Rabu, 26 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Chelsea singkir Lampard

Posted:

Chelsea singkir Lampard

Chelsea singkir Lampard

LAMPARD diarah untuk mencari pasukan baharu sebaik musim perpindahan pemain dibuka 1 Januari 2013.


LONDON - Pemain tengah England, Frank Lampard dijangka meninggalkan Chelsea.

Karier Lampard, 34, bersama skuad The Blues sampai ke penghujungnya selepas dia diarah untuk mencari pasukan baharu sebaik musim perpindahan pemain dibuka 1 Januari 2013.

"Lampard sangat tertekan," menurut satu sumber dalaman kelab yang berpangkalan di Stamford Bridge itu.

"Dia mahu terus bermain untuk Chelsea tetapi mereka memberitahunya supaya mencari kelab lain pada Januari depan. Dia tidak mempercayainya. Apa yang dia mahu lakukan adalah bermain untuk Chelsea. Kelab ini sungguh bermakna buatnya."

Lampard menerima berita yang mengejutkan itu sebelum dia meledakkan gol dari jarak 25 meter dan mendapat tepukan gemuruh daripada para penyokong di Stamford Bridge sebaik mengetuai pasukan itu mencatat kemenangan besar 8-0 ke atas Aston Villa pada aksi Liga Perdana England, Ahad lalu.

Bagaimanapun, kesetiaan Lampard kepada Chelsea sejak dia menyertai kelab itu pada tahun 2001, 'diragut' dengan kejam.

Sepanjang tempoh itu, dia membantu Chelsea memenangi satu trofi Liga Juara- Juara, tiga Liga Perdana England, empat Piala FA dan dua Piala Liga.

Kontrak asal Lampard akan berakhir pada musim panas depan dan dia berharap persembahannya di padang mampu mendorong kelab untuk menyambung perjanjian tersebut.

Begitupun, Chelsea memberitahu Lampard bahawa dia boleh mencari kelab lain sebelum perlawanan menentang Villa.

"Lampard telah 'menghambakan diri' kepada kelab, terutamanya para peminat dan dia gembira untuk mengakhiri karier di Stamford Bridge," menurut sumber itu lagi.

"Selepas apa yang dilakukannya untuk Chelsea, dia tidak percaya dengan cara kelab membuangnya.

"Sesiapa sahaja yang melihat persembahannya ketika menentang Aston Villa mengakui dia sepatutnya berada dalam kesebelasan utama pasukan itu.

"Lampard sangat profesional kerana dia masih mampu bermain dengan baik meskipun mengetahui kelab tidak lagi memerlukan khidmatnya." - Agensi

Perpindahan tidak berbaloi

Posted:

Perpindahan tidak berbaloi

Perpindahan tidak berbaloi


LAMPARD (kiri) dijangka akan mengikut jejak langkah Anelka (kanan) dan Drogba (tengah) ke Shanghai Shenhua di China.


SHANGHAI, China - Sekiranya Frank Lampard mahu berkelana ke China, dia perlu mengambil iktibar daripada pengalaman 'pahit manis' dua bekas rakan sepasukan di Chelsea, Nicolas Anelka dan Didier Drogba.

Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan oleh pemain tengah England itu.

Tidak hanya gaya kehidupan di luar padang tetapi perbezaan budaya yang begitu ketara menyebabkan ramai bintang bola sepak asing, terutamanya dari Eropah yang bermain pada saingan Liga Perdana China, kecundang separuh jalan.

Mereka terpaksa mencari jalan keluar dan ada yang hanya baru tiba beberapa bulan sahaja terpaksa meninggalkan China kerana tidak mampu menyesuaikan diri.

Bekas penyerang Perancis, Anelka menjadi antara pelopor pemain bertaraf bintang yang berhijrah ke China dan dia telah ditawarkan gaji £175,000 (RM865,198) seminggu oleh kelab Shanghai Shenhua kira-kira 10 bulan lalu.

Pada musim panas lalu, penyerang 'kembarnya' di Chelsea, Drogba turut menyertainya di Shanghai dengan bayaran gaji £200,000 (RM988,849) seminggu.

Anelka, 33, tekad untuk meninggalkan Shanghai dan dia telah menyuarakan perkara itu kepada pihak pengurusan kelab serta satu sumber juga memberitahu, Drogba bakal mengikut jejak langkah sahabat baiknya itu.

Oriental Sports Daily melaporkan bahawa Drogba masih belum menerima gaji pada bulan Disember kerana krisis pihak lembaga pengarah dan Shenhua juga dikatakan dalam proses bagi membatalkan kontrak Anelka.

Dalam pada itu, aksi Drogba di atas padang tetap tidak mengecewakan apabila dia menjaringkan lapan gol daripada 11 penampilan musim ini dan membantu Shanghai berada di kedudukan kesembilan liga daripada 16 pasukan.

Bagaimanapun, aksi Anelka sedikit menghampakan apabila sekadar meledak tiga gol sepanjang musim ini.

Apa yang pasti, kedatangan Anelka ke China seperti tidak dirasai dan dia juga dilihat gagal menambat hati peminat-peminat di sana sejak tiba pada Februari.

Namun, Anelka menegaskan, dia berpindah ke China bukan kerana wang dan perkara-perkara yang menjadi persoalan itu akan terlerai tidak lama lagi.

Ketua jurulatih Shenhua, Jean Tigana yang juga merupakan bekas pengurus Fulham telah dipecat selepas mengendalikan pasukan itu untuk lima perlawanan kerana pemberontakan pemain-pemain.

Anelka yang terkenal dengan sikap pendiam serta tidak mesra media mungkin terkejut dengan keputusan memecat Tigana sebagai ketua jurulatih Shenhua.

Beberapa minggu selepas Anelka membuat pengumuman mengugut untuk meninggalkan Shenhua, para pemilik kelab itu seperti mahu memujuk Anelka dan berjanji akan membawa bekas pengurus Argentina, Sergio Batista ke kelab tersebut.

Sementara itu, terdapat satu lagi kes pelik membabitkan pemain dari Argentina, Dario Conca.

Conca dipilih sebagai pemain terbaik Liga Brazil selama dua tahun berturut-turut ketika beraksi untuk Fluminense apabila dia kemudian membuat keputusan menyertai juara China, Guangzhou Ever- grande.

Penyerang tengah itu menyertai Guangzhou pada musim panas 2011 dengan rekod perpindahan China sebanyak AS$10 juta (RM30 juta) dengan kontrak selama tiga tahun dengan gaji AS$1.3 juta (RM3.98 juta) sebulan.

Sekarang, dia juga dilihat sedang berusaha mencari jalan untuk keluar daripada kelab itu.

Pada bulan lalu, dia meninggalkan satu nota yang tertulis perkataan bahawa dia telah pergi dan tidak akan kembali.

Conca memberitahu bahawa dia tidak gembira berada di kelab itu dan banyak perkara pelik yang sentiasa berlaku, namun dia enggan menyata- kan sebab-sebab tersebut.

Untuk rekod, antara kes yang sama pernah dihadapi pemain-pemain Eropah yang berkelana ke negara lain terutama di Asia adalah bekas bintang England, Spurs dan Lazio, Paul Gascoigne yang menyertai Gansu Tianma pada 2003 tetapi hanya bermain empat perlawanan sebelum bertindak meninggalkan kelab itu atas alasan tidak dibayar gaji.

Lampard, 34, ketika ini masih belum menerima tawaran kontrak baharu bersama Chelsea dan dia dikaitkan dengan perpindahan lumayan ke China pada musim depan dan mungkin dia ingin bersama bekas penjaga gol Spurs, Ian Walker yang kini melatih Shanghai Shenhua.

Walker secara terbuka mengkritik kesukaran untuk memulakan kehidupan baharu di China dengan perbezaan cara hidup, budaya dan makanan.

"Perkara paling merumitkan adalah makanan. Saya masih belum dihidangkan dengan menu anjing lagi. Mereka berkata tidak akan berbuat demikian, namun saya beberapa kali dihidangkan dengan burger yang sangat meragukan.

"Saya menghabiskan masa duduk di rumah. Saya bertuah kerana dapat duduk di rumah sambil menonton televisyen walaupun hanya terdapat satu saluran sukan," kata Walker. - AFP

Raihan tekad buat penampilan semula

Posted:

Raihan tekad buat penampilan semula

Raihan tekad buat penampilan semula


RAIHAN bertekad untuk membuat penampilan semula pada Sukan SEA 2013 di Myanmar, Disember tahun depan.


BEKAS atlet angkat berat wanita kebangsaan, Raihan Yusoff bertekad untuk membuat penampilan semula pada Sukan SEA 2013 di Myanmar selepas tempoh penggantungan terhadapnya tamat November tahun depan.

Raihan menaruh harapan yang tinggi untuk mewakili negara pada temasya dwitahunan itu setelah sekian lama tidak menyertai pertandingan.

"Saya meletakkan sasaran untuk menyertai Sukan SEA buat kali ketiga di Myanmar selepas tempoh penggantungan saya tamat.

"Namun, saya menyerahkan kepada Persekutuan Angkat Berat Malaysia (PABM) berhubung nasib saya ini," katanya semalam.

Pemenang pingat gangsa acara 53 kilogram (kg) pada Sukan Komanwel 2010 di New Delhi, India itu dikenakan penggantungan dua tahun dan didenda AS$5,000 (RM15,100) oleh Persekutuan Angkat Berat Dunia (IWF) setelah gagal dalam ujian antidoping ketika menyertai Kejohanan Dunia Kelayakan Olimpik di Paris pada November 2011.

Raihan yang kini bertugas di Kem Tentera Darat Batu 5, Mentakab, Pahang berkata, sepanjang tempoh penggantungan tersebut, dia tidak menjalani latihan intensif kerana kesibukan tugas sebagai anggota tentera.

"Memang ada kelengkapan bersenam di gimnasium di sini (Mentakab) namun tiada peralatan angkat berat disediakan. Kesibukan bekerja juga membataskan saya untuk menjalani latihan intensif," katanya.

Ditanya mengenai kemelut yang melanda PABM ketika ini, Raihan berharap isu tersebut dapat diselesaikan segera bagi memastikan persediaan atlet untuk menghadapi kejohanan utama pada tahun depan tidak terjejas.

Untuk rekod, anak jati kelahiran Kelantan berusia 24 tahun itu meraih tempat keempat (Sukan SEA 2007) di Korat, Thailand dalam kategori 58kg sebelum merangkul pingat perak acara 53kg pada Sukan SEA 2009 di Laos. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved