Sabtu, 19 November 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Harimau Muda tempah slot final

Posted:

Harimau Muda tempah slot final

Harimau Muda tempah slot final

BEBERAPA pemain negara meraikan kejayaan Ahmad Fakri meledakkan gol kemenangan 1-0 Malaysia ke atas Myanmar pada aksi separuh akhir di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta semalam.


JAKARTA - Harimau Muda melangkah bergaya ke final dalam acara bola sepak pada Sukan SEA 2011 selepas membenam Myanmar 1-0 pada aksi separuh akhir di Stadium Gelora Bung Karno semalam.

Ahmad Fakri Saarani muncul sebagai watak penting di sebalik kejayaan Harimau Muda itu apabila meledak gol tunggal perlawanan ketika perlawanan hanya berbaki lima minit.

Bagaimanapun, di sebalik keghairahan kem Harimau Muda meraikan kejayaan mara ke final, episod malang berterusan menimpa jurulatih, Ong Kim Swee.

Sudahlah terpaksa berada di bangku duduk penonton kerana menjalani penggantungan satu perlawanan, malah Kim Swee turut tidak dibenarkan berkongsi kejayaan bersama anak-anak buahnya di tengah padang sejurus selepas tamat perlawanan.

Situasi itu jelas sekali mengundang rasa kecewa Kim Swee yang menganggap seperti 'ada yang tidak kena' terhadap hukuman yang dikenakan ke atas dirinya.

"Saya percaya ada sebab tertentu sehingga saya dikenakan tindakan sedemikian. Pertamanya, saya tidak boleh menggunakan sebarang peralatan (komunikasi) seperti walkie talkie dan telefon bimbit.

"Selepas tamat perlawanan, saya juga tidak dibenarkan masuk ke kawasan padang. Saya sendiri tidak tahu hukuman apa yang dijatuhkan kepada saya sehingga saya tidak dibenarkan berjumpa dengan para pemain," kata Kim Swee pada sidang media sejurus tamat perlawanan semalam.

Disebabkan tidak dapat berkomunikasi kepada para pemainnya ketika perlawanan berlangsung, Kim Swee terpaksa menggunakan 'orang tengah' iaitu tukang urut Harimau Muda, Zaidi Abdul Latip untuk memberi setiap arahan kepada pembantunya, Hassan Sazali.

Sepanjang 90 minit perlawanan berlangsung, Zaidi dilihat mundar mandir dari tempat duduk Kim Swee sebelum beliau memberikan nota kecil kepada Hassan berkenaan arahan dan taktikal yang ditulis pengendali Harimau Muda itu.

Mengulas aksi anak-anak buahnya, Kim Swee mengakui, barisan Harimau Muda gagal memberikan aksi yang diharapkan khususnya pada babak pertama.

"Pada babak pertama, para pemain tidak bermain dengan begitu baik. Mungkin mereka keletihan selepas aksi menentang Indonesia sebelum ini (Khamis lalu).

"Bagaimanapun, pada babak kedua, mereka mula menampilkan karakter yang sebenar sehingga berjaya memperoleh gol pada lewat perlawanan," jelas Kim Swee.

Menyentuh kelibat Fakri yang sebelum ini gagal menemui sentuhan gol, Kim Swee menjawab: "Saya tahu kemampuan para pemain saya. Sebelum ini, saya sudah katakan, Fakri mampu menjaringkan gol.

"Hari ini (semalam) dia sudah membuktikan kepada saya yang dia mampu menjaringkan gol," tambahnya.

Sementara itu, jurulatih Myanmar, Stefan Hasson tetap berpuas hati dengan prestasi anak-anak buahnya, sekali gus akur dengan kekalahan kepada skuad Harimau Muda.

"Kedua-dua pasukan memberikan aksi yang baik dan kami menerima padah apabila leka pada penghujung perlawanan.

"Punca kekalahan kami juga disebabkan para pemain gagal menyudahkan beberapa peluang terbaik dan gagal mengambil kesempatan atas faktor keletihan pemain Malaysia," jelas Stefan.

Full content generated by Get Full RSS.

Gol tunggal Fakri julang Malaysia

Posted:

Gol tunggal Fakri julang Malaysia

Gol tunggal Fakri julang Malaysia

JAKARTA - Jaringan tunggal Ahmad Fakri Saarani memastikan Harimau Muda mara ke final acara bola sepak Sukan SEA 2011 hasil kemenangan 1-0 ke atas Myanmar pada aksi separuh akhir di Stadium Gelora Bung Karno semalam.

Ketika perlawanan seakan-akan berlanjutan hingga masa tambahan, Fakri menggembira kem Harimau Muda apabila berjaya merobek gawang Myanmar pada minit ke-85.

Menerusi satu serangan balas di sebelah kanan pintu gol Myanmar, penyerang gantian, Izzaq Faris Ramlan berjaya melakukan hantaran lintang sebelum disudahkan Fakri.

Gol tunggal perlawanan itu memadai buat Harimau Muda beraksi di pentas final esok dan akan membuat perhitungan dengan Indonesia yang menewaskan Vietnam 2-0 dalam satu lagi aksi separuh akhir semalam.

Pada aksi semalam, Harimau Muda beraksi 'tanpa' kelibat jurulatih, Ong Kim Swee yang terpaksa berada di bangku penonton kerana menjalani penggantungan satu perlawanan.

Kim Swee dikenakan hukuman tersebut selepas beliau diarahkan meninggalkan padang ketika Harimau Muda menang 1-0 ke atas Indonesia pada aksi terakhir Kumpulan A, Khamis lalu.

Biarpun Kim Swee tidak berada di tepi padang, barisan Harimau Malaya masih mampu bergerak sebagai satu unit yang ampuh dengan 'sentuhan' pembantu jurulatih, Hassan Sazali.

Kim Swee hanya membuat sedikit rombakan apabila menyenaraikan Fakri dalam kesebelasan utama manakala Syahrul Azwari Ibrahim mengisi tempat Wan Zaharul Nizam.

Sebaik wisel permulaan ditiup pengadil dari Korea Utara, Kao Jung-Fang, kedua-dua pasukan dilihat menampilkan corak permainan dengan melancarkan beberapa serangan ke kubu lawan masing-masing.

Seawal minit kelima, Syahrul Azwari Ibrahim dan Irfan Fazail terlebih dahulu menguji benteng Myanmar yang diterajui penjaga gol, Thihasthu.

Pada minit ke-35, sepakan percuma yang diambil kapten Harimau Muda, Baddrol Bakhtiar pula melepasi palang gol.

Nasib malang menimpa Baddrol apabila dilayangkan kad kuning selepas melakukan kekasaran terhadap Shwe Hlaing Win pada minit ke-45.

Sebaik babak kedua bersambung, Harimau Muda terus menggempur kubu Myanmar dengan larian deras daripada Syahrul Azwari di sebelah kiri pintu gol lawan.

Pada minit ke-56, tandukan Fakri sedikit melewati palang gol manakala rembatan Mohd. Fandi Othman empat minit kemudian berjaya dinafikan Thihasthu.

Dalam tempoh 20 minit terakhir babak kedua, barisan Harimau Muda lebih banyak mendominasi perlawanan dengan melancarkan beberapa percubaan merbahaya ke kubu Myanmar.

Hasilnya, Fakri berjaya menggempur kubu lawan hasil hantaran lintang Izzaq dari sebelah kanan pintu gol Myanmar pada minit ke-85.

Full content generated by Get Full RSS.

Kayuhan emas

Posted:

Kayuhan emas

Kayuhan emas


FATEHAH berjaya meraih pingat emas dalam kategori 500 meter ujian masa individu wanita semalam.


JAKARTA - Fatehah Mustapa sanggup mengetepikan masalah kesihatan semata-mata mahu menyumbang pingat emas buat skuad basikal trek negara pada temasya Sukan SEA 2011.

Sekalipun diberitakan tidak sihat sebelum turun menggegar di Velodrom Rawamangun, dekat sini, Fatehah membuktikan semangat juang mampu mengatasi segala-galanya.

Diletakkan sebagai pelumba pilihan, pelumba kelahiran Terengganu itu berjaya meraih pingat emas dalam kategori 500 meter ujian masa individu wanita dengan catatan 36.843 saat.

"Saya tidak begitu sihat dan seperti hendak demam sejak beberapa hari lalu. Ini menyebabkan saya terpaksa beraksi dalam keadaan tidak cergas sepenuhnya.

"Bagaimanapun, bersandarkan keazaman untuk memberikan emas pertama buat skuad basikal trek negara, saya kuatkan semangat dan cuba melakukan pecutan yang terbaik.

"Saya berharap permulaan yang baik ini akan mencetuskan semangat kepada rakan-rakan sepasukan untuk mencipta kejayaan yang sama," kata Fatehah semalam.

Mengulas lanjut kejayaannya itu, Fatehah berkata, dia tidak berasa terlalu tertekan sekalipun tumpuan lebih banyak terarah kepadanya.

"Saya hanya fokus di trek dan cuba memberikan kayuhan terbaik. Saya gembira kerana hasrat untuk mencatat masa terbaik tercapai," jelas Fatehah yang berpangkalan di Melbourne, Australia di bawah kendalian ketua jurulatih, John Beasley.

Pingat perak kategori tersebut dimenangi pelumba Filipina, Epingger Apryl yang merakamkan masa 38.134s manakala gangsa milik pelumba tuan rumah, Muzizah Uyan (38.338s).

Sejurus kejayaan Fatehah, skuad negara terus menambah koleksi emas, kali ini giliran pelumba lelaki, Mohd. Harrif Salleh yang menjuarai acara 10 kilometer scratch.

Pingat perak dimenangi pelumba Thailand, Satjakul Sianglam, manakala gangsa menjadi milik pelumba Filipina, Jan Paul Morales.

Sementara itu, Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Abu Samah Wahab berkata, kayuhan emas menerusi Fatehah dan Harrif sudah pasti bakal memberi tonik tambahan kepada barisan pelumba trek negara untuk menambah koleksi emas pada temasya kali ini.

"Kejayaan mereka hari ini (semalam) adalah permulaan yang sempurna buat skuad basikal trek dalam mencapai sasaran lima pingat emas pada Sukan SEA di Jakarta," jelas Abu Samah.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved