Selasa, 8 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Empat polis pengiring disiasat

Posted:

Empat polis pengiring disiasat

Empat polis pengiring disiasat

Oleh ZAKI SALLEH dan NORAZLINA ISMAIL
berita@kosmo.com.my


ANGGOTA polis melakukan sekatan jalan di Lunas semalam bagi memburu penjenayah yang melarikan diri.


BUTTERWORTH – Empat anggota polis pengiring yang membawa sembilan orang kena tahan (OKT) termasuk tujuh daripadanya berjaya meloloskan diri di Butterworth kelmarin sedang disiasat berhubung kejadian itu.

Keempat-empat anggota polis Unit Pengiring Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara itu diperlukan untuk membantu siasatan termasuk jika berlaku eleman kecuaian sehingga menyebabkan tujuh daripada sembilan penjenayah yang diklasifikasi sebagai berbahaya itu lari.

Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan berkata, pihaknya sedang melakukan siasatan ke atas keempat-empat anggota polis yang berpangkat Koperal dan Konstabel itu.

"Buat masa ini anggota polis terbabit belum ditahan kerja tetapi jika sah ada elemen mereka cuai mereka akan ditahan kerja," kata beliau.

Difahamkan semasa kejadian empat anggota polis terbabit tidak membawa pistol.

Dalam kejadian pukul 9.30 pagi kelmarin, sembilan tahanan yang dalam perjalanan ke Kompleks Mahkamah Butterworth menaiki sebuah van untuk dituduh dan direman melarikan diri selepas membelasah empat anggota polis yang mengiringi mereka.

Kejadian itu berlaku dua kilometer dari Kompleks Mahkamah Butterworth.

Setakat semalam, belum ada OKT yang melarikan diri berjaya ditahan. Tujuh OKT yang ditahan itu ada antara mereka membabitkan kes bunuh, rompakan berkumpulan dan mendatangkan cedera.

Terdahulu, Abdul Rahim berkata, gerakan memburu penjenayah itu membabitkan 220 anggota polis termasuk Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Unit Udara Polis Diraja Malaysia.

Operasi memburu penjenayah itu meliputi kawasan seluas kira-kira 30 kilometer persegi dari lokasi kejadian dengan melibatkan kawasan sekitar Sungai Dua, Kepala Batas, Bukit Mertajam dan Lunas.

Kata beliau, tumpuan kawasan pemburuan meliputi kawasan ladang-ladang kelapa sawit serta kampung-kampung.

"Polis yakin OKT yang lari itu masih berada di sekitar Tasek Gelugor dan kita membuat sekatan jalan di seluruh kawasan itu sejak semalam (kelmarin) bagi memeriksa setiap kenderaan," kata beliau kepada pemberita selepas melawat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Li Tek A di sini.

Abdul Rahim berkata, polis juga masih menyiasat bagaimana OKT terbabit mendapat serbuk kari yang dilemparkan ke muka anggota polis pengiring.

Sementara itu, tinjauan Kosmo! di beberapa kawasan perumahan tidak jauh dari lokasi penjenayah melarikan diri rata-rata menyuarakan rasa bimbang dengan kejadian tersebut.

Seorang penduduk, Mohd. Hamid Idris, 45, dari Padang Menora di sini berkata, sejak kejadian itu, dia tidak berani keluar jauh dari rumahnya kerana bimbang terserempak dengan penjenayah yang melarikan diri itu.

"Saya juga takut jika penjenayah itu memecah masuk rumah saya untuk mencari perlindungan," kata Hamid.

Pekerja ladang, M. Mohan pula berkata, sejak kejadian itu dia dan keluarganya lebih berhati-hati dan berharap polis segera dapat memberkas penjenayah itu.

Tarian lucah cemari majlis polis

Posted:

Tarian lucah cemari majlis polis

Tarian lucah cemari majlis polis

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my


GAMBAR menunjukkan tiga individu berpakaian menjolok mata sambil melakukan tarian lucah pada satu majlis anjuran polis Shah Alam di sebuah hotel Jumaat lalu kini tersebar di laman sosial Facebook dan blog.


SHAH ALAM – Majlis tertutup untuk meraikan bakal pesara, pegawai dan anggota polis berpangkat rendah daerah ini yang akan bertukar dicemari insiden memalukan apabila tiga lelaki yang memakai pakaian dalam wanita melakukan aksi tarian separuh bogel Jumaat lalu.

Kejadian itu mengejutkan warga polis Bahagian Siasatan Jenayah Daerah Shah Alam kerana difahamkan persembahan yang sepatutnya diadakan di sebuah hotel terkemuka di Selangor itu berbentuk tarian tradisional.

Bertemakan Majlis Malam Mesra, Sekalung Budi, Segunung Intan, majlis itu hanya dihadiri oleh anggota dan pegawai polis Shah Alam dengan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah daerah itu sebagai orang kenamaan.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob berkata, insiden itu telah mencetuskan kontroversi apabila gambar memalukan itu tersebar di laman sosial Facebook dan blog sehingga mendapat kritikan pelbagai pihak.

Katanya, siasatan mendapati, tarian separuh bogel itu bukan sahaja langsung tidak termasuk dalam aturcara majlis malah, ia tidak ditempah dan tidak diadakan ketika sesi raptai serta latihan.

"Tarian itu dipersembahkan secara tiba-tiba dan penari terbabit pula merupakan golongan lelaki yang memakai pakaian dalam wanita. Ia berlaku secara mengejut dan spontan tanpa izin penganjur.

"Kita sedang menyiasat mengapa dan bagaimana ia boleh berlaku dan siapa yang bertanggungjawab. Penganjur telah membuat aduan kepada pihak pengurusan hotel pada malam itu juga dan saya sedang membuat pertanyaan sulit mengenainya," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Tambahnya, majlis tertutup itu diadakan untuk meraikan bakal pesara, pegawai dan anggota polis pangkat rendah daerah ini yang akan bertukar tempat bertugas.

Menurut Zahedi, Polis Diraja Malaysia selama ini tidak pernah menganjurkan acara tidak bermoral seperti itu yang nyata bertentangan dengan agama Islam dan budaya pasukan keselamatan itu.

Tinjauan Kosmo! mendapati, gambar tersebut jelas memaparkan imej tiga individu memakai rambut panjang, seluar dalam dan coli sedang menari dalam aksi ghairah berlatarbelakangkan tulisan Majlis Malam Mesra, Sekalung Budi, Segunung Intan Polis Shah Alam.

Gambar tersebut menerima kecaman pelbagai pihak. Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah melalui akaun Facebook peribadinya melahirkan rasa terkejut melihat gambar itu.

Tun Hisan menyatakan polis tidak sesekali menyokong kemungkaran sebegitu dan akan menyiasat kejadian berkenaan.

Sultan Selangor terkejut

Posted:

Sultan Selangor terkejut

Sultan Selangor terkejut

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.y

SHAH ALAM – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah terkejut dan kesal dengan kenyataan Lim Guan Eng (gambar kecil) yang dipetik daripada media yang meminta kerajaan Pusat membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam kitab Bible versi bahasa Melayu.

Berikutan kenyataan Setiausaha Agung DAP itu, baginda memanggil satu mesyuarat khas dengan beberapa Ahli Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Mufti Selangor serta pegawai tertinggi MAIS dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada 6 Januari lalu.

Setiausaha MAIS, Datuk Mohd. Misri Idris berkata, baginda kemudian membuat ketetapan dan menitahkan dengan tegas bahawa kalimah Allah merupakan kalimah suci khusus bagi umat Islam tidak boleh digunakan di negeri ini oleh mana-mana agama bukan Islam.

Menurutnya, keputusan tersebut selaras dengan fatwa diwartakan pada 18 Februari 2010.

"Baginda pernah mengeluarkan titah yang sama berkaitan penggunaan kalimah Allah tiga tahun lalu apabila isu ini pertama kali dibangkitkan.

"Tuanku kesal kerana titah baginda dipandang ringan oleh sesetengah pihak sehingga isu sama dibangkitkan semula," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Mohd. Misri memberitahu, baginda juga menitahkan mana-mana pihak adalah ditegah dan dilarang menggunakan atau memperalatkan agama Islam sebagai modal politik kerana ia akan mengakibatkan kemusnahan kepada keamanan yang dikecapi rakyat pelbagai agama.

Berikutan itu, katanya, baginda menitahkan MAIS dan JAIS untuk mengambil tindakan tegas terhadap orang bukan Islam atau orang Islam yang mempersoalkan atau memperlekehkan fatwa dikeluarkan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada di negeri ini.

Jelasnya lagi, di Selangor ada undang-undang yang digubal Dewan Undangan Negeri pada April 1988 dan dikuatkuasakan pada Julai 1988 berkaitan pengawalan penggunaan kalimah Allah iaitu Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988.

"Enakmen ini telah diwujudkan selaras Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan. Seksyen 9, Enakmen berkenaan dengan jelas melarang kalimah Allah daripada digunakan oleh orang bukan Islam di dalam apa-apa perkara berkaitan dengan agama mereka.

"Tuduhan dan hukuman boleh dijatuhkan bagi mereka yang ingkar," ujarnya.

Sebarang penjelasan lanjut berkaitan fatwa dan undang-undang berkaitan kalimah Allah boleh layari laman web MAIS www.mais.gov.my.

Akhbar baru-baru ini melaporkan, isu kalimah Allah dicetuskan semula oleh Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang dalam perutusan Hari Krismas lalu apabila menggesa kerajaan membenarkan penggunaan kalimah itu dalam Bible versi bahasa Melayu.

Tindakan itu menimbulkan kemarahan pelbagai pihak yang meminta Guan Eng menarik balik kenyataannya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved