Jumaat, 23 November 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Kereta eco jimat minyak

Posted:

Kereta eco jimat minyak

Kereta eco jimat minyak

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

MIRAGE mempunyai sejarah yang agak bersimpang-siur. Ini kerana ia dijual menggunakan nama Colt dan Lancer Fiore, bergantung kepada pasaran yang dimasukinya. Itu belum dicampur dengan keadaan di mana nama itu hilang buat seketika dan diberi nafas baharu sejak kebelakangan ini.

Di Malaysia, Mirage pernah ditawarkan sebagai sebuah model kompak Colt sekitar tahun 1980-an. Namun, model yang mempopularkan Mirage sebenarnya ialah Proton Satria. Berdasarkan kepada pembacaan, Satria sebenarnya dibina oleh Proton berdasarkan kepada model Mirage/Colt yang popular pada tahun 1990-an.

Model itu kemudian senyap dalam tempoh yang agak lama sehinggalah Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) menawarkan model kompak Colt pada tahun 2006. Ditawarkan pada harga kira-kira RM121,000 seunit, memang ia agak mahal untuk sebuah kereta kompak. Hasilnya, tidak ramai yang mahu atau mampu untuk membeli Colt.

Walaupun kecil, Mirage/Colt menawarkan pemanduan yang sporty bersama unit enjin berkuasa. Namun, Mirage baharu nampaknya lari terus daripada konsep asalnya. Malah, kenyataan itu diakui sendiri oleh Pengarah Eksekutif dan Pengurus Besar Korporat, Pejabat Asia & ASEAN, Operasi Luar Negara Kumpulan, Masahiko Kobayashi.

"Buat masa sekarang, MMC (Mitsubishi Motor Corporation) memang tidak ada perancangan untuk menghasilkan Mirage yang lebih berkuasa atau sporty," jelas Kobayashi.

Kenyataan itu dikeluarkan sewaktu pelancaran rasmi Mirage baharu di ibu negara pada Isnin lalu. Lebih menarik lagi, Presiden MMC, Osamu Masuko hadir untuk merasmikan majlis pengenalan Mirage yang boleh dianggap sebagai model penting buat jenama Mitsubishi di Malaysia.


MITSUBISHI Motors Malaysia yakin Mirage merupakan model penting yang akan memacu pertumbuhan jualan kenderaan Mitsubishi di Malaysia.


CBU Thailand

Dihasilkan di kilang Mitsubishi di Thailand, jentera kompak itu menerima pengecualian cukai sempena polisi kenderaan eco yang memberi banyak kelebihan kepada kenderaan kompak dan jimat minyak di sana.

Sebagai sebuah kereta eco, Mirage dikuasakan oleh unit enjin tiga silinder DOHC bersesaran 1.2 liter yang turut dilengkapi oleh sistem MIVEC. Enjin berkod 3A92 itu mampu menghasilkan kuasa sehingga 78PS dan tork puncak 100Nm @ 4,000 rpm.

Memang sekali lihat ia macam kurang berkuasa. Tetapi harus ingat bahawa enjin itu menggerakkan tubuh kenderaan yang cukup ringan atau lebih tepat lagi 850 kilogram (kg) sahaja untuk versi automatik dan 825kg (manual).

Hasilnya, penggunaan bahan apinya cukup mengagumkan. Diukur menggunakan Kitaran Pemanduan Eropah yang Baru (New European Driving Cycle, NEDC), Mirage mampu mencapai tahap penggunaan bahan api 21 klometer bagi setiap liter! Catatan itu sebenarnya sudah hampir sama dengan beberapa model hibrid kompak yang ada di pasaran tempatan.

Ditanya mengenai pesaing rapatnya, MMM menyatakan, Mirage merupakan produk unik yang tiada pesaing secara langsung. Namun, Ketua Pegawai Eksekutif MMM, Tetsuya Oda ada menyebut Perodua Myvi dan Suzuki Swift sebagai model yang mungkin boleh dijadikan sebagai perbandingan.


PELAPIK yang melindungi barang anda daripada mudah diintai oleh orang lain.


Mirage nyata mendapat sambutan memberangsangkan di Thailand. Sehingga kini, Mitsubishi sudah menerima tempahan sebanyak 45,000 unit sejak dilancarkan pada Mac lalu. Pasaran Jepun juga menyaksikan maklum balas positif apabila 12,000 unit Mirage ditempah pelanggan mulai Ogos 2012.

Berbanding pasaran Thailand yang lebih meriah, MMM hanya menawarkan Mirage dalam tiga varian iaitu transmisi manual dan automatik yang dibezakan oleh ciri-ciri tertentu. Versi manual dikenali sebagai GL dan ditawarkan pada harga RM56,980 seunit. Sementara varian automatik GL CVT dan GS CVT pula dijual pada harga RM61,980 dan RM64,980 sebuah (di atas jalan termasuk insurans).

Pakej Aksesori

Mungkin ada yang beranggapan reka bentuk Mirage kurang menarik dan terlalu ringkas. Jangan bimbang, untuk menjadikan Mirage anda lebih personal dan menarik MMM menawarkan pelbagai aksesori. Pilih sahaja sama ada pakej Aero berharga RM1,999 pakej Chrome (RM750), penutup tangki minyak Ralliart (RM150) atau tempat duduk kulit (RM1,500). Pasti penampilan Mirage anda lebih bergaya.

"Pengenalan Mirage sememangnya menjadi momen penting dalam perjalanan kami di Malaysia. Mirage merupakan model paling tepat dalam usaha kami bersaing dalam segmen B hatchback bukan nasional. Kami menyasarkan perkongsian pasaran sebanyak 20 peratus dalam segmen tersebut," kata Oda dalam nada optimis.

MMM meletakkan sasaran untuk menjual sebanyak 400 unit Mirage sebulan. Nampaknya, sasaran itu agak selamat memandangkan tempahan yang diterima setakat ini sejak 1 Oktober lalu sudah melebihi 500 unit.


ENJIN 12 injap tiga silinder sebaris bersesaran 1.2 liter yang mampu menawarkan kuasa sewajarnya.


Dianggap sebagai kenderaan bukan nasional paling murah setakat ini, rakyat Malaysia memilih untuk memiliki varian GS CVT yang hadir dengan pakej lengkap. Buktinya, 90 peratus membeli varian itu berbanding dua lagi varian yang kurang aksesorinya.

Di samping jaminan selama tiga tahun atau perbatuan sejauh 100,000km (mana-mana tiba dahulu), pembeli juga diberikan pakej penyelenggaraan selama setahun atau 20,000km yang meliputi alat ganti, minyak enjin dan kos buruh.

Setelah agak senyap kebelakangan ini, MMM nampaknya sedia untuk kembali bangkit. Syarikat itu yakin sasaran jualan 13,000 unit kenderaan dapat dicapai menjelang tahun fiskal yang berakhir pada Mac 2013. Keyakinan itu berpaksikan kepada pengenalan Mirage dan varian-varian baharu model sedia ada.

Satu lagi perkembangan menarik yang harus diketahui adalah MMM sudah mengumumkan perancangan aktiviti pemasangan komponen terurai (CKD) model-model Mitsubishi.

"Untuk terus berkembang di pasaran Malaysia, kami meletakkan misi menjalankan operasi CKD menjelang akhir 2013," kata Oda tanpa mengulas lanjut mengenai model apa yang akan dipasang di sini dan siapakah rakan kerjasamanya.

RX8 RE Amemiya

Posted:

RX8 RE Amemiya

RX8 RE Amemiya

Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR


BAHAGIAN belakang nyata menyerlah apabila dipasang dengan GT wing karbon daripada J'S Racing.


JUJUR saya katakan, saya sebenarnya tidak pernah suka dengan kereta ini. Saya juga percaya bahawa ramai peminat tegar model-model Japan Domestic Market (JDM) tidak boleh menerima konsep moden siri Mazda RX8 yang DNA asalnya ialah sebuah sport FR yang ringan, pembahagian berat 50-50 dan paling penting enjin rotary dengan turbo.

Masalah dengan RX8 adalah ia terpaksa dicipta dalam persekitaran yang tidak sama dengan model RX7. Tahun 2003 tidak sama dengan undang-undang pencemaran dan keselamatan tahun 1993.

Justeru, apabila mengambil kira faktor-faktor yang menyusahkan itu, maka lahirlah enjin SE3P tanpa turbo. Hendak lagi praktikal, badan coupe asal RX dibuat menjadi empat pintu. Ia tidak dipanggil sedan, tetapi quad coupe.

Reka bentuk kereta ini pun nampak pelik. Namun, bagi pasaran yang pilihan kereta-kereta sport semakin sedikit, RX8 akhirnya mendapat tempat dalam kalangan peminat JDM. Itu pun setelah kereta ini hendak ditamatkan pengeluarannya.

Kereta ini milik Mohd Iskandar Mokhtar dari Shah Alam, Selangor. Ia merupakan versi Zenki atau pre facelift model pertama keluaran 2003. Sebenarnya, model Kouki RX8 pun tidaklah terlalu banyak bezanya. Kalau anda tergolong dalam kalangan yang memang suka main bodykit, beli model awal pun tidak mengapa. Jimat belanja dan boleh simpan duit untuk perkara lain.

Jelas sekali bahawa Iskandar bukanlah jenis pemandu yang suka memandu laju. Atas sebab itu jugalah dia memilih untuk membeli model automatik.

Ia bukanlah sesuatu yang melucukan apabila sebuah kereta sport kecil dipasang dengan transmisi automatik. Sebabnya, model RX7 Efini dahulu pun ada versi automatik. Bagi sesiapa yang pernah memandu atau memilikinya, pasti akan teringat tentang penggunaan minyak yang langsung tidak menjimatkan.

Enjin RX8 berwarna putih ini juga langsung tidak diubah suai. Hanya unit komputer ECU sahaja yang dipetakan semula bagi mendapatkan lengkuk tork lebih awal. Sekali lagi, jentera ini bukannya digunakan untuk berlumba di lampu isyarat. Tetapi lebih kepada supaya ada daya tujahan apabila jarum RPM mula hendak bergerak dari titik asalnya.


RIM Volks Racing bersaiz 18 inci yang memang padan dengan penampilan jentera ini.


Enjin rotary genesis RX8 merupakan antara enjin moden Jepun yang saya fikir sangat kemas penampilannya. Keadaan ini mungkin gara-gara pengaruh ruang enjin kereta Eropah yang tidak nampak wayar dan semuanya bertutup. Sehinggakan baterinya pun ramai yang tidak tahu di mana kedudukannya.

Pengubahsuaian yang dapat dilihat dengan jelas pada kereta ini adalah dari segi kosmetik. Penggunaan tema pelekat naga, RE Amemiya dan firma talaan (tuner) terkenal memang membuatkannya kelihatan seperti ditala untuk berlumba di trek.

Untuk kekal dalam keadaan begitu, kit asal kereta telah diganti. Bampar hadapan kereta diinspirasikan daripada reka bentuk bumper RE Amemiya yang ditambah dengan canard gentian karbon.

Bampar belakang pula diambil daripada INGS+1 yang dilekapkan dengan canarad RE Amemiya di kedua-dua belah sisi. Bampar itu nampak pelik sedikit kerana ia agak labuh, ditambah dengan dua tona warnanya.

Rim lama

Bertenggek di atas hud belakang ialah GT wing karbon daripada J'S Racing. Bahagian tepi kereta dipasang skirting Mazdaspeed. OK. Selepas ketiadaan RX8 nanti, Mazdaspeed hendak tala kereta apa lagi agaknya? Takkan hendak tala van Mazda Bongo pula?

Penggunaan rim lama pada kereta moden bukanlah satu trend baharu. Tetapi lain ceritanya dengan RX8. Susah betul hendak padankan rim bukan moden dengan badan kereta. Silap padanan, kereta akan nampak kelakar habis.


RUANG enjin yang nampak kemas dengan kehadiran penutup plastik.


Pertama kali tengok kereta ini, saya terkejut juga kerana semuanya nampak padan. Walaupun rim Volks Racing bersaiz 18 inci itu sudah agak lama reka bentuknya. Lagi pun, ia tidaklah terlalu popular.

Saya syak mungkin sebab kombinasi spesifikasi tayar 235/35 di hadapan dan 265/35 (belakang) yang membuatkannya ia nampak agak terkeluar daripada fender arch. Rim asal 18 inci buat kereta ini nampak 'menguncup', offsetnya besar sangat!

Walaupun kereta ini empat pintu, namun pembahagian beratnya sama cemerlang dengan RX7. Bukan sahaja kereta nampak cantik, pengendalian juga perlulah bagus supaya bolehlah layan selekoh sekali-sekala dan memecut di lebuh raya dengan yakin.

Pemiliknya menggunakan suspensi jenis boleh laras Tanabe di belakang. Roda hadapan? Dia menggunakan sistem penyerap hentak asal, tetapi pegas gegelungnya ditukar dengan jenama TEIN. Saya pun kurang pasti kenapa settingnya seperti itu.

Sejak pengeluaran pertamanya pada 2003, RX8 telah melambangkan keberanian Mazda dengan enjin kontroversi untuk produksi massa. Banyak versi telah dilahirkan. Misalnya Shinka, Evolve, PZ, Nemesis, Kuro, edisi Ulangtahun ke-40, True Red Style, Mazdaspeed, NR-A, R3 dan versi terakhir Spirit R.

Sejak dari tahun lepas lagi ada khabar angin bahawa Mazda hendak mengeluarkan model 16X bagi menggantikan RX8, tetapi itu tidak akan berlaku. Apa yang pasti, RX8 Spirit R ialah model terakhir meninggalkan kilang Mazda di Hiroshima, Jepun.

Realitinya, skala Mazda adalah lebih kecil daripada Hyundai, malah anak didiknya, Kia. Mazda tidak lagi mampu berdiri sendiri tanpa Ford dalam mendepani persaingan yang semakin sengit.

Pesaing baharu kereta bandar!

Posted:

Pesaing baharu kereta bandar!

Pesaing baharu kereta bandar!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


Setakat ini, Adam hanya khusus untuk pasaran Eropah terutama UK.


BARU-BARU ini, seorang sepupu perempuan bertanya mengenai sebuah kereta. Dia menuntut di sebuah universiti dan sekarang sedang menjalani latihan amali di Klang, Selangor.

Kalau tidak silap saya, sudah hampir setahun atau lebih dia ada meminta komen mengenai kereta yang telah disenarai pendek. Namun, sehingga kini masih gagal untuk membuat pilihan. Dalam erti kata lain, masih tidak ada kereta yang benar-benar memikat hatinya.

Apa yang nyata, senarai pilihannya ialah kereta kompak atau bahasa komersialnya, kereta bandar. Ciri-ciri seperti penggunaan minyak yang efisien, saiz kompak dan harga berpatutan adalah penarik utama kereta sebegitu.

Jadi, tidak hairanlah kenapa Perodua Myvi dan Viva begitu laris di pasaran tempatan. Malah kebanyakan pengeluar dunia dari jenama rakyat seperti Volkswagen (VW) hinggalah jenama mewah, misalnya Aston Martin mempunyai kereta bandar.

Dalam artikel terdahulu, saya ada menulis mengenai Skoda, sebuah syarikat dari Republik Czech yang dimiliki oleh kumpulan VW. Kali ini, mengenai Vauxhall pula, sebuah syarikat British yang beribu pejabat di Luton, United Kingdom (UK).

Vauxhall mempunyai sejarah yang cukup panjang. Usianya sudah jauh melepasi satu abad. Ia bermula pada tahun 1857 sebagai syarikat pengeluar enjin dan pam. Bercakap mengenai globalisasi, syarikat British itu sebenarnya merupakan subsidiari kepada General Motors (GM) dari Amerika Syarikat sejak tahun 1925 lagi. Vauxhall juga pernah terlibat dalam industri perang dengan mengeluarkan kereta kebal.

Hasil daripada perkongsian kejuruteraan dengan jenama-jenama lain di bawah GM, Vauxhall mempunyai sejumlah model untuk pelbagai segmen pasaran. Antaranya ialah Corsa, Insignia, kereta elektrik Ampera dan terkini hangat dipasarkan ialah kereta bandar Adam.

Memetik laporan agensi berita Newspress, model itu merupakan percubaan pertama Vauxhall dalam segmen pasaran yang telah meningkat sebanyak 30 peratus sejak tahun 2000. Adam tiga pintu dengan saiz 3.7 meter panjang dan 1.72 meter lebar dikatakan selesa untuk dinaiki oleh empat orang.

Model itu mempunyai ciri-ciri urban canggih termasuklah kemudahan penyambungan telefon pintar ke sistem multimedia kereta, Park Assist yang berupaya untuk memarkir kereta secara automatik, Side Blind Spot Alert dan sistem stereng kuasa light touch city mode.

"Dipakejkan dengan rekaan yang menyerlah dan teknologi terkini, Adam bakal menarik minat orang muda dan mereka yang berjiwa muda daripada kedua-dua gender. Golongan ini mempunyai sikap tersendiri dan mahukan kenderaan yang melambangkan personaliti mereka," kata Pengarah Pemasaran Vauxhall, Peter Hope.

Pengendalian

Adam bukan sahaja disasarkan untuk menarik pelanggan setia Vauxhall malah turut diluaskan kepada mereka yang tidak pernah menimbang jenama itu. Separuh daripada jualan Adam dijangka datang daripada pelanggan baharu.

Tidak seperti pesaing lain dalam segmen kereta bandar, Adam membelakangkan trend dengan tidak mengambil reka bentuk retro. Sebaliknya menggunakan rekaan segar dengan fokus kepada inovasi, personifikasi dan kualiti.

Selain daripada rekabentuk yang menarik, Adam turut dibina untuk dinamik pemanduan, sesuai dengan citarasa pemandu Eropah.

Berbeza dengan pembeli tempatan yang membeli kereta dengan pengendalian dan pemanduan asal boleh, pemandu Eropah lebih cenderung untuk memandu kereta yang stabil pada kelajuan tinggi. Selain tidak terumbang-ambing sewaktu mengambil selekoh.

Talaan suspensi hadapan menggunakan topang MacPherson, manakala suspensi roda belakang mengaplikasikan sistem suspensi compound crank untuk pemanduan di bandar atau jalan berliku. Menariknya, opsyen rim yang ditawarkan terdiri daripada saiz 16, 17 dan 18 inci.

Adam dijana oleh tiga enjin petrol yang efisien iaitu 1.2 liter berkuasa 70PS, 1.4 liter (87PS) dan 1.4 liter (100PS). Semua enjin tersebut dipadankan dengan transmisi manual lima kelajuan.

Vauxhall juga menawarkan opsyen pek teknologi ecoFLEX dengan lebih penjimatan bahan api. Pakej tersebut merangkumi teknologi Start/Stop dengan bateri berkuasa tinggi, penghidup tahan lasak, optimised generator dengan suis eco untuk pemandu membuat pilihan mode pemanduan.

Turut berada dalam pakej itu ialah Eco Drive Assistant yang mengawasi penggunaan tenaga dan indikator untuk penukaran gear.

Vauxhall buat masa ini sedang membangunkan enjin kecil untuk diperkenalkan pada model Adam pada masa depan. Enjin yang diperbuat daripada aluminium itu mempunyai sistem pancitan terus, pengecas turbo dan teknologi Start/Stop. Enjin tersebut bakal dipadankan dengan transmisi enam kelajuan serba baharu.

Kita di sini mungkin mustahil untuk memandu Vauxhall, memandangkan jenama itu khusus untuk pasaran UK. Namun kuasa globalisasi dan skala ekonomi membolehkan kita merasa serba sedikit produk global.

Jika strategi GM untuk menguasai pasaran Eropah adalah melalui jenama Vauxhall atau Opel, strategi untuk pasaran Asia pula ialah melalui Chevrolet.

Tahukah anda, platform Adam sebenarnya berkongsi dengan Chevrolet Sonic yang bakal dipasarkan tidak lama lagi? Satu lagi pilihan untuk sepupu saya atau mereka yang mahukan kereta bandar, selain daripada keluaran Perodua.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved