Sabtu, 2 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


BR1M 2.0 mula diagih

Posted:

BR1M 2.0 mula diagih

BR1M 2.0 mula diagih

NAJIB menyerahkan wang BR1M 2.0 kepada beberapa penerima di Ampang, Selangor semalam.


AMPANG - Dana Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 yang bakal dinikmati oleh tujuh juta isi rumah dan individu bujang mula diagihkan di seluruh negara semalam.

Majlis pelancaran bantuan yang melibatkan peruntukan berjumlah RM3 bilion itu dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini.

Menurut Najib, pemberian BR1M merupakan bukti kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah juara dalam mentadbir negara dan mengurus ekonomi.

Katanya, pemberian BR1M yang memasuki pusingan kedua diteruskan selepas Lembaga Hasil Dalam Negeri merekodkan kutipan cukai yang tinggi mencecah RM125 bilion tahun lalu.


BANTUAN. Tiga penerima (dari kiri) Barudin Md. Saad, 67, Huan Seok Eng, 50, dan Lim Kim Huat, 72, menunjukkan baucar Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 yang diterima di Taman Derga Jaya, Alor Setar semalam.


"BR1M merupakan janji kerajaan BN kepada rakyat, ia boleh ditunaikan kerana pentadbiran dan pengurusan ekonomi negara dilakukan dengan baik," ujarnya pada majlis pelancaran bantuan itu di sini.

Menerusi pemberian BR1M tahun lalu, kerajaan menyalurkan bantuan RM500 kepada 4.2 juta isi rumah berpendapatan RM3,000 sebulan ke bawah melibatkan peruntukan kira-kira RM2.2 bilion.


KONGSI KEGEMBIRAAN. Beberapa penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 daripada pelbagai kaum teruja selepas menerima baucar wang RM500 di Butterworth semalam.


Pada pembentangan Bajet 2013 tahun lalu, Najib yang juga Menteri Kewangan mengumumkan pemberian BR1M 2.0 diperluaskan kepada orang bujang berusia 21 tahun ke atas dengan pendapatan bulanan kurang RM2,000. Mereka layak menerima RM250.

Dalam pada itu, Najib berkata, pembangkang cuba menghasut rakyat supaya membenci kerajaan dengan mendakwa dana bagi pemberian BR1M 2.0 dikutip antaranya melalui pelaksanaan peraturan kamera lalu lintas Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).


CERIA. Sebahagian daripada orang ramai menunjukkan baucar Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 bernilai RM500 yang diagihkan di Jelebu semalam.


"Ini tuduhan palsu yang dibuat pembangkang. AES bukan cukai pada rakyat, ia hanya denda bagi mereka yang memandu laju, itu pun masih di peringkat kajian," katanya.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop memberitahu, kira-kira 950,000 penerima di seluruh negara telah mendapat wang BR1M 2.0 semalam.

"Bantuan disampaikan secara berperingkat-peringkat, semua yang membuat permohonan akan diberi surat jawapan. Kita yakin pada hujung bulan ini semua agihan akan selesai," katanya ketika dihubungi semalam.

Tambang untuk tunaikan haji kekal RM9,980

Posted:

Tambang untuk tunaikan haji kekal RM9,980

Tambang untuk tunaikan haji kekal RM9,980

KUANTAN - Tambang untuk menunaikan haji tahun ini kekal pada kadar RM9,980 seorang bagi jemaah yang mengerjakan ibadat itu buat kali pertama.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, kerajaan dan Lembaga Tabung Haji (TH) bersetuju untuk mengekalkan kadar tambang sedia ada sebagai satu keistimewaan kepada jemaah, sekalipun kos seperti penginapan dan pengangkutan meningkat berbanding tahun lepas.

"Setiap tahun ada peningkatan kos menunaikan haji dalam bentuk tambang penerbangan, penginapan, makan dan sebagainya. Tahun lalu, kos seorang jemaah ialah RM15,150 dan tahun ini ia meningkat kepada RM15,555 seorang.

"Tetapi atas sifat kemurahan TH melalui kerajaan, kita memutuskan untuk mengekalkan tambang sebanyak RM9,980 bagi setiap jemaah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Muzakarah Haji Peringkat Kebangsaan Kali Ke-29 di sini semalam.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, TH dijangka mengumumkan bonus dan dividen yang bakal diperoleh pendeposit haji pada Khamis ini.

"Pada masa ini terdapat dana berjumlah RM35 bilion di TH dan saya akan umumkan bonus dan dividen pendeposit Khamis depan," katanya.

- Bernama

Buaya baham pekerja ladang ditangkap

Posted:

Buaya baham pekerja ladang ditangkap

Buaya baham pekerja ladang ditangkap

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my


BEBERAPA anggota SFC dan JPAM menarik buaya seberat 500 kilogram yang ditangkap
di Sungai Teniku, Miri semalam.


MIRI - Seekor buaya seberat hampir 500 kilogram yang dipercayai membaham seorang pekerja ladang kelapa sawit dua minggu lalu berjaya ditangkap pihak Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) di Sungai Teniku di sini semalam.

Reptilia ganas itu ditangkap menggunakan umpan bangkai ayam dengan mata pancingnya diikat pada tong minyak dan dibiarkan di sungai tersebut sejak seminggu lalu.

Dalam kejadian pada pukul 8.30 pagi semalam, kelibat haiwan itu yang meronta-ronta cuba melepaskan diri selepas tersangkut pada mata pancing disedari beberapa pekerja ladang kelapa sawit.

Salah seorang pekerja ladang, Jefri Sarapam berkata, dia dan rakan-rakannya ternampak tong itu tenggelam timbul dan bergerak melawan arus.

"Tidak lama kemudian, air berkocak kuat dan seekor buaya timbul sambil meronta-ronta cuba melepaskan diri namun gagal kerana tong tersebut tersangkut pada belukar.

"Saya percaya buaya sepanjang kira-kira lima meter itulah yang menyerang rakan kami dua minggu lalu," katanya di sini semalam.

Tambahnya, saiz reptilia itu yang besar dan berat menyebabkan anggota SFC dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) terpaksa berhempas pulas dan mengambil masa hampir lima jam sebelum berjaya membawa haiwan berkenaan naik ke darat.

Pada 18 Januari lalu, seorang pekerja ladang kelapa sawit warga Indonesia yang hanya dikenali sebagai Ical, 23, maut dibaham buaya ketika turun ke sungai untuk memeriksa pukat.

Sementara itu, jurucakap SFC ketika dihubungi berkata, buaya berkenaan masih dalam jagaan pihaknya sementara menanti tindakan susulan.

Bagaimanapun, dia memberi jaminan haiwan tersebut tidak akan dibunuh.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved