Rabu, 5 Oktober 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Terbang bak pesawat sebenar

Posted:

Terbang bak pesawat sebenar

Terbang bak pesawat sebenar

Oleh BASIR ABU BAKAR

PERASAAN cemas dan panik mula bermain dalam sanubari penulis apabila mendapati pesawat Airbus A380 yang dinaiki hampir terhempas kerana terlanggar puncak gunung dan dilanda ribut salji kuat ketika dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Heathrow London ke Kuala Lumpur selepas didapati terbang rendah.

Pesawat yang dinaiki mula bergegar dan sistem auto pilot mula mengeluarkan amaran cemas. Debaran semakin memuncak apabila tiba-tiba salah sebuah daripada empat enjin pesawat yang dinaiki mengalami kerosakan dan terpaksa melakukan pendaratan cemas.

Situasi cemas dalam salah satu drama bersiri popular, The Lost di televisyen yang mengisahkan tentang sebuah kapal terbang yang terhempas di sebuah pulau mula menjengah kotak fikiran penulis ketika itu.

Keadaan pesawat mula tidak stabil dan bergegar malah, kapten dan anak kapal yang kelihatan tenang mula bertindak pantas bagi mengawal situasi.

Bagaimanapun penulis dan kira-kira 10 penumpang yang menaiki pesawat komersial paling canggih, terhebat dan terbesar di dunia, A380 itu mula panik dan tidak senang duduk.


SIMULATOR ini memberi suasana sebenar sebuah kapal terbang termasuk boleh bergegar ketika 'melanggar' puncak gunung.


Ekoran itu juga, penumpang dan anak kapal masing-masing memegang kuat kerusi yang diduduki dan berdoa agar penerbangan tersebut berakhir dengan selamat. Kejadian yang berlaku itu benar-benar membuatkan penulis dan penumpang lain berdebar-debar serta terkejut.

Bagaimanapun, perasaan terkejut itu mula reda kerana apabila semuanya kembali pulih, kami kembali menyedari 'pesawat' yang dinaiki tersebut hanya merupakan salah sebuah daripada simulator Airbus model A380 terbaharu milik Penerbangan Malaysia (MAS).

Kokpit pesawat

Bertempat di Bangunan Simulator, Divisi Operasi Kapal Terbang, MAS Kompleks A, Lapangan Terbang Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Subang, Selangor, baru-baru ini sekumpulan wartawan diberi peluang merasai pengalaman menaiki simulator terkini MAS model pesawat Airbus A380.

Simulator itu bukan seperti kapal terbang yang boleh dinaiki di taman-taman tema ataupun ekspo hiburan. Ia adalah simulator pesawat yang direka dengan sistem 100 peratus menyerupai pesawat sebenar yang boleh terbang di udara.

Bezanya cuma dari segi bentuk yang hanya dibina menyerupai bahagian kokpit pesawat sebenar. Sistem dan pemanduan yang diperlukan sama seperti pesawat biasa.

Seorang penumpang, Chong Shin Wai, 28, berkata, perasaan teruja ketika mula-mula dijemput oleh pihak pengurusan MAS untuk merasai sendiri pengalaman menaiki simulator pesawat Airbus model A380 dengan duduk di bahagian kok pit pemandu berubah cemas.


RUANG dalam simulator A380 yang menyerupai kokpit sebenar pesawat.


Perasaan itu mula membelenggu apabila pesawat simulator yang dipandu oleh Kapten Norshid Ali terpaksa terbang rendah kerana salah sebuah dari empat enjin pesawat mengalami kerosakan dan perut pesawat terlanggar puncak bukit ketika dalam perjalanan dari London ke Kuala Lumpur.

Ekoran itu, beberapa situasi cemas seperti gegaran kuat akibat pelanggaran dan amaran kecemasan dari sistem auto pilot beberapa kali berbunyi, membuatkan setiap penumpang seperti merasai keadaan sebenar.

"Situasi yang berlaku dalam kokpit seperti keadaan sebenar. Beberapa insiden yang disimulasikan seperti terlanggar awan, meredah ribut, meredah ribut salji, terlanggar gunung, pokok dan pendaratan cemas buat seketika menyebabkan penumpang merasakan ia seperti sebuah insiden sebenar," cerita Shin Wai yang merupakan seorang wartawan akhbar Guang Ming Daily.

Menurutnya yang pertama kali menaiki pesawat simulator itu, pengalaman menaiki pesawat simulator sangat mengujakan dan sukar diperoleh di mana-mana.

Pengalaman berharga

"Pesawat simulator inilah yang digunakan oleh pemandu kapal terbang profesional dan untuk melatih bakal juruterbang sebelum menerbangkan pesawat sebenar ke udara," ujarnya teruja.

Pengalaman yang sama turut dirasai rakan Sin Wai iaitu, Koh Chun Seng, 31, yang menganggap ia merupakan satu pengalaman yang sangat bernilai dalam hidupnya.

"Dengan menaiki pesawat simulator ini sedikit sebanyak saya turut mengetahui ilmu mengenai penerbangan dan apa yang juruterbang lakukan ketika mengendalikan sesebuah pesawat.


PESAWAT Airbus A380-800 akan menjadi salah satu koleksi pesawat tercanggih dimiliki MAS.


"Kebiasaannya kita tidak dibenarkan masuk ke bahagian kokpit yang menjadi tempat juruterbang memandu. Tapi pengalaman pertama kali ini saya dapat lihat apa yang juruterbang lakukan ketika menerbangkan pesawat dari awal hingga akhir," katanya.

Menurutnya lagi, keadaan di dalam kokpit sangat berteknologi tinggi dengan keadaan ruangnya yang dipenuhi ratusan butang dan seseorang juruterbang perlu mengingati manual pengendalian dengan baik serta menjalani latihan yang lama untuk mahir.

"Kapten Norshid Ali ada memberitahu penumpang bahawa pesawat Airbus A380 tidak lagi menggunakan stereng seperti pesawat biasa sebelum ini dan ia hanya menggunakan stereng seperti joystick.

"Kecanggihan peralatan di dalam kokpit seiring dengan perkembangan teknologi yang jelas memudahkan pemanduan juruterbang dan menampilkan ciri-ciri sistem keselamatan yang tinggi serta mesra pengguna," kata jurugambar akhbar China Press itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved