Jumaat, 9 November 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Kejohanan Sudoku Malaysia

Posted:

Kejohanan Sudoku Malaysia

Kejohanan Sudoku Malaysia

Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA
rencana@ksomo.com.my


BARISAN wakil penaja yang turut membantu menjayakan Pertandingan Sudoku Malaysia.


NOMBOR. Siapa sangka entiti yang mewakili ukuran ini diolah dan dijadikan satu permainan yang menarik menggunakan pemikiran yang bijak dan tangkas.

Sudoku yang bermaksud nombor bersendirian ialah permainan pengendalian nombor berdasarkan logik yang memberi kepuasan kepada si pemain lebih-lebih lagi apabila berjaya menyelesaikan permainan itu.

Rakyat Malaysia kini berpeluang mencabar tahap kemampuan minda dengan menyertai Pertandingan Sudoku Malaysia.

Pertandingan kali ketiga anjuran Persatuan Sudoku Masyarakat Malaysia itu akan berlangsung selama dua hari bermula pada 1 Disember ini.

Menurut setiausaha persatuan itu, Lee Yee Dian, pertandingan itu nanti akan menggunakan Sudoku asli yang dihasilkan oleh tangan manusia dan bukannya robot.

"Kami mengguna pakai Sudoku yang dibekalkan oleh Nikoli Co. Ltd. yang diterajui seorang warga Jepun iaitu Maki Kaji, pelopor utama permainan menguji minda ini.

"Bagi peminat-peminat Sudoku, saya yakin mereka pasti dapat membezakan antara Sudoku yang dicipta melalui perisian komputer dengan kebijaksaaan otak manusia melalui corak permainan yang terbentuk," katanya.

Fenomena antarabangsa

Sudoku mula mendapat tempat di Jepun sejak tahun 1986 dan seterusnya menjadi fenomena antarabangsa pada tahun 2005. Permainan itu boleh diselesaikan oleh semua peringkat umur bermula dari pelajar sekolah rendah sehingga warga emas.

Sehubungan itu, untuk menjadikan permainan lebih bersifat realistik, pertandingan yang bakal diadakan nanti dibahagikan kepada empat kategori.

Hari pertama akan dibuka untuk pelajar berumur 18 tahun ke atas dan warga emas berusia 55 tahun ke atas. Hari kedua dikhaskan untuk kategori terbuka dan kategori 1Sudoku iaitu penambahan olahan Sudoku yang mencabar.


PESERTA yang menyelesaikan Sudoku dalam masa terpantas juga akan dicatatkan dalam pertandingan. - Gambar hiasan


Setiap kategori akan memilih 10 pemain terpantas menyelesaikan Sudoku untuk berentap di peringkat akhir.

Melalui penajaan bersama oleh pembekal barangan elektrik Midea dan pusat beli belah Giant, pemenang utama bakal menerima barangan elektrik dan baucar pembelian masing-masing bernilai RM1,000.

Pemenang tempat kedua pula akan membawa pulang hadiah yang sama bernilai RM500 dan seterusnya tempat ketiga bernilai RM250.

Istimewanya, pemenang tempat keempat sehingga ke-10 turut diberikan hadiah barangan elektrik yang bernilai RM250. Hamper akan diberi kepada peserta termuda dan tertua dalam pertandingan itu.

Sebanyak 18 hamper ditawarkan kepada peserta melalui cabutan bertuah.

Dia juga memberitahu, penjualan buku Sudoku turut diadakan pada hari tersebut.

"Orang ramai yang berminat untuk mencuba permainan Sudoku boleh mengunjungi gerai buku yang akan dibuka.

"Buku-buku Sudoku itu diterbangkan khas daripada pembekal yang sama," katanya pada sidang media di Summit USJ, Subang Jaya baru-baru ini.

Pertandingan akan diadakan di Summit USJ dengan kadar perdaftaran sebanyak RM10 untuk setiap kategori.

Untuk maklumat lanjut mengenai pertandingan ini, pembaca boleh melayari laman web www.mysudokusociety.com/ our-events atau sebarang soalan boleh diajukan ke mysudokusociety@gmail.com.

Kempen MBG Fruity Dance

Posted:

Kempen MBG Fruity Dance

Kempen MBG Fruity Dance


ANAK-ANAK perlu dilatih untuk meminati aktiviti fizikal yang menyeronokkan. - Gambar hiasan


SEMPENA merayakan Hari Kanak-Kanak Malaysia, syarikat MBG Fruits Sdn. Bhd. (MBG) melancarkan kempen MBG Fruity Dance (Tarian Buah MBG) untuk menggalakkan kanak-kanak berasa gembira dan menjaga kesihatan menerusi penyertaan dalam aktiviti fizikal yang menyeronokkan.

Ibu bapa boleh membawa anak-anak mereka ke kedai MBG di Jaya 33, Plaza Masalam, Wangsa Walk Mall, Paradigm Mall, Tropicana City Mall, The Curve dan Sunway Giza Mall pada setiap Sabtu dan Ahad, pukul 3 petang untuk menyertai Fruity Dance selama 15 minit.

Selepas menari, setiap peserta akan menerima jus buah-buahan MBG secara percuma.

Kempen MBG Fruity Dance merupakan sebahagian daripada inisiatif tanggungjawab sosial korporat tahunan Kesihatan Adalah Kekayaan untuk menggalakkan gaya hidup sihat.

Pada tahun ini, kesihatan fizikal dan mental kanak-kanak menjadi tumpuan.

Menurut Pengarah Urusan MBG, Adnan Lee, kempen tersebut bertujuan menangani isu kanak-kanak zaman sekarang yang lebih gemar menonton televisyen dan leka dengan permainan dunia siber serta alat elektronik. Tabiat itu menyebabkan mereka lebih banyak duduk dan tidak berminat dengan aktiviti luar.

Aktiviti fizikal

"Kanak-kanak perlu melakukan aktiviti fizikal yang menyeronokkan kerana kanak-kanak yang aktif kurang terlibat dalam perbuatan merokok, penyalahgunaan dadah, kegiatan jenayah atau kegiatan sosial yang meruntuhkan moral," kata Adnan.

Menurut Penguasa Malaysian Child Resource Institute dan pakar asuhan kanak-kanak, Ruth Liew, aktiviti fizikal memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menjadi aktif, merasa seronok, gembira, sihat dan memperlihatkan ekspresi diri.

Ketika merasmikan pelancaran kempen MBG Fruity Dance, Ruth menyifatkan kempen tersebut sebagai contoh yang baik kerana kanak-kanak boleh bergembira, melakukan aktiviti fizikal bersama kanak-kanak lain dan pada masa yang sama bersantai bersama ibu bapa mereka.

"Kanak-kanak yang tidak aktif boleh menjadi penakut, kurang menonjol, membosankan, kurang keupayaan untuk memperlihatkan ekspresi diri atau berkomunikasi, kurang proaktif dan kurang keyakinan diri," jelas Ruth.

Tabiat makan

Menurut Garis Panduan Aktiviti Fizikal bagi masyarakat Amerika, kanak-kanak dan remaja patut melakukan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 60 minit setiap hari.

Garis panduan itu mencadangkan aktiviti fizikal kanak-kanak seperti aktiviti aerobik dilakukan secara sederhana hingga berat, senaman untuk menguatkan otot dan tulang seperti berjalan, menunggang basikal, berenang, berjoging, menari, berkebun dan banyak lagi aktiviti, sama ada secara berkumpulan atau individu.

Apabila digabungkan dengan tabiat makan yang sihat, aktiviti fizikal boleh membantu mencegah penyakit kronik, termasuk sakit jantung, kanser dan strok yang menjadi tiga punca utama kematian di Malaysia.

Faktor-faktor risiko bagi penyakit-penyakit itu boleh bermula awal pada usia muda tetapi boleh dielakkan dengan mengamalkan tabiat makan yang sihat dan melakukan aktiviti fizikal secara tetap.

Obesiti telah menjadi isu kesihatan yang semakin membimbangkan berpunca daripada gaya hidup tidak aktif.

Perangkaan daripada Tinjau Selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan Malaysia pada 2006 menunjukkan bahawa 43 peratus daripada rakyat Malaysia mempunyai berat badan berlebihan atau obes.

Bilangan orang dewasa yang obes juga didapati meningkat tiga kali ganda dalam tempoh sedekad.

Selain daripada itu, kira-kira 38 peratus remaja berumur antara 12 dan 18 tahun boleh dikatakan mempunyai berat badan berlebihan.

Hasil penyelidikan juga mendapati bahawa aktiviti fizikal dapat membantu kesihatan mental, dengan melegakan gejala tekanan dan kebimbangan serta meningkatkan keyakinan diri.

Di samping itu, beberapa kajian lain menunjukkan bahawa aktiviti fizikal berhubung kait dengan peningkatan pencapaian akademik dan membantu membaiki kemahiran untuk memberi tumpuan.

"Pengambilan buah-buahan seperti buah delima, avokado dan strawberi yang kaya dengan antioksidan dan nutrien baik untuk perkembangan otak kanak-kanak," kata Ruth.

Beri peluang kedua insafi dosa berganda

Posted:

Beri peluang kedua insafi dosa berganda

Beri peluang kedua insafi dosa berganda


RAMAI bayi yang dibuang dirawat oleh petugas perubatan di hospital sebelum dihantar ke rumah kebajikan. - Gambar hiasan


SEJAK akhir-akhir ini, kes pembuangan bayi luar nikah khususnya dalam kalangan remaja semakin membimbangkan, malah lebih menyedihkan apabila bayi tidak berdosa telah dibunuh dalam keadaan yang sangat menyayat hati.

Dalam kebanyakan kes yang berlaku, ia selalunya melibatkan ibu muda. Walaupun kesilapan dan dosa tersebut dilakukan bersama teman lelaki mereka, pada akhirnya ibu muda itu yang menanggung akibat. Lebih teruk apabila dia disabitkan dengan kesalahan membunuh.

Tatkala bercinta, biasanya manusia akan mengungkapkan segala kata-kata manis. Manusia sanggup berkorban apa sahaja, termasuk berenang di lautan api.

Hakikatnya, tidak semua percintaan akan berakhir dengan keadaan indah seperti yang digambarkan. Tidak ramai yang akan sanggup berkorban, khususnya apabila berdepan dengan situasi sukar yang melibatkan maruah dan harga diri.

Pada saat genting seperti ini, biasanya gadis akan ditinggalkan dan dibiarkan memikul tanggungjawab berat tersebut sendirian.

Adakah pembuangan bayi ini berlaku kerana perbezaan emosi yang terjadi antara lelaki dan wanita?

Mudah malu

Kajian-kajian secara jelas menunjukkan bahawa wanita biasanya lebih mudah mengalami kesedihan, ketakutan, malu dan rasa bersalah.

Emosi ini terjadi dalam keadaan apabila mereka menghadapi keadaan tertekan yang biasa.

Sudah pasti, apabila mereka menghadapi situasi yang lebih sukar, misalnya hamil anak luar nikah yang melibatkan maruah keluarga dan dosa di sisi agama, mereka akan menghadapi rasa bersalah yang lebih besar.

Wanita juga didapati lebih cenderung untuk mengalami kemurungan. Sebab itu, kita dapati bahawa dalam banyak keadaan, anak-anak gadis ini menjadi mangsa manipulasi teman lelaki mereka, khususnya setelah mereka didapati hamil anak luar nikah.

Emosi mereka yang cepat tertekan dan berasa bersalah itu akan cenderung untuk tindakan seterusnya iaitu menutup dosa dengan melakukan dosa yang lain.

Kejahatan zina yang sebelum ini telah dilakukan mungkin dapat dilupakan dengan bertaubat dan kembali ke pangkuan keluarga. Kini, ia ditambah dengan dosa lain yang boleh menyebabkan mereka ke tali gantung atau meringkuk di penjara.

Lebih malang, teman lelakinya pula akan mengambil jalan mudah dengan tidak mahu mengaku bahawa anak yang dikandung itu ialah anaknya. Mereka juga boleh meloloskan diri kerana mungkin mereka yang membuang bayi tersebut.

Maka pada akhirnya, apakah ini yang dikatakan percintaan? Apabila ada pasangan yang hanya sanggup berkongsi saat indah, tetapi melarikan diri apabila ditimpa musibah. Sebab itulah, anak-anak gadis kita harus berhati-hati. Jangan sesekali terpedaya dengan janji manis si teman lelaki.

Anak gadis yang melalui proses kehamilan luar nikah ini juga biasanya berdepan dengan tekanan yang lebih teruk, iaitu apabila keluarga dan masyarakat akan melakukan penolakan terhadap mereka.

Dalam konteks masyarakat kita, bahkan di kebanyakan negara Timur didapati bahawa keluarga dianggap sebagai elemen yang sangat utama.

Orang sanggup melakukan apa sahaja bagi memastikan maruah keluarga tidak tercalar, khususnya dalam hal yang boleh memberikan malu kepada maruah keluarga.

Buang bayi

Oleh hal yang demikian, ada yang sanggup membuang bayi mereka yang baru dilahirkan. Tatkala mereka belum sempat untuk bertaubat dari dosa yang lama, mereka telah menambah dosa yang satu lagi.

Khusus kepada keluarga dan ibu bapa yang menghadapi situasi seperti ini, kita sepatutnya dapat menerima hakikat bahawa anak remaja kita mungkin telah melakukan dosa.

Bagaimanapun, jangan sesekali menyisihkan mereka, kerana pada akhirnya ia akan hanya menyebabkan perkara yang lebih buruk terjadi.

Lebih baik sekiranya anak-anak gadis ini diberikan sokongan. Ia bukanlah bermakna kita menyokong 'aib' yang telah mereka lakukan, tetapi tindakan kita mungkin mampu menghindar aib yang lebih buruk.

Sekalipun kita mungkin terpaksa berdepan malu dan tohmahan masyarakat, pada akhirnya orang akan melupakannya selepas itu.

Ibu muda yang hamil tersebut boleh dihantar ke rumah jagaan tertentu atau diletakkan di bawah jagaan agensi tertentu.

Setelah bayi yang mereka kandung lahir, mereka boleh memilih sama ada untuk menjaga bayi itu sendiri atau diserahkan kepada keluarga angkat.

Bagaimanapun, biasanya jalan terbaik ialah dengan menyerahkan kepada pihak lain. Sekurang-kurangnya, ibu muda ini mampu menempuh hidup baharu dan melupakan kisah silam mereka.

Sekurang-kurangnya, dengan cara ini, mereka masih mempunyai ruang untuk pulang ke pangkuan agama dan tidak menghabiskan sisa hidup mereka di penjara kerana melakukan jenayah bunuh.

Percayalah, tidak ada sesiapapun antara kita yang mahu melalui jalan yang sukar seperti itu. Terus mengeji ibu muda ini mungkin tidak akan mengubah apa-apa.

Sesekali kita berkata bahawa mereka mungkin manusia yang teruk dan menjijikkan. Bagaimanapun, kita tidak tahu apa pula yang bakal terjadi kepada diri kita pada masa hadapan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved