Sabtu, 29 Oktober 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


MILIK JANG!

Posted:

MILIK JANG!

MILIK JANG!

NEGERI SEMBILAN kembali ditabalkan selaku juara Piala Malaysia. Kemenangan 2-1 ke atas Terengganu pada aksi final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam malam tadi membolehkan skuad Hoben Jang Hoben kembali menjulang piala berprestij itu.

Ia merupakan kejayaan ketiga Negeri Sembilan menjuarai Piala Malaysia selepas edisi 1948 dan 2009.

Bagi Terengganu pula, skuad Peteh itu gagal mengulangi pencapaian sedekad yang lalu dengan kejayaan menjulang Piala Malaysia.

Kekalahan itu juga sekali gus menyebabkan Terengganu gagal dalam misi merangkul gelaran berganda musim ini selepas mereka muncul juara Piala FA pada Jun lalu.

Pada aksi malam tadi, kedua-dua pasukan dilihat menampilkan corak permainan seimbang sepanjang 90 minit perlawanan berlangsung.

Selepas gagal memecahkan kebuntuan gol pada babak pertama, Terengganu terlebih dahulu menceriakan kira-kira 35,000 penyokong skuad Penyu yang hadir menyaksikan aksi final di stadium.

Pemain sayap, Mohd. Ashaari Samsudin berjaya menewaskan penjaga gol Negeri Sembilan, Farizal Marlias untuk gol pertama Terengganu pada minit ke-59.

Tersentak dengan jaringan itu, Negeri Sembilan bingkas bangkit menguasai perlawanan bagi memburu gol penyamaan.

Hasilnya, pemain sayap lincah, S. Kunanlan berjaya menjaringkan gol penyamaan pada minit ke-81 selepas rembatannya dari sebelah kanan pintu gol Terengganu gagal ditangkap kemas oleh penjaga gol, Mohd. Sharbinee Alllawee.

Hairuddin mengesahkan kemenangan Negeri Sembilan apabila meledak gol berselang lima minit kemudian selepas menyudahkan hantaran lintang kapten, Shukor Adan.

Ia dianggap detik cukup istimewa bagi Hairuddin, 32, kerana dia turut menjaringkan gol dalam dua edisi final sebelum ini.

Pada edisi 2009, Hairuddin yang dipinjamkan ke Negeri Sembilan dari kelab T-Team, berjaya menjaringkan gol menerusi tandukan menarik, sekali gus mengecewakan Kelantan 3-1 di pentas final.

Ketika menyarung jersi Kelantan musim lalu pula, Hairuddin menjadi watak pemusnah bagi Negeri Sembilan apabila tandukannya berjaya menyamakan kedudukan buat The Red Warriors sebelum jaguh Pantai Timur itu menang 2-1.

Full content generated by Get Full RSS.

United temui rentak semula

Posted:

United temui rentak semula

United temui rentak semula



LONDON - Manchester United bangkit semula daripada kekalahan memalukan 1-6 kepada Manchester City pada hujung minggu lalu apabila skuad The Red Devils itu membenam Everton 1-0 pada aksi Liga Perdana England di Goodison Park semalam.

Kemenangan tersebut meletakkan United dua mata di belakang pendahulu liga iaitu Manchester City dengan mengumpul 23 mata daripada 10 perlawanan.

Javier Hernandez menjadi hero United dan telah memberikan kemenangan pertama mereka di Goodison Park sejak September 2007.

Jaringan tersebut hadir apabila Hernandez menyudahkan hantaran lintang pemain pertahanan, Patrice Evra pada minit ke-19.

Everton hampir menyamakan kedudukan pada minit ke-20 apabila rembatan Leighton Baines terkena palang gol selepas berjaya menewaskan penjaga gol United, David De Gea.

Sementa itu, kapten, Robin van Persie menjadi watak pemusnah kepada Chelsea apabila meledakkan hatrik dalam pertembungan di Stamford Bridge yang berkesudahan Arsenal menang 5-3.

Kemenangan tersebut merupakan kemenangan peribadi ke-500 Arsene Wenger sejak bergelar pengurus Arsenal sejak tahun 1996.

Bagi Chelsea pula, ia adalah kekalahan kedua mereka berturut-turut selepas tewas kepada Queens Park Rangers (QPR) hujung minggu lalu.

Ia juga kekalahan kelima Chelsea di tempat sendiri setelah tewas 2-5 kepada Liverpool dalam pertemuan pada Disember 1989.

Pada aksi semalam, Chelsea mendahului pada minit ke-14 melalui Frank Lampard sebelum van Persie menyamakan kedudukan pada minit ke-36.

Namun kapten, John Terry meletakkan Chelsea di hadapan semula apabila menjaringkan gol pada minit-minit terakhir separuh masa pertama.

Arsenal bangkit menyamakan jaringan melalui Andre Santos pada awal separuh masa kedua sebelum Theo Walcott meletakkan kedudukan 3-2 melalui larian menarik sebelum menjaringkan gol pada minit ke-55.

Bagaimanapun, kedudukan tersebut tidak bertahan lama apabila Juan Mata menyamakan kedudukan 3-3 melalui sepakan lintang pada minit ke-80.

Van Persie kembali meletakkan Arsenal di depan apabila mengambil kesempatan akan kealpaan benteng pertahanan Chelsea untuk meledak gol keempat The Guners lima minit kemudian sebelum dia melengkapkan hatrik pada masa kecederaan. - Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

Umardi tawan GP Perlis 2011

Posted:

Umardi tawan GP Perlis 2011

Umardi tawan GP Perlis 2011


UMARDI (tengah) bersama barisan pemenang yang lain pada Kejohanan Lumba Basikal GP Perlis 2011 di Kangar semalam.


PELUMBA Terengganu Cycling Team (TSG), Mohd. Nor Umardi Rosdi muncul juara acara lepas beramai-ramai elit lelaki pada Kejohanan Lumba Basikal Grand Prix Kebangsaan Sirkit Perlis (GP Perlis) dengan catatan masa 3 jam 34 minit 57 saat.

Pada perlumbaan sejauh 151.2 kilometer itu, Umardi melakukan breakaway sejak pusingan pertama seterusnya berjaya menepis asakan pelumba Kuala Lumpur, Ahmad Fallanie Ali yang hanya keciciran satu saat di belakang untuk sekadar menduduki tempat kedua.

Tempat ketiga pula menjadi milik pelumba kebangsaan, Ng Yong Li dengan catatan masa keseluruhan 3:35.01s.

"Sejak awal lagi saya yakin boleh menang hari ini (semalam). Saya memang simpan tenaga untuk menewaskan Fallanie pada hujung garisan penamat.

"Saya tahu Fallanie memang kuat, tetapi saya masih ada tenaga untuk menang," kata Umardi.

Pelumba berpengalaman, Suhardi Hassan yang baharu diselitkan dalam pasukan kebangsaan untuk menghadapi acara lepas beramai-ramai pada Sukan SEA 2011 di Indonesia berjaya menduduki tempat keenam dengan masa 3:35.22s.

Acara lepas beramai-ramai wanita elit pula menyaksikan berlaku kejutan apabila pelumba Johor, Nurul Sakinah Abd. Karim mengetepikan beberapa pelumba ternama seperti Masziyaton Mohd. Radzi dan Mariana Mohamad.

Nurul Sakinah berjaya melakukan henjutan kemas untuk lebih awal melepasi garisan penamat dengan catatan masa 3:10.07s pada perlumbaan sejauh 108km.

Masziyaton menduduki tempat kedua diekori pelumba Vietnam, Cao Thi Cam Le dengan catatan masa yang sama.

Mariana, juara kebangsaan 2010 pula sekadar menduduki tempat keempat dengan catatan masa yang sama.

Dalam acara lepas beramai-ramai junior lelaki, Hamdan Hamidun muncul juara dengan catatan masa 2:39.20s.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved