Jumaat, 28 Disember 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


MPV taruhan Naza Quest

Posted:

MPV taruhan Naza Quest

MPV taruhan Naza Quest

Oleh SHAWKATH AZDE

BELUM reda lagi cakap-cakap di pasaran mengenai kemunculan model Sonic dalam segmen B, Naza Quest Sdn. Bhd. (Naza Quest) tidak mengambil masa lama untuk menambah satu lagi produk jenama Chevrolet ke pasaran tempatan iaitu Orlando.

Jika diamati perkembangan jenama Chevrolet sebelum kemunculan Sonic, anak syarikat Kumpulan Naza itu nampaknya rancak melakukan pembaharuan pada beberapa model sedia ada.

Misalnya, kenderaan utiliti sukan (SUV) Captiva yang varian dieselnya sudah ditawarkan dalam pasaran.


JIKA dinilai dari segi saiz dan ciri yang ada padanya, harga Orlando boleh dikatakan sebagai cukup kompetitif.


Tidak lupa juga pengenalan model naik taraf Chevrolet Cruze LTZ dan pengenalan Cruze berwajah baharu untuk tahun hadapan. Trak Colorado pula diperkenalkan sekitar bulan Mac lalu. Agresif? Mungkin itulah strategi Naza Quest.

Portfolio kenderaan Chevrolet di Malaysia sudah meliputi beberapa segmen antaranya trak pikap, SUV, model asas dan sedan.

Langkah paling rasional seterusnya adalah mengetengahkan kenderaan pelbagai guna (MPV) untuk keperluan seisi keluarga. Peranan itu didokong oleh Orlando, sebuah MPV kompak.

Model konsep Chevrolet Orlando pernah dipamerkan sewaktu Paris Motor Show kira-kira empat tahun lalu. Ia mula diperkenalkan ke pasaran antarabangsa mulai 2011.

Ada beberapa varian ditawarkan namun untuk Malaysia, hanya satu varian sahaja dibawa masuk buat masa ini iaitu LT. Tidak keterlaluan jika dikatakan Orlando memecah kepompong reka bentuk tradisi MPV sedia ada.


KONSOL tengah dihuni oleh sistem audio dan corong pendingin hawa.


Kebanyakan kenderaan sebegitu mengekalkan rekaan berkotak. Namun, produk terbaharu jenama dari Amerika Syarikat itu mengetengahkan gaya Eropah.

Model yang dibangunkan berdasarkan platform Cruze sedan itu memiliki garis bumbung yang direndahkan.

Bahagian belakang pula mengadun konsep rekaan yang sedikit tirus. Sekali gus membantu meningkatkan imej mantapnya.

Identiti asal Chevrolet didokong menerusi lambang bow tie ( tali leher kupu-kupu) yang agak besar di antara dua gril yang terpisah pada bahagian hadapan jentera.

Bahagian belakang pula ditonjolkan dengan pengenaan set lampu belakang yang besar.

Bahagian kabin membuatkan anda seolah-olah berada di dalam sebuah kereta biasa. Susun atur papan pemuka Orlando mengguna pakai konsep dual kokpit yang diilhamkan daripada kereta sport Chevrolet Corvette.

Perkara itu tidak pelik kerana Orlando dibangunkan daripada platform Cruze.

Jika berada di atas tempat duduk pemandu, anda boleh mencapai semua butang fungsi kenderaan dengan mudah. Selain itu, stereng juga dipasang dengan beberapa butang kawalan untuk kemudahan pemandu. Konsol tengah diserikan dengan lampu pencahayaan latar belakang berwarna biru.


STERENG dibalut kulit untuk rasa lebih mewah.


Jika mahu menyimpan barangan kecil, tekan sahaja butang pada bahagian fasia tengah (terletak di bahagian bawah skrin pada papan pemuka) dan ia akan terbuka.

Itulah satu ruang simpanan rahsia untuk anda. Tidak lupa juga dengan tambahan ruang simpanan barangan di bahagian pintu.

Susun atur tempat duduk juga mengetengahkan kelainan berbanding MPV biasa. Orlando memiliki susun atur kerusi seperti di dalam pawagam. Maknanya, format susun atur secara bertingkat.

Kerusi barisan kedua sedikit tinggi daripada barisan hadapan. Kerusi barisan ketiga pula lebih tinggi daripada barisan kedua.

Apabila kerusi barisan kedua dan ketiga dilipat, kapasiti simpanan barang mencecah 1,499 liter. Andai meletakkan barangan sehingga paras garisan tingkap, saiznya ialah 856 liter. Cukup besar.

Varian LT untuk pasaran tempatan menggunakan khidmat enjin petrol ECOTEC 1.8L. Ia dipadankan dengan transmisi enam kelajuan Shiftronic yang membolehkan anda menukar gear secara manual.

Produk keluaran kilang di Korea Selatan itu berupaya menjana kuasa kuda sebanyak 141hp @ 6,200rpm dengan catatan tork puncak 176Nm @ 3,800rpm.

Memandangkan Orlando sebuah kenderaan keluarga, maka aspek keselamatan diberi penekanan tambahan. Selain ciri ISOFIX untuk kerusi kanak-kanak, dua beg udara juga dipasang. Sementara keluli kekuatan tinggi digunakan pada bahagian yang diperlukan di sekeliling kenderaan.


TEMPAT duduk baris kedua dan ketiga boleh dilipat untuk meningkatkan kapasiti ruang kargo.


Kunci pintu Orlando akan terbuka secara automatik jika pelanggaran berlaku. Tambahan lain ialah ABS, ESP, Traction Control dan BA.

Orlando ditawarkan pada harga RM118,888 seunit (tidak termasuk insurans). Jaminan yang diberikan adalah selama lima tahun atau jarak perbatuan 200,000 kilometer (mana-mana tiba dahulu).

Skoda Octavia generasi ketiga!

Posted:

Skoda Octavia generasi ketiga!

Skoda Octavia generasi ketiga!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


SKODA mempunyai nama yang kuat di pasaran Eropah.


BAGI mereka yang selalu mengikuti perkembangan rali tanah air, pasti tahu mengenai penyertaan Proton Satria Neo S2000 dalam rali antarabangsa seperti World Rally Championship (WRC), Intercontinental Rally Challenge (IRC) dan Asia Pacific Rally Championship (APRC).

Proton memasuki pertandingan tersebut bukan saja-saja untuk makan angin, tetapi sudah berkali-kali menaiki podium. Proton bersaing dengan jentera-jentera hebat dunia seperti Mitsubishi, Subaru, Ford dan Fiat.

Walaupun begitu, ada satu jenama kereta yang selalu menyekat kemaraan Proton terutama dalam IRC dan baru-baru ini di APRC iaitu Skoda Fabia S2000. Kereta itu memang pantas dengan nilai kejuruteraan tinggi dan melayakkannya bergelar juara.

Perlu tahu bahawa Skoda sebenarnya firma yang berada di bawah naungan Volkswagen (VW). Jenama itu juga merupakan alternatif terdekat untuk mereka yang mahukan teknologi VW, tetapi dengan harga lebih rendah.

Baru-baru ini Skoda melancarkan model "bread and butter" mereka iaitu Octavia generasi ketiga. Model tersebut katanya mempunyai ruang yang luas, praktikal, ciri-ciri keselamatan dan keselesaan yang inovatif. Selain jimat minyak dan ditawarkan pada harga munasabah, sesuatu yang cukup sinonim dengan Skoda.

"Skoda Octavia merupakan nadi kepada jenama kami Ia mengandungi warisan jentera Skoda iaitu ruang luas, kualiti, hasil kerja teliti, moden, teknologi matang, rekaan tidak luput masa, praktikal dan bernilai tinggi berbanding harganya.

"Jangkaan pelanggan semakin tinggi. Sasaran kami adalah untuk menjadikannya lebih baik. Ini dapat dicerminkan pada nilai yang ada pada Octavia baharu. Ia nyata berada dalam kelasnya yang tersendiri," kata Ketua Pegawai Eksekutif Skoda, Winfried Vahland.


PAPARAN dan susun atur butang kawalan yang kemas.


Pakej Ekstra

Menurut laporan agensi berita Newspress, daya penarik utama Skoda Octavia adalah pada pakejnya yang ekstra. Ruangnya luas, tetapi dipakejkan dalam rekaan sedan yang elegan bersama praktikaliti sebuah hatchback. Itulah ciri-ciri unik pada kereta dalam segmennya.

"Octavia baharu ialah kereta dengan kualiti kelas pertengahan. Tetapi ditawarkan pada harga kereta kompak. Ia pilihan yang ideal untuk pelanggan yang mahukan sebuah Octavia dengan ciri-ciri tradisionalnya. Ini adalah yang terbaik daripada kami," kata ahli lembaga pembangunan teknikal Skoda, Frank Welsch.

Octavia generasi ketiga merupakan penanda aras baharu dari aspek penawaran ruang dalam kelasnya. Dakwa m Skoda, tiada model dalam segmen tersebut dengan panjang ruang kabin mencecah 1,782 m ilimeter (mm), ruang kaki 73mm dan ruang kepala penumpang belakang seluas 980mm.

Saiz bonetnya juga luas iaitu 590 liter. Selain daripada ruang yang luas, Octavia juga mempunyai reka bentuk yang menawan. Konsep begitu tidak pernah ditampilkan pada generasi terdahulu.

Kali ini ia lebih dinamik, elegan, terampil dan hadir dengan perincian. Bayangan kereta itu dengan garisan badannya nampak seperti sebuah kereta coupé. Rekaannya ada kelas dan kemas dengan perkadaran yang sempurna.

Ketika membangunkan Octavia, antara matlamat utama adalah untuk menjadikan model itu lebih selamat. Bagi mencapai sasaran tersebut, para jurutera telah mengaplikasikan sistem keselamatan termaju seperti fungsi Front Assistant (brek kecemasan) dan Lane Assistant yang mengekalkan kereta pada laluannya.

Ciri multi collision-braking iaitu aplikasi brek automatik sewaktu kemalangan, Crew Protect Assistant yang menjamin keselamatan kereta semasa kemalangan, Driver Activity Assitant (pengesan kelesuan) atau active front hatch untuk perlindungan pejalan kaki turut dipasang.

Sistem-sistem keselamatan tersebut berperanan mengelak kemalangan atau mengalihkan kesannya daripada penumpang dan pengguna jalan raya lain. Jumlah beg udaranya juga mengagumkan, ada sembilan beg udara!

Bagi janaan kuasa, Octavia dibekalkan dengan lapan opsyen enjin. Empat enjin teknologi petrol TSI, empat enjin teknologi diesel TDI dan tambahan enjin gas asli pada masa akan datang. Enjin-enjin itu dipadankan dengan transmisi manual atau automatik DSG. Lebih menarik, versi sporty Octavia RS sedang dalam pembangunan.

Hasil daripada skala ekonomi, kumpulan VW dapat memasarkan Skoda dengan harga yang rendah. Teknologi dan kejuruteraannya sama. Jadi mereka boleh menggunakan strategi tersebut. Di Malaysia, lain pula ceritanya apabila Skoda dipasarkan lebih premium berbanding VW.

Senang kata, Skoda adalah pakej penjenamaan semula VW di dalam pembungkusan berbeza. Itu adalah strategi biasa dalam bisnes. Apa yang lebih penting, semua golongan dapat merasai teknologi terkini.

Tidak semua mampu membeli komputer riba jenama premium. Namun hakikatnya cip pemprosesan yang sama turut boleh didapati di dalam komputer riba jenama pertengahan.

Tunggang dulu baru tahu

Posted:

Tunggang dulu baru tahu

Tunggang dulu baru tahu

Oleh SHAWKATH AZDE


HONDA PCX 150 mendapat rebiu positif di semua pasaran yang disertainya.


MENUNGGANG di kawasan bandar atau meredah kesesakan jalan raya menjadi lebih mudah jika anda berada di atas sebuah skuter.

Anda tidak perlu menukar gear atau mengawal klac tangan. Cuma pulas pendikit minyak, tayar sudah bergolek.

Itu antara justifikasi sesetengah pembeli, lebih-lebih lagi di bandar-bandar besar. Keselesaan dan kemudahan mengikut cita rasa masing-masing.

Pasaran skuter tempatan semakin berkembang. Lihat sahaja kelibat jentera automatik itu atas jalan. Ia ada di mana-mana sahaja.

Berbeza dengan senario 20 tahun lalu, skuter tidak dilihat sebagai satu jenis pengangkutan yang popular. Namun kini, ia menjadi sebahagian daripada gaya hidup dan trend semasa.

Tidak mahu melepaskan peluang meraih pertumbuhan dalam segmen itu, Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda) meletakkan taruhan terbaharunya, PCX 150.

Baru-baru ini, saya berpeluang menunggang uji PCX 150. Lokasi ujian dibuat sekitar kawasan Selangor dan Kuala Lumpur.

Jika diamati, rekaan model itu kelihatan klasik, pada masa sama mengadun sentuhan moden kontemporari dan skuter maxi mewah.

Sebaik sahaja duduk di atas pelana, ia memang selesa biarpun sedikit lebar. Enjin kemudiannya dihidupkan selepas menarik tuli brek kiri dan butang penghidup enjin ditekan.

Saya agak kagum sewaktu enjin dihidupkan. Tiada bunyi kasar atau gegaran dirasai. Jika tongkat tunggal masih belum dinaikkan, enjin skuter tidak akan hidup.

Sejauh 220km


PAPARAN meter yang jelas untuk kemudahan penunggang.


Hamburan kuasa dirasai ketika memulas pendikit minyak secara agresif. Dalam sekelip mata, jarum meter laju sudah menunjukkan 80 kilometer sejam (km/j). Kelajuan maksimum yang mampu dicapai oleh PCX 150 adalah 120km/j.

Jika kelajuan dikekalkan antara 80km/j hingga 100km/j, satu tangki penuh minyak petrol membolehkan catatan jarak perjalanan sejauh 220km.

Catatan jarak perjalanan itu banyak dibantu oleh dua teknologi terkini Honda iaitu enhanced Smart Power (eSP) dan sistem suntikan bahan api terancang (PGM-FI).

Pengendalian jentera seberat 124 kilogram dalam kesesakan trafik juga mudah. Biarpun badan jentera kelihatan sedikit lebar tetapi ia tetap lincah jika ditunggang secara agresif.

Keyakinan tunggangan banyak dibantu oleh padanan sistem suspensi hadapan dan belakang yang telah disesuaikan oleh jurutera Honda.

Saya dapati sistem brek kombinasi (CBS) PCX 150 terdapat sela masa untuk memperlahan atau memberhentikan jentera sepenuhnya. Perkara itu dikesan sewaktu tunggangan pada kelajuan 100km/j di atas jalan raya kering.

Sesi tunggangan kedua dilakukan dalam hujan dari I-City, Shah Alam, Selangor menghala ke ibu negara melalui lorong motosikal di Lebuh raya Persekutuan.

Saya mendapati CBS PCX 150 menjalankan tugasnya dengan cemerlang. Walaupun menunggang pada kelajuan mencecah 100km/j, saya cukup yakin keupayaan membrek skuter berkenaan.

CBS sebenarnya menghubungkan brek cakera hadapan dan brek gelendong belakang. Pada masa yang sama mengimbangi tekanan dan kuasa membrek dengan lebih berkesan.

Jika anda menghidupkan sistem idling stop, enjin PCX150 secara automatik akan mati jika jentera berada dalam keadaan pegun selama beberapa saat.

Jangan panik kerana enjin hanya dimatikan seketika. Pulas semula pendikit minyak, ia akan hidup semula secara automatik.

Harga atas jalan termasuk insurans untuk sebuah PCX 150 adalah RM10,688 untuk jenis standard (warna hitam dan kelabu) dan varian Deluxe RM10,888 (warna putih merah).

Ia juga hadir bersama jaminan selama dua tahun atau jarak perbatuan 20,000km (mana-mana yang tiba dahulu).


HANYA tekan butang untuk membuka tempat mengisi minyak dan pelana.


Ada juga yang menyatakan PCX 150 tidak padan dengan harganya. Nasihat saya, singgah dahulu ke mana-mana kedai Boon Siew Honda.

Lihat secara dekat. Pegang dan rasa kualiti binaan PCX 150. Kalau berpeluang untuk tunggang uji, buat. Jangan lepaskan peluang.

Mahu barang baik, kenalah melabur sikit. Jangan sekadar membuat penilaian mudah selepas melihat beberapa keping gambar dan mengetahui harganya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved