Ahad, 11 Disember 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Pasar raya musnah terbakar

Posted:

Pasar raya musnah terbakar

Pasar raya musnah terbakar

11/12/2011 5:37pm

BERA — Sebuah pasar raya musnah dalam kebakaran di pekan Kerayong di sini, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Bera, DSP Zahid Mohamed Noor berkata, kebakaran pada 2.45 pagi itu disedari oleh anggota polis yang menjalankan rondaan di kawasan tersebut apabila ternampak asap dan api dipercayai dari kedai menjual cakera padat yang terdapat dalam pasar raya itu.

Beliau berkata, anggota polis itu kemudian menghubungi pasukan bomba dan penyelamat sebelum dua jentera bersama 17 anggota dari balai bomba Triang dan Temerloh tiba 10 minit kemudian.

"Kedai-kedai lain yang terdapat dalam pasar raya terbabit termasuk kedai pakaian, kedai makan dan kedai cakera padat serta gelanggang futsal turut musnah dalam kebakaran itu," katanya ketika dihubungi.

Zahid berkata, kerugian yang dialami pengusaha pasar raya dan tujuh peniaga di bangunan itu masih belum ditaksirkan tetapi dianggarkan melebihi RM1 juta.

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu.

Sementara itu, Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat Triang, M. Manoharan berkata, 95 peratus bangunan itu hangus terbakar. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Imigresen tahan 17 warga asing

Posted:

Imigresen tahan 17 warga asing

Imigresen tahan 17 warga asing

11/12/2011 3:56pm

PETALING JAYA — Seramai 17 warga asing termasuk enam wanita ditahan kerana melanggar peraturan imigresen.

Mereka ditahan dalam operasi yang dilakukan sejak 9 malam tadi hingga 3 pagi ini. Secara keseluruhan 157 warga asing diperiksa dalam operasi itu.

Mereka yang ditahan terdiri daripada lima lelaki dan seorang wanita Nigeria, dua lelaki dan tiga wanita warga Indonesia, dua wanita Uganda dan masing-masing seorang lelaki Bostwana, Nepal, Yemen dan Bangladesh.

"Dalam operasi yang kita jalankan, kita dapati mereka melakukan pelbagai kesalahan seperti tinggal lebih masa dan tiada dokumen perjalanan yang sah," kata Pengarah Imigresen Selangor, Amran Ahmad kepada pemberita selepas operasi itu.

Mereka yang berusia sekitar 20-an dan 40-an itu dihantar ke Depoh Imigresen Semenyih dan disiasat mengikut Akta Imigresen 1959/63 dan Seksyen 6(1)© Akta yang sama. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Pelancong asing teruja saksi majlis khatan

Posted:

Pelancong asing teruja saksi majlis khatan

Pelancong asing teruja saksi majlis khatan

11/12/2011 3:46pm

BANDAR BAHARU — Keunikan majlis berkhatan beramai-ramai, mendorong sekumpulan penuntut asing untuk turut memeriahkan suasana, sekalipun sekadar memegang bunga manggar mengiringi peserta di Kampung Relau, di sini.

Kumpulan 40 penuntut dari program pertukaran pelajar antarabangsa Universiti Sains Malaysia itu jelas teruja melihat 80 kanak-kanak lelaki melalui proses yang dituntut agama Islam tersebut.

"Ini kali pertama saya menyaksikan majlis ini dan saya berasa bertuah," kata Fredrik Blom, 22, yang tidak sabar mahu berkongsi pengalaman tersebut dengan rakan dan keluarganya di Sweden.

Bagi Carli McKinto, 24, dari Finland, pengalaman itu amat berharga kerana beliau berpeluang melihat satu proses transformasi seorang kanak-kanak melangkah ke alam dewasa.

Pelajar dari Thailand Nattaporn Pranatavanich, 22, pula berkata majlis berkhatan beramai-ramai ini unik.

"Adat berkhatan ini unik dan perlu diberi perhatian oleh masyarakat," katanya dan disokong oleh rakannya dari Indonesia Fani Wijaya.

Kata Fani, adat berkhatan di negara ini berbeza dengan cara berkhatan di tempat asalnya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Inap Desa Mukim Relau, Abdul Razak Abdul Hamid berkata, kumpulan penuntut berkenaan sedang mengikuti program inap desa di kampung tersebut.

"Bagi memeriahkan suasana, kita libatkan mereka dalam perarakan kanak-kanak berkenaan," katanya menambah majlis itu dianjurkan Penyelaras Barisan Nasional Parlimen Kulim/Bandar Baharu. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved