Ahad, 30 Disember 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Mahligai di kaki bukit gondol

Posted:

Mahligai di kaki bukit gondol

Mahligai di kaki bukit gondol

Oleh MOHD. HAFIZI AHMAD dan LILY YEAN
berita@kosmo.com.my


ANTARA rumah yang dibina di kawasan lereng bukit di Kampung Sungai Penchala bersebelahan Penchala Link, Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR – Insiden tanah runtuh yang menyebabkan 30 unit banglo dan 76 buah rumah teres di Puncak Setiawangsa, Taman Setiawangsa di sini terjejas pada Jumaat lalu seharusnya membuka mata pihak berkuasa untuk turut memberi perhatian kepada beberapa kawasan perumahan lain di kawasan cerun yang mungkin berisiko untuk mengulangi bencana yang sama.

Tinjauan Kosmo! di sekitar ibu negara semalam mendapati ada banyak lagi projek perumahan yang dibina di kawasan cerun seperti di Bukit Antarabangsa, Taman Ukay Perdana, Kampung Sungai Penchala dan Taman Templer di Selayang.

Semua kawasan itu perlu diberi perhatian kerana gambar-gambar yang dirakamkan Kosmo! semalam menunjukkan ia terdedah kepada risiko tanah runtuh terutamanya ketika berlaku hujan lebat.

Walaupun sehingga kini kawasan-kawasan tersebut masih bebas daripada sebarang kejadian yang tidak diingini, namun jika tiada sebarang langkah keselamatan diambil, sesuatu yang tidak diingini mungkin melanda kawasan yang berisiko itu.

Antara kawasan yang perlu diberi perhatian ketika ini ialah runtuhan cerun bukit di Jalan Ukay Perdana 4, Taman Ukay Perdana yang begitu dekat dengan kawasan kediaman dan ia mungkin boleh menjejaskan keselamatan orang ramai sekiranya dibiarkan tanpa sebarang tindakan.

Runtuhan di cerun bukit itu berlaku pada tahun lepas dan kesan runtuhan hanya ditutupi dengan kanvas yang telah koyak serta reput. Tembok batu yang dibina dilihat terlalu kecil untuk menghalang hakisan tanah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pesta tahun baru malam ini

Posted:

Pesta tahun baru malam ini

Pesta tahun baru malam ini


BANDAR raya Kuala Lumpur bermandikan cahaya bunga api setiap kali sambutan tahun baru diadakan.


KUALA LUMPUR – Bagi mengalu-alukan kedatangan tahun baru 2013 yang membuka tirai pada hari esok, pelbagai acara menarik diatur bagi memeriahkan lagi sambutan ambang tahun baru malam ini.

Bagi warga ibu kota, beberapa lokasi terpilih bakal menyaksikan kemeriahan sambutan ambang tahun baru dengan pengisian pertunjukan bunga api, konsert dan persembahan artis popular serta acara-acara menarik lain.

Di pusat pentadbiran negara Putrajaya, Konsert Ambang 2013 Putrajaya anjuran Kumpulan AmBank akan diadakan di Dataran Putrajaya bermula pukul 5 petang.

Konsert tersebut akan dikendalikan oleh penyampai radio Hot FM, Faizal Ismail dan penyanyi terkenal, Adibah Noor.

Pengunjung akan dihiburkan dengan persembahan oleh artis terkenal tanah air seperti M. Nasir, Jamal Abdillah, Hattan, Mizz Nina, Wings dan Kumpulan Hujan.

Selain persembahan artis, acara lain bakal dianjur ialah pertandingan futsal, pertunjukan auto-show, pertunjukan pancaragam, pertunjukan kawad patung sebelum acara kemuncak iaitu konsert ambang serta pertunjukan bunga api yang akan dilancarkan tepat pada detik 12 malam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pasar Minggu Satok tinggal kenangan

Posted:

Pasar Minggu Satok tinggal kenangan

Pasar Minggu Satok tinggal kenangan

Oleh MULLER ASEN
berita@kosmo.com.my


ORANG ramai mengambil kesempatan mengunjungi Pasar Minggu Satok di Kuching pada hari terakhir sebelum pasar itu berpindah ke lokasi baharu mulai 1 Januari 2013.


KUCHING – Kisah Pasar Minggu Satok yang terkenal dengan senario hingar-bingar suara peniaga dan pembeli tawar-menawar bakal menjadi nostalgia apabila ia kini dipindahkan ke Medan Niaga Satok, Kubah Ria di sini.

Destinasi yang popular dalam kalangan penjaja tempatan dan pelancong sejak tahun 1983 itu beroperasi buat kali terakhir tepat pukul 1 petang semalam.

Tinjauan Kosmo! mendapati para peniaga agak keberatan untuk meninggalkan Pasar Minggu Satok memandangkan ia sudah menjadi rutin mingguan mereka menjaja barangan di situ sejak berpuluh tahun lalu.

Seorang penjaja, Dawos Nasu, 68, mengakui agak sedih untuk berpindah dari Pasar Minggu Satok selepas lebih 30 tahun berniaga hasil hutan di lokasi tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved