasi pengadil dan saya harap perkara sebegini tidak akan didiamkan begitu sahaja," jelasnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved