Jumaat, 26 Oktober 2012

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Tindakan tepat mampu selamatkan nyawa

Posted:

Tindakan tepat mampu selamatkan nyawa

Oleh KHAIRIYAH HANAFI

DARI jauh sudah sayup-sayup kedengaran siren ambulans. Seiring bunyi isyarat kecemasan itu, sebuah kenderaan berwarna putih dilihat laju membelah kesesakan lalu lintas di atas jalan raya.

Sementara itu, di bahagian pintu utama unit kecemasan Hospital Pantai Kuala Lumpur (HPKL), para jururawat dan doktor bertugas telah bersiap sedia menyambut mangsa kemalangan yang dibawa ambulans tersebut.

Sejurus kenderaan itu berhenti, mangsa kemalangan diusung keluar dengan pantas dari perut ambulans.

Kebiasaannya, pergelangan tangan mangsa telah siap diikat dengan gelang berwarna oleh jururawat yang digegaskan ke tempat kejadian kemalangan.

Menurut Pegawai Perubatan Kanan Permaustautin HPKL, Dr. Thirunavakarasu Pathmanathan, terdapat empat warna gelang digunakan untuk menunjukkan tahap kecederaan yang dialami mangsa.

"Sistem ini sebenarnya digunakan untuk mempercepatkan proses rawatan mangsa seperti merah untuk mangsa yang berada dalam keadaan kritikal dan memerlukan rawatan segera manakala gelang kuning pula untuk mangsa yang mengalami kecederaan separa kritikal.

"Sementara itu, bagi yang mengalami kecederaan ringan pula, mereka akan diikat dengan gelang hijau.

"Gelang berwarna hitam pula digunakan untuk mangsa yang telah disahkan mati di tempat kejadian," katanya.

Pemeriksaan mangsa

Thirunavakarasu menjelaskan, sistem yang digunakan itu dinamakan sebagai sistem Triage.

ANGGOTA bomba dan penyelamat mengusung mangsa kemalangan dalam sebuah latihan tindakan kecemasan baru-baru ini.


Menurutnya, mangsa yang memakai gelang berwarna merah akan diutamakan dan diberikan rawatan terlebih dahulu memandangkan keadaan mereka yang lemah dan kritikal.

Doktor serta jururawat yang bertugas kemudiannya akan memeriksa mangsa dengan teliti. Melihatkan kepada tahap kecederaan, penggunaan imbasan sinar elektromagnet atau lebih dikenali dengan x-ray turut membantu mengenal pasti sekiranya terdapat tulang-tulang yang patah atau retak.

Mangsa yang mempunyai kecederaan serius dan masih tidak sedarkan diri akan dihantar ke Unit Rawatan Rapi (ICU) manakala mangsa yang sudah stabil ditempatkan di wad biasa.

Sementara itu, mangsa yang mengalami kecederaan yang tidak kritikal akan ditempatkan di wad biasa selepas pemeriksaan dilakukan oleh doktor serta jururawat yang bertugas. Lazimnya, mereka memakai gelang berwarna hijau dan kuning.

Walaupun dalam keadaan tegang, wajah doktor dan jururawat yang bertugas kelihatan tenang menjalankan tugas masing-masing.

Menurut Ketua Jururawat HPKL, Datin Punithavathy Navaratnam, situasi menyambut dan memberi rawatan pantas kepada mangsa itu merupakan satu perkara yang normal bagi petugas-petugas hospital.

"Kita akan menempatkan seramai enam orang jururawat bertugas dalam satu masa. Namun jika ia melibatkan kemalangan-kemalangan besar, jururawat di bahagian lain akan dipanggil untuk membantu," katanya.

Tambah Punithavathy, apabila melibatkan insiden kemalangan, jururawat akan dibahagikan kepada dua kumpulan. Sebuah kumpulan ditempatkan di hospital dan satu lagi akan bertugas di tempat kejadian.

SINERGI kerjasama pihak polis, pasukan penyelamat, hospital dan orang awam amat penting demi memberi harapan hidup kepada mangsa kemalangan.


"Jururawat yang berada di tempat kejadian akan ditugaskan untuk memeriksa keadaan pesakit dan mengikat gelang berwarna mengikut keadaan mangsa," terangnya.

Membuka mata

Latihan tindakan kecemasan yang diadakan baru-baru ini di ibu negara merupakan lakonan senario kemalangan yang membabitkan sebuah bas, van dan motosikal.

Lakonan yang mengambil masa selama 45 minit itu melibatkan seramai 15 orang mangsa selain mencatatkan sebanyak dua kematian.

Inisiatif HPKL dengan kerjasama Prasarana Berhad Negara (Rapid KL), anggota polis serta bomba itu bertujuan mendidik awam untuk bertindak segera bagi mengurangkan risiko kematian di jalan raya.

Ia juga membuka mata banyak pihak tentang tanggungjawab pihak berkuasa, pasukan penyelamat dan tenaga kerja profesional di hospital dalam menangani kes-kes kemalangan besar.

Walaubagaimanapun, sehingga kini, masih ramai yang tidak mengetahui tindakan yang wajar diambil apabila berdepan dengan kemalangan.

"Kalau boleh, kita mahu kurangkan lagi 50 peratus daripada tempoh tersebut agar mangsa kemalangan semuanya dapat diselamatkan," ujar Thirunavakarasu.

Gigi sihat sepanjang hayat

Posted:

Gigi sihat sepanjang hayat

Oleh NURUL IZZA ROSLY

SETIAP peserta pertandingan mewarna tidak pulang dengan tangan kosong kerana masing-masing mendapat hadiah sagu hati daripada pihak Darlie.


RUANG legar AU2 Jusco Setiawangsa tanggal 15 September lalu lain daripada biasa. Beberapa orang kanak-kanak dan golongan dewasa mengerumuni seorang wanita untuk mendapatkan autograf serta merakamkan foto kenang-kenangan.

Segala tanda tanya mengenai tujuan acara itu seakan-akan terjawab apabila kelibat selebriti terkenal tanah air iaitu Vanidah Imran yang merupakan Duta Darlie hadir bagi menjayakan kempen kesedaran kepentingan kesihatan gigi Darlie.

Kempen tersebut diadakan bagi menguar-uarkan produk terbaharu Darlie iaitu ubat gigi Double Action Enamel Protect.

Pelbagai aktiviti direncanakan sepanjang hari, antaranya peraduan mewarna untuk kanak-kanak berusia tujuh hingga sembilan tahun, permainan Spin & Win, permainan Darlie dan penjualan produk-produk Darlie pada harga istimewa.

Di satu sudut ruang legar tersebut, kelihatan beberapa orang kanak-kanak begitu khusyuk mewarna lukisan yang diberikan sambil ditemani ibu bapa masing-masing.

Ada pula yang mendapat arahan daripada ibu bapa mengenai warna yang perlu dipilih bagi memastikan anak-anak mereka membawa pulang hadiah kemenangan.

Hadiah istimewa

Bagi pengunjung yang membuat pembelian RM15 ke atas, mereka berpeluang menyertai Peraduan Spin & Win dan Permainan Darlie yang menjanjikan hadiah berupa beg eko, berus gigi serta ubat gigi Darlie Double Action Enamel Protect.

Menurut Pengurus Kanan Pemasaran Hawley & Hazel Marketing (Malaysia) Sdn. Bhd., Leong Kok Fong, kempen jelajah tersebut merupakan kali pertama diadakan dan ia mendapat sambutan yang di luar jangkaan.

SELAIN mengadakan pelbagai aktiviti menarik, pengunjung juga berpeluang membeli produk-produk Darlie pada harga istimewa.


"Kempen ini bertujuan meningkatkan kesedaran orang awam mengenai kepentingan penjagaan kesihatan gigi. Kesihatan oral sebenarnya memberi kesan kepada kesihatan tubuh badan," katanya.

Tambahnya, ubat gigi terbaharu Darlie iaitu ubat gigi Double Action Enamel Protect mempunyai tiga kuasa pelindung enamel iaitu menguatkan kalsium, mengekalkan enamel dan menghadang hakisan asid.

"Ia bukan sahaja menguatkan enamel, malah membuatkan gigi lebih sihat dan nafas yang segar.

"Selain itu, berus gigi baharu antibakteria turut dijual di sini. Ia yang pertama seumpamanya di Malaysia kerana berusnya diperbuat daripada arang," ujarnya.

Sementara menunggu keputusan peraduan mewarna diumumkan, para pengunjung terutamanya kanak-kanak dihiburkan dengan persembahan Teeth Boxing oleh Shawn Lee yang merupakan juara Beatbox Asia dan mendapat tempat keempat pada kejohanan dunia.

Pelbagai bunyi unik dihasilkan daripada mulut Shawn yang kedengaran seperti muzik rancak berentak hip hop.

Kanak-kanak begitu khusyuk melihat aksinya, malah ada yang cuba meniru aksi Shawn dengan menjuihkan bibir mungil mereka.

Debaran para peserta peraduan mewarna semakin terasa saat para juri sibuk mengadili dan memilih karya seni terbaik pada pandangan mata mereka.

Biarpun pelbagai hadiah menarik menjadi habuan buat tiga pemenang teratas, tiada seorangpun kanak-kanak itu pulang dengan tangan kosong kerana masing-masing menerima sagu hati daripada Darlie.

Demi nafas segar

BEGINILAH telatah kanak-kanak yang menyertai pertandingan mewarna di AU2 Jusco Setiawangsa baru-baru ini.


Dalam pada itu, bagi Vanidah, jenama Darlie sangat sinonim dengan dirinya sejak kecil.

"Kempen kesedaran seperti ini sangat penting untuk penjagaan gigi dan nafas. Mungkin amalan memberus gigi dua kali sehari sangat payah untuk dilaksanakan terhadap kanak-kanak, tetapi ibu bapa perlu memainkan peranan mereka.

"Kesihatan gigi kita mencerminkan personaliti kita. Bayangkan apabila sedang berinteraksi dengan orang, nafas kita berbau, pasti ia menimbulkan rasa kurang selesa bukan?" katanya.

Oleh yang demikian, bagi memastikan kesihatan gigi anak-anaknya terjamin, Vanidah mempunyai rejim penjagaan gigi buat permata-permata hatinya dan salah satunya ialah berjumpa dengan doktor gigi setiap enam bulan sekali.

"Penjagaan gigi seharusnya diterapkan sejak usia anak-anak kecil supaya mereka tidak anggap remeh mengenai soal penjagaan gigi.

"Ayah saya sendiri mencabar saya. Pada usia 75 tahun, dia masih mempunyai semua gigi. Walaupun sudah berumah tangga, saya masih amalkan cara-cara menggosok gigi yang diajar olehnya," katanya yang menegur sikap sesetengah ibu bapa yang memberikan anak-anak mereka jus dalam botol kerana ia sebenarnya menjadi punca kerosakan gigi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved