Isnin, 12 November 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Kebangkitan Islam Kemboja selepas Pol Pot

Posted:

Kebangkitan Islam Kemboja selepas Pol Pot

Kebangkitan Islam Kemboja selepas Pol Pot

DI ruang dapur yang sempit di bawah sebuah rumah papan, Aishah, 27, ibu kepada seorang anak lelaki berusia 11 tahun kelihatan sedang memasak air menggunakan dapur kayu. Pada masa sama, dia menanak nasi putih kemudian menggoreng telur itik.

Kesemua juadah itu perlu disiapkan pada awal pagi sebelum langit cerah kerana selepas bersarapan, dia dan suaminya akan turun ke sungai menangkap ikan.

"Sebagai seorang isteri, saya bukan sahaja perlu membuat kerja-kerja rumah, malah membantu suami menangkap ikan. Kami akan menaiki sampan selama dua jam untuk sampai ke lokasi menangkap ikan iaitu di Sungai Ochok bersempadan dengan Vietnam.

"Antara spesies ikan yang biasa kami dapat termasuk haruan, keli, toman dan lampam. Setelah dijual, dalam sehari purata pendapatan kami sekitar RM10," katanya yang pulang ke rumah pada pukul 4 petang.

Begitulah antara suasana Kampung Samrong, Takeo, Phnom Penh, Kemboja tatkala azan Subuh berkumandang pada pukul 4.40 pagi.

Bagi golongan lelaki di perkampungan Islam itu, mereka bergegas dahulu ke masjid untuk menunaikan solat secara berjemaah. Pagi itu, kira-kira 100 orang menunaikan solat secara berjemaah. Sebaik selesai solat, sebahagian mereka bertaburan keluar mencari rezeki.

Mereka perlu menyediakan diri untuk ke sawah atau ke sungai. Bunyi deruan enjin Kubota iaitu jentera untuk membajak sawah memecah keheningan pagi itu. Sesekali terdengar percakapan antara mereka dalam bahasa Khmer.

Di beberapa buah rumah yang kedudukannya agak rapat antara satu sama lain kelihatan pula wanita-wanita sedang memilih dan menyiang ikan-ikan kecil yang dibawa suami dari sungai bagi dijadikan makanan ikan peliharaan di dalam kolam.

Kaum wanita lain pula sibuk melakukan rutin harian sebagai suri rumah seperti menyapu, membasuh pinggan mangkuk atau mengemas rumah.

Kemudahan asas

Penulis yang pertama kali berkunjung ke perkampungan itu pada Hari Raya Korban lalu mendapati keadaannya umpama Malaysia, 30 tahun yang lalu.

Memakan masa perjalanan selama dua jam setengah dari Phnom Penh, rumah-rumah di perkampungan itu dibina agak rapat.

Rumahnya dibina tinggi lengkap bersama tangga. Di bawah rumah terdapat pangkin untuk mereka beristirehat atau makan. Sesetengah rumah, di bawah rumah terdapat kandang lembu, reban ayam dan angsa.

Laluan di kampung itu masih menggunakan tanah merah atau laluan kampung sahaja. Kampung itu dikelilingi sawah padi yang terbentang luas serta sungai yang lebar menyambung sehingga ke Vietnam.


SEORANG wanita membuka perniagaan kecil-kecilan di depan rumahnya di Kampung Samrong.


Selain pergi ke sawah, ada juga yang menjadi nelayan atau menternak lembu, angsa, ayam dan itik.

Dari segi kemudahan, kampung tersebut baru saja mempunyai bekalan elektrik sejak setahun lalu. Bagaimanapun, bekalan air masih diperoleh dari sungai. Penduduk mengepam air sungai masuk ke dalam kolah di rumah masing-masing untuk digunakan semasa mandi. Airnya agak keroh.

Kewujudan tempayan-tempayan besar di setiap rumah juga adalah pemandangan biasa di kampung berkenaan.

Sejarah

Ketua Kampung Samrong, Yusof Abdullah, 61, berkata, kampung berkenaan dibuka pada tahun 1979 iaitu selepas berakhirnya era kekejaman Pol Pot yang menguasai negara berkenaan selama tiga tahun bermula dari tahun 1976.

"Pada peringkat awal cuma ada lebih 60 keluarga, namun kini bilangannya meningkat kepada 175 keluarga atau kira-kira 1,000 penduduk. Sumber ekonomi utama penduduk kampung ialah tanaman padi dan perikanan.

"Golongan muda pula ada yang berhijrah ke bandar seperti Phnom Penh untuk bekerja di kilang-kilang dan sebahagian kecil merantau ke luar negara seperti Malaysia," katanya.

Yusof yang merasai keperitan hidup pada zaman komunis Pol Pot menyatakan, era gelap itu turut merencatkan perkembangan pendidikan dan agama Islam. Ketika pemerintahan diktator Pol Pot dianggarkan antara satu hingga tiga juta penduduk Kemboja mati.

Pada ketika itu, penduduk bukan sahaja takut untuk keluar rumah, malah tidak dibenarkan melakukan amalan agama seperti solat dan puasa.

Apabila negara Kemboja bebas daripada pengaruh rejim Pol Pot, orang ramai mulai berhijrah ke kampung berkenaan yang pada waktu itu masih tiada penghuni.

Selepas 30 tahun dibuka, Yusof berkata, kemajuan ekonomi penduduk kampung masih berada pada tahap rendah dan kemiskinan masih merantai kehidupan harian mereka.


KAUM wanita mengasingkan ikan-ikan kecil untuk diberi makan ikan yang diternak di kolam.


Masjid di kampung berkenaan juga mungkin tidak wujud hari ini jika tidak kerana kemurahan hati seorang rakyat Malaysia yang mengeluarkan dana bagi mendirikannya.

Pendidikan

Tanaman padi yang dituai dua kali semusim juga sekadar mampu untuk menampung keperluan harian penduduk. Meskipun mempunyai kawasan sawah padi yang luas, masalah kos serta harga peraih yang rendah menekan kehidupan mereka. Penduduk kampung terpaksa meminjam wang daripada pihak tertentu dan perlu membayarnya setelah memperoleh hasil daripada penjualan padi.

"Kita di sini sekadar cukup makan, namun kehidupan sekarang jauh lebih baik berbanding zaman Pol Pot. Dari segi pendidikan kita jauh ketinggalan kerana di kampung ini para pelajar hanya diajar bahasa Khmer dan pendidikan agama sahaja.

"Bilangan guru juga agak menyedihkan kerana terdapat tiga orang sahaja. Bagaimanapun, 40 orang pelajar berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, manakala tiga orang berjaya pergi ke Madinah," katanya.

Seorang penduduk, Menjan, 29, berkata, suaminya mengerjakan sawah seluas 1.5 hektar sebanyak dua kali semusim.

"Setiap kali musim menuai kami memperoleh sebanyak lima tan padi dengan setiap tan berharga RM170. Pendapatan yang diperoleh itu, belum lagi ditolak sewa Kubota, anak benih dan lain-lain," katanya yang merupakan seorang suri rumah.

Inginkan kehidupan lebih baik

Posted:

Inginkan kehidupan lebih baik

Inginkan kehidupan lebih baik


TERUJA. Penduduk Kampung Samrong, Phnom Penh seronok menerima anak angkat dari Malaysia yang pertama kali diadakan di kampung berkenaan.


GADIS berusia 21 tahun itu bersikap malu-malu ketika ditemu bual, namun dia tetap memberikan respons terhadap soalan yang saya ajukan.

Empunya diri, Maryam merupakan gadis Kemboja dari Kampung Samrong. Berpakaian baju kurung serba biru pada hari tersebut, gadis itu kelihatan anggun. Ironinya, baju itu amat disayangi kerana ia dibeli ketika dia bekerja di Malaysia pada tahun 2001.

Pada usia 17 tahun, ketika anak-anak gadis di negara ini berkira-kira melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, Maryam pula berkelana ke negara orang demi sesuap nasi.

Berbekalkan pendidikan selama sembilan tahun di peringkat sekolah, anak kedua daripada lima adik-beradik itu memberanikan diri mencari ejen pekerjaan di bandar Phnom Penh.

Nasibnya baik dengan kelulusan yang ada, dia ditawarkan untuk bekerja di luar negara iaitu di sebuah kilang elektronik di Pulau Pinang.

"Saya berasa takut juga apabila kali pertama berpisah dengan keluarga. Tambahan pula terpaksa bekerja di Malaysia yang persekitarannya begitu asing kepada saya selain masalah bahasa.

"Atas faktor ingin meringankan beban keluarga, saya kuatkan tekad. Akhirnya saya bekerja hampir empat tahun di Pulau Pinang," katanya ketika ditemui di kampung halamannya baru-baru ini.

Bekerja di Malaysia menerusi khidmat ejen, satu pergorbanan perlu dibuat iaitu gaji bulanan dipotong setiap bulan selama dua tahun. Maryam yang ketika itu menerima gaji sebanyak RM1,000 perlu membuat bayaran kepada ejen sebanyak RM300 sebulan.

Bantu keluarga

Setelah tamat kontrak, dia pulang semula ke kampung halamannya dan kini membantu keluarga menjalankan perniagaan kedai minuman secara kecil-kecilan.

Hasil bekerja di Malaysia, Maryam boleh berbahasa Melayu. Walaupun tidak begitu fasih, ia sangat membantu sesi temu bual itu kerana daripada 1,000 penduduk di kampung tersebut, kurang 10 orang yang boleh berbahasa Melayu.

Misi EZ Kembara

Pertemuan saya dengan Maryam pada Hari Raya Aidiladha lalu kerana mengikuti program keluarga angkat anjuran EZ Kembara Sdn. Bhd. selama dua hari di kampung tersebut.


WANITA Kemboja mengimpikan kehidupan yang lebih baik termasuk pendidikan anak-anak dan agama Islam.


Turut bersama saya, tiga sahabat iaitu Raja Muhammad Ariff Raja Adnan dan isteri, Suri Hayati Mohamad serta jurukamera ntv7, Mohamad Hafiz Mat Rozli.

Perbezaan bahasa merupakan masalah besar kepada kami semua. Perbicaraan kami umpama ayam dan itik, sukar untuk memahami apa yang masing-masing ingin sampaikan.

Bagaimanapun, kami semua masih mampu mengeratkan hubungan persaudaraan sesama Islam.

Di kampung ini, majoriti kaum wanitanya bergelar suri rumah, manakala lelaki sebagai pesawah atau nelayan. Dalam kalangan mereka masih ramai yang dihimpit kemiskinan.

Bahkan, ada rumah penduduk yang seakan-akan mahu menyembah bumi. Rumah berdinding dan berlantaikan papan merupakan pemandangan biasa di kampung itu.

Harapan

Dari segi pendidikan, keutamaan hanya diberikan dalam mata pelajaran bahasa Khmer dan pendidikan Islam. Justeru, tidak hairanlah, kebanyakan cita-cita anak-anak mereka sekadar menjadi ustaz atau ustazah.

"Saya menghantar anak lelaki ke sekolah agama dengan harapan dia dapat melanjutkan pengajian di Madinah kelak. Ketika ini, hanya tiga orang anak kampung ini yang belajar di Madinah," kata Aishah, 27, salah seorang penduduk yang ingin melihat anaknya menjadi guru agama.

Kewangan merupakan satu penghalang besar kepada Aishah, sekiranya anaknya itu ingin melanjurkan pengajian ke peringkat lebih tinggi. Untuk mencapai cita-cita itu, mereka perlu menghantar anak-anak bersekolah di sekolah agama terdekat di bandar Phnom Penh.

Sudahlah masa perjalanan dua jam setengah dari kampung itu ke Phnom Penh, ibu bapa perlu membayar RM200 sebulan bagi keperluan asrama dan belajar.

Bagi anak yang cerdik barulah kerajaan Kemboja memberikan pendidikan percuma kepada mereka.

Dari segi keagamaan, penduduk di kampung tersebut mengharapkan bantuan masyarakat Islam luar agar datang ke kampung tersebut untuk membimbing mereka. - NASRI JAMALUDIN

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved