Jumaat, 9 Disember 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Lumayan buat atlet

Posted:

Lumayan buat atlet

Lumayan buat atlet

Oleh LUQMAN HAKIM AB. RAHIM
luqmanhakim.rahim@kosmo.com.my

NAJIB (depan tengah) melaungkan Malaysia Boleh bersama atlet-atlet emas negara selepas majlis penyampaian insentif Shakam di Bukit Kiara, semalam. Turut hadir pada majlis itu, Ahmad Shabery (depan empat dari kiri).bersama-sama Ahmad Shabery (empat dari kini) me laungkan Malaysia Boleh


INSENTIF buat atlet negara semakin lumayan. Justeru, tiada sebab kenapa mereka gagal menyerlah dalam setiap kejohanan yang mereka sertai pada peringat antarabangsa.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pertambahan sebanyak seratus peratus dalam pemberian ganjaran menerusi Skim Hadiah Kemenangan Sukan (Shakam) mulai tahun hadapan.

Langkah tersebut adalah bagi menghargai kecemerlangan dan pengorbanan atlet negara yang berjuang mengharumkan nama negara di pentas antarabangsa.

Berbanding sebelum ini, seseorang atlet yang berjaya menggondol pingat emas pertama akan menerima insentif berjumlah RM10,000 namun dengan pertambahan sebanyak seratus peratus itu, ia akan meningkat kepada RM20,000.

Jika atlet yang sama meraih pingat emas kedua pada kejohanan sama yang disertainya, dia bakal menerima RM10,000 berbanding RM5,000 yang diberikan sebelum ini oleh Majlis Sukan Negara (MSN).

Ini bermakna, jika atlet yang sama meraih dua pingat emas pada temasya Sukan SEA, maka beliau akan menerima jumlah keseluruhan RM30,000 di bawah skim baharu yang akan diperkenalkan mulai tahun depan, iaitu RM20,000 untuk kejayaan meriah emas pertama dan RM10,000 lagi untuk emas kedua.

"Untuk acara berpasukan, tahun ini mereka akan menikmati peningkatan itu serta-merta dan setiap orang daripada mereka menerima RM5,000 berbanding RM2,000 sebelum ini.

"Saya berharap insentif sebegini akan menjadi pendorong untuk setiap atlet negara mempertingkatkan usaha mereka dalam mencapai tahap prestasi yang tinggi," ujarnya.

Najib mengumumkan berita baik itu ketika berucap pada majlis penyampaian Shakam kepada atlet-atlet yang berjaya meraih pingat pada temasya Sukan SEA 2011 di Palembang dan Jakarta, Indonesia, November lalu.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan Ketua Pengarah MSN, Datuk Datuk Zolkples Embong.

Dalam majlis itu juga, Najib turut mengalung pingat emas kepada kuartet 4x400 meter lelaki negara yang dianggotai Muhammad Yunus Lasaleh, Sehzuan Ahmad Rosely, P. Uvaraaj dan S. Kannathasan selepas terlepas peluang menerimanya pada temasya tersebut ekoran terpaksa pulang awal.

Dalam perkembangan lain, Najib turut mencadangkan supaya Kementerian Belia dan Sukan (KBS), MSN dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bersama-sama menggerakkan model baharu liga profesional bola sepak negara.

Menurutnya, model baharu itu diharap dapat mewujudkan sebuah liga elit di peringkat Asia Tenggara dalam masa terdekat.

"Saya berpandangan bahawa pelaksanaan liga bola sepak negara dikaji semula mengikut kesesuaian dan kalau perlu, dibuat penjenamaan semula," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Myanmar jadi tuan rumah

Posted:

Myanmar jadi tuan rumah

Myanmar jadi tuan rumah


SKUAD negara membuktikan kehebatan apabila muncul sebagai juara Piala Suzuki AFF 2010.


PUSINGAN Kelayakan Piala Suzuki AFF 2012 bagi menentukan dua pasukan yang bakal menyertai enam pasukan pilihan termasuk juara bertahan Malaysia akan diadakan di Myanmar pada 5 hingga 13 Oktober tahun depan.

Menurut World Sports Group, rakan pemasaran eksklusif Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF), undian bagi pusi- ngan kelayakan membabitkan Myanmar, Brunei, Kemboja, Laos dan Timor Leste akan diadakan pada 11 Julai tahun depan.

"Dua pasukan teratas dari pusingan kelayakan akan menyertai enam pasukan pilihan ASEAN iaitu Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam pada pusingan akhir," jelas Pengurus Besar Suzuki Automobile Marketing, Kenichi Ayukawa dalam satu kenyataan yang dikeluarkan World Sports Group semalam.

"Bersesuaian dengan slogan kami 'Gaya Kehidupan', ia memberi pengalaman yang sangat bermakna kepada semua pelanggan kami menerusi produk yang ditawarkan.

"Langkah kami untuk menjadi penaja Piala Suzuki AFF 2012 juga membuktikan komitmen kami terhadap kehendak masya rakat di rantau ini," jelas Ayukawa.

"Kami akan terus komited serta memberi sokongan sepenuhnya terhadap penganjuran kejohanan ini kerana ia telah menjadi kejohanan yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh peminat di rantau ini."

Pasukan Harimau Malaya di bawah bimbingan Datuk K. Rajagobal menjulang Piala Suzuki AFF 2010 selepas mengalahkan Indonesia dengan agregat 4-2.

Piala Suzuki AFF 2012 akan diadakan pada 24 November hingga 22 Disember.

Pada pusingan akhir, Malaysia dan Thailand dipilih sebagai tuan rumah bersama bagi perlawanan peringkat kumpulan, manakala perlawanan separuh akhir dan final akan diadakan secara timbal balik.

Malaysia akan menjadi tuan rumah kejohanan itu buat kali kedua selepas edisi 2004, manakala Thailand tahun 2000 dan menjadi tuan rumah bersama pada 2006 dan 2008.

Sementara itu, Suzuki Motor Corpora- tion, sebuah syarikat automotif dari Jepun telah memperbaharui kontrak seba- gai penaja utama bagi edisi 2012 iaitu untuk tiga edisi berturut-turut.

Piala Suzuki AFF merupakan acara bola sepak utama di rantau Asia Tenggara.

Sejumlah 192 juta penonton televisyen dalam pasaran utama ASEAN menyaksi- kan pertandingan edisi 2010 bersama hampir 80,000 penonton berkunjung ke stadium semasa tempoh pertandingan itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Emas Adrian bernilai RM25,000

Posted:

Emas Adrian bernilai RM25,000

Emas Adrian bernilai RM25,000

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my


KAPTEN skuad Harimau Muda, Baddrol Bakhtiar menerima habuannya daripada Perdana Menteri pada Majlis Penyerahan Shakam di Stadium Juara, Bukit Kiara semalam.


ATLET boling lelaki negara, Adrian Ang muncul penerima tertinggi Skim Hadiah Kemenangan Sukan (SHAKAM) atas kejayaannya memenangi empat pingat emas pada temasya Sukan SEA 2011 di Indonesia bulan lalu.

Andrian menerima 'durian runtuh' sebanyak RM25,000 bagi empat pingat emas yang disumbangkan menerusi acara master, beregu, trio dan lima sepasukan.

Bagi Adrian, dia langsung tidak menjangka bahawa dia bakal muncul sebagai atlet yang paling tinggi menerima insentif tersebut pada kali ini.

Ini kerana, sasaran utamanya ketika beraksi pada temasya dwitahunan itu adalah untuk menyumbangkan seberapa banyak pingat emas yang boleh buat kontinjen Malaysia dan bukannya memikirkan mengenai ganjaran yang bakal diterima.

"Saya langsung tidak jangka yang saya akan menjadi penerima tertinggi untuk skim Shakam kali ini. Saya gembira dengan kejayaan ini.

"Namun, apa yang menjadi keutamaan kepada saya adalah menyumbangkan pingat emas buat kontinjen negara. Soal ganjaran itu hanyalah perkara kedua.

"Malah, saya anggap ganjaran yang saya terima ini sebagai bonus terhadap pencapaian saya pada Sukan SEA 2011.

"Ia sekali gus memberikan saya suntikan semangat untuk terus bekerja keras meningkatkan lagi prestasi saya bagi menghadapi bagi kejohanan-kejohanan akan datang, sekali gus mengharumkan nama negara," kata Adrian.

Dia berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Penyampaian Skim Shakam buat atlet-atlet negara yang berjaya memenangi pingat emas pada Sukan SEA 2011 di Stadium Juara Bukit Kiara semalam.

Hadir merasmikan majlis tersebut ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Senator Tuan Gan Ping Siew, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara, Datuk Zolkples Embong dan Ketua Kontinjen Malaysia ke Sukan SEA 2011, Datuk Naim Muhamad.

Selain Andrian, pelumba basikal wanita negara, Fatehah Mustapa turut tersenarai antara penerima tertinggi apabila membawa pulang RM20,000 menerusi kejayaannya menyumbangkan tiga pingat emas buat kontinjen negara.

Tiga pingat emas Fatehah itu hadir menerusi acara 500 meter ujian masa, pecut individu dan pecut berpasukan.

Atlet ski air wanita, Philipa Clare Yoong Li Foong muncul penerima ketiga tertinggi dengan jumlah keseluruhan RM16,000 hasil kejayaan mengutip dua pingat emas dalam acara slalom dan keseluruhan selain turut mencipta rekod baharu kejohanan.

Tidak ketinggalan, skuad bola sepak bawah 23 tahun (B-23) negara yang berjaya mempertahankan pingat emas dalam acara tersebut buat kali kedua berturut-turut apabila menjadi penerima tertinggi dalam acara berpasukan dengan jumlah keseluruhan bernilai RM100,000.

Skuad Harimau Muda ternyata tidak menghampakan harapan jutaan rakyat Malaysia untuk menyaksikan ibu segala emas pada temasya Sukan SEA itu sekali lagi berada dalam genggaman apabila menewaskan Indonesia 4-3 menerusi penentuan sepakan penalti setelah keputusan terikat 1-1 sehingga tamat masa tambahan pada aksi final di Stadium Gelora Bung Karno.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved