Jumaat, 18 November 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Gema muzik klasik di ibu kota

Posted:

Gema muzik klasik di ibu kota

Gema muzik klasik di ibu kota

Oleh SUHANA VERU

ALISSA FITRI (tiga dari kiri) bersama ahli Persatuan Chopin Malaysia dan para peserta piano sempena Festival Muzik Klasik Antarabangsa.


BERMULA semalam hingga 25 November ini, minggu ini adalah masa untuk penggemar muzik klasik berhimpun di ibu negara apabila berlangsungnya Festival Antarabangsa Muzik Klasik anjuran Persatuan Chopin Malaysia.

Berbeza dengan festival muzik biasa, festival muzik klasik dianjurkan untuk mencungkil bakat golongan muda di negara ini sekali gus mempopularkan muzik klasik di arena antarabangsa.

Merangkumi tiga bahagian, festival itu akan dibuka dengan persembahan Konsert Gala bertemakan Dedikasi dan Konsert Gala Royal yang bertemakan Inspirasi di Plenary Theatre di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. Ia bermula dari pukul 8.30 malam pada 18 dan 19 November ini.

Konsert Friendship pula diadakan di Panggung Eksperimen Universiti Malaya (UM) pada 20 November pukul 2 petang. Acara itu disusuli dengan forum master class untuk peserta piano, biolai, cello dan muzik chamber di Hotel Maya Kuala Lumpur dari 21 hingga 25 November 2011.

Festival tersebut diakhiri dengan Konsert Gala Presiden di lokasi yang sama pada 25 November mulai pukul 8.30 malam.

Ahli Persatuan Chopin Malaysia, Datin Sarina Shah berkata, tujuan festival itu diadakan untuk mengumpul bakat pemuzik dalam kalangan muda dari negara ini dan mengetengahkan bakat mereka di persada antarabangsa.

"Apa yang lebih menarik, festival itu akan menjadi satu lembaran baharu dalam senario muzik klasik di Malaysia," katanya pada sidang akhbar Festival Antarabangsa Muzik Klasik baru-baru ini.

Turut hadir Timbalan Presidennya, Datin Alissa Fitri Hisham dan pengarah muzik, Profesor Snezana Panovska.

Persatuan Chopin Malaysia ialah sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan pada 2 September 2002 untuk mengasah bakat anak-anak muda tempatan dan mempromosikan budaya Malaysia melalui aktiviti berkaitan muzik.

Festival yang julung-julung kali diadakan di Kuala Lumpur itu bakal menampilkan pemuzik terkenal dari Rusia, Kazakhstan, Vietnam, Indonesia, China, Hong Kong, Jerman, Perancis, Macedonia dan England termasuk Malaysia.

Antaranya termasuklah Profesor Dr. Arbo Valdma (Jerman-Estonia), Natalia Troul (Rusia), Song Siheng (China), Biljana Gavrilska (Perancis-Macedonia), Miranda Harding (England), Dr. Tomislav Dimov (Amerika Syarikat-Macedonia) dan Ng Chong Lim (Malaysia) yang akan mengadakan kelas di Hotel Maya Kuala Lumpur.

Sementara itu, pensyarah Jabatan Teater Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Mohd. Kamrulbahri Hussin yang akan mempersembahkan wayang kulit berkata, beliau akan menggabungkan elemen muzik tempatan dan Barat.

Bagi seorang peserta muda konsert itu, Itrisyia Dayini Kamarul Baharin, 11, dia berasa amat bertuah kerana berpeluang membuat persembahan bersama pemain-pemain piano dari luar negara.

"Saya telah melakukan persiapan rapi dan berharap dapat melakukan persembahan terbaik," katanya yang aktif dengan muzik piano sejak empat tahun lalu.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved