Selasa, 8 Januari 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pusat pembimbing memurnikan akidah

Posted:

Pusat pembimbing memurnikan akidah

Pusat pembimbing memurnikan akidah

Pusat Pemurniaan Akidah Baitul Iman antara yang berusaha memulihkan kembali akidah umat Islam yang terpesong kerana kekurangan ilmu agama, ajaran sesat dan murtad.

KAEDAH rawatan Islam digunakan bagi memulihkan akidah individu yang murtad atau terbabit dengan ajaran sesat.


KISAH Abdul Kahar Ahmad yang mengaku sebagai Rasul Melayu pernah menggemparkan negara beberapa tahun lalu.

Intipati ajarannya seperti mengaku diri sebagai Rasul dengan menerima wahyu di Bukit Kemensah, mempunyai mukjizat, tidak wajib sembahyang lima waktu, tidak percaya pada al-Quran, menolak hadis dan tidak perlu menunaikan haji nyata menyeleweng daripada ajaran Islam.

Akibatnya, lelaki berkenaan yang kini berusia 63 tahun ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sebelum Mahkamah Tinggi Syariah menjatuhkan hukuman selama 10 tahun dan enam kali sebatan serta denda RM16,500 selepas dia mengaku salah atas lima pertuduhan berhubung penyebaran ajaran sesat yang diasaskannya pada tahun 2006.

Dia turut diperintah dihantar ke Pusat Pemurnian Akidah Baitul Iman untuk tempoh enam bulan terakhir hukuman tersebut.

Bagaimanapun, hukuman terhadap lelaki yang berasal dari Hulu Klang, Selangor itu gagal menjadi teladan dalam membanteras ajaran sesat yang subur di negara ini.

Di Selangor sahaja, pihak berkuasa telah mengenal pasti lebih daripada 70 ajaran sesat. Ia sukar dibendung kerana perbuatan tersebut dilakukan secara tersembunyi.

Pengikut-pengikut juga dilarang menceritakan segala yang berlaku dalam kumpulan mereka kepada pihak luar menyebabkan gejala itu sukar dikesan pihak berkuasa.

Difahamkan, kekurangan kakitangan penguatkuasaan juga antara faktor ajaran sesat sukar dibendung kerana ia memerlukan siasatan yang rapi dan masa yang panjang.

Selain itu, masyarakat yang kurang ilmu agama mudah terpengaruh dengan ajaran-ajaran sesat. Tidak mendirikan solat atau sekadar belajar agama di sekolah tanpa memahami ilmu yang dipelajari antara penyumbang ajaran sesat berkembang di negara ini.

Penceramah bebas, Mohd. Salahuddin Mohamed berkata, terdapat tiga faktor yang menyumbang kepada gejala tersebut seperti belajar agama tetapi secara menghafal bukannya menghayati, tidak mengetahui atau belajar agama Islam serta tidak kenal Rasulullah dan Nabi.

"Hasil pergaulan dan program yang saya anjurkan dengan golongan yang bermasalah mendapati mereka ini belajar agama di sekolah sahaja. Itupun secara menghafal tanpa menghayati ilmu tersebut.

"Bahkan, tidak mengetahui Rukun Islam, Rukun Iman dan asas-asas agama serta tidak mendirikan solat. Penganjuran sambutan Maulidur Rasul setiap tahun juga hanya dilakukan di masjid dan apabila keluar dari masjid kebanyakan orang tidak mengikuti ajaran tersebut," kata Pengarang Kanan Majalah di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) itu.

Sehubungan itu, katanya, pelaksanaan ibadah solat perlu dititikberatkan dalam kehidupan harian kerana jika tidak bersolat akidah mudah diselewengkan.

"Rasulullah mengajar para sahabatnya menunaikan solat secara berjemaah dan menyatakan bahawa solat berjemaah dapat mengeratkan hubungan sekali gus mengelakkan perselisihan dalam masyarakat. Solat juga tiang bagi segala-galanya," ujarnya.

Jelasnya lagi, umat Islam juga perlu diajar mengenal Allah melalui penciptaan alam semesta yang dicipta Allah dengan penuh kehebatan. Dengan mengenal kehebatan Allah barulah umat Islam dapat mendekatkan diri dengan yang Maha Esa.


ABDUL KAHAR merupakan individu pertama berkaitan ajaran sesat yang dijatuhi hukuman oleh mahkamah.


Mendapat pengaruh

Seorang lagi penceramah bebas, Daud Che Ngah berkata, orang ramai mudah terpengaruh kerana pengamal ajaran sesat biasanya mempunyai motif tersendiri seperti mendapatkan pengaruh atau kuasa, wang dan wanita.

"Ketua pengamal ajaran sesat kebanyakan memberitahu pengikutnya bahawa dia mendapat 'wahyu' daripada mimpi dan diangkat menjadi orang yang hebat. Dia menjadi insan yang terpilih bagi membimbing masyarakat.

"Sebenarnya, syaitan yang memasuki mimpi ketua mereka dan mengajar benda syirik. Pengikut pula tidak mempunyai ilmu al-Quran dan apabila tiada ilmu maka sesatlah mereka," katanya.

Pusat pemurnian

Bagi memulihkan individu-individu yang terbabit dengan ajaran sesat di negara ini, mereka akan dihantar ke Pusat Pemurnian Akidah Baitul Iman di Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Pusat pemurnian yang pertama seumpamanya di negara ini menyediakan khidmat bimbingan kaunseling kepada individu atau kumpulan Islam yang memerlukan pemulihan akidah.

Pusat yang ditubuhkan pada tahun 2000 itu setakat ini masih belum menerima pelatih bagi kes ajaran sesat. Kes Rasul Melayu merupakan kes pertama setelah mahkamah memerintahkan Abu Kahar menjalani tempoh enam bulan terakhir hukumannya di pusat tersebut.

"Tempat ini merupakan satu-satunya pusat pemurnian akidah di Semenanjung Malaysia yang beroperasi 24 jam," kata Penguasanya, Izhar Ismail.

Sebelum ini, pusat berkenaan beroperasi di bangunan Kem JPG Markas II Briged Tengah Ulu Yam Bharu. Ia berpindah di Kuala Kubu Bharu sementara menanti Kompleks Baitul Iman yang baharu di Jalan Sungai Tua Ulu Yam, Selangor siap.

Meskipun masih belum menerima sebarang kes berkaitan ajaran sesat, pusat berkenaan tetap berusaha memantapkan satu modul bagi menangani kes berkenaan.

"Apabila menerima kes, kita akan gunakan rawatan Islam, kenal pasti dulu pelatih itu ada kaitan dengan sihir atau tidak. Kalau ada masalah mental, kita kena pulihkan selain mengikuti Bengkel Istitabah bagi meminta mereka bertaubat.

"Bagi kes tertentu kita beri khidmat kaunseling, perbincangan atau adakan debat bersama pelatih berkenaan," katanya lagi.

Penulis skrip drama pilihan Zabidi

Posted:

Penulis skrip drama pilihan Zabidi

Penulis skrip drama pilihan Zabidi


ZABIDI


PERTEMUAN penulis bersama Zabidi Mohamed, 50, bekas pemimpin kanan kumpulan al-Arqam di sebuah pusat beli-belah di ibu negara baru-baru ini telah menyingkap kembali kisah silamnya semasa menyertai kumpulan tersebut suatu masa dahulu.

Dalam pertemuan singkat itu, Zabidi tidak begitu teruja menceritakan pembabitan beliau dalam al-Arqam yang dianggapnya telah dilupakan orang ramai.

"Kini saya lebih selesa menjalani kehidupan sebagai penulis skrip drama. Namun, saya masih mengikuti perkembangan ajaran-ajaran sesat di negara ini yang saya lihat sukar dibendung," katanya.

Beliau pernah menghasilkan buku, Tersungkur Di Pintu Syurga pada tahun 1998 yang membongkar kehidupannya sepanjang menyertai kumpulan al-Arqam.

Dalam bukunya, Zabidi menyatakan kejahilan diri membuatkan dirinya buta tentang agama Allah malah sepanjang mengikuti al-Arqam, beliau dan ahli kumpulan menyanjung pengasas al-Arqam, Allahyarham Ashaari Muhammad yang dikatakan mendapat mesej daripada Rasulullah.

Ashaari dikatakan bakal menjadi Perdana Menteri Malaysia pada zaman Daulah Islamiah sebelum Ashaari menyerahkan tampuk pimpinan kepada Imam Mahadi.

Kemampuan dan strategi Ashaari dalam menyebarkan dakwah termasuk di luar negara seperti di Indonesia, Filipina dan Thailand juga membuatkan Zabidi menyanjung ketuanya itu.

Namun sekitar tahun 1994 mencatatkan satu detik keruntuhan al-Arqam apabila kumpulan tersebut dikatakan menubuhkan tentera Badar di Thailand.

Pada 5 Ogos tahun sama, al-Arqam telah diharamkan kerajaan. Malah, pemimpin-pemimpin kanan dan Ashaari telah ditangkap dan ditahan di bawah Akta Keselamatan Negara (ISA) sekali gus membawa kepada kehancuran al-Arqam.

"Dalam tahanan ISA, saya berdoa kepada Allah agar diberi petunjuk. Saya kemudian bertemu ramai ulama dan guru-guru agama selain membuat kajian tentang ajaran sesat.

"Setelah benar-benar yakin saya kembali ke pangkal jalan, tiga tahun kemudian," kata Zabidi yang aktif memberikan ceramah berkaitan ajaran sesat di negara ini.

Menurutnya, masyarakat mudah terpengaruh dengan ajaran sesat kerana terdapat pihak yang mentafsir hadis mengikut cara masing-masing tanpa merujuk kepada hukum Islam.

"Terdapat empat sumber yang disepakati oleh ulama untu menjadi panduan hidup mereka iaitu al-Quran, al-Hadis, ijmak dan qias.

"Masyarakat yang kurang ilmu mudah terpengaruh dengan ajaran sesat. Ini kerana ajaran sesat ini turut membabitkan sihir yang berselindung di sebalik pengamal perubatan Islam," katanya yang banyak menghasilkan skrip-skrip drama berkaitan Islam.

Peladang obses mencipta tasik

Posted:

Peladang obses mencipta tasik

Peladang obses mencipta tasik


SELEPAS hampir 14 tahun barulah Tonu berjaya menyiapkan tasik binaan impiannya.




KEINDAHAN tasik buatan Tonu menggamit ribuan pengunjung untuk mengadakan pelbagai aktiviti.




TONU dan Tiiu-Mall mendedikasikan hidup mereka untuk membina tasik semula jadi yang indah dan mendamaikan.


MENGAKUI obses dengan setiap tasik semula jadi yang pernah dilawatinya, seorang lelaki berbangsa Estonia yang berumur 71 tahun telah mendedikasikan separuh umurnya bagi membina tasik buatan sendiri.

"Mungkin ramai yang berpendapat agak sukar untuk membina tasik buatan sendiri, namun apa yang anda perlukan adalah keadaan landskap yang sesuai serta sedikit pengetahuan," ujarnya.

Cerita Tonu Tamm, segalanya bermula pada musim bunga pada tahun 1981, selepas menghabiskan 14 tahun mengembara dan menjalankan rakaman dokumentari televisyen di Siberia bersama isterinya, Tiiu-Mall.

"Ketika itu, saya dan isteri bercadang membeli sebuah kotej musim panas di Estonia dan menjadikannya sebagai tempat persinggahan waktu senggang dan hujung minggu.

"Kami juga bercadang mahu menjadikannya sebagai tempat tinggal tetap selepas kami bersara kelak.

"Walau bagaimanapun, kerana terpegun dek kecantikan alam semula jadi dan kawasan di persekitarannya, kami bercadang untuk terus menetap di sana," ujar Tonu.

Setiap kali melawat tasik-tasik semula jadi ketika mengembara pada usia mudanya, Tonu sering menyimpan angan-angan untuk membina tasik buatannya sendiri.

"Jadi, saya pun mengambil keputusan untuk membinanya tanpa ragu-ragu dan ia telah menjadi sebahagian daripada hidup saya," ungkap lelaki itu lagi.

Kupon pertukaran

Disebabkan Estonia terikat di bawah pemerintahan Soviet, ramai penduduk berhijrah ke kawasan pedalaman pada ketika itu kerana enggan mengikut fahaman politik yang disebarkan oleh kerajaan.

Selepas mendapat kemerdekaan pada tahun 1991, setiap keluarga diberikan sejumlah rebat dalam bentuk kupon dengan jumlah nilainya bersamaan dengan tempoh masa era pemerintahan Soviet di Estonia.

Secara beransur-ansur, Tonu mula menambah pegangan tanah miliknya kepada 250 hektar dan menukarkan 39 hektar daripadanya kepada 14 buah tasik buatan.

Tasik buatan terbesar binaannya berukuran 10 hektar dengan kedalaman 400 meter dan kini telah dipenuhi dengan ikan.

Pentas konsert

Salah satu tarikan di kawasan tasik buatan Tonu adalah dua buah pentas konsert yang dibina pada tahun 1998 yang kini menjadi perhatian ramai penggemar muzik serta menjadi lokasi banyak acara tahunan.

Antara penggiat seni yang pernah membuat persembahan secara percuma di atas pentas itu ialah Neeme dan Paavo Jarvi.

Tonu kini meraih pendapatan hasil daripada lawatan orang awam ke tasik buatan suaminya bagi menyambut sesuatu acara atau meraikan sesuatu festival.

"Walaupun kami sering mengendalikan acara-acara besar seperti festival muzik, tetapi pulangan yang kami terima adalah sangat kurang.

"Tetapi, apabila melihat kegembiraan yang terukir pada wajah penonton yang hadir memberikan makna kepada kami berdua," katanya sambil memberitahu mempunyai perancangan untuk membina pentas di bawah permukaan air.

Sementara itu, menurut seorang kosmetologis yang berasal dari bandar Tallinm, Sirje Laansoo, 50, binaan tasik buatan milik Tonu dan keluarganya menjadi bahan bualan ramai kerana semangat mereka yang kuat dan mampu 'bekerja' dengan alam semula jadi.

Sirje menambah, setiap kali dia dan keluarganya datang melawat tasik buatan Tonu, satu perasaan luar biasa akan wujud yang membuatkan kami ingin datang ke situ lagi. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved