Sabtu, 29 Oktober 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Tidak selamat dengan peminat

Posted:

Tidak selamat dengan peminat

Tidak selamat dengan peminat

MULA menyertai pertandingan One In A Milion (8TV) pada tahun 2006, Alif Satar atau nama sebenarnya Muhammad Alif Mohd. Satar mula membina nama dalam industri seni setapak demi setapak seawal usia 16 tahun.

Tiga tahun menimba ilmu dan mengaut pengalaman, penyanyi berasal dari Kuala Lumpur itu kemudiannya mengeluarkan album pertamanya berjudul Nakal dengan menampilkan lagu pop popular Jangan Nakal.

Menakjubkan apabila lagu tersebut menjadi kegilaan dan siulan ramai terutamanya golongan kanak-kanak dan remaja. Alif yang ketika itu berusia 19 tahun mula dikenali sebagai penyanyi bagi ikon kanak-kanak.

Kini, sesuai dengan usianya yang sudah menginjak 21 tahun, Alif muncul dengan album kedua berjudul Lelaki Seperti Aku seterusnya menampilkan sisi matangnya.

Begitupun, Alif masih mengekalkan lagu bergenre pop dan mudah didengar bagi mengekalkan selera pendengar kanak-kanak dan remaja.

"Walaupun untuk album kedua ini saya menampilkan sisi matang tetapi saya yakin pendengar yang terdiri daripada kanak-kanak dan remaja masih ada. Sebabnya mereka juga membesar dengan kerjaya seni saya.

"Sebagai contoh, penyanyi Justin Timberlake yang mula dengan Disney, kemudian beralih kepada kumpulan remaja N'Sync dan sekarang menampilkan ciri-ciri seorang lelaki apabila menyanyi secara solo," katanya yang mahu dirinya melalui fasa seperti Justin yang sentiasa diterima dan disokong peminat sejak awal sehingga kini.

Peminat dua tahun

Berasa puas dengan pemilihan lagu yang terdapat dalam album terbaharu itu, Alif juga berasa terharu kerana sambutan single pertamanya, Lelaki Seperti Aku berjaya menduduki carta tertinggi di beberapa stesen radio tempatan.

Malah, dia merasa bangga kerana lagu Lelaki Seperti Aku telah dinyanyikan oleh kanak-kanak berusia dua tahun dan ia telah dimuat turun dalam laman YouTube. Begitu juga dengan penyanyi remaja Shila Amzah yang turut menyanyikan lagu itu dalam versi perempuan iaitu Gadis Seperti Aku.


ALIF kini sedang melalui fasa transisi dalam kerjaya seni seiring dengan peningkatan usianya.


"Ia penghormatan buat diri saya apabila penyanyi Shila Amzah ingin menyanyikan lagu ini untuk versi perempuan dan meletakkan videonya di laman YouTube. Video itu telah ditonton hampir 100,000 orang," katanya ketika ditemui selepas majlis pradengar album keduanya di pejabat Sony Music Entertainment Malaysia, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tidak mahu mengikut kata hati semata-mata, Alif lebih suka menghasilkan lagu mengikut selera pendengar.

Katanya, dia tidak mahu mencipta sesuatu lagu yang tidak dekat dengan peminatnya.

Bercakap tentang kepuasan dalam nyanyian, menurut Alif, dia lebih suka menyanyi lagu bergenre jazz.

"Memang benar muzik jazz menjadi pilihan berbanding pop tetapi saya lebih senang menurut permintaan peminat yang lebih suka jika saya menyanyikan lagu pop. Namum Insya-Allah satu hari nanti saya akan mencita sebuah album dan lagu yang menunjukkan kematangan sebenar dan ia menepati kepuasan sebenar saya," ujarnya.

Alif juga tidak kisah jika dia masih dilabelkan sebagai ikon kanak-kanak kerana sememangnya golongan itu yang banyak membantu kariernya sejak dahulu lagi.

Ditebak persoalan tentang kenapakah dia kini berani muncul dengan album yang menampilkan kematangannya selari dengan usianya yang kini mencapai 21 tahun, jawab Alif, dia khuatir popularitinya di kalangan peminat belum terjamin sepenuhnya.

"Saya bukan macam penyanyi Siti Nurhaliza dan Faizal Tahir. Saya masih berasa tidak 'secure' dengan peminat sendiri. Jadi, saya harus mencipta sesuatu yang menepati selera mereka," katanya jujur.

Sebanyak 80 buah lagu yang ada dipilih untuk dimuatkan dalam album kedua Alif yang bakal dipasarkan pada 28 Oktober ini. Album itu menampilkan sebanyak lapan buah lagu termasuk sebuah lagu Inggeris ciptaan penyanyi baharu, Amirah Ali berjudul There We Go.


FIGURA ini meraih pengalaman yang cukup bermakna ketika merakamkan lagu Inggeris pertamanya, There We Go.


"There We Go merupakan lagu Inggeris pertama yang dirakamkan. Pengalaman merakamkan lagu Inggeris pertama tidak sukar seperti yang saya bayangkan tetapi perasaan gementar tetap ada lebih-lebih lagi 'feedback' daripada peminat," katanya.

Selain There We Go, Alif turut menyanyikan lagu Inggeris nyanyian Kelly Clarkson & Justin Guarini yang berjudul Timeless. Alif Satar bergandingan dengan penyanyi popular dari Filipina, Julia Abueva yang mempunyai vokal yang cukup memukau.

Lagu lain yang turut dimuatkan dalam album itu adalah Pendusta, Rapuh, Dalam Sunyi dan Abdul yang merupakan single kedua album itu.

Tentang Abdul

Amat jarang seorang penyanyi lelaki menyanyikan lagu untuk lelaki. Tetapi bagi Alif, Abdul semenangnya seorang yang istimewa di matanya.

"Abdul ditulis sepenuhnya oleh Panji Sakti menampilkan lirik yang 'catchy', mudah diingat serta susunan muziknya yang 'fun'.

"Ia bukan lagu yang memuji tetapi sebuah lagu yang menceritakan sikap lelaki yang bernama Abdul," katanya mengenai lagu Abdul yang mirip melodi lagu popular I'm Yours nyanyian Jason Mraz.

Selain mencipta nama sebagai penyanyi, Alif juga dikenali sebagai pelakon dan pengacara. Baru sahaja selesai menjalani penggambaran drama bersiri Cuak untuk stesen Astro Ceria, Alif juga terlibat dengan telefilem Lari Sayang Lari yang mula bersiaran di Astro Prima pada 23 Oktober lalu.


RAIH kepercayaan. Alif menerima hadiah kek istimewa daripada pengarah urusan Sony Music Entertainment Malaysia, Adrian Lim.


"Lari Sayang Lari adalah sebuah drama arahan pengarah Jepun yang juga seorang penulis skrip terkenal di Hollywood, Yasu Tanaka. Jika ia mendapat sambutan yang baik, saya diberitahu ia akan dikembangkan pula sebagai sebuah drama bersiri," katanya.

Bercerita mengenai bidang pengacaraan pula, Alif ketika ini sedang mempersiapkan diri untuk kembali ke set program realiti, Idola Kecil 4.

Dia bersyukur kerana diberi kepercayaan sekali lagi untuk mengacarakan program itu untuk empat musim berturut-turut.

"Alhamdulillah, saya masih diberi kepercayaan untuk mengendalikan program Idola Kecil. Kehadiran lebih 3,000 peserta sangat memberansangkan. Bayangkan, ketika uji bakat dilakukan, ada seorang kanak-kanak berusia 10 tahun menyanyikan lagu Adele iaitu Rolling In The Deep sambil bermain gitar.

"Dia berjaya memukau semua orang. Justeru, Idola Kecil tahun ini antara rancangan yang perlu anda saksikan kerana kita semua pasti terkejut melihat kebolehan setiap peserta yang ada," katanya lagi.

Full content generated by Get Full RSS.

Tomok bakal jadi bapa

Posted:

Tomok bakal jadi bapa

Tomok bakal jadi bapa

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN


TOMOK bakal ke London untuk menjalani penggambaran klip video bersama band One Night Only pada November ini.


USAI menjalani penggambaran filem Istanbul Aku Datang, Tomok atau nama sebenarnya Shah Indrawan Ismail, 27, gembira bukan kepalang saat kakinya kembali menjejak bumi Malaysia.

Gembiranya dilahirnya dalam panjat syukur atas nikmat dan rezeki sulung yang dilimpahkan yang Maha Esa, akhirnya tidak lama lagi Tomok juga bakal menukar statusnya menjadi bapa.

Biarpun usia kandungan isterinya, Siti Rahayu Abas, 32, baru mencecah dua bulan, keterujaan luar biasa dilihat dari raut wajah pemenang rancangan realiti One In A Million (OIAM) itu.

"Saya berada di Istanbul selama dua minggu dan pada minggu pertamanya saya mendapat panggilan telefon dari Malaysia pada pukul 5 pagi.

"Debaran cemas bertukar ceria apabila isteri memaklumkan dia mengandung selepas membuat ujian menggunakan alat pengesan kehamilan," katanya yang ditemui ketika majlis sidang akhbar pengumuman 30 lagu ke separuh akhir Muzik-Muzik 26 di Wisma Bentley, Mutiara Damansara, Selangor baru-baru ini.

Hadiah paling bermakna buat dirinya itu disimpan untuk pengetahuan pasangan suami isteri itu saja sepanjang tempoh Tomok berada di Istanbul, Turki.

Namun, sepanjang tempoh seminggu berbaki di bumi anbiya itu sang suami tidak putus-putus menanyakan khabar si isteri di tanah Malaysia.

"Gembira tidak terkata selepas dapat tahu berita gembira itu, selepas khabar itu saya macam tidak boleh tidur malam dan setiap hari bertanya khabar dia," luah Tomok yang melangsungkan perkahwinannya dengan Ayu pada 1 Julai lalu.

Pulang dari Istanbul, pasangan sejoli itu segera berjumpa doktor untuk mendapatkan pengesahan yang tepat mengenai status kandungan isterinya.

"Selepas pemeriksaan, doktor mendapati isteri saya sah mengandung dua bulan dan selepas itu barulah kami suami isteri memaklumkan khabar gembira ini kepada keluarga terdekat," ujarnya yang sememangnya bersedia menimang cahaya mata.

Terkini, isterinya Ayu sekadar muntah-muntah namun belum mengidam makanan yang pelik-pelik. Betapa terujanya Tomok apabila dia pula mengambil tugas Ayu membuat kerja rumah.

"Katanya, badan selalu tidak selesa dan sekarang saya akan membantunya membuat kerja rumah, buat masa sekarang saya memintanya berhenti bekerja seketika sehingga selepas dia bersalin," ceritanya yang tidak kisah dikurniakan anak lelaki ataupun perempuan.

Bagaikan Bidadari

Menerusi separuh akhir Muzik-Muzik 26, Tomok turut tercalon menerusi lagu Bagaikan Bidadari.

Lagu ciptaan komposer Aubrey Suwito dan lirik olehnya sendiri itu akan berentap bersama 10 buah lagu lain pada separuh akhir kedua, 25 November ini.

"Insya-Allah saya akan cuba lakukan yang terbaik untuk melengkapkan hatrik saya ke pusingan akhir Anugerah Juara Lagu (AJL) selepas lagu Berlari (AJL 25) dan Rindu Terhenti (AJL 24)," getus Tomok menyimpan impian.

Tomok dalam pada itu, sedang membuat persiapan mengadakan penggambaran klip video bersama band One Night Only di London pada bulan November ini.

Selain terlibat dalam Bidadari, dia juga akan mengadakan konsert sempena Kempen Buka Semangat TV3 & Coca Cola pada hujung tahun ini.

Full content generated by Get Full RSS.

AJL 26 tanpa Irama Malaysia

Posted:

AJL 26 tanpa Irama Malaysia

AJL 26 tanpa Irama Malaysia

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN


KIRI: Antara 30 artis yang tercalon untuk bersaing di peringkat separuh akhir Muzik Muzik 26.


SEBANYAK 30 buah lagu akan berentap pada pusingan separuh akhir Muzik-Muzik 26 sepanjang tiga minggu berturut-turut pada setiap hari Jumaat pukul 9 malam, bermula 18 November (11 lagu), 25 November (11 lagu) dan 2 Disember (8 lagu).

Acara itu akan disiarkan secara langsung dari Studio Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam dan 12 buah lagu yang layak ke pentas akhir akan diumumkan juri profesional pada minggu ketiga.

Persaingan pelbagai genre dalam tiga pusingan separuh akhir itu memperlihatkan hanya lagu bergenre pop rock dan balada yang layak untuk berentap merebut peluang untuk ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu kali ke-26.

Menurut Pengurus Penerbitan Hiburan Primeworks Studios, Fadzliniza Zakaria, pihaknya langsung tidak memperoleh sebarang penyertaan lagu bergenre irama Malaysia mahupun etnik kreatif sejak pusingan Muzik-Muzik 26 dimulakan awal tahun ini.

"Tiada penyertaan lagu bergenre irama Malaysia atau etnik kreatif sepanjang Muzik-Muzik bersiaran tahun ini dan kita kena perhatikan trend sekarang.

"Kebanyakan penyanyi hantar penyertaan lagu bukan berdasarkan album tapi lebih kepada single, itu mungkin punca utama tiada lagu bergenre sedemikian masuk ke semi final," katanya ketika sidang akhbar pengumuman 30 buah lagu yang bakal berentap di pentas separuh akhir Muzik-Muzik 26 di Wisma Bentley, Mutiara Damansara, Selangor baru-baru ini.

Sementara itu, Fadzliniza turut mengulas perubahan corak dominasi artis yang bertanding pada peringkat separuh akhir Muzik-Muzik 26 itu juga.

"Untuk tempoh tiga tahun ini kita melihat dominasi band-band indie dan sekarang trend itu juga sudah berubah, band indie masih ada tapi ada kemasukan penyanyi solo dan duet dan ini adalah satu kombinasi yang seimbang," ujarnya yang melihat setiap lagu ada kekuatan tersendiri.

Seperti sebelumnya, Muzik-Muzik 26 masih mengekalkan sistem pencalonan baharu iaitu berdasarkan carta lagu popular stesen radio tempatan untuk menzahirkan keseimbangan, di mana setiap lagu dipilih berdasarkan citarasa pendengar dari pelbagai faktor seperti demografi, genre dan peringkat umur.

Format penjurian juga masih sama, yakni mengekalkan 100 peratus pilihan daripada juri.

"70 peratus pecahannya adalah prapenjurian dan 30 peratus ketika hari persembahan separuh akhir," maklumnya yang masih belum memilih barisan 5 orang juri yang akan mengadili lagu, lirik dan vokal.

Lebih menarik, pusingan separuh akhir Muzik-Muzik 26 akan turut diserikan dengan persembahan artis jemputan setiap minggu seperti Hazami (medley lagu Kata dan Sonata Musim Salju), kumpulan Ilusi (medley irama klasik) dan Aris Ariwatan (medley Lamunan Terhenti dan Cinta Tak Kenal Siapa).

Tiket percuma kepada mereka yang berminat untuk menyaksikan persembahan artis kegemaran masing-masing boleh didapati di Balai Pengawal Sri Pentas Bandar Utama dan Balai Pengawal Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada 18 November, 25 November dan 2 Disember mulai pukul 11 pagi hingga 5 petang.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved