Ahad, 10 Februari 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Asuh penghuni ke jalan Islam

Posted:

Asuh penghuni ke jalan Islam

Asuh penghuni ke jalan Islam

BERADA di tengah-tengah kehidupan serba moden hari ini setiap manusia diberi kebebasan serta pilihan untuk mencongak haluan kehidupan masing-masing bagi mencapai kesempurnaan dan matlamat yang diimpikan.

Namun, dek godaan dunia terutamanya tatkala menjadi penghuni ibu kota besar, bukan sedikit umat Islam yang adakalanya tersungkur ke jalan tidak diredai Allah.

Bagaimanapun, agama Islam tidak pernah meninggalkan umatnya dengan begitu sahaja, bahkan dibekalkan bersama kitab suci al-Quran serta as-Sunnah yang harus dijadikan pedoman bagi menjamin kehidupan yang kekal bahagia di dunia dan juga di akhirat.

Justeru, penubuhan Yayasan Al-Jenderami sebagai salah satu badan bukan kerajaan (NGO) pada tahun 2003 yang berteraskan manhaj Islami adalah amat bertepatan bagi mengembalikan penghayatan masyarakat kepada pengamalan kehidupan Islam secara lebih menyeluruh (syumul) berlandaskan syariat.

Terletak di kawasan yang strategik iaitu di Jenderam Hilir, Dengkil, Selangor kira-kira 45 kilometer (km) dari Kuala Lumpur menjadikan ia pusat setempat dan tumpuan kepada mereka yang dahaga dan cintakan ilmu agama.

Yayasan Al-Jenderami bagaimanapun terlebih dahulu bermula sebagai sebuah pusat pengajian Islam (sistem tradisional pondok) pada tahun 1986.


SELAIN ilmu agama, penghuni Al-Jenderami juga aktif dengan aktiviti kebudayaan berlandaskan Islam.


Ia kemudian mengalami anjakan paradigma lantas mengubah pusat itu kepada sebuah yayasan yang mempunyai organisasi lebih sistematik dan profesional sebagai langkah untuk memastikan ia mengikuti peredaran masa.

Kini, kompleks tersebut cukup bertuah kerana telah dilengkapi dengan prasarana lengkap seperti dewan serbaguna, masjid, Al-Jenderami Inn, rumah warga emas dan Pusat Kecemerlangan Insan Al-Jenderami (JISADANI).

Bagi mereka yang pertama kali berkunjung ke kompleks berkenaan, pasti terpegun dengan kecantikan seni bina dan persekitaran kompleks yang begitu bersih.

Siapa sangka seni bina masjid yang mirip kepada Masjid Nabawi di Madinah tersergam indah di kawasan seluas 1.6 hektar itu.

Justeru, setiap kali mendengar suara azan berkumandang dan melihat sendiri suasana komunitinya ke masjid untuk bersolat jemaah mendatangkan kedamaian kepada diri.

Benteng akidah

Ketua Pegawai Operasi Yayasan Al-Jenderami, Shahirul Azmar Ishak berkata, matlamat membina kompleks tersebut adalah untuk membangunkan sebuah perkampungan contoh yang menjurus kepada pembentukan sahsiah serta jati diri masyarakat demi menjunjung perintah Allah dan mengamalkan sunnah Rasul.

"Kompleks ini diharap menjadi kota dan benteng kepada akidah ahli Sunnah Wal Jamaah berbekalkan aspirasi peradaban ilmu dan amalan ulama salafussoleh. Malah, ia menjadi tonggak kekuatan rohaniah sebagai pertahanan menghadapi fitnah akhir zaman," jelas Shahirul.

Bagi membuktikan kenyataan itu, Kompleks Yayasan Al-Jenderami sentiasa dipenuhi dengan pengisian aktiviti-aktiviti keagamaan, kebudayaan, kebajikan dan pendidikan yang berterusan kepada komunitinya.

Malah, perkara yang jarang berlaku di tempat lain ialah kompleks itu sering dikunjungi ulama-ulama besar sama ada dari Nusantara mahupun dari Timur Tengah ketika majlis besar-besaran seperti sambutan Maulidul Rasul.


PELAJAR di Al-Jenderami diberi didikan sepenuhnya ilmu Islam sebagai bekalan meniti dewasa.


Ini sekali gus memberi peluang kepada masyarakat Islam untuk mengambil berkat dan mengenali lebih dekat ulama muktabar yang sudah tentu peluang keemasan itu sukar diperoleh.

Pada masa sama, jelas Shahirul, yayasan tersebut juga mengadakan kunjungan silaturahim dan kembara ke beberapa tempat di dalam dan luar negara contohnya Aceh, Indonesia, Pattani, India, Iraq, Thailand dan beberapa kota di Mesir.

"Tujuan diadakan ziarah ini adalah untuk menjalinkan silaturahim di samping melihat sendiri peninggalan warisan sejarah tamadun Islam," kongsi Shahirul.

Istiqamah beribadat

Seorang penghuni di rumah warga emas kompleks tersebut, Rahimah Osman, 68, memberitahu, begitu gembira menjadi salah seorang daripada warga Al-Jenderami.

Menurutnya, walaupun terpaksa berjauhan daripada anak-anaknya, tetapi Al-Jenderami banyak memberi peluang kepada Rahimah untuk melakukan ibadat dengan betul pada kala usia yang semakin senja.

"Ketika di rumah kita tetap boleh bersolat sebenarnya, namun jarang berpeluang bersolat secara berjemaah selain melakukan ibadat-ibadat sunat yang lain. Di sini, saya tidak rasa kesunyian. Saya rasa lebih bersemangat dan istiqamah bersama warga emas yang lain untuk beribadat, malah berpeluang menghadiri kelas pengajian al-Quran bagi membetulkan bacaannya.

"Lebih manis, jika berkemampuan, kita boleh pergi menziarahi makam ulama silam dan tempat-tempat bersejarah seperti ke Baitulmaqdis dan Indonesia melalui program ziarah yang dianjurkan itu," ujar Rahimah lagi.

Begitupun, Rahimah menjelaskan bahawa hubungan beliau dengan anak-anak sekeluarga tidak pernah putus.

"Setiap hari, mereka akan menelefon saya untuk mengambil tahu dan jika ada kelapangan pada waktu hujung minggu, mereka akan datang menziarahi saya," kata Rahimah.

Tidak pernah sunyi

Seorang pelajar remaja sekolah di kompleks itu pula, Muhammad Akram Azmil, 14, memberitahu, beliau gembira dan bersyukur dihantar di situ walaupun terpaksa berjauhan dengan keluarganya di Perak.


SEKUMPULAN wanita yang menghuni Al-Jenderami sedang membaca al-Quran.


"Kami di sini bukan sahaja dibekalkan dengan ilmu agama semata-mata, tetapi diasuh supaya melakukan kerja harian seperti memasak, mengemas dan menjaga kebersihan persekitan.

"Dengan melakukan kerja-kerja sedemikian, ia mampu menundukkan nafsu dan membentuk sahsiah serta akhlak seseorang," kata Muhammad Akram.

Tambah Muhammad Akram, tinggal di kompleks berkenaan juga memberi ketenangan pada jiwanya.

"Walaupun lokasinya berada di dalam kawasan perkampungan, namun segala aktiviti yang diadakan setiap minggu menyebabkan saya tidak berasa kesunyian.

"Sebagai contoh, dengan mengadakan majlis seperti tahlil dan zikir pada waktu malam, ia mendatangkan ketenteraman kepada diri," ujar Muhammad Akram yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran ke Indonesia ataupun Asia Barat.

Kitar semula puntung rokok

Posted:

Kitar semula puntung rokok

Kitar semula puntung rokok


Rajah menunjukkan sisa rokok yang dikitar semula TerraCycle.


USAHAWAN kitar semula, Tom Szaky sedang berusaha untuk menghapuskan masalah sedunia iaitu pencemaran daripada rokok.

Lelaki berusia 30 tahun yang mengambil keputusan untuk berhenti daripada meneruskan pengajian di Universiti Princeton semata-mata untuk bekerja di TerraCycle di Trenton, New Jersey, Amerika Syarikat itu memberitahu, tiada satu sampah pun terdapat di pejabat mereka walaupun puntung rokok.

TerraCycle telah memulakan program kitar semula sejak Mei tahun lalu di Kanada. Kemudian, ia diperluaskan hingga ke Amerika Syarikat dan Sepanyol dengan memungut puntung rokok daripada sukarelawan.

Ia kemudian boleh dikitar semula dan diproses menjadi pelbagai produk daripada bekas rokok, kotak dan sebagainya.

Bagi rokok yang dibuang ia akan dipatahkan sebelum kertas dan tembakaunya dikitar semula.

Puntung rokok dibuat daripada plastik dipanggil acetate cellulose pula akan dicairkan sebelum dicampur dengan bahan-bahan yang digunakan secara meluas oleh kilang-kilang untuk membuat plastik seperti palet iaitu bekas untuk menampung barangan berat.

Pengilang tembakau membayar TerraCycle kerana program itu sekali gus memberikan mereka sumber kewangan untuk projek itu.

Selain itu, duit yang diperoleh juga dapat disumbangkan kepada para sukarelawan menerusi sistem pungutan mata.

Secara tidak langsung, program itu menjadikan kawasan siar kaki semakin bersih. Ia juga menyebabkan TerraCycle mendapat lebih banyak peluang perniagaan selain menjual barangan kitar semula kepada rangkaian kedai Walmart dan Whole Foods.

TerraCycle mempunyai pandangan kreatif terhadap tabiat manusia yang sebelum ini disifatkan sebagai susah hendak diubah terutamanya mengajak mereka untuk mengitar semula.

Kitar semua barang

Uncang jus, botol plastik, pen, pembungkus kopi, pembungkus gula-gula, berus gigi dan papan kekunci komputer antara barangan kitar semula yang bernilai buat TerraCycle.

Sebahagian barangan akan dihantar untuk dikitar semula secara klasik iaitu mereka menggunakan barangan tersebut sebagai barangan baharu. Sementara sesetengah yang lain dinaiktaraf iaitu dikekal dan dijenamakan semula sebagai bahan baharu.

Sebagai contoh, pembungkus gula-gula lengkap dengan lambang digunakan untuk membalut buku.

"Tujuan TerraCycle adalah untuk menghasilkan barang daripada tidak boleh dikitar semula kepada boleh dikitar semula," kata Szaky yang juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif TerraCycle kepada AFP.

Tidak lama lagi, syarikat itu akan mengitar semula gula-gula getah dan lampin bayi yang telah digunakan namun Szaky lebih suka untuk mengitar semula rokok.

"Habuk rokok, puntungnya atau kotak pembungkus, semuanya saya suka. Selepas dilancarkan tahun lalu, program ini telah berjalan dengan jayanya.

"Kami telah mengumpulkan lebih sejuta rokok dalam tempoh yang singkat. Kami mempunyai organisasi yang hebat memungut sisa rokok dan kilang tembakau juga gembira dengan pelancaran program ini di AS dan Sepanyol," ungkap Szaky penuh teruja.

Dalam pada itu, Szaky optimis program tersebut akan diperluaskan ke Eropah dan Mexico dalam tempoh empat bulan lagi.

Menurut Szaky, untuk membuat tempat habuk rokok plastik, ia memerlukan 1,000 hingga 2,000 puntung rokok dan lebih 200,000 untuk membuat kerusi taman.

Namun, ia tidak mungkin kekurangan bekalan kerana 37 peratus sampah dunia dipenuhi dengan puntung rokok dan hampir trilion dibuang setahun.

Lebih 35 juta orang daripada 22 negara di seluruh dunia mengambil bahagian dalam program itu yang dibiayai oleh banyak syarikat korporat.

"Apabila kami mencipta penyelesaian masalah rokok, kami pergi ke syarikat-syarikat besar dan tunjukkan kepada mereka barangan plastik yang dibuat daripada rokok terpakai.

"Pada mulanya, mereka tidak mempercayai perkara tersebut, tetapi itu membuatkan kami bekerjasama sehingga kini," tambah Szaky.

Syarikat Szaky bermula apabila dua individu mempunyai idea untuk menjadikan najis ulat sebagai baja di ladang. Sekarang ia mempunyai hampir 100 pekerja.

"Saya ingin mengitar semula semua sampah yang terdapat di dunia ini. Matlamat utama saya adalah untuk membebaskan bumi ini daripada sampah. Sampah tidak wujud secara semula jadi," tegasnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved