Jumaat, 26 Oktober 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Mangsa rompak beraya di hospital

Posted:

Mangsa rompak beraya di hospital

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my

AZIZAN yang cedera di kepala dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani semalam.


SUNGAI PETANI – Malang bagi sebuah keluarga di Kampung Simpang Empat Sedaka, Yan dekat sini semalam yang terpaksa menyambut Hari Raya Aidiladha di hospital apabila dua anggota keluarga itu cedera parah ditetak dua penyamun sehari sebelum itu.

Dua mangsa yang malang itu ialah Azizan Hanafi, 63, dan menantunya, Mohd. Fakhzan Nasir, 34. Mereka yang cedera masih dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini.

Cerita Azizan, sebelum kejadian pada pukul 5.30 pagi, dia berada di dalam bilik kerana mahu mengambil ubat selepas habis bersahur bersama isteri, Mah Sulaiman, 62, anak, Shaukiah Hanim, 33, dan menantu, Mohd. Fakhzan.

"Tiba-tiba saya terdengar isteri menjerit dari dapur memberitahu ada penyamun.

"Saya bergegas masuk ke dapur sebelum bergelut dengan seorang lelaki bertopeng yang kemudian menetak belakang badan dan kepala saya menggunakan parang," kata Azizan ketika ditemui di HSAH.

Katanya, Mohd. Fakhzan yang berada di luar rumah cuba membantu namun dia juga ditetak penjenayah.

Dalam pergelutan itu, Azizan yang mengusahakan bendang di kawasan rumahnya ditetak tiga kali di atas kepala dan dua kali di belakang badan. Azizan terpaksa menerima kira-kira 50 jahitan.

Mohd. Fakhzan pula ditetak di tapak tangan kanan dan atas kepala.

Azizan memberitahu, insiden tersebut merupakan kejadian pertama rumah mereka cuba dirompak sejak keluarganya tinggal di rumah itu kira-kira 40 tahun lalu.

Sementara itu, Mohd. Fakhzan berkata, ketika kejadian dia membuka pintu dapur dan keluar dari rumah untuk masuk ke bilik air yang terletak di luar.

Sebelum sempat memasuki bilik air, Mohd. Fakhzan mendakwa dia ternampak kelibat seseorang di luar rumah yang disangka bapa mertuanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Derita ibu, anak koma dua tahun

Posted:

Derita ibu, anak koma dua tahun

Roswati bersama Nor Arisya terlantar di rumah mereka di Felda Jengka 18, Maran semalam.


MARAN - Sambutan Aidiladha tiada erti lagi kepada dua beranak malang di sini selepas mereka koma sejak dua tahun lalu akibat komplikasi ketika melahirkan anak.

Roswati Abd. Wahab, 33, bekas pembantu tadbir sebuah agensi kerajaan di Melaka dikatakan koma ketika bersalin manakala anak yang dilahirkan, Nor Arisya A. Razak turut ditimpa nasib yang sama dengan ibunya kerana kekurangan oksigen.

Kini dua beranak itu hanya terlantar di rumah Rosnani Harun yang merupakan ibu Roswati di Felda Jengka 18, Maran.

Rosnani memberitahu, Roswati ketika mengandungkan Nor Arisya disahkan menghidap darah tinggi kronik selain penyakit sawan.

"Masa nak bersalin dia pengsan dan diserang sawan sehingga jantungnya berhenti berdenyut untuk seketika," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Menurut Rosnani, doktor yang merawat Roswati di Hospital Melaka terus melakukan pembedahan untuk menyelamatkan Nor Arisya tetapi cucunya itu lahir dalam keadaan koma berikutan kekurangan oksigen.

Memandangkan menantunya tidak dapat menjaga isteri dan anak mereka setiap hari disebabkan bekerja di sebuah jabatan kerajaan di Melaka, Roswati dan Nor Arisya dihantar ke Maran untuk dijaga oleh Rosnani.

Komplikasi kesihatan yang dihadapi menyebabkan susuk tubuh Roswati yang dahulu gempal kini semakin susut dan hanya bergantung hidup kepada susu yang dimasukkan melalui tiub sebanyak enam kali sehari.

Rosnani mengharapkan ihsan mana-mana pihak yang sudi membantu agar dapat menghubunginya di talian 019-998 3526.

Geng pencuri budak mentah ditangkap

Posted:

Geng pencuri budak mentah ditangkap

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my


TIGA remaja kumpulan pecah kedai membawa barangan yang dicuri dari sebuah pasar raya selepas ditangkap oleh anggota polis di Balai Polis Pusat Miri semalam.


MIRI – Misteri lima buah premis dipecah masuk dalam tempoh seminggu di bandar ini terurai dengan kejutan apabila mereka yang disyaki melakukan jenayah itu bukanlah kumpulan perompak profesional yang berbadan tegap, bengis serta bersenjata tetapi hanyalah empat budak lelaki berusia 12 hingga 14 tahun.

Mereka dipercayai belajar cara membuka mangga kunci menggunakan pemutar skru daripada rakan-rakan dan menggunakan ilmu itu untuk melakukan jenayah.

Semalam, empat penjenayah cilik yang tidak bersekolah itu bertindak menceroboh sebuah pasar raya di Jalan Brooke di sini pada pukul 7 pagi dan melarikan mesin wang.

Bagaimanapun, kali ini mereka tersilap langkah apabila berjalan membawa mesin tersebut di hadapan Balai Polis Pusat Miri.

Anggota polis yang berkawal di situ mencurigai kehadiran kumpulan remaja itu dan terus menegur mereka sebelum kesemuanya menjadi takut dan melarikan diri.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved