Rabu, 26 Oktober 2011

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Mengharap gua terus hidup

Posted:

Mengharap gua terus hidup

Mengharap gua terus hidup

Oleh ASMARUDDIN JAMALUDDIN

KESEMPATAN untuk meneroka Gua Tempurung, Kampar baru-baru ini sememangnya sukar untuk ditolak, apatah lagi pelawaan itu datang daripada rakan lama. Kami sebenarnya sudah sekian lama tidak melakukan aktiviti rekreasi bersama secara berkumpulan. Masing-masing sibuk dengan aktiviti sendiri.

Sebenarnya, kira-kira 18 tahun dulu saya pernah meneroka gua ini, jadi keinginan untuk melihat semula perkembangan dan perubahan yang berlaku di situ menjadi sangat tinggi.

Dulu tiada sebarang kemudahan tersedia di situ, semuanya dalam keadaan yang sangat asli dan terpelihara kecuali terdapat beberapa kesan tinggalan komunis yang kekal di situ seperti sebahagian pagar besi yang masih terlekat di beberapa bahagian dinding gua.

Dulu juga, chamber (kubah), stream (sungai kecil), shawl/curtain (kelihatan seperti kain langsir), stalagtit, stalagmit, column/pillar (tiang seri atau percantuman antara stalagtit dan stalagmit), kolam kecil, cave coral (kelihatan seperti batu karang) dan cave pearl (berkilauan seperti permata) mudah dilihat, menjadikan gua ini sangat segar dan menarik untuk diteroka.

Tidak diselia dengan baik

Malangnya pada kunjungan saya bersama Putrajaya Adventure Team (PAT) mendapati terdapat banyak perubahan di luar dan dalam gua ini.

Saya rasa terkilan kerana gua ini tidak diselia dengan baik terutamanya yang melibatkan kebebasan pengunjung yang sewenang-wenangnya menyentuh permukaan gua ini. Akibat sentuhan itulah yang akan 'membunuh' gua ini secara perlahan-lahan.

Perlu diingatkan bahawa gua ini mengambil ribuan tahun untuk matang. Setiap formasi yang dilihat di dalam dan di luar gua, sama ada kecil atau besar tidak akan terbentuk dalam tempoh singkat. Jadi, dengan kehadiran pengunjung yang tidak diselia dengan baik menyebabkan gua itu kelihatan semakin 'nazak'.

Tidak dinafikan pihak pengurusan telah menyediakan laluan pada sebahagian besar gua ini untuk kemudahan pengunjung, tetapi ada pakej lawatan yang membenarkan pengunjung melepasi beberapa bahagian gua yang masih 'hidup'.


Peserta perlu bersedia dari sudut mental dan fizikal dalam penerokaan di Gua Tempurung.


Peserta seharusnya diberi garis panduan dengan tegas oleh jurupandu yang bertugas agar tidak menyentuh dan mengganggu keaslian gua.

Terdapat empat pakej ditawarkan di Gua Tempurung iaitu Golden Flowstone (40 minit), Top of the World (1 jam 45 minit), Top of the World & Short River Adventure (2 1/2 jam) dan Grand Tour (3 1/2 jam).

PAT memilih pakej Grand Tour yang merupakan pakej paling panjang, bermula dari platform satu hingga platform 10. Trek ini akan melalui laluan mencabar yang pasti akan membuatkan peserta tak sempat kering peluh kerana di sebahagian laluan ini peserta akan dipaksa merangkak ke dalam sungai cetek yang sejuk.

Kemudian mereka akan dibawa menggelongsor di dalam gelap setinggi (6.1 meter) 20 kaki. Aktiviti kami sebenarnya bermula sejak malam lagi dengan aktiviti ikatan dan simpulan.

Menurut pengerusinya Saiful Kadir: "Ikatan dan simpulan yang diajar kepada mereka adalah beberapa ikatan wajib yang mudah, tetapi ramai peminat rekreasi yang tidak ambil peduli.

"Jadi, kesempatan ini PAT melatih mereka semua agar kemahiran tali ini dapat dikembangkan kerana terdapat banyak jenis ikatan yang perlu dipelajari bagi memperkasakan pengetahuan dan kemahiran mereka," ujarnya.

Antara ikatan dan simpulan yang sempat dipelajari malam itu ialah buku sila, double dan single of eight, bowline, stopper, fisherman dan italian hitch.

Pada awal pagi keesokannya, kami sudah bersedia untuk meneroka Gua Tempurung ini. Selepas sarapan kami memulakan senaman ringan sambil bersiap dengan lampu suluh masing-masing. Kumpulan kami dipandu oleh jurupandu muda yang berpengalaman, Mohd. Sufi Abdul Manan.

Gua Tempurung yang berusia lebih 400 juta tahun itu adalah yang terbesar di Perak, manakala trek guanya memanjang sehingga 1.9 kilometer sehala. Terdapat lima kubah yang besar di sini dan dari situlah nama gua ini diambil iaitu sempena kubahnya yang kelihatan seperti bawah tempurung kelapa.

Laluan trek ke Golden Flowstone telah disimen, manakala di tempat tempat yang curam dan bertebing telah dipasang tangga dengan dihiasi lampu-lampu yang berwarna-warni.

Ia bertujuan untuk menimbulkan mood di beberapa kawasan permukaan gua ini agar menarik dilihat dari jauh. Pakej itu merupakan pengenalan kepada Gua Tempurung.

Di sini terdapat banyak formasi batu kapur yang besar terbentuk daripada larutan air batu kapur termasuk juga batu-batu marbel yang terdapat di kawasan sungai.

Formasi-formasi di sini terbentuk seakan-akan menyerupai rupa binatang antaranya seperti kucing, lembu dan ayam. Najis-najis kelawar yang bercampur dengan air kencingnya akan menghasilkan lukisan-lukisan abstrak secara semula jadi pada bumbung dan dinding gua ini. Kelawar boleh kelihatan pada bulan Mac hingga Mei kerana bulan tersebut adalah musim mengawan haiwan itu di sini.

Mood warna keemasan


PESERTA tertarik dengan formasi stalagmit semasa meneroka Gua Tempurung.


Golden Flowstone dikenali kerana dinding-dinding gua yang terdapat di sini terdiri daripada pasir-pasir halus seperti kristal. Sebahagian dinding gua ini yang basah dan berair akan berkilauan apabila terkena suluhan lampu suluh. Suasana itu akan memberi mood keemasan di sekitarnya.

Platform empat pula yang setinggi 90 meter dari aras laut merupakan laluan angin. Situasi itu memberikan suasana nyaman kepada pengunjung kerana angin yang menerusi terowong sangat sejuk dan nyaman. Angin tersebut datang dari dua arah bertentangan iaitu melalui pintu masuk dan pintu keluar gua.

Pertembungan itu akan memberi suasana angin pelbagai arah. Walau bagaimanapun kelajuan angin banyak bergantung dari cuaca di luar. Jika hujan angin di sini menjadi lebih kuat dan sejuk.

Oleh itu lokasi ini menjadi lokasi popular untuk berehat bagi semua pengunjung.

Platform lima pula adalah kawasan tertinggi di sini. Dikenali sebagai Top of the World. Dengan ketinggian 125 meter dari aras laut ia merupakan lokasi tertinggi buat pengunjung. Bagi menjamin keselamatan sebanyak 640 anak tangga disediakan.

Tambah menarik, terdapat beberapa lampu menghiasi beberapa kawasan gua menjadikannya sangat menarik jika dilihat dari jauh.

Aktiviti penerokaan gua sebenarnya bermula dari platform ini sehinggalah ke platform 10. Tiada kemudahan disediakan yang ada hanyalah trek yang kotor dan basah. Walaupun begitu, pakej ini adalah terbaik kepada pengunjung yang sukakan kelainan cabaran. Tiada lagi trek yang bersimen mahupun lampu-lampu di dinding gua.

Kembara bermula dengan pelbagai gaya dan aksi dipamer peserta. Mereka perlu merangkak, menggelungsur, menyusur dan meniarap di sungai dan menyusup kedalam lubang lubang kecil bagi meneruskan penerokaan ketahap seterusnya.


SAIFUL melatih peserta membuat beberapa jenis ikatan dan simpulan sebagai persediaan penerokaan Gua Tempurung oleh ahli PAT.


Keadaan kotor dan basah menjadi mainan sepanjang penerokaan bahagian terakhir gua ini. Walaupun kotor tapi ia paling digemari peserta. Hiruk-pikuk jeritan dan gurauan peserta memenuhi setiap ruang gua mengiringi setiap rentak aksi peserta.

Keseronokan ketika melakukan penerokaan di gua ini akan menjadi sia-sia jika anda tidak memberi perhatian kepada formasi-formasi yang masih ada di dalam gua kerana dibahagian inilah terdapatnya banyak kehidupan gua yang masih cuba meneruskan survivalnya.

Jangan terlepas peluang untuk menikmati dan memahami betapa sukarnya formasi kejadian fizikal gua dapat bertahan lama di sini.

Sayang sekali kerana sepanjang penerokaan, saya tidak melihat satupun kehidupan serangga mahupun mamalia di dalam gua ini selain kelawar. Ke mana perginya penghuni lain seperti ular gua, labah-labah dan lain-lain?

Gua Tempurung adalah antara gua terbaik untuk diteroka sama ada kembara bersama keluarga mahupun bersama rakan rakan rekreasi kerana empat pakej yang disediakan di sini telah dirancang dengan baik mengikut kelasakan pengunjung.

Pengunjung tidak perlu risau mengenai keselamatan diri semasa di sini kerana kemudahan yang disediakan di dalam gua ini memang memuaskan. Di sini juga disediakan calet-calet dan dewan untuk beraktiviti sepanjang hari.

Full content generated by Get Full RSS.

Kembara 48 jam Cambridge

Posted:

Kembara 48 jam Cambridge

Kembara 48 jam Cambridge


MELANCONG sambil berbasikal antara pengalaman menarik yang bakal ditempuhi sekiranya ke Cambridge.


ANDA mempunyai tempoh dua hari atau 48 jam untuk menjelajah di kolej-kolej, pub, kawasan hijau dan laluan denai yang dikelilingi pokok-pokok menghijau di sekitar Cambridge, England.

Wakil Reuters di sana cuba mencadangkan beberapa destinasi pelancongan yang boleh dilawati di bandar yang terkenal dengan sejarah universiti tertua di dunia itu.

Jumaat

6 petang

Tiba di stesen kereta api Cambridge sambil menghirup udara segar di daerah kecil dikenali sebagai Fenlands itu. Cambridge juga menerima jolokan 'bandar basikal' kerana rata-rata masyarakatnya daripada pelajar universiti sehinggalah ke jutawan perisian menggunakan basikal sebagai pengangkutan utama.

Sekiranya mahu melawat lokasi-lokasi terbaik di bandar ini, pelancong boleh menyewa basikal di Station Cycles yang terletak tidak jauh daripada stesen itu. Ketika di sana, jangan lupa membeli peta sebagai panduan perjalanan.

7 malam

Bagi yang mahu berjalan-jalan sekitar pusat bandar dan menggemari bidang sejarah, apa kata berkunjung ke Eagle. Ia merupakan sebuah kelab tertua di di Cambridge, dibuka sekitar kurun ke-17 khusus untuk pengembara luar bersantai.

Di bahagian luarnya terdapat plak yang menceritakan bagaimana di sinilah saintis terkemuka Cambridge, Watson dan Crick berjaya memecahkan kod rahsia asid deoksiribonukleik (DNA).

11 malam

Sebahagian besar kelab malam dan pub di Cambridge mulai ditutup pada waktu itu, namun ada juga terus beroperasi sehingga ke awal pagi.

Sekiranya pengunjung mahu meneruskan kehidupan malam, terdapat tiga kelab malam yang di sekitar Eagle yang boleh dikunjungi iaitu The Kambar, Lola Lo dan Fez Club. Bagaimanapun perlu diingatkan, kemeriahan dan kehangatannya hanya bermula pada sebelah pagi.

Sabtu

8 pagi


KEINDAHAN panorama dan landskap menghijau di Grantchester Meadows menyebabkan ia sering menjadi tumpuan pengunjung.


Berkayak merupakan sukan kegemaran masyarakat di Cambridge, biarpun Kelab Bot Universiti Cambridge kalah kepada Universiti Oxford dalam pertandingan bot kali ke-157 yang diadakan pada tahun ini.

Sekiranya ke bandar itu pada awal Jun, pengunjung boleh menyaksikan satu pertandingan kayak iaitu Universiti Cambridge May Bumps khusus untuk golongan pelajar, manakala pertandingan Town Bumps bagi penduduk sekitar diadakan pada awal Julai.

Sepanjang empat hari ia berlangsung, kawasan pinggir sungai akan dipenuhi ribuan penonton yang datang dari segenap ceruk negara itu. Kawasan sekitarnya juga meriah dengan pelbagai aktiviti seperti perkelahan, barbeku, parti, makan malam dan aktiviti membakar unggun api.

Salah satu rumah bot yang terkenal ialah Goldie Boathouse yang dibina pada tahun 1880, lokasi di mana pasukan Universiti Cambridge melakukan latihan kayak.

12 tengah hari

Berkunjung ke pub. Sebahagian besar pub menyediakan lokasi tempat makan terbuka yang menyediakan pelbagai hidangan. Salah satu pub tertua yang terdapat di sini ialah Fort St. George. Ia terletak di sebelah kanan bandar itu. Di hujung jalan itu pula terletak Old Spring.

Jauh di hadapan sungai menghala ke bandar melalui Ely ialah Green Dragon, jika berkayuh selama satu jam lagi pelancong bakal menemui The Bridge di Waterbeach.

2 petang

Selepas puas berada di The Bridge, pengunjung perlu berkayuh semula menuju ke bandar.

Selepas menikmati hidangan tengah hari, pengunjung boleh berkunjung ke kawasan sungai di pinggir bandar yang dikelilingi panorama ala desa serta dihuni ratusan haiwan seperti bangau, itik, angsa dan burung raja udang. Adakalanya, kambing biri-biri dan kuda juga turut kelihatan berhampiran padang.

3 petang

Selepas semua keseronokan diperoleh melalui aktiviti kayak dan berjam-jam di atas pelana basikal, tiba masanya untuk melihat wajah Cambridge yang kaya dengan keindahan taman dan seni binanya.

Salah satu cara yang terbaik untuk melihatnya adalah dengan menggunakan perkhidmatan bot tradisional yang mengelilingi sebahagian universiti.

Terdapat beberapa syarikat yang bertanggungjawab menyediakan pakej lawatan menyusuri sungai, salah satunya ialah Scudamore's.

Rasai kebebasan tatkala dibawa arus sungai yang mengalir perlahan sambil merasai pengalaman mendayung di atas bot tradisional yang diperbuat daripada kayu.

Jika mahu suasana lebih santai, pengunjung boleh mengupah pendayung yang terdiri daripada pelajar-pelajar universiti.

Sambil mendayung, mereka akan bercerita tentang sejarah universiti. Tatkala itu, pelancong boleh bermalas-malasan menikmati strawberi atau melihat panorama taman dan pemandangan menakjubkan di sekelilingnya.

8 malam

Terdapat beberapa restoran yang menawarkan hidangan lazat yang menyelerakan di sekitar Cambridge.

Sebagai panduan untuk mendapatkan maklumat dan informasi mengenai restoran dan pub yang terdapat di sana, apa kata layari laman web yang disediakan oleh Cambridge Pubs.

Umumnya, terdapat pelbagai pilihan restoran di sekitarnya antaranya ialah Midsummer House Restaurant bertaraf dua bintang yang terletak berhampiran Midsummer Common dan pub Fort St. George.

Restoran yang bercirikan seni bina Inggeris itu menyediakan hidangan French Mediterranean. Di samping itu, restoran Cotto juga tidak kurang hebatnya. Biarpun tanpa sebarang bintang, namun rempah-ratus dan ramuan segar tempatan yang digunakan di dalam setiap hidangan pasti menggoda sesiapa sahaja untuk mencubanya.

Bagi mereka yang mahukan cita rasa Eropah, apa kata berkunjung ke Hotel Du Vin yang terletak di tengah pusat bandar. Restoran itu mampu memuatkan sehingga 80 pengunjung pada satu-satu masa.

Ahad

10 pagi


PERTANDINGAN kayak yang diadakan setiap tahun sememangnya menjadi acara popular di sekitar Cambridge.


Masa yang ditunggu-tunggu kerana pelancong berpeluang untuk melihat sejarah dan keunikan institusi akademik tertua, Cambridge dengan dengan lebih dekat.

Dibina pada tahun 1209, universiti itu pernah menjadi gedung ilmu bagi tokoh-tokoh terkemuka seperti Isaac Newton, Charles Darwin dan William Wordsworth, Stephen Hawking, Hugh Laurie and Sacha Baron Cohen.

Bagaimanapun, tidak semua bahagian universiti boleh dilawati kerana ada antaranya yang ditutup kepada pelawat.

Lawatan sebaiknya dimulakan di St. John's Street yang terletak bersebelahan Round Church, sebuah gereja yang dibina pada kurun ke-11 oleh pengasasnya, Fraternity of the Holy Sepulchre.

Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke sini, pelancong pasti terpegun melihat seni bina Roman yang menghiasi setiap sudut bangunan.

Lawatan seterusnya melalui laluan itu membawa pelancong terus ke kawasan kolej-kolej. Terdapat dua mercu tanda utama dan terbesar di sini iaitu Trinity dan King's.

Di bahagian luar kolej pula, terdapat monumen patung pengasasnya, Henry VIII.

Pengunjung boleh bersiar-siar di sekitarnya dengan sedikit bayaran. Dalam lawatan itu, pengunjung berpeluang melihat gereja kecil, Great Court, Nevile's Court serta perpustakaan Wreen yang menakjubkan. Perpustakaan Wreen direka oleh Christopher Wren pada tahun 1695.

Perpustakaan itu juga menyimpan pelbagai koleksi berharga termasuk manuskrip prasejarah, naskhah awal Shakespeare, buku-buku dari perpustakaan milik Newton dan manuskrip bertajuk A.A. Milne hasil karya penyajak tersohor, Winnie-the-Pooh, Piglet dan Eeyore.

Di samping itu, ambil masa untuk bersiar-siar di sekitar halaman dan bangunan sekelilingnya yang telah memberi inspirasi kepada 32 pemenang hadiah Nobel seperti Francis Bacon, Lord Byron dan Alfred Tennyson.

2 petang

Puas melihat sejarah di King Parade, perjalanan diteruskan pula di Trumpington Street sebelum berhenti di Browns untuk menikmati sajian makan tengah hari yang enak. Bagi penggemar makanan laut pula, Loch Fyne sesuai dijadikan pilihan.

4 petang

Pengujung boleh bersiar-siar sekali lagi di sekitar universiti dan kolej sekiranya belum puas menghayati kesan dan nilai sejarah yang terdapat di dalamnya.

Bagi yang mahu bermalas-malasan, apa kata ambil teksi atau berbasikal ke Grantchester Meadows tidak jauh dari pusat bandar.

Sejak dulu lagi, kawasan itu menjadi tumpuan pelajar-pelajar universiti untuk menelaah buku dan berkelah. Keistimewaannya turut menjadi inspirasi kepada penyajak terkenal ketika Perang Dunia Pertama, Rupert Brooke dan dalam karyanya bertajuk The Old Vicarage, Grantchester.

Full content generated by Get Full RSS.

Sajian Orang Asli Semelai

Posted:

Sajian Orang Asli Semelai

Sajian Orang Asli Semelai

Oleh ADZRIEFAIZ ADZLAN


LICIN ikan bakar dimakan penulis kerana rasanya yang memang enak ditambah aromanya yang harum.


MAKAN ANGIN kali ini bertuah kerana dapat menjejak kaki ke tasik air tawar terbesar Malaysia iaitu Tasik Bera. Tasik ini amat unik dan ekosistem tasik ini kaya dengan pelbagai jenis hidupan liar, tumbuhan dan juga menjadi tempat tinggal Orang Asli suku Semelai.

Di sini, saya berpeluang mempelajari dua masakan tradisional suku Semelai iaitu ikan bakar dan rebung jeruk. Kenapa kami memilih menu kaum Semalai? Kerana kami yakin ada sesuatu yang menarik pada menu makanan harian mereka ditambah dengan gaya hidup mereka yang masih lagi menggunakan sumber alam sebagai gaya hidup.

Saya pula seperti biasa, sebelum memulakan misi memasak, cuba bermain kayak di sekitar tasik yang cantik ini. Sangat tenang dan menarik.

Terasa seperti berada di sungai yang di kelilingi hutan amazon yang cantik dan memukau. Ketika berkayak, saya dapat melihat secara dekat rumah Orang Asli yang unik diperbuat daripada kayu-kayu hutan dan batang-batang pokok.

Apabila sudah berada atas air, tidak lengkap rasanya kalau tidak memancing! Bertuah betul saya pada hari itu apabila pertama kali berjaya menaikkan seekor ikan toman.

Sepanjang 10 episod Makan Angin yang melibatkan pancing, pastinya saya kecundang. Kali ini saya amat gembira dan rasa macam tidak percaya.

Selepas itu, kami meneruskan perjalanan ke Fort Iskandar, Tasik Bera untuk bertemu Yohanis yang merupakan salah seorang kaum Semelai yang membantu kami sepanjang rakaman dijalankan.

Beliau sangat peramah malah, menurut beliau, Orang Asli suku Semelai kini menjalani kehidupan mengikut peredaran moden. Beliau sendiri pernah melalui kehidupan yang lebih tradisional berbanding dengan mereka yang ada sekarang.

Perahu tradisional


CARA tradisional Orang Asli Semelai membakar ikan yang sangat mudah tetapi lazat.


Sebelum memulakan menu pertama iaitu ikan bakar, saya ke Sungai Bera untuk memancing menggunakan perahu layar. Perahu layar yang saya naiki merupakan perahu tradisional yang dibuat menggunakan batang pokok kayu yang ditebuk ditengahnya.

Susah juga hendak mengimbangi badan. Keadaan menjadi lebih mencabar bagi saya bila perlu menggunakan bubu. Akhirnya bubu kami berjaya memerangkap dua ekor ikan keli.

Kemudian Yohanis membawa saya ke kebunnya untuk mendapatkan ulam-ulaman yang jarang ditemui di bandar seperti daun kandis. Seperti biasa menyiang ikan keli merupakan tugasan yang rumit. Beberapa kali ikan yang disiang jatuh ke tanah disebabkan lantai rumah Orang Asli menggunakan rotan dan disusun jarak-jarak.

Inilah pertama kali saya melihat ikan keli yang sudah dibersihkan dibungkus menggunakan daun palas. Saya selalu lihat ikan bakar dibungkus dengan daun kunyit atau daun pisang. Ikan keli itu dicampurkan dengan daun kandis dan garam. Apabila sudah sebati, dibungkus dan akhirnya dibakar sehingga masak. Ketika dibakar, baunya sangat harum dan membuatkan saya lapar. Selesai masak, saya mencubanya. Errrmm memang sedap!


INILAH rupa ikan keli bakar yang dibalut dengan daun kandis.


Seterusnya ke menu kedua iaitu rebung jeruk. Pengalaman ini saya tidak akan lupa untuk seumur hidup saya! Apa tidaknya, satu badan saya kena miang rebung. Menurut Yohanis, cara saya mengambil dan memegang rebung tidak kena caranya.

Apa lagi untuk meredakan gatal-gatal di badan, saya terus terjun ke dalam sungai berdekatan. Apabila reda, barulah saya memulakan penggambaran menu kedua.

Mula-mula rebung dihiris nipis-nipis dan dimasukkan ke dalam rebusan air mendidih dan letakkan garam. Apabila sudah agak empuk sedikit rebung yang direbus, padamkan api dan rebung jeruk siap untuk dimakan.

Kalau mahu lagi sedap, simpan beberapa hari dan rasanya bertambah enak. Memang senang! Orang aAsli suku Semelai tidak banyak menggunakan bahan-bahan rempah atau tambahan. Cukup garam sahaja sebagai bahan perasa.

Apabila berehat di perkampungan suku Semelai, saya terserempak dengan seorang pemburu yang masih lagi menggunakan sumpit. Seronok betul saya apabila pemburu itu memberi peluang kepada saya untuk memburu menggunakan sumpit unik mereka.

Pada masa yang sama, saya juga dapat melihat cara membuat minyak keruing. Batang pokok keruing di tengah hutan ditebuk tengahnya dan dinyalakan api di dalamnya. Apabila api dinyalakan, minyak keruing pun terhasil dan ia dipercayai mujarab mengubati sakit gatal-gatal dan turut digunakan sebagai minyak urut.

Pengalaman manis saya ini akan saya kongsikan bersama anda semua menerusi Makan Angin 2 esok, 28 Oktober, jam 8.30 malam.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved