Jumaat, 28 Disember 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


20 banglo terjejas akibat tebing runtuh

Posted:

20 banglo terjejas akibat tebing runtuh

20 banglo terjejas akibat tebing runtuh

Oleh NOR SHAFAWATI YUP
shafawati.yup@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN daripada konkrit yang runtuh di Bukit Setiawangsa, Kuala Lumpur malam tadi sehingga mengakibatkan hampir 20 buah rumah rosak.


KUALA LUMPUR – Penduduk kawasan Puncak Setiawangsa di sini gempar apabila sebahagian daripada tebing konkrit setinggi 43 meter di situ runtuh mengakibatkan Jalan Bukit Setiawangsa yang merupakan jalan hubungan utama ditutup kepada kenderaan malam tadi.

Kawasan yang terjejas dalam kejadian kira-kira pukul 10 malam itu melibatkan 15 hingga 20 buah rumah banglo di atas kawasan bukit Jalan Puncak Setiawangsa 2 di sini dengan tiga daripadanya berada pada tahap zon kritikal.

Difahamkan, antara rumah yang terjejas milik bekas Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat yang juga ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis, Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan seorang warga asing dikenali sebagai Maulana.

Penolong Pengerusi Persatuan Penduduk Puncak Setiawangsa, Fauziah Jamaluddin berkata, penduduk di kawasan yang terjejas telah diarahkan berpindah bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

"Keadaan sekarang sangat bahaya kerana masih berlaku pergerakan tanah. Apa yang kita bimbang ialah lebih banyak rumah lain akan turut terjejas," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian malam tadi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Isteri dibunuh, suami ditahan

Posted:

Isteri dibunuh, suami ditahan

Isteri dibunuh, suami ditahan


SAAT bahagia Nor Fatimah Anis ketika melangsungkan perkahwinan enam bulan lalu.


ALOR SETAR - Pertengkaran sepasang suami isteri yang disyaki berpunca daripada perasaan cemburu berakhir dengan tragedi apabila wanita yang baru berkahwin enam bulan lalu itu ditemui mati di rumah mertuanya di Kampung Alor Gelegah di sini semalam.

Kejadian pukul 2 pagi itu mengakibatkan pembantu kedai, Nor Fatimah Anis Md. Radzi, 17, mati dengan kesan kecederaan di kedua-dua belah kaki dan tangan selain kesan luka di dahi.

Dia dipercayai dipukul dengan dua batang buluh sepanjang 0.89 meter di hadapan rumah tersebut.

Difahamkan, ketika kejadian, ibu dan bapa mertua mangsa tiada di rumah kerana pergi ke rumah anak mereka di Pahang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd. Zakaria Ahmad berkata, polis percaya kejadian itu bermotifkan cemburu namun pihaknya masih menjalankan siasatan untuk mengetahui punca sebenar.

"Sebelum kejadian, pasangan itu dikatakan bertengkar di depan rumah sebelum mereka keluar dengan menunggang motosikal dan pulang 15 minit kemudian sambil diekori seorang lelaki yang menaiki motosikal berasingan.

"Sebaik tiba di rumah, suami wanita itu dan lelaki tersebut bergaduh. Semasa pergaduhan itu, mangsa cedera selepas dipukul di kepala dengan objek keras," katanya kepada pemberita di sini.

Lelaki itu kemudian beredar manakala suami mangsa membawa isterinya masuk ke dalam rumah.

Menurut Mohd. Zakaria, polis telah menahan tiga lelaki termasuk suami mangsa bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Kesemua lelaki itu berusia dalam lingkungan 20-an. Dua lelaki itu merupakan kenalan pasangan tersebut.

"Kita anggap kes ini selesai dengan penangkapan tersebut," katanya yang memberitahu mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah di sini untuk bedah siasat.

Sementara itu, salah seorang ahli keluarga mangsa yang enggan dikenali memberitahu, dia bergegas ke rumah mangsa yang terletak berdekatan dengan kediamannya selepas terdengar pasangan itu bertengkar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Jamin laporan tidak disalahguna

Posted:

Jamin laporan tidak disalahguna

Jamin laporan tidak disalahguna


WALAUPUN prosedur laporan dalam talian memudahkan orang ramai membuat aduan tanpa perlu ke balai polis, ada pihak mencadangkan agar PDRM memberi keutamaan kepada kawalan keselamatan portal aduan bagi melindungi data peribadi pengadu. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Pihak polis perlu memberi jaminan bahawa maklumat peribadi orang ramai yang membuat laporan secara dalam talian melalui portal Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak terlepas ke tangan pihak ketiga.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, jaminan tersebut perlu bagi mengelakkan maklumat peribadi pihak yang memfailkan laporan tidak disalahgunakan.

"Pada masa kini ramai penjenayah juga pakar dalam teknologi maklumat.

"Oleh itu, polis perlu memberi jaminan supaya keselamatan orang ramai yang membuat laporan sentiasa dilindungi," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Kosmo! semalam melaporkan PDRM akan memperkenalkan portal laporan dalam talian bagi memudahkan orang ramai membuat laporan tanpa perlu berkunjung ke balai polis mulai tahun depan.

Portal tersebut sedang dibangunkan oleh Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU).

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar ketika membuat pengumuman itu berkata, kewujudan portal itu akan mendorong lebih banyak pihak untuk tampil membuat laporan polis dan seterusnya membantu pihak berkuasa membendung jenayah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved