Jumaat, 9 Disember 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Fokus kepada teknologi kenderaan paling maju

Posted:

Fokus kepada teknologi kenderaan paling maju

Fokus kepada teknologi kenderaan paling maju

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
syukran.zainuddin@kosmo.com.my.

PENGANJUR acara pemotoran paling signifikan di Jepun, Persatuan Pengilang Automobil Jepun (JAMA) mengakui bahawa Tokyo Motor Show 2011 (TMS 2011) yang bermula pada 30 November lalu dan berakhir pada hujung minggu ini sebenarnya ada misi tersendiri.

Misinya, mahu melebarkan asas peminat kereta dan motosikal dalam kalangan generasi muda terutama di Jepun. Selain itu, JAMA mahu kembali mengangkat TMS 2011 sebagai acara pemotoran penting di dunia, selepas status itu secara tidak rasminya mula dirampas oleh China dan India sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Jadi, JAMA harus menukar strategi dan melakukan sesuatu. Hasilnya, badan itu mahu menjadikan TMS 2011 selaku peneraju teknologi dalam dunia pemotoran. Di samping bertindak selaku sumber maklumat kepada teknologi tercanggih yang menghubungkan antara kenderaan, bandar dan manusia. Maka, tidak hairanlah jika teknologi yang diperkenalkan di sana adalah teknologi untuk tempoh 20 hingga 30 tahun akan datang.

"Tema pada tahun ini ialah mobiliti boleh mengubah dunia. Ia dijelaskan lagi menerusi pameran Smart Mobility City. Di sana, pengunjung boleh melihat usaha mobiliti untuk menangani isu-isu seperti pencemaran alam sekitar dan kekurangan sumber tenaga.

"Kami juga akan menunjukkan bagaimana mobiliti itu memberi sumbangan kepada masyarakat melalui kemajuan teknologi yang ada pada kenderaan," kata Pengerusi JAMA, Toshiyuki Shiga.

Kali ini, acara TMS 2011 diadakan di Big Sight Tokyo dan bukannya dewan di Makuhari Messe di Chiba sebagaimana tahun-tahun sebelumnya. Pameran dibahagikan dua lokasi utama iaitu dewan timur (East Hall) dan barat (West Hall).


DAIHATSU Copen sesuai untuk golongan berjiwa muda.


Jarak di antara kedua-dua buah dewan tersebut agak jauh. Mujur juga terdapat banyak tempat makan, kedai serbaneka dan gerai jualan cenderamata TMS 2011 sepanjang laluan tersebut.

Tugas rasmi saya pada hari itu bermula apabila Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Motor Co., Takanobu Ito memperkenalkan produk-produk yang dibangunkan oleh pasukan jurutera Honda.

Apa yang menarik perhatian pastinya beberapa model konsepnya termasuklah jentera elektrik (EV) EV-STER, AC-X dan Micro Commuter Concept.

EV-STER merupakan model sports konsep generasi akan datang berkuasa elektrik. Model convertible dua tempat duduk itu dibina menggunakan material karbon ringan dan mengaplikasikan pacuan roda belakang.

Menawarkan prestasi tinggi, jentera yang membolehkan bumbungnya dibuka itu mampu bergerak sejauh 160 kilometer untuk sekali cas.

Sementara model AC-X ialah sebuah sedan dengan bentuk coupe yang membolehkan pemandu membiarkan sistem auto-pilot membawa anda ke lokasi yang diingini.

Paling menarik dan futuristik pastinya model Micro Commuter Concept. Memperoleh kuasa daripada bateri lithium ion, jentera yang boleh memuatkan tiga orang penumpang itu dibina untuk kegunaan dalam setting urban sahaja.

Lebih menarik lagi, ia digabungkan dengan sebuah jentera kecil diberi nama Motor Compo. Motor compo yang boleh dilipat itu berfungsi sebagai komunikator, selain menjadi tempat mengecas telefon bimbit, radio dan perehat tangan!

Honda juga mempamerkan dua buah motosikal berkuasa elektrik. E-Canopy yang mempunyai tiga roda kecil dilihat sebagai sebuah skuter ringan dan sesuai sama ada untuk kegunaan persendirian atau komersial.


SUZUKI Q-Concept mengetengahkan warna oren yang pastinya kelihatan ceria.


Aspek perlumbaan tidak pernah padam dalam DNA Honda. Buktinya, motosikal RC-E dibina berdasarkan kepada motosikal lumba tahun 1960-an. Dijana oleh kuasa elektrik sepenuhnya, jentera dua roda itu memiliki segalanya sebagai sebuah motosikal lumba, kecuali bunyi enjin yang memekakkan telinga.

Selain kenderaan konsep, Ito turut mengumumkan bahawa akan mula memasarkan N BOX pada 16 Disember 2011 di Jepun. Sebenarnya, N BOX ialah model pertama daripada kenderaan mini baharu keluaran Honda yang dikenali sebagai N Series.

Honda menghasilkan N Series dengan penuh kesungguhan demi menawarkan satu rangkaian kenderaan baharu dan terbaik untuk pasaran Jepun. Ia dibina di atas platform dan dipasang dengan enjin terkini Honda. Aplikasi enjin dan transmisi yang lengkap dengan sistem melahu berhenti (idle stop) juga menjamin penjimatan bahan api.

Para pengunjung di pameran Honda juga tidak melepaskan peluang untuk melihat secara dekat model SUV terlarisnya, CR-V selepas membuat debut di Los Angeles, Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini.

Pengguna di Jepun sudah boleh membelinya sejak 2 Disember lalu, namun bagi peminat CR-V di Malaysia tarikh untuk kenderaan itu dibawa masuk ke pasaran tempatan masih belum dapat dipastikan.

CR-V generasi keempat itu ditawarkan dalam dua varian enjin iaitu 2.0 dan 2.4 liter bersama padanan transmisi automatik lima kelajuan atau CVT.

Selain Honda, kawasan pameran pengeluar yang lain tidak kalah dalam mengetengahkan teknologi terkini masing-masing. Toyota misalnya, mengkagumkan semua dengan model konsep Fun-Vii.

Nama kenderaan yang terhasil daripada "Fun Vehicle interactive internet" itu menunjukkan bagaimana manusia, kereta dan komuniti harus berhubung dengan masa depan.


DIKENALI sebagai Audi A1 Samurai Blue, ia merupakan model edisi khas untuk peminat pasukan bola sepak Jepun.


Di sebelah Toyota, Daihatsu mempamerkan kepakarannya dalam pembinaan kenderaan kompak. Model-model seperti D-X, PICO dan FC Sho Case ternyata berjaya membuatkan ramai pengunjung tidak henti-henti merakam gambar serta melihatnya secara dekat.

Berbeza dengan pameran sama dua tahun lalu, TMS 2011 disertai oleh banyak pengeluar kenderaan dari Eropah. Volkswagen dilihat antara yang paling agresif dengan melancarkan beberapa buah model terbaharunya.

Beetle, Passat Alltrack, Passat CC dan Cross Coupe dilihat cuba untuk terus menarik minat pengguna di Jepun memiliki kenderaan Volkswagen selepas sukses dengan model seperti Golf di sana.

Biarpun sukar, TMS 2011 dilihat cuba sedaya upaya untuk bangkit dan kekal relevan dalam persaingan acara pameran kenderaan berskala global di pentas dunia. Sama ada momentum itu berjaya dikekal dan ditambah baik pada masa akan datang, kita tunggu dan lihat pada TMS 2013 nanti.

Full content generated by Get Full RSS.

Tawar cengkaman lebih baik

Posted:

Tawar cengkaman lebih baik

Tawar cengkaman lebih baik


PAUL Chan memperkenalkan produk tayar baharu Silverstone pada majlis pelancarannya di SIC baru-baru ini.


SILVERSTONE Berhad baru-baru ini memperkenalkan generasi baharu tayar V7 Atlantis yang dikatakan memberi cengkaman maksimum untuk keselamatan pemandu dan pada masa sama meningkatkan keselesaan pemanduan. Produk itu didakwa berupaya memberhentikan kenderaan pada jarak lebih pendek berbanding tayar biasa.

Sewaktu pelancarannya di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Ketua Pegawai Eksekutifnya, Paul Chan berkata, pengenalan Silverstone Atlantis V7 merupakan antara inisiatif penting oleh syarikat untuk menawarkan barisan produk berkualiti tinggi dalam pasaran tempatan.

Menurutnya, usaha penyelidikan dan pembangunan berterusan membolehkan Silverstone terus mengemaskini serta menghasilkan tayar berkualiti tinggi bagi memenuhi keperluan dan permintaan pemilik-pemilik kenderaan masa kini.

Untuk makluman, tayar Atlantis V7 yang dikeluarkan oleh kilang Silverstone di Taiping, Perak sudah dipasang pada kenderaan sedan Naza Forte (buatan tempatan) sejak Julai lalu.


TAYAR Silverstone Atlantis V7 menawarkan pemanduan yang lebih selesa dan cengkaman lebih baik sewaktu mengambil selekoh.


Silverstone Atlantis V7 memiliki corak bunga tayar asimetri unik yang menawarkan cengkaman unggul, keselesaan dan ciri-ciri pemanduan yang lebih selesa. Ia didatangkan dalam pilihan 11 saiz bermula 15 inci sehingga 17 inci, untuk memenuhi keperluan kereta bersaiz besar keluaran Jepun.

"Saya berbangga untuk mengumumkan bahawa kuasa pemberhentian tayar Atlantis V7 dalam keadaan basah juga telah ditingkatkan dengan ketara. Tindak balas dan ciri-ciri pengendalian seperti kestabilan membelok juga telah dipertingkatkan," tambahnya lagi.

Ciri utama produk itu terletak pada rekaan corak bunga asimetrinya. Ia menggabungkan blok sisi yang besar untuk menawarkan kestabilan membelok yang lebih baik.

Rekaan alur sisi dalaman Silverstone Atlantis v7 membantu menyingkirkan air di antara tayar dan permukaan jalan bagi meningkatkan lagi cengkaman tayar dalam keadaan basah

Harga runcit bagi produk terbaharu ini ditawarkan serendah RM200 sehingga RM400 seunit.

Full content generated by Get Full RSS.

Model-model terbaik dari Jepun dan Eropah

Posted:

Model-model terbaik dari Jepun dan Eropah

Model-model terbaik dari Jepun dan Eropah


TOYOTA GT-86 mengimbas kembali kegemilangan model Toyota Corolla GT (Levin AE86).


BERIKUT adalah model-model menarik dan terpilih yang dipamerkan pada Tokyo Motor Show 2011.

1 Volkswagen Bulli

Bulli sebenarnya bermaksud bas mikro atau van mini. Ia mula-mula dikenali sebagai Type 2 (tahun 1950) dan mendapat sambutan hangat di seluruh dunia berikutan bentuknya yang menarik dan sangat praktikal. Type 2 juga disifatkan sebagai pencetus kepada semua jenis van mini dan wagon yang ada pada hari ini.

Bulli dikuasakan oleh motor elektrik yang mampu menjana kuasa sehingga 85kW dan tork 270Nm. Bateri-bateri lithium ion yang disusun di bawah lantai kabin dan memiliki kapasiti 40kWh itu membolehkannya mencapai perjalanan sejauh 300 kilometer. Apabila dicas menerusi stesen pengecasan, baterinya boleh dicas penuh dalam tempoh kurang satu jam.

Selain motor elektrik, jentera itu juga boleh dipasang dengan enjin petrol atau diesel konvensional. Tidak perlu bimbang dari segi prestasi dan penjimatan minyak kerana enjin sekecil 1.0 liter tiga silinder atau 1.4 liter empat silinder buatan Volkswagen sememangnya bercekapan tinggi.

2 Mitsubishi Mirage

Masih ingat dengan Proton Satria? Inilah model asalnya, Mitsubishi Mirage. Namun, Mirage baharu itu diangkat oleh Mitsubishi sebagai model strategiknya untuk pasaran global. Mula diperkenalkan pada tahun 1978, Mirage dikatakan intipati kepada usaha jurutera Mitsubishi memperoleh prestasi dan fungsi tertinggi daripada ruang yang terhad.


RUANG dalaman Bulli yang retro tetapi berteknologi tinggi.


Mirage dibina di atas kerangka baharu yang ringan dan kukuh. Ia dijana oleh unit enjin 1.0 liter tiga silinder MIVEC dan disertakan dengan sistem brek janaan semula bagi tujuan pemulihan semula kuasa. Bagi memaksimumkan penjimatan minyak, Mirage dipasang dengan sistem melahu berhenti (idle stop) binaan Mitsubishi.

Jentera kompak itu bakal dipasarkan di Thailand pada Mac 2012 sebelum dikembangkan ke pasaran-pasaran berpotensi yang lain.

3 Suzuki Swift EV Hybrid

Berasaskan kepada model kompak popularnya, Suzuki menambah portfolio Swift menerusi model Swuft EV Hybrid. Dibina untuk kegunaan bandar dan jarak pendek, Swift "hijau" itu mampu bergerak sejauh 30 kilometer dengan sekali caj.

Jika bateri sudah habis, generator yang dikuasakan oleh enjin akan mula menggerakkan motor dan mengecas bateri. Maka, pengguna boleh meneruskan perjalanan tanpa rasa bimbang.

Model itu menggunakan enjin R06A bersesaran 658 kubik meter sebagai tambahan kepada bateri lithium ion yang digunakannya. Walaupun bersaiz kompak, Swift tetap menawarkan ruang penyimpanan barang yang sewajarnya.

Bahagian kabin yang dimonopoli warna putih dan hijau turut dipasang dengan papan pemuka serta meter canggih. Ia mempamerkan pelbagai maklumat penting menerusi teknologi futuristik.

4 Subaru BRZ

Cukup terkenal dengan enjin Boxer yang penuh kuasa, Subaru tampil dengan model BRZ. BRZ merujuk kepada enjin Boxer (B), R (pacuan roda belakang) dan Z (Zenith).

Apa yang menjadikan jentera itu istimewa ialah rekaan enjin Boxer yang rendah (low centre of gravity) dan berada di tengah-tengah kerangka tubuhnya. Reka letak itu sekali gus membolehkannya memperoleh prestasi dinamik yang sukar ditandingi.


BRZ pasti menjadi idaman mereka yang mahukan sebuah jentera sports penuh kuasa.


Masih belum dipastikan enjin Boxer yang mana satu bakal dipasang pada BRZ. Tetapi besar kemungkinan BRZ menggunakan khidmat enjin Boxer 2.0 liter yang dibangunkan khas untuknya.

Dijadual memasuki produksi pada tahun depan, Subaru memberi jaminan bahawa BRZ akan memberikan pengalaman pemanduan dan pengendalian sebuah jentera sports sebenar.

5 Toyota GT-86

Tidak dapat dinafikan bahawa kemunculan Toyota GT-86 sememangnya ditunggu ramai. Harus tahu bahawa ia dibina berasaskan kepada model terkenal Corolla GT atau Levin AE86 yang dikeluarkan di antara tahun 1983 hingga 1987.

Merupakan 'saudara rapat' dengan model sports keluaran Subaru, jentera tersebut menggunakan enjin Boxer bersesaran 2.0 liter. Sebagaimana yang dijangka, GT-86 mengaplikasikan sistem pacuan roda belakang, di samping teknologi pancitan terus Toyota, D-4S.

Transmisi yang ditawarkan ialah kotak gear manual atau automatik enam kelajuan, terserah kepada kecenderungan pembelinya. Apa yang pasti, model lagenda itu pasti membuatkan orang ramai kembali melihat Toyota sebagai pembuat kereta berprestasi tinggi yang berpengaruh sebagaimana sebelumnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved