Rabu, 26 September 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Remaja Myanmar lahir anak yang kemudiannya mati

Posted:

Remaja Myanmar lahir anak yang kemudiannya mati

26/09/2012 6:31pm

KUANTAN - Seorang remaja Myanmar yang berumur 19 tahun dipercayai melahirkan anak yang kemudiannya ditemui mati.

Kejadian itu dikesan apabila remaja berkenaan dibawa ke Hospital Sultanah Hajah Kalsom di Cameron Highlands pada pukul 9 malam semalam oleh majikannya setelah dia mengadu sakit perut.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands, DSP Wan Mohd. Zahari Wan Busu berkata, pihak hospital akhirnya mendapati wanita berkenaan baharu sahaja melahirkan anak.

"Pihak polis kemudiannya pergi ke rumah yang didiami wanita itu yang terletak berhampiran rumah majikannya di Taman Bukit Indah, Brinchang, Cameron Highlands dan menemui mayat bayi perempuan yang dibalut dengan kain," katanya ketika dihubungi Bernama.

Remaja yang bekerja di kebun sayur itu dipercayai bersalin bersendirian. - BERNAMA

Jemaah haji Malaysia mula tiba di Mekah

Posted:

Jemaah haji Malaysia mula tiba di Mekah

26/09/2012 6:30pm

MEKAH - Kumpulan pertama seramai 312 jemaah haji Malaysia selamat tiba di kota suci Mekah dari Madinah awal hari ini.

Mereka tiba kira-kira pukul 1 pagi Rabu (7 pagi waktu Malaysia) di Hotel Janadiriyyah yang merupakan satu daripada 15 hotel di Makkah yang disewa oleh Tabung Haji bagi menempatkan hampir 28,000 jemaah haji Malaysia sepanjang musim haji kali ini.

Menurut Ketua Rombongan Haji Malaysia, Datuk Syed Saleh Syed Abdul Rahman, kumpulan pertama itu bertolak dari Madinah dengan bas pada pukul 5 petang Selasa (11 malam waktu Malaysia) dan selamat tiba di Mekah selepas mengharungi perjalanan selama lapan jam.

Beliau berkata, selepas berehat dan bersarapan pagi, jemaah haji yang berpakaian ihram kemudian berjalan beramai-ramai menuju ke Masjidil Haram yang terletak kira-kira 1km dari tempat penginapan mereka dengan diketuai oleh seorang mutawif atau pembimbing serta petugas Tabung Haji bagi melaksanakan ibadah umrah.

Syed Saleh berkata, berbeza daripada tahun sebelumnya, kali ini bagasi milik jemaah haji tiba sehari lebih awal di Makkah dan dimasukan ke dalam bilik jemaah haji seperti yang telah ditetapkan. - BERNAMA

Mahkamah tolak permohonan Zainul Rijal tarik diri

Posted:

Mahkamah tolak permohonan Zainul Rijal tarik diri

26/09/2012 6:28pm

KUALA LUMPUR - Mahkamah Rayuan Syariah di sini hari ini menolak permohonan penarikan diri seorang peguam syarie daripada mewakili Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan dua yang lain dalam rayuan kes qazaf yang dikemukakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Panel tiga anggota diketuai Hakim Datuk Zohdi Toha sebulat suara menolak permohonan Datuk Zainul Rijal Abu Bakar setelah mendapati peguam syarie itu memfail notis permohonan penarikan diri menggunakan borang yang tidak betul.

Hakim Zohdi, yang bersidang bersama Hakim Datuk Aidi Moktar dan Hakim Hussin Harun, turut memerintahkan Zainul Rijal membayar kos mahkamah.

Hakim Zohdi ketika membuat keputusan itu, berkata Zainul Rijal telah mengisi borang MS 19 iaitu Notis Penarikan Balik Prosiding mengikut Seksyen 95(1) Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1998, dan bukan borang MS 8 iaitu Notis Penarikan Diri Peguam Syarie.

"Dalam kes ini, Zainul Rijal berhasrat menarik diri daripada mewakili ketiga-tiga anak guamnya itu tetapi beliau menggunakan borang yang tidak betul iaitu borang MS 19 dan penarikan balik yang dimaksudkan dalam borang MS 19 adalah penarikan prosiding kes dan bukan penarikan dirinya, selain perkara itu tidak disampaikan kepada anak guamnya," kata hakim itu. - BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved