Ahad, 13 Januari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Permulaan bergaya

Posted:

Permulaan bergaya

Permulaan bergaya

CHONG WEI meraih gelaran pertamanya musim ini selepas muncul juara pada Terbuka Korea semalam.


JAGUH negara, Datuk Lee Chong Wei membuka tirai kalendar 2013 penuh bergaya selepas merekodkan kejuaraan sulung pada Kejohanan Badminton Siri Super Premier Terbuka Korea.

Kejayaan itu hadir selepas dia melakar kemenangan ke atas pemain China, Du Pengyu 21-12, 21-15 pada aksi final yang berlangsung di Seoul, Korea Selatan semalam.

Sebagai rekod, ia merupakan kejuaraan kedua berturut-turut buat pemain No. 1 dunia itu selepas dia berjaya bergelar juara tahun lalu.

Sebelum itu, Chong Wei turut menggenggam trofi kejuaraan Terbuka Korea pada 2010.

Jurulatih perseorangan negara, Tey Seu Bock memuji corak permainan yang dipamerkan Chong Wei yang tampil dengan aksi penuh bertenaga selain fokus terhadap lawannya yang menghuni ranking kelima dunia.

"Chong Wei beraksi dengan baik dan dia berjaya memberikan fokus sepenuhnya dalam perlawanan (final) tersebut. Itu yang membuatkan dia tenang merencanakan serangan ke atas Pengyu," kata Seu Bock ketika dihubungi Kosmo! di Seoul semalam.

Menurut Seu Bock, kejuaraan tersebut sudah pasti memberi tonik terbaik buat Chong Wei dalam misi merekodkan kejuaraan kesembilan pada Terbuka Malaysia yang akan bermula esok.

"Saya harap dia boleh mengekalkan konsistensinya seperti mana yang ditunjukkan pada Terbuka Korea kali ini. Saya percaya, jika dia boleh melakukannya, dia akan bergelar juara pada Terbuka Malaysia," kata Seu Bock.

Chong Wei yang tampil pada musim 2013 dengan imej serba putih, sudah lapan kali bergelar juara Terbuka Malaysia bermula pada 2004, 2005, 2008, 2009, 2010, 2011 dan 2012.

Dia yang diletakkan sebagai pilihan pertama kejohanan akan memulakan cabaran pada Terbuka Malaysia menentang Viktor Axelsen dari Denmark pada aksi pusingan pertama.

Terbuka Malaysia akan berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil bermula esok hingga Ahad ini.

Kelantan belum temui rentak

Posted:

Kelantan belum temui rentak

Kelantan belum temui rentak

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


PENYERANG Kelantan, Nor Farhan (kanan) masih belum tampil dengan aksi sebenarnya.


JUARA trebel musim lalu, Kelantan memulakan misi mempertahankan kejuaraan dengan langkah yang agak sumbang apabila tewas dua kali dan hanya menang sekali dalam tiga perlawanan sejak memulakan kempen menerusi perlawanan Piala Sumbangsih 5 Januari lalu.

Bergaya membuka tirai Liga Super musim 2013 dengan mengatasi PKNS di laman sendiri Rabu lalu, The Red Warriors terpaksa menanggung kekalahan pertama apabila diaibkan oleh T-Team pada pertemuan petang kelmarin di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Bagaimanapun ketua jurulatih Kelantan, Bojan Hodak tidak mempamerkan riak kebimbangan malah, percaya aksi anak-anak buahnya akan berada pada tahap sebenar sedikit masa lagi selain menyifatkan aksi terumbang-ambing yang dipamerkan ketika ini hanya bersifat sementara.

Menurutnya, beliau mengakui bahawa aksi menentang T-Team adalah di bawah keupayaan sebenar selain keadaan padang dan cuaca juga dilihat mempengaruhi persembahan kebanyakan pemainnya sehingga terpaksa akur dengan tahap 'kesegaran' anak-anak didik Peter James Butler.

"Aksi kita kurang baik kerana beraksi di atas padang yang tidak begitu baik. Itu memberi tekanan terutama pemain seperti Keita (Mandjou), Obinna (Nwaneri) Daudsu (Jamaluddin) dan Norfarhan (Mohamad) yang kurang selesa beraksi di atas padang sebegitu menyebabkan pergerakan mereka agak berat dan tersekat.

"Sebelum ini, kita juga beraksi di atas padang yang basah dan becak ketika menentang PKNS di Kota Bharu, menyebabkan pemain juga mempamerkan aksi perlahan dan keletihan. Kita memerlukan sedikit masa untuk memulihkan keadaan itu dan saya tidak fikir ia merunsingkan," katanya ketika ditemui semalam.

Tambahnya, perlawanan tersebut seimbang malah, Kelantan mempunyai beberapa peluang terbaik untuk menjaringkan gol namun, digagalkan dengan penyudah yang tumpul berbeza dengan T-Team yang tidak mempunyai banyak ruang tetapi, berjaya memanfaatkan satu peluang yang mereka peroleh.

Dalam pada itu, Hodak memberitahu, faktor keletihan kerana mengharungi jadual perlawanan yang padat juga menyebabkan anak-anak buahnya gagal mempamerkan aksi yang berkualiti selepas beraksi dalam tiga perlawanan untuk tempoh lapan hari.

"Ia merupakan perlawanan yang cukup sengit dan secara jelas anda terpaksa beraksi dalam tempoh setiap tiga hari dan sudah tentunya anda tidak akan melihat kualiti dalam bola sepak. Pada separuh masa pertama, cuacanya sangat panas, namun, ia sedikit selesa pada separuh masa kedua.

"Mungkin semua orang menjangkakan kita akan menang pada perlawanan tersebut, saya juga merasakan demikian tetapi kadangkala bola sepak boleh jadi begini dan boleh jadi begitu. Adakala anda boleh menang tetapi tempoh hari nasib kita tidak begitu baik," ujarnya.

Marlon enggan dabik dada

Posted:

Marlon enggan dabik dada

Marlon enggan dabik dada

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


MARLON mula pamer taring sebenar.


PENYERANG berbisa Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Marlon Alex James berjaya menutup mulut pengkritik sebaik meledak hatrik semasa membantu pasukannya membenam cabaran Selangor PKNS dalam aksi Liga Super di Stadium Shah Alam, malam kelmarin.

Selepas dikritik hebat gara-gara beberapa kali mensia-siakan peluang keemasan semasa pasukannya tewas 0-1 kepada Lions XII dalam aksi pembuka tirai liga minggu lalu, Marlon kembali membuktikan sentuhannya masih berbisa sekali gus membantu ATM membawa pulang tiga mata berharga.

Begitupun, Marlon enggan mendabik dada dengan ledakan hatrik tersebut, sebaliknya menegaskan misi memburu kemenangan menjadi keutamaannya musim ini.

"Sudah tentu saya gembira dapat menjaringkan gol, tetapi yang lebih utama ialah berjaya membantu ATM memenangi perlawanan.

"Sejujurnya, saya tidak ambil peduli berapa jumlah gol yang berjaya saya hasilkan asalkan ATM membawa pulang tiga mata penuh," kata Marlon.

Dalam perlawanan itu, ATM terlebih dahulu di depan seawal minit kelapan apabila Marlon tenang menyempurnakan sepakan penalti selepas bola dikatakan terkena tangan salah seorang pemain PKNS.

Begitupun, PKNS kembali menyamakan kedudukan menerusi Fazli Baharuddin pada minit ke-27 dan kedudukan kekal 1-1 pada separuh masa pertama.

Namun, ketiadaan penyerang import, Patrick Ronaldinho yang diperintahkan keluar padang pada minit ke-60 gara-gara mengutip kad kuning kedua selepas didakwa sengaja merebahkan badan jelas mengundang padah buat PKNS.

Hasilnya, ATM kembali menguasai perlawanan sebelum Marlon meledak dua lagi gol pada minit ke-64 dan 71.

"Saya harap jaringan hatrik ini dapat menyuntik moral saya supaya memberikan yang terbaik serta berterusan menjaringkan gol dalam perlawanan akan datang," kata Marlon.

Selepas ini, ATM bakal melayan kunjungan pasukan berstatus kelab, T-Team di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi malam esok sementara PKNS menanti kunjungan Lions XII di Stadium Shah Alam.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved