Isnin, 12 November 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Tempah baju ikut fesyen Bollywood

Posted:

Tempah baju ikut fesyen Bollywood

Tempah baju ikut fesyen Bollywood

SUDAH 25 tahun bergelar tukang jahit di Taman Bukit Mewah, Kajang, Selangor, Mullaichram Ramakrishnan, 49, melihat trend berfesyen dalam kalangan masyarakat India semakin berubah.

Jika dahulu orang lebih gemar membeli baju siap, sekarang biasanya orang akan membeli kain sahaja dan menghantarnya untuk dijahit.

Akui wanita yang mesra dengan panggilan Mullai itu, trend berkenaan yang semakin ketara sejak lima tahun lalu, sudah tentunya didorong oleh kuasa berbelanja atau taraf hidup yang lebih tinggi dalam kalangan masyarakat hari ini.

Hari ini, bukanlah sesuatu yang mengejutkan bagi Mullai sekiranya seorang pelanggan wanita akan datang ke kedainya dengan dua atau tiga pasang kain untuk dibuat blaus sari dan sut punjabi.

"Tahun ini sebagai contoh, ada seorang pelanggan datang dengan tujuh pasang kain untuk dijahit," katanya menggambarkan kesibukannya sebagai tukang jahit sempena Deepavali pada tahun ini.

Sejak lebih satu setengah bulan lalu, Mullai akan menghabiskan masa hampir 13 jam sehari hanya untuk memotong dan menjahit baju yang ditempah pelanggan. Dia hanya mengambil cuti pada hari Ahad untuk berehat dan menghabiskan masa bersama keluarga.

"Saya berhenti menerima tempahan baju sejak sebulan lalu kerana terlalu banyak baju untuk disiapkan. Berbanding tahun lepas, tahun ini tidak menang tangan saya dibuatnya kerana menerima tempahan hampir dua kali ganda," kata Mullai yang akui mempunyai lebih 100 pelanggan tetap.


KALAI (kanan) turut menjual kain sari dan material sut Punjabi selain menjahit.


Cita rasa tinggi

Bercerita lanjut mengenai trend fesyen sempena Pesta Cahaya, katanya pelanggan hari ini mempunyai cita rasa yang jauh lebih tinggi berbanding apa yang kita saksikan di kaca televisyen daripada filem-filem Tamil.

"Mungkin kerana kita terdedah kepada filem Bollywood, Melayu dan Barat, ia memberikan pelanggan dan tukang jahit pelbagai idea dan kelainan," kata Mullai.

Jelasnya, bagaimanapun fesyen Bollywood dilihat sangat ketara apabila pelanggan tempatan gemarkan potongan seksi mengikut bentuk badan, banyak jemeki dan manik selain berwarna terang.

Untuk sehelai blaus sari, tukang jahit biasanya mengambil upah antara RM30 hingga RM35 mengikut rekaan manakala untuk sut Punjabi harganya boleh mencecah sehingga RM70.

Bagi adik-beradik, M. Chandrasuriyah, 34 dan M. Chandrakalai, 33, yang pada asalnya menjahit di rumah, kesungguhan untuk mendalami teknik jahitan dan perniagaan menyebabkan mereka kini memilih untuk bekerja di bawah seorang pemilik kedai jahit.

"Sebenarnya, bekerja menjahit dari rumah atau di kedai, sama sahaja. Mungkin di kedai, anda terikat dengan majikan, tetapi saya berpendapat ia selamat dan berpotensi mendapat lebih ramai pelanggan," kata mereka berdua yang bekerja di sebuah kedai menjahit di Taman Kinrara, Puchong, Selangor.

Lebih-lebih lagi menjelang musim perayaan seperti Deepavali, mereka yang lebih senang dengan panggilan Suriyah dan Kalai begitu sibuk melayan pelanggan dan menjahit baju sedia pakai. Kedai jahit tersebut mula menerima tempahan untuk Deepavali sejak lebih dua bulan lalu.

"Ada seorang pelanggan kami dari Nilai, Negeri Sembilan baru-baru ini, singgah pada awal pagi sebelum kedai dibuka dan tinggalkan satu bungkusan di anak tangga. Apabila kami buka ikatan, ada kain siap dan kain untuk dijahit. Pagi yang sama, pelanggan itu menelefon meminta kami menjahit kain mengikut saiz kain ukur yang ditinggalkan," katanya merujuk kepada pelanggan tetap mereka itu.

Dalam keadaan tertentu, pelanggan akan mendesak dan ia menyebabkan dua beradik itu tiada pilihan lain. Bukan kerana wang, tetapi tempahan itu diterima juga kerana jalinan hubungan dengan pelanggan yang sudah terjalin sekian lama.


KATALOG rekaan blaus sari turut disediakan oleh tukang jahit tempatan.


Semangat berkobar

Kedua-dua beradik itu memulakan bisnes menjahit dari rumah di kediaman ibu mereka, di Taman Kinrara sejak tahun 2007 dengan pengetahuan menjahit yang agak terhad. Kalai pernah menghadiri kelas menjahit tetapi mampu belajar selama dua bulan.

"Tidak lama selepas itu saya ke India untuk tujuan bercuti. Kembali dari India, melihat fesyen di sana yang sangat meriah, niat untuk menjahit kembali berkobar-kobar," katanya yang terpengaruh dengan fesyen dan trend pakaian di India.

Ceritanya lagi, demi menambahkan ilmu jahitan ketika itu, dia bekerja di sebuah kedai jahit di Puchong dengan gaji bulanan hanya RM450.

"Memang agak sedikit upah yang diberikan, tetapi demi memahirkan diri dalam bidang jahitan saya tidak kisah," katanya yang menimba ilmu di situ hampir setahun.

Berbeza cerita dengan adiknya, Suriyah pula mempunyai kisah berbeza dalam mendalami ilmu jahitan. Tidak mengambil kursus di mana-mana kolej, dia sebaliknya belajar memotong kain dan menjahit dengan seorang mak cik keturunan Cina selama beberapa bulan.

Berkat ilmu itulah, kedua-dua beradik berkenaan kemudian nekad mengambil upah menjahit baju dari rumah sebelum bersama-sama bekerja dengan sebuah kedai jahit.

"Lazimnya, menjelang musim perayaan, saya akan memotong kain dan Kalai akan menjahit. Itu rutin kami," kata Suriyah.


MENJELANG musim Deepavali, Suriyah khusus kepada tugas memotong kain.


Banyak tempahan

Kedua-dua mereka memberitahu menjelangnya musim perayaan, dan diikuti musim perkahwinan selepas itu, mereka berdua pernah menjahit sehingga lapan pasang kain sehari.

"Biasanya kami menjahit sekitar tiga pasang kain sehari. Masa juga banyak diluangkan apabila berhadapan dengan pelanggan. Ada pelanggan yang akan meluangkan masa sehingga beberapa jam di kedai bukan sahaja mengukur dan menempah baju malah berbual mengenai pelbagai hal lain," kata Suriyah sambil tergelak apabila ditanya tentang cabaran dalam bidang itu.

Mengimbau mengenai cabaran beberapa tahun sebagai penjahit, Kalai dan Suriyah memberitahu, mereka pernah didatangi pelanggan yang mahu baju blaus sarinya disiapkan dalam tempoh masa satu jam. Pelanggan itu sanggup membayar harga dua kali ganda agar permintaannya ditunaikan.

Selain itu, ada juga pelanggan yang membawa kain yang sudah 'dirosakkan' oleh tukang jahit terdahulu. Sambil mengeluh Kalai mengakui, ia satu kerja yang sangat rumit.

"Tetapi, oleh kerana terdesak, pelanggan sanggup bayar harga penuh bagi menjahit kain yang hanya perlu diperbaiki," kata Kalai.

Menyentuh mengenai kebanjiran tukang jahit dari India, Kali memberitahu, ia berlaku kerana tidak ramai dalam kalangan wanita Malaysia yang gemar menceburi bidang itu.

"Tukang jahit dari India didekati kerana pelanggan tiada pilihan mendapatkan tukang jahit tempatan. Sebenarnya, bagi kebanyakan pelanggan, pilihan utama ialah tukang jahit tempatan kerana selain soal kepercayaan, tukang jahit Malaysia lebih peka dengan rekaan dan trend semasa," ulasnya.

Bagi seorang pelanggan, Mitra Devan, 40, tukang jahit tempatan mempunyai idea yang segar mengenai fesyen. Mitra yang juga seorang penjual baju tradisional India seperti kurtha, kurthi dan salwar kameez berkata, dia akan menghantar kain itu kepada dua beradik tersebut untuk menjahit baju-baju separuh siapnya.

"Saya menghantar lebih 100 kain kepada mereka. Ini tidak termasuk kain peribadi saya, lazimnya blaus sari dan sut Punjabi. Menjelang musim Deepavali, jumlah tempahan saya lebih dua kali ganda. Saya amat berpuas hati kerana jahitan mereka selalu menepati kehendak saya," kata Mitra juga dari Puchong yang mengenali kedua-dua tukang jahit itu sejak tahun 2007.

Warga emas Jepun aktif bekerja

Posted:

Warga emas Jepun aktif bekerja

Warga emas Jepun aktif bekerja


ISHIHARA yang berusia 80 tahun mahu aktif berpolitik meskipun sudah melepaskan jawatannya sebagai Gabenor Tokyo.


SETIAP pagi, Mitsumi Kobuna, 73, perlu bangun tidur seawal pukul 5 pagi. Lelaki itu bersiap-siap dan bergegas ke pasar Tsukiji yang terletak di Tokyo, Jepun untuk memproses ikan untuk jualan sehingga pukul 8 malam.

Sejak umur 18 tahun, peniaga yang tidak lekang dengan senyuman itu bergelumang dengan ikan-ikan segar selama enam hari seminggu. Ia merupakan perniagaan keluarga yang diwarisi sejak empat generasi.

Sepanjang sepuluh tahun pertama, dia membiasakan diri dengan pekerjaan tersebut dan kini, Kobuna berharap dapat bekerja untuk tempoh dua hingga tiga tahun lagi meskipun rambutnya telah memutih.

Situasi yang dilalui Kobuna bukanlah luar biasa di Jepun. Ramai warga emas negara tersebut masih aktif bekerja walaupun telah lanjut usia.

Secara purata, Kobuna bekerja sehingga usianya mencecah 69 tahun, melebihi purata umur 64 tahun di 34 buah negara membangun di bawah Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD). Warga emas Perancis pula secara majoriti bekerja sehingga umur 59 tahun sahaja.

Contoh jelas warga emas yang aktif bekerja ialah bekas Gabenor Tokyo, Shintaro Ishihara yang mengumumkan peletakan jawatan sebagai gabenor pada bulan Oktober lalu bagi menubuhkan sebuah parti politik baharu. Bayangkan, pada usia 80 tahun, Ishihara masih mahu bergiat dalam dunia politik.

Rasa tua

Pemilik sebuah warung teh di bandar Kagurazaka, Koji Saito, pula mendedahkan bahawa dia bekerja selama enam atau tujuh hari seminggu untuk tempoh 12 jam sehari.

"Jika saya berhenti bekerja, saya akan rasa tua. Sudah 50 tahun saya bekerja di sini dan kalau saya berhenti, bermakna hidup saya telah berakhir," ujar Saito yang berumur 75 tahun.

Pemikiran sebegitu dipercayai terbina dalam kalangan generasi yang hidup pada zaman peperangan atau selepas peperangan. Mereka mengerti kesusahan mendapat pekerjaan waktu dahulu dan percaya hanya kerja dapat membangunkan negara mereka semula dan bebas daripada kancah kemiskinan.

Kenji Wada, 73, yang bekerja sebagai peguam memberitahu: "Kerja bukan sekadar untuk meneruskan hidup. Duit merupakan faktor kedua kerana tujuan kita bekerja adalah bagi memenuhi tanggungjawab sebagai anggota masyarakat."

Tambahnya, sejak mula mengamalkan khidmat guaman lebih 40 tahun lalu, dia bekerja dengan banyak syarikat Jepun dan antarabangsa. Katanya, syarikat-syarikat tersebut percaya pada kemampuannya dan dia tidak dinilai berdasarkan usia.

Kerja selepas bersara

Undang-undang yang dikuatkuasakan Jepun pada bulan Ogos lalu menyatakan setiap syarikat perlu mengekalkan pekerja yang berusia 65 tahun ke atas, sekurang-kurangnya mereka yang masih mahu bekerja. Sejajar dengan itu, usia bagi pembayaran pencen dilanjutkan daripada umur 60 tahun pada waktu ini menjadi 65 tahun menjelang tahun 2025.

Penguatkuasaan baharu itu tidak menimbulkan sebarang bantahan di Jepun malah majoriti mereka bersetuju dengan pegangan pepatah 'bekerja adalah sihat.'

"Saya tidak pernah bertanya kepada diri sendiri sama ada kerja saya ini menarik atau tidak. Bapa saya bekerja sehingga umur 80 tahun dan saya juga akan bekerja sehingga penghujung usia.

"Hidup saya dibina sedemikian rupa dan sekarang bukan masanya untuk berubah. Jika saya bersara, apa yang boleh saya lakukan?" soal Seichiro Fukui, 64, yang menjadi broker insurans, ejen hartanah dan peniaga biskut beras selama 41 tahun.

Di Jepun, persoalan yang sering membelenggu pekerja warga emas adalah bagaimana untuk mengelakkan diri daripada menjadi tidak berguna dan mencari erti kehidupan selepas persaraan? Segelintir mereka menemui penyelesaiannya iaitu dengan bekerja semula.

Yumiko Tominaga, 61, bersara sebagai guru 10 tahun lebih awal disebabkan masalah kesihatan. Selepas sembuh, dia membuat keputusan untuk berkecimpung dalam bidang pembuatan teh dan roti.

Pesara awal tersebut kembali ke kampungnya di Hitachiota, di timur laut Tokyo bagi membuka kedai roti khususnya dalam penyediaan makanan berasaskan tepung beras.

Kongsi Tominaga: "Saya rasa segar dan gembira dapat bekerja demi kebaikan orang lain."

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved